De beweging:
- religie was twee eeuwen geleden tweemaal zo sterk als vandaag.
- kerkelijkheid, spiritisme, magie, etc... delen allemaal in de teloorgang.
- de teloorgang van religie is evenredig met de ontwikkeling van wetenschap en techniek.
- wetenschap en techniek evolueren steeds sneller.
- conclusie: religie en superstities zullen binnen enkele decennia verdwenen zijn.
Met fMRI benadert men vandaag voor het eerst de scherpte en diepte die nodig is om onze hersenen in kaart te brengen, in tegenstelling tot de recente potsierlijke claims voor een "godsgen" en "homogen" etc...
Er ontstaan ook nieuwe inzichten in hoe onze hersenen prikkels samenbinden tot voorwerpen, deze voorwerpen mappen in mentale ruimtes, en deze mentale ruimtes vermengen om betekenissen toe te voegen. Hierbij worden routines geautomatiseerd (ademen,schrijven, autorijden) en het bewustzijn weer vrijgemaakt voor het kennisproces.
Men mag een periode van jaren verwachten waarin het zenuwstelsel geduldig ontleed wordt, al dan niet onder de paraplu van een "human neuron project".
Het zal daarbij overduidelijk worden dat een buitennatuurlijke connectie onmogelijk is. Dit is de wedergeboorte van de rijkdom van de materiele wereld, en de doodssteek voor al het buitennatuurlijke.
De tegenbeweging:
- men beweert ten onrechte dat ongeorganiseerde religiositeit de teloorgang van de kerken compenseert. Maar ook onkerkelijke religiositeit (magie, etc...) zijn in belang afgenomen samen met de kerken.
- men beweert ten onrechte dat moderniteit (cs wetenschap, vooruitgang) feitelijk door godsdienst is voortgebracht. Maar de groei van moderniteit is een strijd tegen religieus gezag. Dat heel wat voorvechters van verlichting en moderniteit officieel religieus waren, is veeleer een bewijs van bloedige repressie.
- men tracht wetenschap te recupereren voor de kerken. Dit kan positief door religieuze greep op de academische wereld, zoals de Templeton Foundation of theologische varianten op wetenschappelijke richtingen ("theologische archeologie" en wat al). Dit kan ook negatief door het mensbeeld te reduceren in een neo-darwinistisch discours.
- men kan religie (islam) importeren uit achtergebleven gebieden. Zoals gastarbeiders naar Europa werden gehaald toen hier te weinig arbeiders waren, zo kunnen gastgelovigen binnengehaald worden om het contingent gelovigen aan te sterken. Dank zij de inherente achterlijkheid kan men de islam onterecht voorstellen als een ethnie die speciale bescherming vereist. Zo worden mensenrechten tegen zichzelf aangewend.
- men tracht de moderne wetenschap te reduceren tot "enkel maar een ander geloof", of, wat op hetzelfde neerkomt, men kan godsdienst opwaarderen tot een alternatieve kennisbron. Daarna kan men dan eisen dat "alle geloven/wetenschappen" gelijk behandeld worden, en wordt het aan wetenschap verboden godsdienst te ontmaskeren.