Terrorisme.

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

siger

Terrorisme.

Bericht door siger »

Dit topic is een spin-off van http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 57#p256257.

Daar wordt verwezen naar een artikel met titel

"Alle terroristen [in Amerika] zijn moslims... behalve de 94% die dat niet zijn."

Kort en krachtig, maar niet duidelijk. Want er wordt NIET bedoeld:
"Alle terroristen zijn moslims... behalve 94% van de moslims"
Er wordt WEL bedoeld:
"Alle terroristen zijn moslims... behalve 94% van de terroristen." En in Europa zouden slechts 0.4% van de terroristen moslims zijn.

De cijfer zijn van het FBI, en het is interessant te bekijken hoe ze berekend zijn.

Het rapport zegt vooraf:
FBI schreef:There is no single, universally accepted definition of terrorism. Terrorism is defined in the Code of Federal Regulations as “...the unlawful use of force and violence against persons or property to intimidate or coerce a government, the civilian population, or any segment thereof, in furtherance of political or social objectives.” (28 C.F.R. Section 0.85)
Brandstichten, vandalisme, schietpartijen, diefstal tellen allemaal als "terrorisme". Milieuactivisten die plantjes uittrekken zijn dus extreme left wing terrorists. Verder wordt niet het aantal daders of slachtoffers geteld, maar het aantal acties. Dat maakt dat Dick Cheney even zwaar zou wegen in de statistieken als de aanslag van 11/9, want, zegt het FBI in haar rapport: "Figure [of moslim terrorism] includes the events of September 11, 2001, which are counted as one terrorist incident." (mijn onderlijning)

Het is niet mijn bedoeling welk misdrijf dan ook goed te praten, maar het is duidelijk dat dit rapport de islamproblematiek minimaliseert. We vernemen dat terrorisme in de US 3178 doden maakte tussen 1980 en 2005, maar hier wordt geen uitsplitsing meer gegeven. Moeten we dan maar voetstoots aannemen dat hier het aandeel van islamieten ook wel rond de 6% zal liggen? Geenszins. We hoeven het aantal slachtoffers van 20 islamietische aanslagen niet eens te kennen, enkel de aanslagen van 9/11, met 2973 doden, volstaan. En het volgende blijkt:

Islamieten zijn niet verantwoordelijk voor 6% van de slachtoffers van het rauwe terrorisme sinds 1980 in de US, maar voor meer dan 94%.

Gaat het slechts om een klein groepje extremisten? Wat hebben vrome moslims er mee te maken? Is dat een schaamteloze vraag of een nuttige vraag?

Zie http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 63#p222063

In een grootscheeps Gallup onderzoek, die naar aanleiding van 9/11 werd opgezet, werden 50.000 Moslims ondervraagd. Er werd zes jaar aan gewerkt.

De volledige resultaten werden nooit gepubliceerd. Er is enkel de commentaar van Dalia Mogahed, een moslima, en John Esposito, een voormalig katholiek kloosterling, die zich bekeerde tot de sunni-islam, en een S-Arabisch gefinancierd instituut leidt.

Hun bevindingen publiceerden ze in "Who Speaks for Islam", een boekje van 230 pagina's.

In een interview verzekeren de auteurs dat "een ruime meerderheid van moslims is tegen de aanslag van 9/11", maar dat "slechts" 7% (bijna 1 op 10) terroristische aanslagen goedkeurt.

Stel je voor dat je zou lezen dat "slechts" 1 Nederlander op tien geen bezwaren heeft tegen de aanslag tijdens koninginnedag 2009, of dat "slechts" 1 op tien Belgen de bende van Nijvel wel ziet zitten?

Maar het is nog erger dan het op het eerste gezicht lijkt. Robert Satloff deed in The Weekly Standard verslag van een lunchgesprek met Dalia Mogahed in het Washington Institute. Uit het gesprek blijkt dat de ondervraagden uit vijf antwoorden konden kiezen, genummerd van 1 (niet gerechtvaardigd) tot 5 (volledig gerechtvaardigd). 7% van de ondervraagden kozen 5. Maar hoe zat het met vragen 1 tot 4, wou Satloff nog weten? In het totaal vonden 13,5% van de ondervraagden de aanslag van 9/11 "gerechtvaardigd", en nog eens 23.1% vond de aanslag "enigszins grechtvaardigd."
Lex-Legis
Forum fan

Re: Terrorisme.

Bericht door Lex-Legis »

Het artikel schrijft:
"According to this data, there were more Jewish acts of terrorism within the United States than Islamic (7% vs 6%). These radical Jews committed acts of terrorism in the name of their religion. These were not terrorists who happened to be Jews; rather, they were extremist Jews who committed acts of terrorism based on their religious passions, just like Al-Qaeda and company."

Het gaat hier over aanslagen gedaan door de JDL (Jewish Defense League) een groep die in de jaren 80 (tussen 1980 en 1985) maarliest 15 terrorist attacks heeft gepleegd in America.

De vraag hier is: Is de JDL "Just like Al-Qaeda"?

Twee andwoorden hierop:
(1) Ja, in de zin dat de JDL was gesticht door een Orthodoxe Rabbijn, hoewel de meeste volgelingen niet Orthodox waren.
(2) Nee, het doel van de JDL was het terug vechten tegen anti-semitisme niet een Jihad om de wereld Joods te maken. De aanslagen waren voornamelijk op Sofiet Union doelen met het oog dat het Communistische bolwerk de Joden uit rusland te laten verhuizen. Ook heeft de JDL niet aanslagen gepleegt in de naam van Religie maar in de naam van "ethnic minority rights" iets dat niet een Jihad is.

Er is geen Sofiet Union meer, JDL is uitelkaar gevallen na de moord op Rabbijn Kahane (1990) en er zijn voor meer dan 20 jaar geen JDL aanslagen geweest in de USA.

Al-Qaeda heeft het WTC vernietigt, iets dat buitengewoon meer ellende heeft veroorzaakt dan de domme (maar ook gevaarlijke) JDL acties. Net zoals de JDL werd na gejaagt in de jaren 80, zo ook wordt Al-Qaeda nagejaagt vandaag. Het verschil is dat JDL openlijk haar leden lijst vrijgaf, men wist waar haar leider woonden iets dat we niet van Al-Qaeda kunnen zeggen.

Lex
"We never judge a statement by its author, but only on its own merit."
-Rabbi Moshe Chaim Luzzato (1707-1746)
Surrendered
Ervaren pen

Bericht door Surrendered »

@ Siger,

Conclusie aub.

@ Lex,

Al-Qaeda heeft niets te maken met 9/11. Het filmpje die ze(FBI/CIA) hebben gevonden in een grot, is gefabriceerd. De Osama in die filmpje is donkerder van huid, heeft een dikkere neus en bolle wangen. Plus, zoals jij al zei, dat JDL was gesticht tijdens de koude oorlog, en toevallig is Al-Qaeda ook ontstaan tijdens de koude oorlog. Volgens mij bestaat Al-Qaeda niet eens. :?:

Groeten, Sur
"Kullu nefsun za'i gattu mevt"
Elke nafs zal de dood proeven.
Lex-Legis
Forum fan

Bericht door Lex-Legis »

Surrendered schreef: Al-Qaeda heeft niets te maken met 9/11.
Wie heeft het dan gedaan volgens jou?
"We never judge a statement by its author, but only on its own merit."
-Rabbi Moshe Chaim Luzzato (1707-1746)
siger

Bericht door siger »

Lex-Legis schreef:
Surrendered schreef: Al-Qaeda heeft niets te maken met 9/11.
Wie heeft het dan gedaan volgens jou?
Daar is reeds een topic over:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 29&start=0

Liever niet hier nog eens overdoen...
Surrendered
Ervaren pen

Bericht door Surrendered »

Lex-Legis schreef: Wie heeft het dan gedaan volgens jou?
Geen idee.

Groeten, Sur
"Kullu nefsun za'i gattu mevt"
Elke nafs zal de dood proeven.
siger

Bericht door siger »

Surrendered schreef:Conclusie aub.
Surrendered,

Zelfs als 9/11 door marsmannetjes gepleegd werd bijft het feit dat 33,6% van de moslims wereldwijd de aanslagen in meer of mindere mate gerechtvaardigd vonden. Dat klopt trouwens met andere onderzoeken.
Voor mij bevestigt dat eens te meer dat de islam een van de grote problemen van onze tijd is.

Nu moet ik dus alle jamaars laten volgen: er zijn ook goede moslims, de Amerikanen hebben ook boter op hun hoofd, kijk eens naar Israel, naar extremistische christenen etc.... etc.... en dat is allemaal waar.

Dat toont dan aan dat de islam niet het enige grote probleem van onze tijd is. Maar het doet er geen afbreuk aan dat de islam een van de grote problemen van onze tijd is. niet eens met terrorisme, maar met mensenrechten als hoofdreden.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

siger schreef:
Hun bevindingen publiceerden ze in "Who Speaks for Islam", een boekje van 230 pagina's.

In een interview verzekeren de auteurs dat "een ruime meerderheid van moslims is tegen de aanslag van 9/11", maar dat "slechts" 7% (bijna 1 op 10) terroristische aanslagen goedkeurt.

Stel je voor dat je zou lezen dat "slechts" 1 Nederlander op tien geen bezwaren heeft tegen de aanslag tijdens koninginnedag 2009, of dat "slechts" 1 op tien Belgen de bende van Nijvel wel ziet zitten
Je bent hier een beetje bedenkelijk bezig Siger. Stiekum stel je 7% hier bijna gelijk aan 1 op de 10.
Dan heb ik net zoveel recht om van 7% naar 4% af te zakken en met een stalen gezicht te stellen dat het om 1 op de 25 Nederlanders of naar keus Belgen gaat. Heel wat minder dramatisch dus dan jij middels je goocheltruc de argeloze lezer op de mouw wil spelden.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

siger schreef:Zelfs als 9/11 door marsmannetjes gepleegd werd bijft het feit dat 33,6% van de moslims wereldwijd de aanslagen in meer of mindere mate gerechtvaardigd vonden.
en hoeveel Europeanen/amerikanen vinen de massamoorden op burgerdoelwitten in Irak, Afghanistan, ... of het gazaghetto onder het mom van zelfverdediging in mindere of meerdere mate gerechtvaardigd?

ik wil wedden dat je eveneens op 30 à 40% afklokt dus wat zegt dat nu over de doorsneemoslim of doorsnee Europeaan/Amerikaan
siger

Bericht door siger »

Ali schreef:Je bent hier een beetje bedenkelijk bezig Siger. Stiekum stel je 7% hier bijna gelijk aan 1 op de 10.
7% is bijna gelijk aan 1 op de tien.
Ali schreef:Dan heb ik net zoveel recht om van 7% naar 4% af te zakken en met een stalen gezicht te stellen dat het om 1 op de 25 Nederlanders of naar keus Belgen gaat.
Wil je zeggen dat je het normaal zou vinden dat 1 op de 25 nederlanders de aanslag op de koninginnedag enigszins gerechtvaardigd zouden vinden?

Terzijde, ik had me misrekend. Niet 33,6% maar 36,6% van de islamieten wereldwijd vindt de aanslag op WTC enigszins gerechtvaardigd. Dat is dus bijna gelijk aan 1 op 3.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Waarom gaat men er in een topic als dit opeens vanuit dat alle ondervraagden eerlijk waren, en houdt men geen rekening met mensen die onder invloed van sociale pressie zeggen dat de aanslagen "enigzins gerechtvaardigd" waren?

Degenen die zeggen er 100% achter te staan, lijken me een duidelijk verhaal.
Maar ik betwijfel de actiebereidheid van de weifelaars, eerlijk gezegd.

Bovendien kan je mensen uiteindelijk alleen aanpakken als ze iets doen, en niet als ze iets vinden.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
siger

Bericht door siger »

Jagang schreef:Maar ik betwijfel de actiebereidheid van de weifelaars, eerlijk gezegd.
Het gaat ook helemaal niet over actiebereidheid.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

siger schreef:
Ali schreef:Je bent hier een beetje bedenkelijk bezig Siger. Stiekum stel je 7% hier bijna gelijk aan 1 op de 10.
7% is bijna gelijk aan 1 op de tien.
Oja? Dat is volkomen arbitrair. Als je dat wilt aanvechten dan zie ik gaarne ommegaand de terzake officieel overeengekomen criteria alsnog tegemoet. Met gezwinde spoed.

siger schreef:
Ali schreef:Dan heb ik net zoveel recht om van 7% naar 4% af te zakken en met een stalen gezicht te stellen dat het om 1 op de 25 Nederlanders of naar keus Belgen gaat.
Wil je zeggen dat je het normaal zou vinden dat 1 op de 25 nederlanders de aanslag op de koninginnedag enigszins gerechtvaardigd zouden vinden?
Nou ga je sakkerju alweer de goochelaar/illusionist uithangen Siger. Of ik dat normaal vind ja of te nee is niet aan de orde. Schaamteloos probeer je de aandacht af te leiden van wat ik hier aan de kaak stelde. Namelijk dat jij open en bloot durft te sjoemelen met cijfers. In de kennelijke veronderstelling dat geen hond hiero je slinkse handlichtingen in de smiezen zou hebben.

Wat jij eigenlijk doet is zeggen kijk, ik meet 175 cm maar als ik op dit treedje ga staan dan ben ik zomaar 180 cm lang. Zie je wel dat ik een meter tachtig ben!
Laatst gewijzigd door Ali op 06 jan 2011 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
siger

Bericht door siger »

appelfflap schreef:en hoeveel Europeanen/amerikanen vinen de massamoorden op burgerdoelwitten in Irak, Afghanistan, ... of het gazaghetto onder het mom van zelfverdediging in mindere of meerdere mate gerechtvaardigd?
Dit topic is al een "en hoeveel ...." topic, als reactie op de voorstelling als zouden bvb Latino's zeven keer gevaarlijker terroristen zijn dan islamieten.

Daarom schreef ik:
Nu moet ik dus alle jamaars laten volgen: er zijn ook goede moslims, de Amerikanen hebben ook boter op hun hoofd, kijk eens naar Israel, naar extremistische christenen etc.... etc.... en dat is allemaal waar.
siger

Bericht door siger »

Ali schreef:Wat jij eigenlijk doet is zeggen kijk, ik meet 175 cm maar als ik op dit treedje ga staan dan ben ik zomaar 180 cm lang. Zie je wel dat ik een meter tachtig ben!
Maar als uiteindelijk zou blijken dat ik feitelijk 300 cm meet, wordt een discussie over 5 cm verschil bij 180cm wel een beetje belachtelijk, vind je niet?
Plaats reactie