Ik zelf vind het bijzonder boeiend om grotten te bezoeken.
Je vind er levende bewijzen en voorbeelden van hoe de aarde gevormd werd en nog steeds wordt.
Hoe steen geslepen wordt en nieuwe mineralen gevormd.
Je ziet het voor je ogen gebeuren.
Het maakt een mineralen verzameling tot een levend iets, ook al is de steen zelf gevormd uit niet levend materiaal.
Ook geeft het een fossiel een ander dimensie.
Je ziet voor je hoe een organisme kan mineraliseren.
Voor wie dit ook wel zou willen is er af en toe een kans om iets daarvan te kopen.
Deze week een veiling op de verzamelsite Catawiki.
Natural history veiling

Bergkristal is voor ieders portemonnee wel bereikbaar.
Voor zo'n echt mooi stukje zal het wel iets duurder zijn, maar het zal je de kop niet kosten.
Brazilie
Mooi stuk bergkristal
Afmetingen 90 x 40 x 90 mm hoog
Gewicht 222 gram

Heel bijzonder om eens zo'n miljoenen oud stukje gesteente te zien en vast te houden, waarvan je weet dat de vorm en de kleur bepaald werd door een levend wezen.
Krijt ( 72.1-66 milj j) - Oued Zem, Marokko
Heel mooie en gave tand en wortel van een Mosasaurus. Deze grote vleesetende rovers leefden op het einde van het Krijt en werden waarschijnlijk uitgeroeid door de inslag van een meteoriet. Ze waren het gevaarlijkste roofdier in de zee. Deze soort mosasaurus had ter bescherming op het oog een ring uit been om zo ook op grote diepte te kunnen jagen. Helemaal echt, niets geplakt of gekunsteld.

Deze gaat naar iemand die er meer geld aan wil besteden dan ik.
Onder-Devoon (400 milj j) - Jbel Oufaten, Marokko
Extreem zeldzame, nog onbeschreven soort Morocconites. Deze recente vondst wordt gekenmerkt door de extreem lange stekel aan het kopschild en wordt vrijwel nooit te koop aangeboden.
Afmetingen trilobiet: circa 75 tot 80cm (getrekt), stekel circa 25mm.
Uitstekend geprepareerd, echtheid wordt gegarandeerd.

Van barnsteen heb ik een ketting en ook nog een flink grote hanger.
Bijzonder warm van kleur en ook nog warm aanvoelend.
Juist daarom moeilijk te onderscheiden van kunststof.
Een bijzondere vorm van halfedelsteen is de barnsteen met vaak insluitsels van fossiele insecten.
Eoceen (44 milj j) - Baltische zee - Polen
Gepolijst stuk Baltisch barnsteen met prachtige soldaat kever Cantharidae
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.