De volgende reactie die ik op Jona Lendering's site heb geschreven leek me hier ook relevant.
http://mainzerbeobachter.com/2015/02/16 ... -stalking/" onclick="window.open(this.href);return false;
Willem zegt: “Wat mij in de conversatie opvalt is dat er nogal eens neerbuigend over Jezus mythicisten gedaan word, menselijk maar niet wetenschappelijk lijkt mij?”
Dat zou in het algemeen beter niet moeten. Maar daar waar mythicisten geen zuivere discussie voeren, maar met modder gooien en vooral een anti-theistische agenda nastreven, dan is het niet perse verkeerd. Cor noemt al Richard Carrier (althans ik denk dat hij die bedoelt met de man die in het rariteitenkabinet thuishoort). Iedereen die het niet met zijn positie eens is krijgt predicaten als ‘probably insane’ toegevoegd. Hij is al jaren bezig met lezingen en boeken waarin hij vooral betoogt dat Christenen niet goed snik zijn, dat deed hij al voordat hij het mythicistische licht zag.
Zijn laatste actie is een online cursus.
http://secularactivism.org/?p=677" onclick="window.open(this.href);return false; aangekondigd op de site ‘secular activism’, hij maakt er dus ook geen geheim van dat zijn belangrijkste motief anti-theistisch activisme is. In de cursus leert hij onder andere “the basics of how to investigate, criticize, and study the New Testament from the perspective of how its text is constructed from manuscripts, as well as how to work from the original Greek (no prior knowledge of Greek is needed) without learning anything more than the Greek alphabet and the international terminology of grammar”. en “locate words in the Greek text of the Bible, and find their definitions using online resources, and to use that skill to critically examine English translations”
Met andere woorden, het is niet nodig om verdomd goed Grieks te leren, maar gewoon wat woorden kunnen localiseren, is genoeg om het NT ‘te onderzoeken’.
Over het doel van dit onderzoek zegt hij: “How screwed up are the manuscripts of the New Testament? What aren’t Christian preachers and apologists telling the public? How can you know when they are trying to pull the wool over your eyes about what’s in the Bible…or if they even know they are reporting the facts correctly?”
http://freethoughtblogs.com/carrier/archives/6721" onclick="window.open(this.href);return false;
Kortom: het wetenschappelijke onderzoek naar de historische Jezus is één groot complot van ‘christelijke prekers en apologeten’ die ons een rad voor de ogen willen draaien over de ware toedracht. Om dit te tackelen is het niet nodig om goed Grieks te lezen, een beetje woorden kunnen localiseren is genoeg. (om vervolgens schuimbekkend te keer te gaan, als we tenminste afgaan om Carrier’s eigen blog)
Het geeft in ieder geval een goed inzicht in de motieven en werkwijze van Carrier. En dan is hij nog de man die momenteel als de kopman van het mythicisme wordt gezien.
Zo iemand roept zelf een neerbuigende reactie over zichzelf af.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann