Evolutie-discussie voor iedereen

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

MNb
Diehard

Re: Evolutie-discussie voor iedereen

Bericht door MNb »

Tuurlijk wel. God heeft soorten als soort geschapen, dus een soort kan niet tot een nieuwe soort evolueren. Alleen variaties binnen een soort zijn mogelijk.
Dat is een theorie, net als de Aarde is Plat.
Wetenschap is het niet.
lanier schreef:Dat is te kort door de bocht. Je zult met een beter verhaal moeten komen als je net als de Creationisten ID wilt invoeren op scholen.
Je bedoelt toch niet te zeggen dat ik ID wil invoeren op scholen? Je weet wel beter.
Het enige dat ik beweer is dat ID een theorie is. Een niet-wetenschappelijke theorie. Net als de Platte Aarde Theorie. Of Autodynamics. De laatste twee dienen evenmin ingevoerd te worden op scholen en universiteiten. Want niet-wetenschappelijk.
heeck schreef:Minstens omdat de ID nergens aan kan worden getoetst maakt het een duidelijke "geen theorie".
Dat is reden één voor mij. Reden nummer twee is dat die voorspellingen die wel getoetst kunnen worden gefalsifieerd zijn.
Daarom geven we geen les meer in de natuurkunde en biologie van Aristoteles. Of het heliocentrisch model van Copernicus (we gebruiken tegenwoordig ellipsvergelijkingen). Gefalsifieerd én onbruikbaar als simplificatie (cirkelvergelijkingen zijn nauwelijks eenvoudiger dan elliptische). Het planeetmodel van het atoom (ook gefalsifieerd) gebruiken we nog wel, omdat het bepaalde voorspellingen doet die wél uitgekomen zijn.
Tsjok45 schreef:Volgens creationisten( en in het dagelijkse taalgebruik ___ wat door creationisten zwaar wordt gepromoot ) is "theorie "
Sorry, wat creationisten een theorie noemen daar heb ik geen boodschap aan. Dat mogen ze tijdens godsdienstles over doorzeuren. Wat de wetenschapsfilosofie een wetenschappelijke theorie noemt, dat doet er toe.
De "gelijkwaardigheid" van meningen kan me gestolen worden. Vertel een slachtoffer van Hiroshima 1945 dat wat hij/zij heeft meegemaakt niet tot de werkelijkheid behoort en dat dat een gelijkwaardige mening is.
Tsjok45 schreef:Al met al is het een verlangen om de religie en de confessionele theologie terug als het kroonjuweel en richtsnoer van de 'echte " wetenschap , te restaureren.
Exact. En dat moeten we vooral niet hebben, want toen de wetenschap rond 1800 volkomen was losgezongen van religie en confessionele theologie werd het tempo van ontdekkingen fiks opgevoerd.
Tsjok45 schreef:De vraag moet zijn of " ...creationisme in staat is zelfstandig wetenschappelijke theorieen op te stellen ?"
Dat is geen vraag. Het antwoord is categorisch nee.
Tsjok45 schreef:is het verantwoord en gezond de scizofrenie aan te houden waarbij in een en hetzelfde brein natuurwetenschap en religieuze kwestie in aparte compartimentjes (Magisters )worden opgeborgen ? Dat het kan weten we al... is het echter nog wenselijk ( in het huidige niet -probleemloze tijdsgewricht ) of is het een persoonlijke inwendige existentieele tijdsbom vermomd als soelaas en /of een uitgesteld niet- aan - te pakken probleem ?
Dat is de relevante vraag. Ik heb er geen antwoord op, omdat ik volstrekt areligieus ben - niet anti-religieus: religie doet me eenvoudig nul komma niets.

Heeck: dankjewel voor die links. Heb ik er één voor jou.
http://www.revisionism.nl/Moon/The-Mad-Revisionist.htm
heeck schreef:wat er hoort te gebeuren bij het rangschikken van hypotheses, die als ze hooguit wat aangepast, maar niet meer omver te werpen zijn een wetenschappelijke theorie worden genoemd.
Of ik begrijp je verkeerd of je poneert een logische contradictie. Volgens Popper en Siger en mij en een heleboel anderen is een theorie nooit wetenschappelijk als de hypotheses die zij bevat niet omvergeworpen kunnen worden.
heeck schreef:Het van een god/schepper samenvallen met de natuurwetten is ook een van de smaken binnen het theïstisch evolutionisme, namelijk die welke daarbij een transcendente schepper hanteert.
Dit lijkt mij een klusje voor William Ockham. De wetenschap heeft er niets aan als je aan de natuurwetten een ander naampje geeft. Bovendien, zoals Russell terecht opmerkt, zijn natuurwetten van menselijke makelij. Iets als natuurlijke selectie is een model ontwikkeld door mensen. Houdt je citaat in dat god/schepper volgens die lui ook van menselijke makelij is?
Afijn, probeer de vraag maar niet te beantwoorden. Ik weet dat jij niet een dergelijk warhoofd bent.
siger schreef:Het heliocentrisme of spontane generatie zijn bijvoorbeeld theorieën die maar met de tijd falsifieerbaar bleken.
Dat is in principe helemaal niet erg. Ik wil best een miljoen jaar wachten op een menselijk fossiel van 100 miljoen jaar terug (ach, ik zie dat je dit oude maar ware grapje zelf al hebt gebruikt). Het gaat om principiële falsifieerbaarheid.

@PietV: dankjewel voor je link. Deze geeft weer eens aan waarom ik zo'n hekel heb aan theologie. De manier waarop Eppo Bruins twee betekenissen van "waarheid" door elkaar husselt is stuitend.
Ik moet die hele site eens een keer doornemen.
siger schreef:Ik vraag me eerlijk gezegd af of er veel moderne wetenschap zou overblijven zonder alle zogenaamde theistische wetenschappers uit de twintigste eeuw.

(wat ik hier schrijf is iets helemaal anders dan religie een aandeel in de wetenschap toekennen!)
Brrr, griezelig af en toe hoe erg ik het met je eens ben.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

MNb schreef:
Tsjok45 schreef:is het verantwoord en gezond de scizofrenie aan te houden waarbij in een en hetzelfde brein natuurwetenschap en religieuze kwestie in aparte compartimentjes (Magisters )worden opgeborgen ? Dat het kan weten we al... is het echter nog wenselijk ( in het huidige niet -probleemloze tijdsgewricht ) of is het een persoonlijke inwendige existentieele tijdsbom vermomd als soelaas en /of een uitgesteld niet- aan - te pakken probleem ?
Dat is de relevante vraag. Ik heb er geen antwoord op, omdat ik volstrekt areligieus ben - niet anti-religieus: religie doet me eenvoudig nul komma niets.
Heb jij areligieuze oogkleppen MNb? Jij wenst religie niet te zien omdat je volstrekt areligieus bent?
Niet empathisch genoeg om je enigszins te kunnen verplaatsen in de religieuze psyche?
Zo doende doet het je natuurlijk niets en hoef je geen antwoord te geven op de relevante vraag?

Tsjok45 refereert aan Gould's NOMA, als ik het niet mis heb.

Die afkorting ken je.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
siger

Bericht door siger »

Fjedka schreef:
MNb schreef:
Heb jij areligieuze oogkleppen MNb? Jij wenst religie niet te zien omdat je volstrekt areligieus bent?
Niet empathisch genoeg om je enigszins te kunnen verplaatsen in de religieuze psyche?
Zo doende doet het je natuurlijk niets en hoef je geen antwoord te geven op de relevante vraag?
Zo ken ik je weer, Fjedka. Flink stampen, maar naast de bal.

De schizofrenie waar Tsjok terecht naar verwijst is typisch negentiende en twintigste eeuws.
We kennen ze van Albert Einstein, Max Planck, Niels Bohr, Edgar Wallace, Francis Collins en tientallen anderen. Tot onze opluchting smelt ze vandaag weg als sneeuw voor de zon, als gevolg van de wetenschappelijke vooruitgang zelf: de generatie wetenschappers van de éénentwintigste eeuw zijn atheistisch en materialistisch. De schizofrenie in hetzelfde brein is, althans onder natuurkundigen, uitgestorven. Zie ook:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 00#p218200
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 48#p256848

Daartegenover dreigt sociale schizofrenie toe te nemen. Terwijl de intellectuelen steeds verder in de bevreemdende catacomben van de fysica verdwijnen en het grote publiek achter zich laten, wordt gelobbiet voor de zienswijze dat, zoals Voltaire en met hem veel verlichte denkers meenden, het beter is het plebs een godsdienst wijs te maken om ze aan het werk te houden.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

"...religie doet me eenvoudig nul komma niets..."
Gelukzak

Vraag is , of dat zo blijft
en of religie en religioten ook (minder gelukkige ) anderen met rust laat ....

vooral relevant is
" waarom of waardoor het je ogenschijnlijk niets kan schelen , wat religie met anderen doet ..."
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 11 mar 2011 11:19, 3 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Ik vraag me eerlijk gezegd af of er veel moderne wetenschap zou overblijven zonder alle zogenaamde theistische wetenschappers uit de twintigste eeuw.
(Je hebt het toch over het natuurwetenschappelijke luik , veronderstel ik ? )
Tsja , het is een bemerking die in verband staat met mijn reeds geformuleerde kern - vraag :
Hoe en waarom spelen (of speelden ) deze ( natuur)wetenschappers het klaar om die twee dingen ( natuur-wetenschap en hun geloof ) in hun kop gescheiden te houden ( of is hun "geloof" slechts een symbolische uitdrukking van een soort "einsteiniaans " pantheisme en hun " verwondering zoals Carl Seagan dat uitdrukte ?) zodat ze konden worden opgeborgen in aparte compartimenten en daardoor "zuiver " gehouden... en vooral hoe komt een wetenschapper ertoe om "gezag "zomaar te erkennen terwijl het toch zijn basishandel is om gezag over waarheidsbevindingen en claims ( en mythologie ) over de feitelijke werkelijkheid methodisch in vraag te stellen ?

Langs de andere kant ken ik wel degelijk (niet - theistische ) wetenschappers die zich graag bezig houden met allerlei fantastische sprookjes en fabulaties uit de traditie ( kabouterjes , elfjes ... geesten , spoken , animistische manifestaties en dergelijke ),omdat die een een poetische glans geven aan de dagdagelijkse realiteit die ze , net als andere mensen , moeten beleven en ( dmv van deze schortcuts) inschatten buiten hun akademies of laboratoria ...

Oh ja en er zijn er ook heelwat die muziek spelen ... en enkelen uit mijn kenissenkring stuurden hun kinderen naar de zogenaamde "creatieve" sfeer van de theosofie scholen van o.a. Steiner en co ....Die kinderen zijn ondertussen volwassen geworden : ze betreuren(soms) die genoten opvoeding zeer en ervaren het als een zoveelste juk in hun verdere ontwikkeling die ze levenslang zullen moeten overwinnen ( misschien functioneert het ook wel als hun drive ? ) ....
Misschien is religie ook zo'n noodzakelijk overblijfsel of kapstok ?
maar dan ten gerieve van gemakzuchtige of minder flamboyante geesten die liever voorgekauwd krijgen wat ze moeten doen ? ...

Maw.
Is het niet zo dat de natuurwetenschap ( zoals we hem NU kennen ) zich toch heeft kunnen ontwikkelen ONDANKS het obscurantisme van allerlei bijgeloven en "echte "geloven gebaseerd op onaantastbaar gezag vanuit o.a. heilige openbaringen en zogenaamde goddelijke inspiraties ? ....

Ofwel
Kunnen creatieve mensen die (onder de povere condities waarmee ze hun geschiedenis moesten beginnen ) gedwongen onder de luizen en vlooien zitten(wat ze zelf niet eens dienen te beseffen ) , misschien ook geen uitvindingen doen of echte dingen over de werkelijke wereld ontdekken ... zij het dat dit waarschijnlijk langzamer zal gaan .... maar niettemin later toch in een versnelling kan komen , tot die luizen en vlooien worden verbannen ( want helemaal uitroeien kan niet ? ) ?

Overigens mogen we niet vergeten dat ook de zogenaamd "theistische " wetenschapper Newton , zich nog meer dan met het Christelijke geloof ( en de natuurwetenschap )bezig hield met bijgeloven als de astrologie , de kabbalaa en de alchemie ... Maar ja dat is natuurlijk geen twintig-eeuwse wetenschapper .... toegegeven

P.S.
-Alhoewel de geschiedenis er misschien is om ervan te leren ....maar ook de geschiedenis herhaalt zich niet :Een voorbeeld ; de wereldbevolking is nog nooit zo groot geweest als nu ...voorspellingen daarover zijn koffiedik kijken, ondanks de "lessen van de geschiedenis " .....

-Wetenschap heeft zich ontwikkeld /kon zich ontwikkelen ... ondanks de prioriteiten van de religies , het bijgeloof en het obscurantisme ...
Ni dieu , Ni maitre
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

@ Siger

ik zie dat mijn (overbodig geworden ) reactie de jouwe (op Fedjka )heeft gekruist

* In feite is mijn vorige reactie daardoor slechts een uitgebreide illustratie geworden en eigenlijk hetzelfde als wat jij veel bondiger neerzette ....

Alleen is er , volgens mij , nog een pijnpunt dat in het huidige tijdsgewricht nog steeds aan kracht wint , en naar lijn gevoel , te weinig aandacht krijgt ..... namelijk :

Dat de godsdienst(en) , andere superstities en whoaah-zingeverij alleen voor het plebs zou zijn (en vooral de georganiseerde / en de individueel persoonlijke versnipperde interpreterende vormen ervan ,pragmatisch kan/moet dienen als goedkoopste en effectiefste sociaal cement) is nu juist het onderwerp dat de huidige "accomodisten" ( = de theistische evolutionisten zoals ze een tijdje geleden werden genoemd , maar nu ook vervoegd door de " nieuwe theologen " , de "zachte " pragmatische atheisten en de" atheisten die nog in de kast zitten" )afwijzen .... Niettegenstaande accomodisten deze invalshoek ook sterk promoten zijn ze er " eerlijk " overtuigd ( of doen ze uit taktische overwegingen alsof ? ) dat (natuur)wetenschap en de ( in de ogen van GNU / of "nieuwe" atheisten ) traditionele pannekoeken-bakkerij en religieuze schetenwappers pseudo-kennis , verenigbaar zijn en blijven ....

Ja ik weet het dat dit ogenschijnlijk over erg amerikaanse toestanden gaat ... Maar terwijl het vroeger druppelde in de rest van Europa toen het regende in Parijs ... is tegenwoordig het amerikaanse klimaat , het verlangde model waarop alles wordt geschoeid

Wie deze hernieuwde (oude) strijd om de (§tijdelijke?) algemene overhand tussen deze invalshoeken, die beiden de mensen soort eigen zijn , gaat winnen ....ligt nog in de toekomst

Zaak is , althans dat is mijn keuze , de kaars van de verlichting niet opnieuw voortijdig te laten uitblazen door de zich onzichtbaar houdende olifanten in de porseleinwinkel , wiens soortgenoten onbelemmerd /erg zichtbaar rondlopen ( en de lakens zullen gaan uitdelen) in de reusachtige sloppen en bidonvilles van de rest van deze overvolle planeet ....

*
PS :

Wat betreft de " creationistische olifant "

Een ethiopische gids in de porseleinwinkel van het Nationaal Museum van Nairobi toont trots de fossielen van Lucy aan de bezoekers en vertelt het wetenschappelijk verhaal ,maar verklaart meteen en even trots een overtuigd creationist te zijn die niets belangrijk vind aan die oude botten ... en dat is de echte situatie in een notedop ...

Nog even wachten en de aanstootgevende overblijfselen van lucy , verdwijnen ....samen met de boedha's van Bamiyan , onze naaste verwanten en de oudste "versies " van heilige boeken ...

Terug naar af
zoals in het (moeder de ) ganzenspel
maar dan terug naar een veel minder gastvrije en mensvriendelijke wereld ....
Ni dieu , Ni maitre
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Siger schreef:Waar het om gaat is dat je een theorie niet kan afwijzen met "het is geen theorie". De hele idee van wetenschap is dat er theorieën bestaan van allerlei kwaliteiten, goede en slechte, en dat die getoetst worden aan waarnemingen. Het volstaat niet een onzinnige theorie "geen theorie" te noemen.
en elders:
Siger schreef:Ik vind, nader beschouwd, de term "theistisch evolutionisme" niet zo geschikt.
Met bovenstaande als leidraad en nog een ongelukkige formulering van mezelf *) waar Mnb gelukkig languit over viel en de aparte klasse van morosofische theorieën daarbij, ga ik aan het uitsorteren omdat er kennelijk sprake is van wel degelijk bestaand woordgebruik, waar eenieder naar gelang de situatie een eigen betekenis aan hecht. De crea's en de wetenschapsfilosofen niet in de laatste plaats.
Bron van eindeloos doorsappelen.

Even uitzoekpauze nemend,
Roeland
*)". . .rangschikken van hypotheses, die als ze hooguit wat aangepast, maar niet meer omver te werpen zijn een wetenschappelijke theorie worden genoemd."
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

Tsjok45 schreef:vooral relevant is
" waarom of waardoor het je ogenschijnlijk niets kan schelen , wat religie met anderen doet ..."
Dat is zeker relevant, maar niet op mij van toepassing. Dát interesseert me wel. Ik wil er best een boom over opzetten, maar dit lijkt me niet de geschikte plaats daarvoor. Of toch?
Tsjok45 schreef:Tsja , het is een bemerking die in verband staat met mijn reeds geformuleerde kern - vraag :
Hoe en waarom spelen (of speelden ) deze ( natuur)wetenschappers het klaar om die twee dingen ( natuur-wetenschap en hun geloof ) in hun kop gescheiden te houden ( of is hun "geloof" slechts een symbolische uitdrukking van een soort "einsteiniaans " pantheisme en hun " verwondering zoals Carl Seagan dat uitdrukte ?) zodat ze konden worden opgeborgen in aparte compartimenten en daardoor "zuiver " gehouden?
Wetenschappers zijn mensen, ook de gelovige. We weten uit de psychologie dat mensen heel goed in staat zijn met inconsequenties te leven. Ik ben het zeker. Durf jij van jezelf te beweren dat je je nooit aan een inconsequentie hebt schuldig gemaakt, terwijl je beter had moeten weten?

Tsjok45 schreef:en vooral hoe komt een wetenschapper ertoe om "gezag "zomaar te erkennen terwijl het toch zijn basishandel is om gezag over waarheidsbevindingen en claims ( en mythologie ) over de feitelijke werkelijkheid methodisch in vraag te stellen ?
Deze is lastiger. Vermoedelijk heeft de wetenschapper niet het gevoel dat hij "zomaar" gezag erkent. Maar dat is luchtfietserij van mijn kant.
Tsjok45 schreef:Maw.
Is het niet zo dat de natuurwetenschap ( zoals we hem NU kennen ) zich toch heeft kunnen ontwikkelen ONDANKS het obscurantisme van allerlei bijgeloven en "echte "geloven gebaseerd op onaantastbaar gezag vanuit o.a. heilige openbaringen en zogenaamde goddelijke inspiraties ?
Ja. Het is geen toeval dat de natuurwetenschap vanaf 1800 zo'n hoge vlucht heeft genomen. Vanaf toen was het vrijwel los van dat obscurantisme, met een doodenkele uitzondering als komische noot.
Tsjok45 schreef:Overigens mogen we niet vergeten dat ook de zogenaamd "theistische " wetenschapper Newton , zich nog meer dan met het Christelijke geloof ( en de natuurwetenschap )bezig hield met bijgeloven als de astrologie , de kabbalaa en de alchemie ... Maar ja dat is natuurlijk geen twintig-eeuwse wetenschapper .... toegegeven
Die leefde dan ook voor 1800 en was niet in staat de verdiensten van zijn tegenhanger Huygens op de juiste waarde te schatten.
Tsjok45 schreef:Dat de godsdienst(en) , andere superstities en whoaah-zingeverij alleen voor het plebs zou zijn (en vooral de georganiseerde / en de individueel persoonlijke versnipperde interpreterende vormen ervan ,pragmatisch kan/moet dienen als goedkoopste en effectiefste sociaal cement)
Kijk, dan is mijn belangstelling onmiddellijk gewekt. Want ik voel me buitengesloten.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

@Tsjok45
Ik schreef:Tsjok45 refereert aan Gould's NOMA, als ik het niet mis heb.
Ik refereerde specifiek aan de volgende passage:
Tsjok45 schreef:[...]aparte compartimentjes (Magisters )[...]
Heb ik het mis, Tsjok45 (en daar bedoel ik uiteraard niet mee dat je gehele schrijven is toegespitst op Stephen J. alleen, voor het geval mensen dat onverhoopt willen(den) lezen in mijn woorden)?
Siger schreef:Zo ken ik je weer, Fjedka. Flink stampen, maar naast de bal.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 41#p265541

Uit je hierop volgende post, gericht aan MNb,

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 43#p265543

meen ik te ontwaren dat ik wel degelijk mijn oog op de bal had, maar dat zou betekenen dat ik geen waarde moet hechten aan Sigers vermeende observatie van flink naast de bal stampen mijnerzijds,
anders dan gerelateerd aan 'minder objectieve motivatie', zoals bijvoorbeeld (niet ondenkbaar) uit rancune.

Ter nadere informatie:
Mijn specifieke stipuleren hier van NOMA is terug te voeren op MNb's verdedigen hiervan in het verleden. MNb's i.m.o. bevreemdende (of juist niet) ontwijken van, in zijn woorden: "de relevante vraag" hier in dit topic, sterkt mij in de gedachte dat hij dienaangaande voorlopig verkiest te blijven volharden (jammer genoeg) in compartimentaliseren.
siger

Bericht door siger »

Fjedka schreef:
Siger schreef:Zo ken ik je weer, Fjedka. Flink stampen, maar naast de bal.
Dit was een onmiddellijke reactie op een van je veelvuldige ad hominems, niet op een standpunt over evolutie, als je dat al ergens vertoond zou hebben (dat is namelijk het topic.) In plaats van er je voordeel mee te doen, gebruik je dit als aanleiding om alweer op de man te spelen. Probeer eens iets zinnigs te zeggen over de topics waar je opduikt. Je zal merken dat je dat veel meer voldoening geeft dan aanvallen met heilige verontwaardiging om niets.
Fjedka schreef:bijvoorbeeld (niet ondenkbaar) uit rancune
Rancune voor wát?
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Siger schreef:Dit was een onmiddellijke reactie
Ah, zo ken ik je weer, Siger. :roll:
Denk in het vervolg eens een keer na voordat je met ononderbouwde ad hominems komt.
Ik laat me door jouw de les niet lezen. Wie denk je wel dat je bent?
Off-topic en op de man, dat ben je dan weer wél. Laat je mij daar nou net van beschuldigen.
Maar ook dat is niet de eerste keer. Dat je iemand ergens van beschuldigd, zonder dit te kunnen verantwoorden. En een van je vele onterechte beschuldigingen terugnemen, dat heb je ook nog nooit gekund. Zie dit bericht dus maar als weer eens een koekje van eigen deeg. Terug on-topic dan maar?

Waar waren we? Oh ja.

NOMA.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

We weten uit de psychologie dat mensen heel goed in staat zijn met inconsequenties te leven. Ik ben het zeker
Ik heb dat toch ook al geschreven in mijn berichtje :
is het verantwoord en gezond de scizofrenie aan te houden waarbij in een en hetzelfde brein natuurwetenschap en religieuze kwestie in aparte compartimentjes (Magisters )worden opgeborgen ? Dat het kan weten we al...

vooral de passus :
" ......dat het kan , weten we al .... "
ik ben me er dus terdege van bewust van wat je hier dus onnodig nog eens aanhaalt ...

Want inderdaad ; ook wetenschappers zijn mensen , met alles wat dat inhoud ... Niet alleen kunnen ze leven met inconsequenties ..... ze verouderen zelfs ( oh wonder ) en kunnen zelfs seniel of krankzinnig worden ... ahahaha
VANDAAR dat er peer review en o.a. het falsificatieprincipe bestaat , moet bestaan ; al die persoonlijke en "originele " eigenaardigheden , vergissingen , inconsequenties ook , moeten eruit worden gefilterd samen met de rest van de whoaah , en de andere troep , hoe graag de individuele wetenschappers die in hun hersen-compartimentjes ook mogen koesteren ...

Alleen is de wetenschappelijke methodiek , en de aangroeiende verzameling van kennis die daarvan het resultaat is , niet gebaseerd op inconsequenties ... integendeel (natuur)wetenschappelijke verklaringen mogen niet in fundamentele tegenspraak zijn met andere bevindingen uit andere vakgebieden van de natuurwetenschap ...Wetenschappers bouwen voort op het reeds bestaande corpus ... ze staan op de schouders van giants zodat ze nog verder kunnen kijken (en zelfs over de muurtjes die het obscurantisme , voortdurend nieuwe dilettante meningen over alles en nog wat , wensbedenksel , duimzuigerijen , voorkeuren en soms ook het eigen menselijke wetenschappers- gezwatel heeft opgetrokken .... )

En ja religie en al die andere bijgelovigheden en voorkeuren hebben ALLES te maken met psychologie ...
Ik vraag me alleen maar af hoe iemand die is getraind in het dagdagelijks vinden van toetsbare waarheid en het toepassen van wetenschappelijke methodieken , bovendien eentje die afhankelijk is van zijn beroepsmatige integriteit , zich kan blijvend vergapen aan de ingeplante waarheden opgelepeld tijdens zijn jeugd en /of terug ontdekt in de angstige momenten van zijn oude dag ... de andere mogelijkheid is natuurlijk dat hij de boel toch met die traditionele sausjes overgiet , omdat er hogere belangen ( = lees = maatschappelijke bekommernissen meespelen die(volgens hem ) de toekomst van de mensheid kunnen helpen mee bepalen ? ) moeten worden gediend ????

Ik wil er best een boom over opzetten, maar dit lijkt me niet de geschikte plaats daarvoor. Of toch?
Het traditionele evolutie-creationisme debat is allang over ...
er zijn alleen nog wat stuiptrekkingen van de oude lichting
Tuurlijk is over aanverwante thematiek een metadiscussie begonnen ...
en het is opnieuw met de aloude opponenten ... want ook de bijgelovigheden en dergelijke evolueren , en passen zich aan om te overleven ...
Kijk, dan is mijn belangstelling onmiddellijk gewekt. Want ik voel me buitengesloten.
En je voelt je buitengesloten ? Waarom ?
Leg eens uit ? Want hier snap ik je niet goed
Zal ook wel iets met psychologie te maken hebben , allicht ? :D

Groet
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 13 mar 2011 17:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Heb ik het mis, Tsjok45 (en daar bedoel ik uiteraard niet mee dat je gehele schrijven is toegespitst op Stephen J. alleen, voor het geval mensen dat onverhoopt willen(den) lezen in mijn woorden)?
Fjedka , je zit wél goed =
Dit is wat ik wél degelijk aankaarte : Het gaat dus inderdaad over het NOMA begrip ...
J. Gould is daar de uitvinder van en het begrip zelf is een failliet verworden voorstel tot compromis ( failliet door het misbruik en/ of de herinterpretaties die ervan in zwang zijn geraakt ?) ...Gould is dood , en kan dus uiteraard zijn begrip daarover niet toelichten en/of van het misbruik zuiveren of terug rechtzetten / herdefinieeren of zelfs maar toetsen , noch het huidige mislukking ervan erkennen ...

Neen , ik ben niet van plan om alles van Gould bij het huisvuil te zetten ( het vliegt echter wel goeddeels op zolder bij de rest van de verzamelde herinneringen ) ...Maar zijn Noma begrip , in het biezonder , heeft allang haar houdbaarheidsdatum overschreden ...

Groet
Ni dieu , Ni maitre
siger

Bericht door siger »

Toch ook vermelden dat Stephen Jay Gould op het wetenschappelijke vlak voor doorbraken heeft gezorgd die vandaag aan de meeste universiteiten onderwezen worden, en die hebben geholpen de weg te banen voor belangrijke nieuwe ontwikkelingen in de evolutietheorie. Ik denk bijvoorbeeld aan Punctuated Equilibrium en Hierarchical (of multilevel ) Selection. Daarenboven wordt zijn werk als wetenschapsschrijver en wetenschapshistoricus wereldwijd gewaardeerd.

Zijn artikel over NOMA gaat niet over evolutie, en is feitelijk niet eens on topic.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

* Laat me ook nog maar eens wat toevoegen :

Er zijn heel wat "politieke" uitspraken en meningen van de marxist J.GOULD die niet "on topic " zijn ....
Maar goed , ik wil geen oude strijdbijlen ( die trouwens erg mijn onverschilligheid voor dit forum lange tijd hebben gevoed = ik heb ook bepaalde allergieen , vooral in dit seizoen , weet je ...) terug gaan opgraven ...

Het was slechts de bedoeling de mislukte Koehandel van J. Gould met de theisten onder de aandacht te brengen ... iets waar we nu nog mee af te rekenen hebben en dat wel degelijk met de implicaties van de "evolutietheorie " heeft te maken ....

Uiteraard heeft paleontoloog docent J. Gould ook wetenschappelijk werk ( iets met zoetwaterslakken dacht ik ) en vooral veel belangrijke wetenschaps-popularisering , op een schitterende manier gedaan ...
Zijn artikel over NOMA gaat niet over evolutie, en is feitelijk niet eens on topic.
"Evolutie -discussie voor iedereen " is de werkelijke topic-titel en ik had begrepen dat "iedereen " toch niet betekent ; uitsluitend voorbehouden aan een bespreking van de evolutiewetenschap zelf , door een aantal mensen op dit forum met een( eventueel) bepaalde ( te sturen ?) mening over die (te trekken) implicaties ? ...

Uiteraard gaat het topic ook over de implicaties die deze theorie ( en de wetenschap in het algemeen )heeft op de andere onderdelen van de "cultuur " en het menselijke begrip __en over ET die zowel als agerend zuur /of helende balsem , kan functioneren ? ... of is dat allemaal zomaar vooraf (en door iedereen te slikken ) off-topic te verklaren door een of andere deelnemer aan de discussies daarover ?

Groet ...
Ni dieu , Ni maitre
Plaats reactie