Iedereen wordt geboren als Atheïst

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Iedereen wordt geboren als Atheïst

Bericht door Rereformed »

bonifacius schreef: 18 apr 2023 13:36
HierEnNu schreef: 18 apr 2023 03:59 Je roeptoetert iets wat je waarschijnlijk niet gaat aantonen, verdedigen noch aannemelijk maken. Aangezien jij beweert dat Advaita en Verlichting absoluut niets met geloof te maken hebben dien jij zulks ook met feiten te onderbouwen anders is het vooralsnog niets meer dan jouw Heilige[!] overtuiging, oftewel jij gelooft dat.
Aantonen, verdedigen, onderbouwen, weerleggen,... Het jargon van advocaten-balie "Dawkins en skepp" weer op volle toeren! :lol:
Ik herinner me nog mijn eerste uitwisselingen op dit forum....

Hilarisch het denkkader op dit forum! ...Amusement met je wetenschappelijke denk methode...
@bonifacius
"Aantonen, beargumenteerd verdedigen, onderbouwen, weerleggen van zienswijzen" is een basisprincipe van dit forum, zowel in 2014 als in 2023. Het wordt van iedere deelnemer aan discussies verwacht. Gelieve in je volgende reaktie zakelijk te reageren op de bijdrage van HierEnNu en in te gaan op zijn verzoek tot beargumentering van je bewering en te reageren op de argumentering die hij je voorlegt.
Indien je regel E5 hilarisch blijft vinden volgt waarschuwing.
Born OK the first time
bonifacius
Diehard

Bericht door bonifacius »

Rereformed schreef: 18 apr 2023 14:11
bonifacius schreef: 18 apr 2023 13:36
HierEnNu schreef: 18 apr 2023 03:59 Je roeptoetert iets wat je waarschijnlijk niet gaat aantonen, verdedigen noch aannemelijk maken. Aangezien jij beweert dat Advaita en Verlichting absoluut niets met geloof te maken hebben dien jij zulks ook met feiten te onderbouwen anders is het vooralsnog niets meer dan jouw Heilige[!] overtuiging, oftewel jij gelooft dat.
Aantonen, verdedigen, onderbouwen, weerleggen,... Het jargon van advocaten-balie "Dawkins en skepp" weer op volle toeren! :lol:
Ik herinner me nog mijn eerste uitwisselingen op dit forum....

Hilarisch het denkkader op dit forum! ...Amusement met je wetenschappelijke denk methode...
@bonifacius
"Aantonen, beargumenteerd verdedigen, onderbouwen, weerleggen van zienswijzen" is een basisprincipe van dit forum, zowel in 2014 als in 2023. Het wordt van iedere deelnemer aan discussies verwacht.
Je antwoordde me eerder elders..
Rereformed schreef: 17 apr 2023 19:44
Rereformed schreef: 17 apr 2023 09:43Dat slaat op het feit dat ik geen Dawkins-advocaten bureau run, wat dit forum in mijn beleving op enkele uitzonderingen van deelnemers na, is.
Wat een volslagen onzin. Dawkins is al jaren niet meer het onderwerp van gesprek geweest.
Dawkins hoeft op dit forum geen onderwerp van gesprek te zijn, dit forum IS gewoonweg een Dawkiaanse onderneming! 8*)
Althans, waart de geest van Dawkins op zijn minst hier flink rond, vooral bij jou..
Rereformed schreef: 15 apr 2023 18:48
bonifacius schreef: 15 apr 2023 17:56 Wordt Richard Dawkins beschouwd als een (één van de) boegbeeld(en) op dit forum van atheïsten?
Jazeker, en je zou er goed aan doen van hem te leren. :)
Van Dawkins leren?
Dan nog veel liever van Jezus leren! :lol:
Rereformed schreef: 18 apr 2023 14:11 @bonifacius
Gelieve in je volgende reaktie zakelijk te reageren op de bijdrage van HierEnNu en in te gaan op zijn verzoek tot beargumentering van je bewering en te reageren op de argumentering die hij je voorlegt.
Ik heb totaal geen interesse meer om te reageren op de bijdrage van HierEnNu, blijkbaar had ik dat nog niet duidelijk genoeg gemaakt dan. Ok, zie hier dan, ik heb HierEnNu net bij mijn Foes gezet... :wink:

Afbeelding
Aangezien je duidelijk weigert om je aan de forumregels te houden (E5 en T12) krijg je bij deze een waarschuwing!
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap »

bonifacius schreef: 18 apr 2023 14:47 Wordt Richard Dawkins beschouwd als een (één van de) boegbeeld(en) op dit forum van atheïsten?
ik ben geen fan van dawkins

wie of wat valt hij nu eigenlijk aan in zijn tirades?
religie? godsdienst? enkel fundamentalisten of iedereen die durft geloven?
Echt duidelijk is hij op dat vlak, wat mij betreft, niet.

ik vind hem vaak te extreem, polemisch en vaak verkondigt hij dingen als absolute waarheid terwijl er toch nuances zijn

btw
het voordeel tov godsdiensten
ik kan dawkins gewoon een achterlijke kloot vinden en hem tot op het bot beledigen. Ik blijf gewoon atheist

beledig ik jezus tot op het bot en vind ik de bijbel een gatachterlijk boek en zijn christelijke feestdagen enkel goed om een dag in bed te kunnen blijven liggen wordt het al iets lastiger om mezelf christen te noemen
bonifacius
Diehard

appelfflap schreef: 18 apr 2023 17:24 ik ben geen fan van dawkins

wie of wat valt hij nu eigenlijk aan in zijn tirades?
religie? godsdienst? enkel fundamentalisten of iedereen die durft geloven?
Echt duidelijk is hij op dat vlak, wat mij betreft, niet.
Ik heb ook eens proberen uit te vissen na enkele YouTube video's bekeken te hebben aan wie of wat Dawkins' tirades nu eigenlijk gericht zijn.
Simpel gezegd gaat hij te keer tegen alles, vooral "geloof in....", wat niet in zijn materialistisch wetenschappelijk denkkader past.
Verrassend eigenlijk dat ze hem wereldwijd nog niet tot voorzitter of erelid van stichting Skepp hebben benoemd.
appelfflap schreef: 18 apr 2023 17:24 ik vind hem vaak te extreem, polemisch en vaak verkondigt hij dingen als absolute waarheid terwijl er toch nuances zijn
Yep, extremistisch en dogmatisch vind ik zijn toon steeds.
Ja, daar kan men natuurlijk tegen inbrengen dat hij ook wel een zachte, vaderlijke kant heeft. Sowieso heeft hij dat, zelfs Adolf Hitler had dat. Wie daaraan twijfelt moet de secretaresse van Hitler maar is horen vertellen.

appelfflap schreef: 18 apr 2023 17:24 btw
het voordeel tov godsdiensten
ik kan dawkins gewoon een achterlijke kloot vinden en hem tot op het bot beledigen. Ik blijf gewoon atheist

beledig ik jezus tot op het bot en vind ik de bijbel een gatachterlijk boek en zijn christelijke feestdagen enkel goed om een dag in bed te kunnen blijven liggen wordt het al iets lastiger om mezelf christen te noemen
:lol: =D>
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Een ding is heel duidelijk voor mij! Ik ben zeer zeker geboren met een allergie voor iemand die Bonifacius heet, 62 jaar oud is en uit Belgie komt! Dit zal ook met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zijn dat dit mijn enige post in deze discussie zal zijn! Er komen de laatste tijd wel heel veel mensen langs die veel praten maar zeer weinig zeggen! Nou is dat nog niet zo erg, het probleem is dat ze er niet van leren!
We refuse absolutely, to be the only people in the world which consents to having its fate decided by others!
We kunnen pas vrede hebben met de Arabieren als ze hun kinderen meer liefhebben dan dat ze ons haten! Golda Meir.
bonifacius
Diehard

lost and not found yet! schreef: 18 apr 2023 22:36 Een ding is heel duidelijk voor mij! Ik ben zeer zeker geboren met een allergie voor iemand die Bonifacius heet, 62 jaar oud is en uit Belgie komt!
Dan moet je mij vast uit een vorig leven kennen! :lol:
Heb je nog andere allergieën waar je mee geboren bent of later in je leven gekregen hebt?
Je eventuele aandoeningen en ziekten waar je meer worstelt mag je me ook meedelen, daar kan ik ook wat mee. Maag of darmproblemen bijvoorbeeld...
bonifacius
Diehard

lost and not found yet! schreef: 18 apr 2023 22:36 Er komen de laatste tijd wel heel veel mensen langs die veel praten maar zeer weinig zeggen! Nou is dat nog niet zo erg, het probleem is dat ze er niet van leren!
Wat heb jij zoal te zeggen de laatste tijd?
Ik zeg altijd naar het voorbeeld van Wayne Liquorman, een Advaita leraar: Niets kan gezegd worden, dus is er altijd meer te zeggen.
Ik ervaar dat altijd maar meer te zeggen hebben niet als een probleem, mensen leren ervan of niet. Beiden zijn geen probleem voor mij.
Jij hebt er wel problemen mee als ze er niet van leren. En wat zouden ze er dan wel moeten van leren?
Is dat trouwens het enige probleem in je leven of heb je nog andere problemen?
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

bonifacius schreef: 18 apr 2023 14:47Ik heb totaal geen interesse meer om te reageren op de bijdrage van HierEnNu, blijkbaar had ik dat nog niet duidelijk genoeg gemaakt dan. Ok, zie hier dan, ik heb HierEnNu net bij mijn Foes gezet...
Hoezo 'mijn' Foes? Een Verlicht iemand wiens [Spiritueel]EgoIkje zich zo hecht aan Foes dat hij ze als 'mijn' benoemd? :mrgreen: Goh, ik snap kennelijk echt niets van Advaita Vedanta!

Wel een heerlijk Egostrelertje dat je mijn voorspelling uit laat komen dat jij jouw stelling dat Advaita en Verlichting absoluut niets met geloof te maken hebben niet kan onderbouwen, maar ja, los van het feit dat het een geweldig behulpzaam tool is tot zelfonderzoek, blijft het tevens gewoon een religie die van alles met geloof te maken heeft.
HierEnNu schreef: 18 apr 2023 03:59
bonifacius schreef: 17 apr 2023 16:29Advaita en Verlichting hebben absoluut niets met geloof te maken.
Je roeptoetert iets wat je waarschijnlijk niet gaat aantonen, verdedigen noch aannemelijk maken. Aangezien jij beweert dat Advaita en Verlichting absoluut niets met geloof te maken hebben dien jij zulks ook met feiten te onderbouwen anders is het vooralsnog niets meer dan jouw Heilige[!] overtuiging, oftewel jij gelooft dat. Ik verwacht echter hooguit een gecopypaste lap tekst als reactie en/of een JoepTjoepje zonder verdere uitleg van jou hoezo Advaita en Verlichting absoluut niets met geloof te maken hebben.
Kennelijk ben je ook erg gehecht aan jouw geloof dat hetgeen jij gelooft niets met geloven te maken heeft en ik moet tevens bekennen dat als hetgeen jij zoal uitkraamt veroorzaakt wordt door jouw veronderstelde Verlichting, dat ik dan hoop dat die aandoening mij nooit zo hard zal treffen.
Stoppen met antisemitische uitingen helpt bestrijding antisemitisme.
Zodra wereldopinie de waarheid bepaalt bestaan Goden.
Mijn mening blijft: God bestaat niet!

Ik ben medeverantwoordelijk
voor iemands interpretatie van wat ik schrijf!

Ik ben mezelf. Aut libertatem aut mortem mihi da! Sapere aude.
.
bonifacius
Diehard

heeck schreef: 16 apr 2023 11:18
Bonifacius schreef: In verslagen van psychedelisch onderzoekers is inmiddels voldoende bewijs te vinden dat het bestaan van de psychiater C.G. Jung's collectief onderbewuste empirisch aantoont.
Dat zou mooi passen bij een non-dualistische overtuiging, maar is daarom niet meer waar.
Graag daarom je "voldoende bewijs" van "psychedelische onderzoekers".

Je scheidt wat erg veel berichten af. Zoveel dat ik er geen tijd voor neem.

Voor het geval je iets interessanters van Dawkins wil weten dan zijn aversie tegen reli- en andersoortig geloven hieronder zijn eigen samenvatting over wat ik als zijn meesterwerk zie:
"The selfish gene".
...
Roeland
Hier zie Roeland, ik vind niks interessants aan Dawkins maar kom toevallig net een verwijzing naar Dawkins' boek dat jij een meesterwerk vind tegen in het recentste boek van psychiater Stanislav Grof'.

Stanislav Grof verwijst naar meer verfijnde gedragsmodellen ontwikkeld door pioniers in de ethologie en vooral naar het baanbrekende boek "Anatomy of Human Destructiveness" van Erich Fromm, wat ik 33 jaar geleden al verslonden heb.

XII Roots of Human Violence and Greed:
Consciousness Research and Human Survival

Since time immemorial, the propensity toward unbridled violence and insatiable greed have been two elemental forces driving human history. The number and nature of the atrocities that have been committed throughout the ages in various countries of the world—many of them in the name of God—are truly astonishing and shocking. Countless millions of soldiers and civilians have been killed in wars and revolutions and other forms of bloodshed. In the past, these violent events had tragic consequences for the individuals, who were directly involved in them, and for their immediate families. However, they did not threaten the future of the human species as a whole and certainly did not represent a danger for the ecosystem and for the biosphere of the planet. Also during this time, hunting, gathering, and farming were sustainable human activities.

Even after the most violent wars, nature was able to recycle all the aftermath and completely recover within several decades. This situation changed very radically over the course of the twentieth century due to rapid technological progress, the exponential growth of industrial production and pollution, the massive population explosion, and particularly the development of atomic and hydrogen bombs, chemical and biological warfare, and other weapons of mass destruction.
We are facing a global crisis of unprecedented proportions and have the dubious privilege of being the first species in history that has achieved the capacity to eradicate itself and, in the process, threaten the evolution of life on this planet. Diplomatic negotiations, administrative and legal measures, economic and social sanctions, military interventions, and other similar efforts have had very little success; as a matter of fact, they have often produced more problems than they solved. It is obvious why they had to fail: the strategies used to alleviate this crisis are rooted in the same ideology that created it in the first place. And, as Albert Einstein pointed out, it is impossible to solve problems with the same level of thinking that created them.

It has become increasingly clear that the crisis we are facing reflects the level of consciousness evolution of the human species and that its successful resolution, or at least alleviation, would have to include a radical inner transformation of humanity on a large scale. The observations that have come from the research of holotropic states of consciousness provide new insights into the nature and roots of human aggression and greed, and may lead to effective strategies for alleviating the destructive and self-destructive tendencies of the human species.

Anatomy of Human Destructiveness

The scientific understanding of human aggression began with Darwin’s epoch-making book on the evolution of species in the middle of the nineteenth century (Darwin 1952). The attempts to explain human aggression from our animal origins generated such theoretical concepts as Desmond Morris’s image of the “naked ape” (Morris 1967), Robert Ardrey’s idea of the “territorial imperative” (Ardrey 1961), Paul MacLean’s “triune brain” (McLean 1973) and Richard Dawkins’s sociobiological explanations interpreting aggression in terms of genetic strategies of the “selfish gene” (Dawkins 1976).

More refined models of behavior developed by pioneers in ethology, such as Nobel laureates Konrad Lorenz and Nikolaas Tinbergen, complemented the mechanical emphasis on instincts through the study of ritualistic and motivational elements (Lorenz 1963, Tinbergen 1965).
However, as Erich Fromm demonstrated in his groundbreaking book Anatomy of Human Destructiveness (Fromm 1973), any theories asserting that the human disposition to violence simply reflects our animal origins are inadequate and unconvincing. Animals exhibit aggression when they are hungry, competing for sex or defending their territory. With rare exceptions, such as the occasional violent group raids of the chimpanzees against neighboring groups (Wrangham and Peterson 1996), animals do not prey on their own kind. The nature and scope of human violence—Erich Fromm’s “malignant aggression”—has no parallels in the animal kingdom.

The realization that human aggression cannot be adequately explained as a result of phylogenetic evolution led to the formulation of psychodynamic and psychosocial theories that consider a significant part of human aggression to be learned behavior. This trend began in the late 1930s and was initiated by the work of Dollard and Miller (Dollard et al. 1939). The authors of psychodynamic theories made attempts to explain the specifically human aggression as a reaction to various psychotraumatic situations that the human infant and child experience during the extended period of dependency—physical, emotional, and sexual abuse, lack of love, sense of insecurity, inadequate satisfaction of basic biological needs, emotional deprivation, abandonment, and rejection.

However, explanations of this kind fall painfully short of accounting for extreme forms of individual violence, such as the serial murders by the Boston Strangler, Geoffrey Dahmer, the Son of Sam, or Ted Bundy. They also do not have a plausible explanation for “running amok,” the indiscriminate killing of multiple people in public places followed by suicide (or killing) of the perpetrator. “Running amok” was long considered to be an exotic culture-bound syndrome limited to Malaysia. In the last several decades, it has been repeatedly observed in the western industrial countries, including mass killing among teenagers on school campuses.

There also is no plausible psychodynamic explanation for the religiously motivated combination of violence and suicide. In WWII, Japanese kamikaze warriors conducted suicidal missions to destroy American battleships and sacrifice their lives for their Emperor, whom they considered to be God. In recent decades, Muslim fundamentalists have been committing mass murders, expecting to obtain blissful existence in the Muslim paradise as the reward for their actions (see pp. 284, Volume I).

Current psychodynamic and psychosocial theories are even less convincing when it comes to bestial acts committed by entire groups, like the Sharon Tate murders of Charles Manson’s gang, the My Lai massacre of more than five hundred unarmed Vietnamese villagers by American soldiers, the torture and abuse of prisoners in the Abu Ghraib prison, and atrocities that occur during prison uprisings.
They fail completely when it comes to mass societal phenomena that involve entire nations, such as Nazism, Communism, bloody wars and revolutions, genocide, and concentration camps. Psychoanalytic theories do not explain Hitler’s Holocaust, Stalin’s Gulag Archipelago and the mass murders of many millions of farmers, Ukrainians and Armenians, Mao’s Cultural Revolution in China and genocide in Tibet.

Perinatal Roots of Violence

There is no doubt that traumatic experiences and the frustration of basic needs in childhood and infancy represent important sources of aggression. However, psychedelic research and deep experiential psychotherapies have revealed additional, much more significant roots of violence in the deep recesses of the human psyche that lie beyond (or beneath) postnatal biography. The feelings of vital threat, pain, and suffocation experienced for many hours during the passage through the birth canal generate enormous amounts of murderous aggression that remains repressed and stored in the organism.
As Sigmund Freud pointed out in his book Mourning and Melancholia, repressed aggression turns into depression and self-destructive impulses (Freud 1917). Perinatal energies and emotions, by their very nature, represent a mixture of murderous and suicidal drives. The reliving of birth in various forms of experiential psychotherapy is not limited to the replay of the emotional feelings and physical sensations experienced during the passage through the birth canal; it is typically accompanied by a variety of experiences from the collective unconscious portraying scenes of unimaginable violence.
Among these are often powerful sequences depicting wars, revolutions, racial riots, concentration camps, totalitarianism, and genocide. Spontaneous emergence of this imagery associated with the reliving of birth suggests that the perinatal level might actually be an important source of extreme forms of human violence. Naturally, wars and revolutions are extremely complex phenomena that have historical, economic, political, religious, and other dimensions. My intention here is not to offer a reductionistic explanation replacing all the other causes, but to add some new insights concerning the psychological and spiritual dimensions of these forms of social psychopathology that have been neglected or received only cursory attention in earlier theories.
...

Fragment uit: The Way of the Psychonaut Volume Two: Encyclopedia for Inner Journeys
'Copyright © 2019 door Stanislav Grof, M.D., Ph.D.'
bonifacius
Diehard

lost and not found yet! schreef: 18 apr 2023 22:36 Een ding is heel duidelijk voor mij! Ik ben zeer zeker geboren met een allergie voor iemand die Bonifacius heet,...
Jou had ik nog niet onder mijn "foes" staan. 8*)
bonifacius schreef: 24 dec 2023 20:46 @outremer:...

Is effe kijken hoeveel vrijdenkers ik daar nu al onder staan heb. Acht al met jou erbij!

- B.S.
- Bastiaan73
- Berjan
- dikkemick
- doctorwho
- HierEnNu
- TIBERIUS CLAUDIUS.
- outremer

8*)
Nou sta je erbij!
Dat is negen dan. :lol:
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Dat wordt binnen afzienbare tijd Bonifacius versus Bonifacius.
Ze zeggen dat ik een gespleten persoonlijkheid heb, maar daar weten wij helemaal niets van.
Spuit Elf.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

dikkemick schreef: 25 dec 2023 23:28 Dat wordt binnen afzienbare tijd Bonifacius versus Bonifacius.
Laten we het maar als een erelijst beschouwen.
Een lijst van niet warhoofden.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

bonifacius schreef: 25 dec 2023 22:36 Stanislav Grof verwijst naar meer verfijnde gedragsmodellen ontwikkeld door pioniers in de ethologie en vooral naar het baanbrekende boek "Anatomy of Human Destructiveness" van Erich Fromm, wat ik 33 jaar geleden al verslonden heb.
Fragment uit: The Way of the Psychonaut Volume Two: Encyclopedia for Inner Journeys
'Copyright © 2019 door Stanislav Grof, M.D., Ph.D.'
Je leest mijn reacties op je bijdragen niet maar vraag me af of je in plaats van lappen tekst van je favoriete guru te dumpen ook zelf de essentie kan weergeven :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 26 dec 2023 09:09
dikkemick schreef: 25 dec 2023 23:28 Dat wordt binnen afzienbare tijd Bonifacius versus Bonifacius.
Laten we het maar als een erelijst beschouwen.
Een lijst van niet warhoofden.
Als bonifacide foe wil ik best toegeven lichtelijk bevooroordeeld te zijn ten gunste van de wetenschap en ik ben inderdaad niet snel bereid de ogen te openen voor goeroes of paddo-snuivende ervaringsdeskundigen.
Misschien is dat een manko.
Ze zeggen dat ik een gespleten persoonlijkheid heb, maar daar weten wij helemaal niets van.
Spuit Elf.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Alle forum-hobbits op de foe lijst en dan met jezelf in discussie. Hoe zal dit aflopen?
https://www.youtube.com/watch?v=NB2CNr692RE&t=35s
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Plaats reactie