Fading Faith

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

PietV.
Erelid

Fading Faith

Bericht door PietV. »

Afbeelding

De historicus Durant noemde het de gebeurtenis van de moderne tijd. Hij bedoelde niet de wereldoorlogen, het einde van het kolonialisme of de technologische revolutie. Hij sprak in dit verband over de teloorgang van religie in de westerse samenleving.

Durant zag dit als de meest ingrijpende gebeurtenis van de afgelopen eeuw. Een overgang naar een ander tijdperk. Vergelijkbaar met de afschaffing van de slavernij.

Sinds de Tweede wereldoorlog is de kerkgang drastisch vermindert. Schommelde ooit het percentage boven de 90%. Momenteel begeeft slechts 5 tot 10% van de bevolking in bijvoorbeeld Europa, zich nog naar een kerk. Paus Benedictus XVI refereerde hiernaar in een toespraak: “Europa sluit God uit van het publieke geweten”. Als reactie hierop schreef de columnist George Will: “Het Vaticaan 109 hectare geloof in een zee van ongeloof”.

De Verenigde Staten lijkt een uitzonderingspositie te bekleden. 350.000 kerken waarvan de leden 100 miljard dollar per jaar bijeen brengen. Megakerken, religieuze boeken in enorme oplages, religieuze tv-zenders, charismatische bewegingen, een republikeinse partij met een sterk gelovige aanhang.

Maar als er rustig verder wordt gekeken zie je patronen die in Europa overbekend zijn. Secularisatie wroet langzaam verder in de Amerikaanse samenleving.

Het bewijs druppelt binnen.

. In peilingen zie je een sterke toename van het aantal Amerikanen – vooral jonge – die negatief antwoorden op de vraag of ze religieus zijn. In 1990 was dit 8 procent, en in 2008 was er sprake van een bijna verdubbeling 15%. Plus nog een groep van 5% die antwoordde: “weet het niet”.
In concrete getallen betekent dit ongeveer 45 miljoen Amerikaanse volwassenen

 Traditionele kerken zien hun aanhang sterk verminderen. Ooit domineerden zij de Amerikaanse cultuur. Maar terwijl de bevolking verdubbelde, zie je het aantal leden sterk afnemen. In een halve eeuw gingen de Methodisten terug van 11 naar 7,9 miljoen. De Episcopalen daalden van 3,4 miljoen naar 2,2 miljoen. De Presbyterianen slonken van 4,1 miljoen naar 2,2 miljoen. Het religieuze tijdschrift First becijferde dat de hoofdstromingen geslonken waren van 50% naar slechts 8%.

 Katholieke verliezen. Ondanks de grootschalige immigratie van Spaanstaligen is ook hier de tendens zichtbaar. Het Amerikaanse onderzoeksbureau “American Religious Identification Survey” meldde in 2008 dat 20 miljoen Amerikanen gestopt waren met het katholicisme.

 Veranderde zeden en gewoonten. Een halve eeuw geleden was het een misdaad om te kijken naar een erotisch getinte film. Of een winkel te openen op bijvoorbeeld de zondag. Meedoen aan een loterij. Of geboortebeperkende middelen te verstrekken. Een abortus te laten plegen of om openlijk voor je homosexualiteit uit te komen. Of om ongehuwd samen een slaapkamer te delen. De legalisatie van het homohuwelijk toont dat er sprake is van een voortschrijdend proces. Ondanks sterke tegenstand van religieuze stromingen.

Sociologen zijn gefascineerd door deze seculaire verschuiving van Amerika. Dr Robert Putnam van Harvard, auteur van "Bowling Alone," verbaast zich over de grote groep jonge Amerikanen die “geen” vermelden onder een vraag over hun religieuze achtergrond. Hij schermt met een percentage van 40%. "Het is een enorme verandering, een prachtige ontwikkeling, dit is de toekomst van Amerika." Aldus Dr Putnam. Hij vervoegt zich bij Dr. David Campbell die hetzelfde beeld schetst in een nieuw boek “American Grace”. Jonge Amerikanen zijn in een alarmerend tempo seculier aan het worden.

Vreemd genoeg, overheersen de mannen onder de afvalligen. De verhouding van 60 mannen op 40 vrouwen is opmerkelijk. Deze patronen komen overeen met vele eerdere bevindingen, die aantonen dat vrouwen religieuzer zijn dan mannen.

Toenemende secularisatie heeft politieke implicaties. De Republikeinse Partij kan gevolgen ondervinden als "religieus rechts" krimpt. Ontluikende a-religieuzen hebben de neiging om democratisch te stemmen. Socioloog Ruy Teixeira zegt dat de gestage opkomst van de niet-religieuzen, in combinatie met de groei van de minderheden uitmondt in een Verenigde Staten, wat niet langer een blanke christelijke samenleving zal zijn.

Geleidelijk aan, decennium na decennium, is religie zich aan het verplaatsen van het hoogontwikkelde westerse deel van de wereld naar de minder ontwikkelde Derde Wereld. In combinatie met de opkomst van de Islam. Echter de westerse samenleving ontdoet zich in snel tempo van haar religieuze wortels.

http://www.secularnewsdaily.com/2010/12 ... lar-shift/
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
siger

Re: Fading Faith

Bericht door siger »

Wat altijd ontkend werd. Eindelijk.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Vandaar dat atheïsten zo gehaat zijn in Amerika..

http://www.youtube.com/watch?v=CMpWRZ7_A34

En misschien is deze ook wel aardig:

http://www.youtube.com/watch?v=E8KoNBwIcvI
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

Ik ben minder optimistisch. Weliswaar zegt ruim 40% van de Nederlandse inwoners niet meer tot welke religie dan ook te behoren, het aantal ietsisten ("er is veel meer dan we kunnen weten") is ruim 20%. Zoveel godloochenaars lopen er dus ook weer niet rond.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

MNb schreef:Ik ben minder optimistisch. Weliswaar zegt ruim 40% van de Nederlandse inwoners niet meer tot welke religie dan ook te behoren, het aantal ietsisten ("er is veel meer dan we kunnen weten") is ruim 20%. Zoveel godloochenaars lopen er dus ook weer niet rond.
Is een ietsist iemand die ergens in gelooft en hier een verhaal aan vastknoopt. Of een persoon die een vaag begrip etaleert. Gewoon onder het mom: "er zou best iets meer kunnen zijn" . De in kaart gebrachte religieuzen kunnen hier niets mee. De ietsisten zitten dichter bij het atheïsme dan bij een geloof. Maar stel dat straks 80% van de mensen in Nederland ietsist is. Kun je dan spreken van een nieuwe levensbeschouwing. Of gewoon mensen die voor de leuk alle mogelijkheden maar open houden.
karin
Forum fan

Bericht door karin »

Lijkt me in ieder geval een interessant boek, laten we inderdaad hopen dat de vs seculier worden ;)
I dare you God to challenge me. On these wild and stormy seas. A spirit spoke, a spirit cursed this ship. To dwell eternaly. Across the seven seas, she dwells eternally. Help me, join me. On my endless voyage.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

MNb schreef:Ik ben minder optimistisch. Weliswaar zegt ruim 40% van de Nederlandse inwoners niet meer tot welke religie dan ook te behoren, het aantal ietsisten ("er is veel meer dan we kunnen weten") is ruim 20%. Zoveel godloochenaars lopen er dus ook weer niet rond.
En als aanvulling op Piet V. :Ze zijn niet georganiseerd, en zullen voor de seculariteit van een land niet snel een gevaar vormen.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Lex-Legis
Forum fan

Bericht door Lex-Legis »

PietV. schreef: Maar stel dat straks 80% van de mensen in Nederland ietsist is. Kun je dan spreken van een nieuwe levensbeschouwing. Of gewoon mensen die voor de leuk alle mogelijkheden maar open houden.
Ik vermoed dat als men kijkt naar de (kleine?) rol dat "Ietsisme" speelt in het leven van een ietsist men het waarschijnlijk geen "levensbeschouwing" kan noemen in de voledige betekenis van dat woord. Ik denk dat het meer een idee is in het achterhoofd dan op de voorgrond in hun dagelijks leven.

Lex-Legis
"We never judge a statement by its author, but only on its own merit."
-Rabbi Moshe Chaim Luzzato (1707-1746)
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

Sinds 1994 speel ik een internationaal spel (Magic the Gathering) en ben ik in contact gekomen met honderden Amerikaanse spelers en scheidsrechters. Het valt op dat vrijwel geen enkele speler van dit spel gelovig is. Nu is dat om een aantal redenen voor de hand liggend (oa het spel heeft een fantasy based setting, een beetje Dungeons & Dragons achtig, iets waar christelijke jongeren meestal van afgeschermd worden. Toernooien zijn vaak op zondag. Het spel trekt vooral slimme mannelijke nerd types aan, zeg maar minstens vwo niveau. Die groep zal minder geneigd zijn om religieus te worden of te blijven over het algemeen.

Maar toch vond ik het altijd al opvallend hoe seculier (grote delen van) de amerikaanse jeugd al is.
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

Honderden spelers staat gelijk aan grote delen van de Amerikaanse jeugd?
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

MNb schreef:Honderden spelers staat gelijk aan grote delen van de Amerikaanse jeugd?
statistiek. ik ken honderden van die spelers. Maar er zijn er honderduizenden (met dat profiel), die ik niet ken. Statistiek leert me dat het onwaarschijnlijk is dat die kleine groep en die grote groep niet grotendeels overeenkomen.
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Henry Ford
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Jagang schreef:Tegenlicht: "Gods agenda"

http://www.youtube.com/watch?v=6IA0_0gNkkE
Vanavond Jagang. Dit duurt te lang :wink:
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Blackadder schreef:Sinds 1994 speel ik een internationaal spel (Magic the Gathering) en ben ik in contact gekomen met honderden Amerikaanse spelers en scheidsrechters. Het valt op dat vrijwel geen enkele speler van dit spel gelovig is. Nu is dat om een aantal redenen voor de hand liggend (oa het spel heeft een fantasy based setting, een beetje Dungeons & Dragons achtig, iets waar christelijke jongeren meestal van afgeschermd worden. Toernooien zijn vaak op zondag. Het spel trekt vooral slimme mannelijke nerd types aan, zeg maar minstens vwo niveau. Die groep zal minder geneigd zijn om religieus te worden of te blijven over het algemeen.

Maar toch vond ik het altijd al opvallend hoe seculier (grote delen van) de amerikaanse jeugd al is.
HA! Ik speel het ook, sinds 1995. Ik ben 1x op een (Amerikaans) forum een gelovige Magic-er tegengekomen, verder niet. Op de fora is het ook geen onderwerp van gesprek, ook niet van mensen die menen dat we de duivel verzoeken of zoiets.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Lex-Legis schreef:Ik vermoed dat als men kijkt naar de (kleine?) rol dat "Ietsisme" speelt in het leven van een ietsist men het waarschijnlijk geen "levensbeschouwing" kan noemen in de volledige betekenis van dat woord. Ik denk dat het meer een idee is in het achterhoofd dan op de voorgrond in hun dagelijks leven.
Ik zie Ietsisme als een rudimentair overblijfsel van religie. Een soort overgang tussen de toestanden geloof en ongeloof. Het bestaat, het is spiritueel van aard, maar heeft geen enkele functie meer. Men gelooft in iets, maar dat iets wordt niet nader omschreven. Mores kun je er ook niet uit halen. Geeft het hoop of troost? Ik betwijfel het. "Er moet wel iets zijn" klinkt eerder wanhopig dan iets anders.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Plaats reactie