Devious schreef:jHenosch schreef:. Wat is jouw wereldbeeld dan devious.
Want niet geloven in een god is eigenlijk ook te beschouwen als een religie.
Men slaat acht (religeert) op het feit dat God niet bestaat en ook nooit bestaan heeft.
Huh? Pardon? Ik heb volgens mij niet gezegd dat God niet bestaat, en nooit bestaan heeft. Ik kan pas uitspraken doen over God als men mij duidelijk kan definieren wat God is. Zolang mensen falen in het definieren van God, doe ik geen uitspraken over het wel of niet bestaan van Haar/Hij/Het.
Dit weerhoud mij er uiteraard niet van om uitspraken te doen over God(sbeelden).
Waaruit haal jij de hoop en het ideaal voor de toekomst, devious?
wat is jouw uitgangspunt ins Leben, zodat jij niet alleen mij kan betrappen op schijnheiligheid maar ik ook jou,
Sit down before fact as a little child, be prepared to give up every preconceived notion, follow humbly wherever and to whatever abyss nature leads, or you shall learn nothing. Thomas Henry Huxley
Ik kan het niet mooier maken dan het is. Het is voor mij onmogelijk te kijken in 'een wereld van het Ongeziene' (als er zoiets bestaat

) Daarom doe ik er geen uitspraken over. Ik probeer daarom ook niet te zwelgen in hoop op een afterlife. Als we dood gaan dan zien we het vanzelf, of niet. Als God humor heeft, dan komt het allemaal wel goed, maar in de hemel van Jahwe wil ik niet zijn. Ik voel me niet zo prettig denk ik tussen leugengeesten, en dat lawaai van die veelogige wezens die speciaal geschapen zijn om hun Meester te prijzen en te verheerlijken. De hemel van Allah hoef ik ook niet. Wat heb je aan rivieren van wijn waar je niet dronken van wordt?
Mijn uitgangspunt in het leven en mijn moraal, zijn niet gegrond op reward en punishment van een persoonlijke God. In mijn leven probeer ik zoveel mogelijk lol te maken en pijn en verdriet te vermijden. Hiervoor heb je andere mensen nodig, en daarom doe ik mijn best om aardig en beleefd tegen mijn medemensen te zijn. Ik heb geen beloning en bedreigingen van Goden nodig om een aardig persoon te zijn. (mensen hoeven mij niet aardig te vinden hoor, maar ik vind mijzelf wel érg aardig

)
if I only knew your ethics and morals.
Het komt hier
http://www.freethinker.nl/epicurus.htm aardig in de buurt.
Maar foei (ik heb het tegen mezelf) Ik dwaal van het onderwerp af.
Sorry voor deze offtopic bijdrage. Sommige offtopic vragen moet je wel beantwoorden.
Vriendelijke groet...
Precies datgene is wat ook mijn drijfveer is, met dat verschil dat mijn God me daar van harte in steunt, in elk geval psychisch.
oke, misschien ben ik zwak om te geloven in een goedmakende Vader,
wellicht hou ik mezelf daarmee voor de gek, maar je kunt er ook niet van uitgaan dat ieder even sterk is als jij.
Hij is er vooral voor de zwakken onder ons !!!
en het helpen van de zwakken is heel duidelijk ook een joodschristelijke opgave.
Je bent wars van religieuze oplegging, ik ook
wat ik probeer is het volgende:
Mijzelf een ideaal god te creeëren die ook een verklaring geeft waarom er nog zoveel enorme ellende is naast het geluk van het leven,
en dat ideaalbeeld te toesten aan de bestaande grote religies, en levensfilos die er al is.
Het Budhisme en het Joodschristelijk-humanisme komen bij mij het dichtste in de buurt van mijn ideaalgod,
Een ideaalgod die ons door schade en schande geschapen heeft, maar Zelf ook door schade en schande geleeft heeft, naar Zijn evenbeeld.
Omdat ik dat geloof is het dus ook helemaal niet aanmatigend om over dat beeld zelf heel goed na te denken,
want het antwoord zit niet alleen buiten ons maar vooral ook binnenin onze tempel (lichaam) van God.
Jouw stance van agnosticisme is wetenschappelijk gezien wel de beste,
maar emotioneel gezien, voor mij en vele andere mensen op deze planeet, toch onvoldoende.
Heel belangrijk is welk wereldbeeld een mens erop nahoudt, en daar moet dagelijks vrijmoedig over gepraat (en gebeden) worden.
Nogmaals, devious, sorry dat ik je voor moslim heb uitgemaakt.