The Bible Unearthed
Moderator: Moderators
The Bible Unearthed
Wie van jullie heeft dit boek gelezen?
The Bible Unearthed: Archaeology’s New Vision of Ancient Israel and the Origin of Its Sacred Texts, Israel Finkelstein en Neil Asher Silberman, Free Press, New York, 2001, 385 blz., ISBN 0684869128, gebonden; Touchstone Books, New York, 2002, ISBN 0684869136, paperback.
Ik ken het boek zelf niet, maar het lijkt me interessant om het te lezen.
Enige informatie erover heb ik kunnen vinden op: http://www.theosofie.net/sunrise/sunris ... licht.html
In het boek staat o.a.:
* De omzwervingen van Abraham
* De slavernij van het joodse volk in Egypte, de miraculeuze vlucht van 600.000 mensen uit Egypte onder aanvoering van Mozes, hun veertig jaar durende omzwervingen in de woestijn, hun snelle verovering van het Beloofde Land onder Jozua en de slachting die werd aangericht onder de oorspronkelijke bewoners.
* De gouden eeuw van het verenigde koninkrijk van Israël onder bestuur van een vorst van Judea, eerst David en daarna zijn zoon Salomo. Er wordt verteld over een befaamd rijk dat zich uitstrekte van de Rode Zee tot aan de grens met Syrië, de pracht van Jeruzalem, en de eerste tempel gebouwd door Salomo, en ook over andere grootse bouwprojecten. Dit verenigde koninkrijk splitst zich dan in Israël in het noorden en Judea in het zuiden.
Er zijn absoluut geen archeologische vondsten gevonden die de verhalen bevestigen. Het lijkt er zeer sterk op dat het een beeld weergeeft van de periode (700 v.Chr.) toen de boeken zijn geschreven.
Verder vond ik nog over Mozes:
Moderne bijbelwetenschap beschouwt de Pentateuch als het resultaat van verschillende tradities, die pas relatief laat tot een geheel zijn samengevoegd. Volgens bepaalde skeptici, de bijbelse minimalisten, heeft Mozes zelfs niet als historische persoon bestaan, en zijn alle verhalen rondom hem, zoals de uittocht, mythen. Buiten de Tenach is er geen bewijs, dat er een historische Mozes bestond. Evengoed is het mogelijk, dat als er bronnen bestonden buiten de Tenach, deze vernietigd, vergaan of nog niet ontdekt zijn.
Vooral de datering van de Uittocht, en daarmee het benoemen van de farao waarmee Mozes het aan de stok had, is een slepend twistpunt. De enige datering die in overeenstemming lijkt te kunnen worden gebracht met Bijbelse en andere bronnen is het jaar 1401 v.C., het sterfjaar van farao Amenhotep II. De bouw van de Tempel van Salomo begon 440 jaar na de Uittocht (1 Koningen 6:1, Septuaginta-vertaling); de tempelbouw wordt doorgaans gedateerd rond 966 v.C., inderdaad ongeveer 440 jaar na 1401. Andere dateringen, bijvoorbeeld de gangbare van de 13e eeuw v.C. conflicteren met gegevens over het leven van de betreffende farao (Ramses II), die na de uittocht (en zijn verdrinking!) nog tientallen jaren zou hebben geleefd.
Er is totaal niets bekend van een farao die zou zijn verdronken tezamen met zijn hele leger. De mummies van Ramses II en Amenhotep II zijn te bezichtigen in het museum in Cairo.
Ook nog informatie gevonden op:
http://www.skepp.be:8080/skepp/tijdschr ... zog_bijbel
The Bible Unearthed: Archaeology’s New Vision of Ancient Israel and the Origin of Its Sacred Texts, Israel Finkelstein en Neil Asher Silberman, Free Press, New York, 2001, 385 blz., ISBN 0684869128, gebonden; Touchstone Books, New York, 2002, ISBN 0684869136, paperback.
Ik ken het boek zelf niet, maar het lijkt me interessant om het te lezen.
Enige informatie erover heb ik kunnen vinden op: http://www.theosofie.net/sunrise/sunris ... licht.html
In het boek staat o.a.:
* De omzwervingen van Abraham
* De slavernij van het joodse volk in Egypte, de miraculeuze vlucht van 600.000 mensen uit Egypte onder aanvoering van Mozes, hun veertig jaar durende omzwervingen in de woestijn, hun snelle verovering van het Beloofde Land onder Jozua en de slachting die werd aangericht onder de oorspronkelijke bewoners.
* De gouden eeuw van het verenigde koninkrijk van Israël onder bestuur van een vorst van Judea, eerst David en daarna zijn zoon Salomo. Er wordt verteld over een befaamd rijk dat zich uitstrekte van de Rode Zee tot aan de grens met Syrië, de pracht van Jeruzalem, en de eerste tempel gebouwd door Salomo, en ook over andere grootse bouwprojecten. Dit verenigde koninkrijk splitst zich dan in Israël in het noorden en Judea in het zuiden.
Er zijn absoluut geen archeologische vondsten gevonden die de verhalen bevestigen. Het lijkt er zeer sterk op dat het een beeld weergeeft van de periode (700 v.Chr.) toen de boeken zijn geschreven.
Verder vond ik nog over Mozes:
Moderne bijbelwetenschap beschouwt de Pentateuch als het resultaat van verschillende tradities, die pas relatief laat tot een geheel zijn samengevoegd. Volgens bepaalde skeptici, de bijbelse minimalisten, heeft Mozes zelfs niet als historische persoon bestaan, en zijn alle verhalen rondom hem, zoals de uittocht, mythen. Buiten de Tenach is er geen bewijs, dat er een historische Mozes bestond. Evengoed is het mogelijk, dat als er bronnen bestonden buiten de Tenach, deze vernietigd, vergaan of nog niet ontdekt zijn.
Vooral de datering van de Uittocht, en daarmee het benoemen van de farao waarmee Mozes het aan de stok had, is een slepend twistpunt. De enige datering die in overeenstemming lijkt te kunnen worden gebracht met Bijbelse en andere bronnen is het jaar 1401 v.C., het sterfjaar van farao Amenhotep II. De bouw van de Tempel van Salomo begon 440 jaar na de Uittocht (1 Koningen 6:1, Septuaginta-vertaling); de tempelbouw wordt doorgaans gedateerd rond 966 v.C., inderdaad ongeveer 440 jaar na 1401. Andere dateringen, bijvoorbeeld de gangbare van de 13e eeuw v.C. conflicteren met gegevens over het leven van de betreffende farao (Ramses II), die na de uittocht (en zijn verdrinking!) nog tientallen jaren zou hebben geleefd.
Er is totaal niets bekend van een farao die zou zijn verdronken tezamen met zijn hele leger. De mummies van Ramses II en Amenhotep II zijn te bezichtigen in het museum in Cairo.
Ook nog informatie gevonden op:
http://www.skepp.be:8080/skepp/tijdschr ... zog_bijbel
Het boek verschijnt op 1 september in de Nederlandse vertaling: De bijbel als mythe.
Zoekend naar het gelijk van de Bijbel vonden archeologen een andere werkelijkheid. Finkelstein en Silberman vatten in dit boek het meest recente archeologische onderzoek naar de oorsprong van de Bijbel samen. Ze laten het verhaal zien dat de stenen hen vertelden. Maar dat is wel een ander verhaal dan we in het Oude Testament aantreffen.
Hun samenvatting gooit de geschiedenis van Israël overhoop. Ze leggen uit hoe de nakomelingen van koning David de geschiedenis herschreven uit politieke en ideologische overwegingen. Die herschreven geschiedenis is ons als het Oude Testament overgeleverd. Maar de restanten van het verleden die in de bodem van het land Israël werden aangetrofen vertellen een ander verhaal.
Dit boek is een fascinerende samenvatting van het meest recente archeologisch onderzoek naar de Bijbel. De zakelijke stijl van de schrijvers, wars van enige sensatie, laat op heldere wijze zien hoe bijbelse fictie en historische werkelijkheid met elkaar verweven raakten. Op overtuigende wijze weten zij die twee aspecten van het Oude Testament zichtbaar te maken.
"Een doortastend en provocerend boek, goed wetenschappelijk onderbouwd, goed geschreven en voorzien van sterke argumenten. Het trekt veel vermoedens of veronderstellingen in twijfel en maakt de weg vrij naar nieuwe conclusies. Ik hoop dat christenen en joden op dezelfde manier willen nadenken om tot nieuwe inzichten te komen."
"Finkelstein en Silberman hebben op een zeer goed leesbare wijze aanspraak weten te maken op een vooruitstrevende positie in een van de meest controversiële gebieden van het huidige archeologisch onderzoek naar de Bijbel."
Zoekend naar het gelijk van de Bijbel vonden archeologen een andere werkelijkheid. Finkelstein en Silberman vatten in dit boek het meest recente archeologische onderzoek naar de oorsprong van de Bijbel samen. Ze laten het verhaal zien dat de stenen hen vertelden. Maar dat is wel een ander verhaal dan we in het Oude Testament aantreffen.
Hun samenvatting gooit de geschiedenis van Israël overhoop. Ze leggen uit hoe de nakomelingen van koning David de geschiedenis herschreven uit politieke en ideologische overwegingen. Die herschreven geschiedenis is ons als het Oude Testament overgeleverd. Maar de restanten van het verleden die in de bodem van het land Israël werden aangetrofen vertellen een ander verhaal.
Dit boek is een fascinerende samenvatting van het meest recente archeologisch onderzoek naar de Bijbel. De zakelijke stijl van de schrijvers, wars van enige sensatie, laat op heldere wijze zien hoe bijbelse fictie en historische werkelijkheid met elkaar verweven raakten. Op overtuigende wijze weten zij die twee aspecten van het Oude Testament zichtbaar te maken.
"Een doortastend en provocerend boek, goed wetenschappelijk onderbouwd, goed geschreven en voorzien van sterke argumenten. Het trekt veel vermoedens of veronderstellingen in twijfel en maakt de weg vrij naar nieuwe conclusies. Ik hoop dat christenen en joden op dezelfde manier willen nadenken om tot nieuwe inzichten te komen."
"Finkelstein en Silberman hebben op een zeer goed leesbare wijze aanspraak weten te maken op een vooruitstrevende positie in een van de meest controversiële gebieden van het huidige archeologisch onderzoek naar de Bijbel."
lanier schreef:Het boek verschijnt op 1 september in de Nederlandse vertaling: De bijbel als mythe.
Zoekend naar het gelijk van de Bijbel vonden archeologen een andere werkelijkheid. Finkelstein en Silberman vatten in dit boek het meest recente archeologische onderzoek naar de oorsprong van de Bijbel samen. Ze laten het verhaal zien dat de stenen hen vertelden. Maar dat is wel een ander verhaal dan we in het Oude Testament aantreffen.
Hun samenvatting gooit de geschiedenis van Israël overhoop. Ze leggen uit hoe de nakomelingen van koning David de geschiedenis herschreven uit politieke en ideologische overwegingen. Die herschreven geschiedenis is ons als het Oude Testament overgeleverd. Maar de restanten van het verleden die in de bodem van het land Israël werden aangetrofen vertellen een ander verhaal.
Dit boek is een fascinerende samenvatting van het meest recente archeologisch onderzoek naar de Bijbel. De zakelijke stijl van de schrijvers, wars van enige sensatie, laat op heldere wijze zien hoe bijbelse fictie en historische werkelijkheid met elkaar verweven raakten. Op overtuigende wijze weten zij die twee aspecten van het Oude Testament zichtbaar te maken.
"Een doortastend en provocerend boek, goed wetenschappelijk onderbouwd, goed geschreven en voorzien van sterke argumenten. Het trekt veel vermoedens of veronderstellingen in twijfel en maakt de weg vrij naar nieuwe conclusies. Ik hoop dat christenen en joden op dezelfde manier willen nadenken om tot nieuwe inzichten te komen."
"Finkelstein en Silberman hebben op een zeer goed leesbare wijze aanspraak weten te maken op een vooruitstrevende positie in een van de meest controversiële gebieden van het huidige archeologisch onderzoek naar de Bijbel."
Enige tijd terug werd er melding van gedaan op skepp. Het sluit goed aan bij de bevindingen van de archeologische faculteiten van o.a. Tel Aviv. Prof. Ze'ev Herzog kwam tot dezelfde conclusies na het bestuderen van onderzoeksresultaten die een periode van 70-jaar besloegen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
-
bad_religion
Veel van wat er in de Bijbel staat wordt niet in historisch perspectief gezien en aangenomen als waarheid en volgens vast omlijnde tradities uitgelegd.
Duidelijk is dat God diverse "transformaties" heeft doorstaan en oorspronkelijk een Soemerische godheid is geweest, het oude testament zijn uit verschillende geschriften opgesteld en stammen veelal uit de babylonische tijdperk...
De god van Abraham was een god die dicht bij de mensen kwam en geleidelijk aan steeds meer transcendenter werd, duidelijke invloeden van Mardoek en Ahura Mazda zijn zeker aanwezig. Neem de tempel van Salomo, de bouw van de tempel, de jaarlijkse verering, allemaal elementen die ook al voorkwamen in de verering van Mardoek. Niet verwonderlijk, de Bijbel maakt vermelding van het feit dat Abraham uit het gebied van de Tigris en de Eufraat kwam. Veel nomadische volken trokken vanuit dit gebied naar Kanaän om zich te vestigen.
De Hebreeën hebben zich op een gegeven moment opgesplitst ten tijde van hongersnood, waarbij één groep naar Egypte trok. De "bevrijding uit slavernij" kan men beter uitleggen als een boerenopstand. In het oude Egypte kon men nog beter slaaf dan boer zijn. Hier is ook de oorlogsgod JWH ontstaan die een verbond sloot met het uitverkoren volk, overigens was het "uitverkoren volk" zeker niet monotheïstisch, JWH is een god die zich steeds militanter ging ontwikkelen en zich verhief boven de andere goden. God heeft diverse ontwikkelingsfases gekent en het oude testament laat duidelijk zien, vanuit historisch perspectief, dat deze verschrikkelijk militante "god" net als alle andere geloven gevormd is door de mensen....
Een ander interessant boek is

Karen Armstrong
Een geschiedenis van God
Vierduizend jaar jodendom, christendom en islam
ISBN: 9041407766
Duidelijk is dat God diverse "transformaties" heeft doorstaan en oorspronkelijk een Soemerische godheid is geweest, het oude testament zijn uit verschillende geschriften opgesteld en stammen veelal uit de babylonische tijdperk...
De god van Abraham was een god die dicht bij de mensen kwam en geleidelijk aan steeds meer transcendenter werd, duidelijke invloeden van Mardoek en Ahura Mazda zijn zeker aanwezig. Neem de tempel van Salomo, de bouw van de tempel, de jaarlijkse verering, allemaal elementen die ook al voorkwamen in de verering van Mardoek. Niet verwonderlijk, de Bijbel maakt vermelding van het feit dat Abraham uit het gebied van de Tigris en de Eufraat kwam. Veel nomadische volken trokken vanuit dit gebied naar Kanaän om zich te vestigen.
De Hebreeën hebben zich op een gegeven moment opgesplitst ten tijde van hongersnood, waarbij één groep naar Egypte trok. De "bevrijding uit slavernij" kan men beter uitleggen als een boerenopstand. In het oude Egypte kon men nog beter slaaf dan boer zijn. Hier is ook de oorlogsgod JWH ontstaan die een verbond sloot met het uitverkoren volk, overigens was het "uitverkoren volk" zeker niet monotheïstisch, JWH is een god die zich steeds militanter ging ontwikkelen en zich verhief boven de andere goden. God heeft diverse ontwikkelingsfases gekent en het oude testament laat duidelijk zien, vanuit historisch perspectief, dat deze verschrikkelijk militante "god" net als alle andere geloven gevormd is door de mensen....
Een ander interessant boek is

Karen Armstrong
Een geschiedenis van God
Vierduizend jaar jodendom, christendom en islam
ISBN: 9041407766
Hallo allemaal. Daar ben ik weer.
Grtz...
Interessant is dit boek zeker, maar het dient kritisch te worden gelezen. Karen Armstrong is nogal een Islam fan, en dat laat ze in haar boeken vaak nogal duidelijk blijken.bad_religion schreef: Een ander interessant boek is
Karen Armstrong
Een geschiedenis van God
Vierduizend jaar jodendom, christendom en islam
ISBN: 9041407766
Grtz...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Re: The Bible Unearthed
Volgens mij waren het nog meer dan 600.000. Wie kijkt naar het stukje woestijn tussen Egypte en het 'beloofde' land zal slechts tot de conclusie kunnen komen dat wanneer de eerste joden hun voeten in het 'beloofde' land zetten, de mensen in de achterhoede zich nog in Egypte bevonden. Als het beschavingsproces zich nog zal voortzetten, dan zullen er in de toekomst weinig mensen meer zijn die nog in deze fabeltjes geloven.lanier schreef: * De slavernij van het joodse volk in Egypte, de miraculeuze vlucht van 600.000 mensen uit Egypte onder aanvoering van Mozes, hun veertig jaar durende omzwervingen in de woestijn, hun snelle verovering van het Beloofde Land onder Jozua en de slachting die werd aangericht onder de oorspronkelijke bewoners.
Vriendelijke groet....
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Re: The Bible Unearthed
Bereken de afstand tussen Egypte en Israel en kijk naar het aantal jaren die voorbij zijn gegaan en kom uit op de gemiddelde afstand per dag. Het zal enkele meters zijn geweest. Dan leveren de vierdaagse lopers (30.000) een betere prestatie. Zou Andries Knevel dit trouwens geloven.Devious schreef:Volgens mij waren het nog meer dan 600.000. Wie kijkt naar het stukje woestijn tussen Egypte en het 'beloofde' land zal slechts tot de conclusie kunnen komen dat wanneer de eerste joden hun voeten in het 'beloofde' land zetten, de mensen in de achterhoede zich nog in Egypte bevonden. Als het beschavingsproces zich nog zal voortzetten, dan zullen er in de toekomst weinig mensen meer zijn die nog in deze fabeltjes geloven.lanier schreef: * De slavernij van het joodse volk in Egypte, de miraculeuze vlucht van 600.000 mensen uit Egypte onder aanvoering van Mozes, hun veertig jaar durende omzwervingen in de woestijn, hun snelle verovering van het Beloofde Land onder Jozua en de slachting die werd aangericht onder de oorspronkelijke bewoners.
Vriendelijke groet....
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Uit het boek 'de bijbel als mythe':
Helaas voor degenen die op zoek zijn naar bewijs van een historische exodus, waren deze gebieden onbewoond precies op het moment dat deze een rol zouden hebben gespeeld tijdens de omzwervingen van de kinderen van Israël in de woestijn.
Deze onderzoekingen brachten een revolutie teweeg in de studie van het vroege Israël. De ontdekking van de overblijfselen van een dicht netwerk van dorpen in de hooglanden – alle duidelijk binnen een paar generaties gebouwd – gaf aan dat er rond 1200 v.Chr. in het centrale heuvelland van Kanaän een dramatische sociale transformatie had plaatsgevonden. Er werden geen aanwijzingen gevonden voor een gewelddadige invasie of zelfs van de infiltratie van een scherpomlijnde etnische groep. In plaats daarvan leek er sprake te zijn van een ommekeer in levensstijl. In de voordien nauwelijks bewoonde hooglanden – van de heuvels van Judea in het zuiden tot die van Samaria in het noorden, ver weg van de Kanaänitische steden die in verval aan het raken waren – verschenen plotseling ongeveer tweehonderdvijftig gemeenschappen rond de toppen van de heuvels. Dit waren de eerste Israëlieten.
De opkomst van het vroege Israël was dus het gevolg van de ineenstorting van de Kanaänitische cultuur, en niet de oorzaak ervan. En de meeste Israëlieten kwamen niet van buiten Kanaän – ze kwamen eruit voort. Van een massale exodus uit Egypte was geen sprake. Er vond nooit een gewelddadige onderwerping van Kanaän plaats. De meeste mensen die het vroege Israël vormden waren afkomstig van de lokale bevolking – dezelfde mensen die we gedurende de hele brons- en ijzertijd in de hooglanden hebben gezien. De eerste Israëlieten waren – ironischer zou het niet kunnen – zelf oorspronkelijk Kanaänieten!
Eeuwenlang hebben joden, christenen en moslims geloofd dat in het Oude Testament gebeurtenissen uit hun raciale en religieuze geschiedenis staan opgetekend. Zelfs nu zijn er nog velen die geloven dat het bijbelverhaal letterlijk waar is, of dat het in ieder geval in hoofdzaak correct is. Wetenschappelijke vondsten op het gebied van de archeologie, tekstanalyse, geschiedenis en recent vertaalde oude documenten wijzen alle op een werkelijkheid die voor veel traditionele en fundamentalistische gelovigen misschien moeilijk is te verzoenen met een geloof dat is gebaseerd op bijbelse gebeurtenissen, beloften, profetieën en openbaringen als historische feiten. Niettemin betekent deze kennis een nieuw ontwaken van ons inzicht in deze godsdiensten en hun oude geschiedenis.
De Israëlitische nederzettingen van rond 1200 v.Chr. omvatten 45.000 mensen verspreid over 250 locaties, met een climax in de achtste eeuw v.Chr. met 160.000 mensen in meer dan 500 plaatsen.
Zie: http://www.theosofie.net/sunrise/sunris ... licht.html[/quote]
Helaas voor degenen die op zoek zijn naar bewijs van een historische exodus, waren deze gebieden onbewoond precies op het moment dat deze een rol zouden hebben gespeeld tijdens de omzwervingen van de kinderen van Israël in de woestijn.
Deze onderzoekingen brachten een revolutie teweeg in de studie van het vroege Israël. De ontdekking van de overblijfselen van een dicht netwerk van dorpen in de hooglanden – alle duidelijk binnen een paar generaties gebouwd – gaf aan dat er rond 1200 v.Chr. in het centrale heuvelland van Kanaän een dramatische sociale transformatie had plaatsgevonden. Er werden geen aanwijzingen gevonden voor een gewelddadige invasie of zelfs van de infiltratie van een scherpomlijnde etnische groep. In plaats daarvan leek er sprake te zijn van een ommekeer in levensstijl. In de voordien nauwelijks bewoonde hooglanden – van de heuvels van Judea in het zuiden tot die van Samaria in het noorden, ver weg van de Kanaänitische steden die in verval aan het raken waren – verschenen plotseling ongeveer tweehonderdvijftig gemeenschappen rond de toppen van de heuvels. Dit waren de eerste Israëlieten.
De opkomst van het vroege Israël was dus het gevolg van de ineenstorting van de Kanaänitische cultuur, en niet de oorzaak ervan. En de meeste Israëlieten kwamen niet van buiten Kanaän – ze kwamen eruit voort. Van een massale exodus uit Egypte was geen sprake. Er vond nooit een gewelddadige onderwerping van Kanaän plaats. De meeste mensen die het vroege Israël vormden waren afkomstig van de lokale bevolking – dezelfde mensen die we gedurende de hele brons- en ijzertijd in de hooglanden hebben gezien. De eerste Israëlieten waren – ironischer zou het niet kunnen – zelf oorspronkelijk Kanaänieten!
Eeuwenlang hebben joden, christenen en moslims geloofd dat in het Oude Testament gebeurtenissen uit hun raciale en religieuze geschiedenis staan opgetekend. Zelfs nu zijn er nog velen die geloven dat het bijbelverhaal letterlijk waar is, of dat het in ieder geval in hoofdzaak correct is. Wetenschappelijke vondsten op het gebied van de archeologie, tekstanalyse, geschiedenis en recent vertaalde oude documenten wijzen alle op een werkelijkheid die voor veel traditionele en fundamentalistische gelovigen misschien moeilijk is te verzoenen met een geloof dat is gebaseerd op bijbelse gebeurtenissen, beloften, profetieën en openbaringen als historische feiten. Niettemin betekent deze kennis een nieuw ontwaken van ons inzicht in deze godsdiensten en hun oude geschiedenis.
De totale bevolking van Kanaän overschreed waarschijnlijk het aantal van 100.000 niet.Volgens mij waren het nog meer dan 600.000.
De Israëlitische nederzettingen van rond 1200 v.Chr. omvatten 45.000 mensen verspreid over 250 locaties, met een climax in de achtste eeuw v.Chr. met 160.000 mensen in meer dan 500 plaatsen.
Zie: http://www.theosofie.net/sunrise/sunris ... licht.html[/quote]