Ook de naam
" Cluny"
is een gidswoord
( veel avatars en "oorlogsnamen" zijn trouwens ook "
gidswoorden "
(lap ,scheld en geuzen)Namen die anderen je hebben gegeven ,zijn ook "
gidswoorden "
ze duiden aan wat anderen ( inzonderheid je "tegen"en "mede"standers ) van je denken )
CLUNY dus : betekent (o.a.) een oud stadje in Bourgondië waar nog steeds een (cultuur)historisch zeer belangrijke Benedictijner-abdij aanwezig is ...
Maar ik kan daaruit toch moeilijk besluiten dat de persoon
Cluny een adept van trappisten-bieren is ?
Alhoewel het in die richting wijst .... héhéhéhé
Of is de persoon Cluny misschien een voormalige trappisten-monnik die het klooster de rug heeft toegekeerd ( zijn "kap over de haag heeft gesmeten " zoals men hier zegt ) ?
Gidswoorden kunnen een persoonlijk vermoeden uitdrukken aangaande de ingesteldheid en het levensbeschouwelijke houvast ( het mijne is nogal eclectisch en hedonistisch ) van de gebruiker ervan , maar dat vermoeden moet worden bevestigd , buiten dat gidswoord ( of eventuele andere
gidswoorden ) om en wel door o.a. verdere stellige en ondubbelzinnige uitspraken van die persoon in verband met zijn bronmateriaal of achtergrond (= iedereen heeft een achtergrond en een verleden ) van belang in het topic
en wanneer ernaar wordt gevraagd .
Daar kan je (persoonlijk) dan ( en bij iemand die slechts in staat is warrige ( wollige , onheldere ) uitspraken te doen___en zijn bronnen of achtergronden niet aanhaalt of minstens vermeldt ____)slechts een gestage stroom van nieuwe symptomatische "
gidswoorden" menen te ontdekken ...zonder ooit in staat te zijn de aard van ( al dan niet een ziekelijke ) mentale ingesteldheid( = Mindset * / brein ) , vast te stellen
Meestal is het tijdverspilling ( een die zeker een echte discussie niet bevorderd ) ....
om te graven in en naar de "creationist mindset" , het "gelovige brein " , de "open mindset" van de alterneut
etc...
Je zal echter wel een goede proef moeten ontwerpen vooraleer je zomaar iemand op grond van zijn gidswoordjes kunt klasseren ...
Een voorbeeld van een proef ?
Ooit had ik eens een (internet)discussie met een heks die beweerde dat telepathie bestond en dat iedereen met een "open mind " haar berichten kon ontvangen ....
Ik stelde haar voor me een telepathish bericht te sturen ( waar ik de inhoud niet vooraf van kon weten )
Ik preciseerde dat ik me zou neervleien op bank nummer 4 op het stationsplein van Gent van 21 tot 22 uur
met een "open mind " op 9 augustus ( = het jaar ben ik vergeten )
Ik wacht nog altijd , alhoewel ik wel meende een zacht geruis te hebben gehoord op die bewuste avond en plaats ( misschien de gemotoriseerde bezemsteel van een voorbijvliegende heks die kwam controleren of ik daar wel op die bank zat ?

)
Oh ja het was/is anecdotisch bewijs natuurlijk ....
Maar dat geeft niets: want deze heks beweerde ook altijd dat anecdotisch bewijs evengoed bewijs is ....
Teveel vasthangen aan enkele en alleen aan (symptomatische verklikker) gidswoordjes en je maakt van uw snorharen / voelsprietje een onbruikbaar ding
Gidswoorden worden dan meteen gidsmoorden (= stigma)
Ik heb toch de indruk dat ( enkelen )
gidswoorden slechts willen gebruiken ( en opzoeken, systematiseren en iets als gidswoord gaan definieren /kwalificeren ) om gewoon
elke mogelijke discussie dood te kunnen slaan en in hun voordeel te beslechten zonder echte argumenten te formuleren : maar enkel vermoedens hoeven in te brengen over de vermeende "mindset " en de "integriteit " van de geviseerde diskussiepartner ...
Dat is dan meteen het gebruik van een bekende drogredenering en logische paradox
nl
"de leugenaar liegt altijd "
Dat is een subtiele vorm van het "Tu Quoque" argument
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tu_quoque
wat op zijn beurt een "ad hominen" is
En natuurlijk is de beschuldiging een drogreden te gebruiken ook dikwijls een drogreden ...
Terug dus naar het
echte argumenteren / zonder al te veel ( oude en nieuwe ) sofisterijen
Orwelliaanse new-speech en vooral met ingebouwde falsifeerbaarheid ( ook van de "
gidswoorden" ) ....
(*)
Mind-set =
Een brein dat is
vastgelopen in een bepaald denken
Een "open-mind"-set mag echter niet zo "open" zijn dat je hersenen eruit vallen
(Vrij naar het onderschrift van P.Vroon)
Trouwens :Wat zijn hier de
gidswoorden ?
P.S.
Mariakat ?
is dat een "kattenvrouw" , een maria die liefhebster is van allerlei ras en straatkatten ,
een "catwoman" uit de stripverhalen ( een soort Mega Mindy )
of een "kattig" Mariatje , dat je niet zonder handschoenen moet aanpakken
Een verbastering van Miaauw kat ?
jammerend miauwend op zoek naar wat aandacht ?
een kattin tijdens de kattenmaand ?
PPSS
Allemaal "gidswoorjes" ....geput uit de"couleur locale"
Lees de Van Daele die staat vol met gidswoordjes waarmee je de Hollander , de Fries , de Vlaming en de Surinamer kunt ontdekken ...