heeck schreef:Kurzban maakt duidelijk hoe van een enkel ik geen sprake kan zijn als je beseft dat de onwikkelingsgeschiedenis van de hersenen geen plaats laat voor een dergelijk oververeenvoudigd ik.
OK, maar een enkel ik of een andere vorm van homunculus is niet noodzakelijk om de vrije wil in stand te houden. Dat suggereer je wel, zonder ook maar één argument.
Blues-Bob schreef:Zelf ben ik van geloof dat een vrije wil op zijn minst minder vrij is dan wij ervaren.
Een vrije wil gedefinieerd in termen van waarschijnlijkheid betreffende keuzes spreekt dat niet tegen, wel? Alle soorten van factoren, of je ze nou intern of extern noemt, kunnen de waarschijnlijkheid beïnvloeden.
Socratoteles schreef:Elegantie, eenvoud en conceptuele helderheid worden vaak geprezen als criteria die relevant zijn voor theorie-selectie, en dat geldt m.i. zeker voor empirisch equivalente interpretaties van QM (die dus dezelfde voorspellingen doen).
Dit zijn subjectieve criteria die nog nooit zijn gebruikt om de ene of de andere theorie te verwerpen. Het enige dat in de buurt komt is Ockham's Scheermes. En de vraag rijst of die niet toegepast moet worden op Bohmse Mechanica. Het begrip verborgen variabele bevalt me niet erg, maar ik schuif een oordeel nog voor me uit.
Elegantie, eenvoud en conceptuele helderheid worden gebruikt om bewondering uit te drukken. Op dit punt zit je er naast.
Socratoteles schreef:Voor zover ik het begrijp is er geen reden waarom de Bohmiaanse mechanica QM zou moeten falsifiëren; Bohmiaanse Mechanica is een Quantummechanica.
De ene theorie kan de andere theorie niet falsifiëren. Ze kunnen elkaar alleen tegenspreken. Alleen waarnemingen kunnen falsifiëren.
Naar ik begrepen heb doet BM precies dezelfde voorspellingen als de QM. Dat is een minpuntje; we kunnen pas vooruitgang boeken als de twee theorieën op bepaalde punten verschillende voorspellingen doen. Dus de meerwaarde van BM is twijfelachtig, al kun je natuurlijk het omgekeerde (de meerwaarde van QM tov BM is twijfelachtig) net zo goed stellen. Op dit punt onbeslist dus.
Socratoteles schreef:Het lijkt erop dat Bohmiaanse mechanica niet zo sterk wordt gemotiveerd vanuit deterministische sentimenten, maar door onafhankelijke theoretische overwegingen. Het is wat dat betreft jammer dat er tot nu toe zo weinig aandacht aan is gegeven, maar 'dood' is het het onderzoeksprogramma nog niet.
Dat heb ik dan ook niet beweerd. Wat ik heb beweerd is dat BM determinisme terugbrengt in de natuurkunde waar QM die er uit gooit. Het is dat filosofische aspect dat mij het meest interesseert, al was het maar omdat ik te oud en te suf ben om me nog eens in alle formele wiskunde te gaan verdiepen (Samsa, Black Mathematicia, waar blijven jullie?). Bovendien is het juist dat aspect dat voor deze draad van belang is. BM zou immers kunnen leiden tot een neuropsychologie die de vrije wil er helemaal uitgooit; iets dat jij ongetwijfeld hebt begrepen.
Voor wat betreft de aandacht: John Stewart Bell is genomineerd geweest voor de Nobelprijs. Hij is hem wellicht misgelopen door te vroeg te overlijden. De Universiteit van Toronto heeft een prijs naar hem vernoemd. Ook die ene link die zowel jij als ik gaven - en waar ik commentaar op heb geleverd - noemt verschillende namen, die het onderzoek voortzetten.
Determisten kunnen wel degelijk hoop koesteren - wat niet inhoudt dat ze ook gelijk zullen krijgen.
heeck schreef:Kurzbans benadering: omdat de aansturing door de omstandigheden meer het gedrag bepalen dan de zg vrije wil.
Dit lijkt mij nog steeds een schijntegenstelling, die verdwijnt zodra vrije wil in Quantummechanische termen (dus waarschijnlijkheid) wordt gedefinieerd. Omstandigheden en alle andere factoren die je kunt verzinnen beïnvloeden die waarschijnlijkheid, maar determineren die niet. Dat ervaren wij op onze huis-, tuin- en keukenschaal als vrije wil.
Nu ik er voor de zoveelste keer over nadenk, ik zie niet hoe BM met haar verborgen variabelen (dwz variabelen die we niet kunnen kennen) hier een iota aan zal veranderen. Maar op dit punt behoud ik me uitdrukkelijk het recht voor van standpunt te veranderen.
Mijn stelling voor vandaag: in het beste geval kan BM het idee van vrije wil verzoenen met een deterministisch universum.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hidden_variable_theory
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.
Johan Cruijff