BDE - onderzoek, conclusies en interpretaties

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

bonifacius
Diehard

Re: BDE - onderzoek, conclusies en interpretaties

Bericht door bonifacius »

heeck schreef: 25 dec 2023 13:05 Of die zoete koek wel klopt is een te onderzoeken feit dat precies die rigide vasthoudendheid vereist die jij zo laatdunkend in het zonnetje zet.
Rigiditeit is ook nog iets dat we beiden kennen, want hoe vaster en bevredigender het geloof in zoete koek, hoe minder de neiging aan twijfel is, dat moet je herkennen.

Ik vind het grappig dat de uitlating van Kuitert *2),"Al het spreken over boven, komt van beneden", ook op het geloof in een lijfloos functionerend bewustzijn past:
"Al het spreken over lijfloos bewustzijn, komt van het bewustzijn binnen een lijf.".

Hieronder een link naar een tamelijk lang artikel, ook nog in het Engels dat ik niet bij voorbaat in zijn geheel ga vertalen.

Over de auteur:
https://pointofinquiry.org/2006/07/barry_beyerstein_the_sins_of_big_pharma/ schreef:Barry Beyerstein is Professor of Psychology and a member of the Brain Behaviour Laboratory at Simon Fraser University. His research has involved many areas related to his primary scholarly interests: brain mechanisms of perception and consciousness and the effects of drugs on the brain and mind. His work in these areas and his interest in the philosophy and history of science have also led him to be skeptical of many occult and New Age claims.
https://archives.centerforinquiry.org/s ... believing/

Anomalous Perceptual Experiences: Believing is Seeing is Believing
:lol:
Je haalt hier weer een figuur aan, wat typerend is voor jou als "voorzitter van stichting skepp" natuurlijk.
Barry L Beyerstein (May 19, 1947 – June 25, 2007) was a scientific skeptic and professor of psychology at Simon Fraser University in Burnaby, British Columbia.

https://en.wikipedia.org/wiki/Barry_Beyerstein
Ik heb je tamelijk lange artikel geeneens bekeken, interesseert me niet, De wiki van die Beyerstein heb ik diagonaal is bekeken.
Onbeduidend figuur voor mij, type Dawkins.
Maar ik zie wel waarom je hem aanhaalt effe googlend op "Barry Beyerstein vs Stanislav Grof"...
The Skeptical Inquirer Inquires About Primal Therapy

The Skeptical Inquirer is a magazine which reports critical investigations and debunkings of paranormal and pseudoscientific events and subjects. In the past I have always found myself in their cheering section, shouting hurray as they led the charge against beliefs in Astrology, Para-psychology, Channeling, Haunted Houses, Crystal Power, UFOology, ESP, Alien Encounters, Fortune Telling, Tarot Cards, Creationism, Dowsing, Palmistry, Biorhythms, etc. You get the idea. And hey, maybe even some of your beliefs are listed above!
Anyhow, everything was going along well until the day I received an issue in which the cover featured a lead article by a Dr. Barry Beyerstein, a Canadian Psychologist, entitled The Brain and Consciousness. The article was critical of the theories of (you guessed it!) Arthur Janov. Writings of Thomas Verny, Stanislav Grof and others were also criticized in that article. The attacks were the usual ones. The immature fetal brain could not store such early memories, patients in primal felt what they were expected to feel, etc.
...
By John A. Speyrer

http://primal-page.com/skeptic.htm
Datum van het artikel staat er niet bij maar het moet al lang geleden zijn want Janov en zijn "The Primal Scream'" therapie zijn al lang achterhaald en afgevoerd want het gaat er niet om te liggen schreeuwen en krijsen in een poging een trauma te herbeleven....
The Primal Scream

Summary

...
This book gives an account of the development of Primal Therapy. The book starts with an account of a group therapy session in 1967, during which a young man (Danny Wilson) underwent some kind of emotional catharsis during the therapy session. The young man was encouraged by Janov to call out for his mommy and daddy, which he did, only to fall into involuntary convulsions. After which, the young man announced "I can feel", and he then had some kind of emotional resolution.

In the remainder of the book, Janov develops a general theory of neurosis. Janov claims that neurosis is caused by repressed emotional pain from childhood trauma, and can be cured by reliving and expressing. Janov claims in the book that all neurosis is caused by repressed childhood emotional trauma, and that reliving is the only effective cure which really addresses the root cause of the problem.

The book contains numerous testimonials but little scientific evidence. The book is based upon Janov's theorizing after experimenting with his patients from 1967 to 1970.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Primal_Scream
Wat Barry Beyerstein betreft, die is al 16 jaar dood en de inmiddels 92 jarige Stanislav Grof's staat met zijn werk en onderzoek in de huidige renaissance van de psychedelia weer helemaal in de schijnwerpers.

- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
bonifacius
Diehard

Bericht door bonifacius »

bonifacius schreef: 25 dec 2023 19:26 de inmiddels 92 jarige Stanislav Grof's staat met zijn werk en onderzoek in de huidige renaissance van de psychedelia weer helemaal in de schijnwerpers.
Afbeelding uit deze video...

Afbeelding

Waarbij ik wil BENADRUKKEN dat ik geen psychedelica evangelist ben!
Zie ook...
“Plantaardige stoffen en synthetische psychedelica zijn geen ‘medicijnen’ in de reguliere betekenis van het woord. Een pil zoals het antidepressivum Prozac, of de gemakkelijk verkrijgbare aspirine of codeïne, is bedoeld om je biologische toestand, je fysiologie, te veranderen. Daarvoor moet je ze wel regelmatig blijven innemen.
Afhankelijk van de omstandigheden kan dat een goede zaak zijn of juist niet, maar dat soort farmaceutische middelen zijn niet bedoeld om bij diepere oorzaken en onbewuste dynamieken te komen.
Psychedelische medicijnen hoeven niet dagelijks ingenomen te worden om een veranderde fysiologische toestand te behouden. In het ideale geval kunnen ze je helpen bij het aangaan van een nieuwe relatie met jezelf en de wereld om je heen, ook lang nadat je ze hebt ingenomen, maar ook tijdens een ceremonie, zoals bij ayahuasca, of tijdens een therapeutische sessie, zoals bij MDMA. Deze ervaringen stemmen het emotionele apparaat van de hersenen opnieuw af.
Ik was bijvoorbeeld niet verbaasd over een recente studie waaruit blijkt dat het gebruik van psychedelica de kans verkleint dat mannen hun partner mishandelen.

Dit alles gezegd hebbende, ben ik geen evangelist van psychedelica. In tegenstelling tot wat sommige enthousiastelingen zich graag inbeelden, zullen noch plantaardige, noch gefabriceerde psychedelische geneesmiddelen op zichzelf de gezondheidszorg of het menselijk bewustzijn in het algemeen veranderen.”

Fragment uit: De mythe van normaal
© 2022 Gabor Maté
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Wat lees ik?
Een vrijdenkerskijk is een filter bij uitstek die je weerhoudt het grote geheel te zien, punt uit.
Kan je daar wat aan doen, kan je die vrijdenkersfilter zomaar afzetten?
Nee, dat kan je doorgaans niet tenzij er iets gebeurt in je leven wat een persoonlijkheidscrisis, burn-out of depressie te noemen is.
Wie daar als herboren uitkomt kan nooit meer een vrijdenkersbril opzetten.
Altijd weer die mensen die menen een bredere, diepere kijk op alles te hebben en 'ingewijd' zijn.
HET GROTE GEHEEL. En daar kom je echt niet toe met kritisch denken. Nee, daar moet je je 'ogen voor openen'.
Hoe je die ogen opent, daar verschillen de meningen dan wel weer over. Daar zijn sektes e.d voor uitgevonden!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

bonifacius schreef: 25 dec 2023 18:33
axxyanus schreef: 25 dec 2023 09:58 Wat heb jij toch met het laten vallen van namen? Laat ik even meegaan met het idee dat deze scheiding op 75 jaar totaal irrationeel is. Wat dan nog? Ik, in ieder geval, maak van Dawkins geen "heilige". Ik heb nooit het idee gehad dat Dawkins immuun voor irrationele ideeën zou zijn. Jij lijkt te denken dat omdat je Dawkins op een irrationaliteit kunt betrappen, dat daarmee alle ideeën die hij naar voor heeft gebracht ondergraven worden. Maar zo werkt het niet. Ideeën moet je beoordelen op hun merites, niet op wie ze naar voor brengt.
Dawkins, één van de grote boegbeelden van de vrijdenkers, is het schoolvoorbeeld bij uitstek van wat Aldous Huxley bedoelde.
Het is overduidelijk dat hij vast zit in zijn kop, wat ik al eerder geschreven heb... 8*)
Ach, iedereen die het niet met je eens is, bestempel jij als vast zittend in het hoofd of dergelijks maar uiteindelijk heb je geen been om op te staan. Het enige dat je kan is proberen de spot te drijven met wie het oneens met je is om zo je eigen ego een boost te geven.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

bonifacius schreef: 25 dec 2023 19:52 Waarbij ik wil BENADRUKKEN dat ik geen psychedelica evangelist ben!
Je komt hier duidelijk met een boodschap om die uit te dragen en niet om een echte discussie te voeren.
In plaats daarvan plaats je eindeloze lappen tekst die je ergens heb geknipt, wat eigenlijk niet de bedoeling is op dit forum.
Dit lees je natuurlijk niet, want is zit net als de meeste onder verberg, maar misschien interessant voor derden.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Lekker de knuppel in een hoenderhok gooien tijdens het uitbuiken, tijdens dat (eigenlijk: Christelijke) feest dat min of meer is verworden tot "vrete op aarde" :mrgreen:

Laat je niet opnaaien, hè.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 25 dec 2023 16:18 Dat is net zoiets als lid worden van een schaakclub en dan aangeven alleen te willen dammen. :lol:
Een mooi onderwerp voor Suske en Wiske " de drammende dammer". :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

“Bonifacius” schreef: Wat Barry Beyerstein betreft, die is al 16 jaar dood en de inmiddels 92 jarige Stanislav Grof's staat met zijn werk en onderzoek in de huidige renaissance van de psychedelia weer helemaal in de schijnwerpers.
We hebben slecht vernigbare interesses. Jij kijkt naar de hergeboorte van psychedelica terwijl ik nieuwsgieriger ben naar de hersenpatronen die bij het gebruik daarvan worden geactiveerd en kennelijk als benijdenswaardig worden aanbevolen door de slijters en sommige gebruikers ervan.

Ik had nog wat overzichten in de aanmaak voor je, maar die zullen bij jou waarschijnlijk alleen maar giechelbuien en navenant toetsenbordgebruik oproepen.
Bij sommigen ook nog uitzicht op een lijfloos bestaan. Wel ja, waarom niet, kritiekloos geloven kent geen eind.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

En ook Heeck riskeert nu de foe-lijst #-o
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
outremer
Forum fan

Bericht door outremer »

bonifacius schreef: 23 dec 2023 22:55
Newton's mechanistische wereldbeeld is voor mijn part als esotericus al heel lang achterhaald.
Achterhaald betekent toch foutief denk ik ?
Kijk eens naar wat er de laatste paar eeuwen allemaal veranderd is in onze westerse samenleving.
Veel ervan is gerealiseerd door gebruik te maken van het mechanistische wereldbeeld.
Dus het kan gewoon weg niet achterhaald zijn, anders zou jij je rommel niet kunnen posten op een forum.
Er is misschien nog meer dan dit wereldbeeld, dat kan. Maar achterhaald kan het niet zijn hé.
En dat er zaken positief en negatief uitgevallen zijn voor de mensheid is ook een zekerheid maar ook dat doet niet af aan de werkbaarheid van dat wereldbeeld.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Outremer
Ook gij zijt gefoed door Bonifacius, dus hij zal t niet lezen denk ik.
Einstein/Mick
outremer
Forum fan

Bericht door outremer »

dikkemick schreef: 26 dec 2023 11:40 @Outremer
'k Weet het maar ik kan moeilijk grote onzin onbeantwoord laten .....
Maar stilaan ga ik het toch wel stoppen in dit topic denk ik .
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

outremer schreef: 26 dec 2023 11:58
Ik denk dat hij ze heimelijk wel leest anders is hij snel klaar denk ik.

Het is wel iemand die van techniek of wetenschap duidelijk weinig kaas heeft gegeten.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

outremer schreef: 26 dec 2023 11:58
Je bijdragen zijn leerzaam voor meelezers :idea:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

chromis schreef: 26 dec 2023 09:28 Lekker de knuppel in een hoenderhok gooien tijdens het uitbuiken, tijdens dat (eigenlijk: Christelijke) feest dat min of meer is verworden tot "vrete op aarde" :mrgreen:

Laat je niet opnaaien, hè.
Oooo, vreTe op aarde? Draait daar dat Kers feest om?
Vandaar dat ik ondanks mijn Diabetes als toetje mijn Kersenkruimelvlaai
helemaal heb opgevreTe, en ik maar denken:
  • "Neem maar een Kersenkruimel versiert met witte sneeuw [slagroom!],
    want het gaat tenslotte om het Kers feest!"
Maar nee: aan dat vreTe op aarde doe ik niet mee!
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
Plaats reactie