Gidswoorden.

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

*rukt de veren er weer met geweld uit. :twisted:
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

*had niet zoveel kunst op het oog. :twisted:
Born OK the first time
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Kitty schreef:Een gidswoord dat niet in de religie sfeer zit vind ik allopatische geneesmiddelen, dit wijst in de meeste gevallen naar iemand die alternatieve geneeskunde hoog heeft staan.
Dit is al eerder voorbijgekomen.
Ik dacht, dat ik al eens duidelijk had geschreven dat het woord regulier, maar ook allopathie, tijdens de para(medische) studies veelvuldig voorkomt.

De vocabulair van de gestudeerde is over het algemeen zo uitgebreid, dat je daar moeilijk, zo niet onmogelijk, hun eigen persoonlijke voorkeur aan kunt toetsen
en dit geldt voor veel woorden, gebruikt door iemand met een grote woordkennis.

Hij of zij zal die woordkennis ook gebruiken.

Dus de meeste zg. gidswoorden, kunnen evenzogoed iemand met een uitgebreid vocabulair detecteren.

Ik hoop dat dat voortaan meegenomen zal worden, anders is ieder die daar geen rekening mee houdt niet volledig.

"Hoog heeft staan",
moet hier dus duidelijk veranderd worden in "kennis heeft genomen van"
Laatst gewijzigd door Maria op 16 jul 2009 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

In de normale omgang met mensen verwijst deze term, indien die wordt gebruikt, echt in negen van de tien gevallen naar iemand die alternatieve geneeswijzen aanhangt. Ik heb het dus niet over studies waarin men deze termen gebruikt of gestudeerden in deze richting. Als je namelijk geen alternatieve geneeskunde aanhangt heb je het namelijk in het normale spraakgebruik over geneeskunde of hooguit reguliere geneeskunde, je zal dan niet komen met een term als allopatisch.
Laatst gewijzigd door Kitty op 16 jul 2009 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Mariakat schreef:
Kitty schreef:Een gidswoord dat niet in de religie sfeer zit vind ik allopatische geneesmiddelen, dit wijst in de meeste gevallen naar iemand die alternatieve geneeskunde hoog heeft staan.
Ik dacht, dat ik al eens duidelijk had geschreven dat het woord regulier, maar ook allopathie, tijdens de para(medische) studies veelvuldig voorkomt.

De vocabulair van de gestudeerde is over het algemeen zo uitgebreid, dat je daar moeilijk, zo niet onmogelijk, hun eigen persoonlijke voorkeur aan kunt toetsen
En dan de eenvoudige vraag.
Heb jij de alternatieve geneeswijze hoog staan?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Kwak is natuurlijk ook een gidswoord van jewelste, en verwijst meestal naar iemand die alternatieve methodes afwijst. Daarnaast is het ook een 'struikelwoord' (bedankt Re) voor diegenen die wel zweren bij alternatief.

Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Kitty schreef:In de normale omgang met mensen verwijst deze term, indien die wordt gebruikt, echt in negen van de tien gevallen naar iemand die alternatieve geneeswijzen aanhangt. Ik heb het dus niet over studies waarin men deze termen gebruikt of gestudeerden in deze richting. Als je namelijk geen alternatieve geneeskunde aanhangt heb je het namelijk in het normale spraakgebruik over geneeskunde of hooguit reguliere geneeskunde, je zal dan niet komen met een term als allopatisch.
Spreek in dit geval voor jezelf, aub
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Cluny schreef:
Mariakat schreef:

Eenvoudig antwoord.
Doe even je huiswerk.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Mariakat schreef:
Kitty schreef:In de normale omgang met mensen verwijst deze term, indien die wordt gebruikt, echt in negen van de tien gevallen naar iemand die alternatieve geneeswijzen aanhangt. Ik heb het dus niet over studies waarin men deze termen gebruikt of gestudeerden in deze richting. Als je namelijk geen alternatieve geneeskunde aanhangt heb je het namelijk in het normale spraakgebruik over geneeskunde of hooguit reguliere geneeskunde, je zal dan niet komen met een term als allopatisch.
Ik spreek uit mijn eigen ervaring. Voel je je aangesproken op de een of andere manier? Jij gaf aan dat je in je studie deze woorden wel gebruikte. Ik had het niet over dit soort studies maar over, bij wijze van spreken, de niet gestudeerde buurvrouw. Als die dit soort woorden gebruikt, is dat voor mij zeker duidelijk.

Zelfs wiki is het met mij eens, zie ik nu:
Allopathie is een 19e eeuwse term die vandaag in homeopathische kringen nog steeds gebruikt wordt voor reguliere geneeskunde. Vanuit wetenschappelijk oogpunt is de duiding echter achterhaald.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Allopathie
Laatst gewijzigd door Kitty op 16 jul 2009 13:11, 2 keer totaal gewijzigd.

Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Mariakat schreef:
Kitty heeft gelijk.
Wellicht kom ik er zelf later nog even op terug.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Mariakat schreef:
Cluny schreef:
Mariakat schreef: Dit is al eerder voorbijgekomen.

Eenvoudig antwoord.
Doe even je huiswerk.
Het eenvoudig antwoord is: ja.
Of nee.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Dit gidswoord blijkt een struikelwoord te zijn.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

De term allopathie werd gebezigd door Hahnemann de grondlegger van de klassieke homeopathie. Hij gebruikte deze term voor de als toen geldende reguliere geneeskunde. Deze was op veel fronten inderdaad best vreselijk. Maar inmiddels zo'n tweehonderd jaar verder wordt deze tem nog steeds door alterneuten ten aanzien van reguliere geneeskunde gebruikt. Die al helemaal niet meer lijkt op het oorspronkelijk bedoelde. Ook in deze blijven de alterneuten vaak met de naald in de plaat in dezelfde groef ( ja ja archaïsme) steken.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

'Intellectuele eerlijkheid', staat denk ik hoog op de lijst, 'geestelijke groei' schiet me te binnen, 'contradictie in terminis', 'tegenstrijdig', 'geen grond om op te staan', 'uit de lucht gegrepen', 'woordgegoochel', 'acrobatie', 'jongleurstechnieken', 'circusvoorstellingen'...

Gidswoorden verduidelijken een hoop, en kunnen dus zeer nuttig zijn, maar teveel gebruik ervan creëert de reaktie bij de lezer: 'daar heb je hem weer'. Ook word je bij gebruik van bepaalde termen meteen in een hokje gezet, waar je niet altijd in wil staan. In dat geval moet je dan meteen op zoek naar een alternatieve manier van spreken, lijkt mij.
Ik weet niet of je deze termen en hele zinnen wel onder gidswoorden moet verstaan.
Eerder zijn het stopwoorden en misschien nog uitingen van stokpaardjes.
Zij zeggen me niet zoveel over jouw meningen en persoonlijke interessen, wel over je woordkennis en het specifieke gebruik ervan.
Soms geeft een enkel woordje idd. blijk van een wereld erachter, maar als het al een combinatie van woorden wordt, zie ik het toch gewoon als efficient gebruik van spreektaal
Gidswoorden kunnen ook zeer veel verduidelijken voor jezelf. De man die 'woestijn van het atheïsme' in zijn mond heeft zou er eens over kunnen nadenken waarom zoveel atheïsten helemaal geen idee hebben wat hij daar nou mee bedoelt, want ze ervaren zichzelf helemaal niet in een droge dorre woestijn
.
Ik weet ook niet of je zo'n begrip, wat op zich al een wereld in zich heeft, nog onder gidswoord moet onderbrengen.
Je zegt gewoon wat je bedoelt.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

doctorwho schreef:alterneuten
betrapt :!:
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Plaats reactie