Siger,siger schreef:Bijvoorbeeld http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 67#p258067 laatste quote in de post. En natuurlijk is de hele gelinkte paper interessant.
Systeeminteractie vervangt seriele "proximal causes" (die evenwel populair blijven in balsporten.) "Upward en downward causes" worden verwisselbaar in complexe systemen zoals leven. Daar zouden bijvoorbeeld toekomstige Binet-commentatoren aan kunnen denken.
Ik ben wat trager met overstag gaan als de wind door een enkel artikel uit een andere hoek schijnt te waaien.
Als jij wel zo snel overstag gaat dan moeten we dat snelheidsverschil maar zien te verwerken. Hoe dat weet ik niet.
Zeker die laatste kwoot vind ik ook geen enkel houvast geven voor het wegsmelten van determinisme. Het is me meer alsof de quantums ons dagelijks leven in worden gehesen.
Iets wat altijd mijn achterdocht wekt.
De video's heb ik nog niet afgekeken, maar voor zover ik ze wel heb gezien krijg ik voornamelijk de indruk van een aantal eminenten dat ze zo snel mogelijk hun materiaal zo etaleren dat er levendig op kan worden gereageerd.
Het zit niet in mijn bloed om op een paar 5 minutenpresentaties zo alert te kunnen reageren dat ik gelijk zou weten wat er zonder overwegingen over de schutting kan worden gegooid.
"Binet-commentatoren" valt buiten mijn begrippenkader: zegt me niets.
Determinisme is naar mijn smaak nog helemaal niet weggedooid door wat jij een lekkere warme wind vindt.
Roeland