Islam in enkele cijfers

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Nietweten en Geweten
Ervaren pen

Re: Islam in enkele cijfers

Bericht door Nietweten en Geweten »

Hoewel de termen 'islamofoob' en 'islamofiel' veel gebruikt worden en vaak veel te snel,
vind ik ze toch meer onrecht dan recht doen aan de bestempelde personen in het islamdebat.

NW & GW herhaalt:
... indien dit onderscheid tussen de soldatenreligie van intolerante islamisten en de liberale religie van tolerante moslims algemeen geaccepteerd en constant gebezigd wordt in het Westerse debatteren over islam, dan hoeven 'islamofoben' hun debattegenstanders geen 'islamofielen' meer te noemen - want de laatsten zijn ook bang voor de gevaarlijke ideologie van islamisten! - en hoeven 'islamofielen' hun debattegenstanders niet langer 'islamofoben' te noemen omdat ze het scherpe onderscheid weten te maken tussen de intolerante politieke islam en de tolererende islam (of hoe je het onderscheid ook wil aanduiden).
Inderdaad, Uncle Rat, alle drie de doemscenario's zijn extrapolaties van een angstwekkende toekomst.

De extrapolatie van een hoopgevende en wenkende toekomst om naar toe te werken
is wat minder populair...?
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Nietweten en Geweten schreef:Hoewel de termen 'islamofoob' en 'islamofiel' veel gebruikt worden en vaak veel te snel,
vind ik ze toch meer onrecht dan recht doen aan de bestempelde personen in het islamdebat.

NW & GW herhaalt:
... indien dit onderscheid tussen de soldatenreligie van intolerante islamisten en de liberale religie van tolerante moslims algemeen geaccepteerd en constant gebezigd wordt in het Westerse debatteren over islam, dan hoeven 'islamofoben' hun debattegenstanders geen 'islamofielen' meer te noemen - want de laatsten zijn ook bang voor de gevaarlijke ideologie van islamisten! - en hoeven 'islamofielen' hun debattegenstanders niet langer 'islamofoben' te noemen omdat ze het scherpe onderscheid weten te maken tussen de intolerante politieke islam en de tolererende islam (of hoe je het onderscheid ook wil aanduiden).
Inderdaad, Uncle Rat, alle drie de doemscenario's zijn extrapolaties van een angstwekkende toekomst.

De extrapolatie van een hoopgevende en wenkende toekomst om naar toe te werken
is wat minder populair...?
Een angstwekkende toekomst versus een hoopgevende toekomst?
Als je je druk maakt over een tolerante dan wel intolerante islam?

Want dat is te vergelijken met een geschoren en gemodelleerde profeet versus een ongeschoren exemplaar met ruw aandoende zeden in de huidige moderne wereld!
Beide exemplarische verschijningen blijven rechten eisen voor hun gelovige volgelingen en verzaken de plichten te noemen die noodzakelijkerwijze vervuld moeten worden in de huizen van hun gastheren voor eten en onderdak alsmede onderling vastgestelde omgangsvormen der gasten tbv. rust en vrede in die huizen!

Want de resp. 'gastheren' hebben geen ezeltje schijt geld op zolder staan voor onderhoud van het hotel (=maatschappij) zodat (al heel lang geleden) werd besloten tot een uitruil van 'plichten' tegen 'rechten' volgens de vastgestelde regels van die specifieke maatschappij- - en aangepast aan de aanwezige omgeving daarvan!

Ze kunnen niet anders als zijnde (beiden) vertegenwoordigers van het onveranderlijke woord van hun god (allah in dit geval!)die de noodzakelijke en gangbare plichten ontkent en andere plichten eist dan de dáár gangbare!

Het recht eist! op speciaal onderwijs waar die andere plichten geindoctrineerd kunnen worden die strijdig zijn met de plichten die in het huis v.d. gastheer gelden!
En ten koste gaan van een ruimere kosmopolitische kijk op de wereld die onder dit maatschappij-dak bon-ton is (of zou moeten zijn!) ipv. de navelstaarderij v.d. islam (c.s.) in zowel de tolerante, dan wel intolerante vormen daarvan!

Niet iets om naar toe te werken omdat het slechts tegenstrijdigheid inhoudt m.i.
*Hind*
Geregelde verschijning

Bericht door *Hind* »

siger schreef:Ik vond onderstaande gegevens op de website van de UAC (United American Committee). Ik ben het op enkele punten oneens met de UAC, maar dit zijn volgens mij cijfers die hout snijden.
Het gaat wel over landgemiddelden, want vb. Amsterdam is niet Nederland.

Landen waar de moslim populatie niet meer dan 2% is.

Vb: US, Australie, Canada, Italie.
Vredelievende minderheid. Geen bedreiging.

Landen waar de moslimpopulatie tussen 2 en 5% ligt.

Vb: Denemarken, Duitsland, UK, Spanje, Thailand.
Bekeerwerk onder ethnische minderheden en ontevredenen, vooral ook in gevangenissen en onder straatbendes.

Landen waar de moslimpopulatie tussen 5 en 10% ligt.

Vb: Frankrijk, Philippiijnen, Zweden, Zwitserland, Nederland, Trinidad&Tobago.
Verwerven van buitenproportionele invloed op de samenleving, onder meer door te ijveren voor halalvoeding en sharia.

Landen waar de moslimpopulatie tussen 10 en 20% ligt.

Vb: India, Israel, Kenya.
Hevige reacties op vermeende beledigingen aan de islam, rellen en bedreigingen.

Landen waar de moslimpopulatie tussen 20 en 60% ligt.

Vb: Ethiopie.
Vorming van jihad milities, sporadische slachtpartijen, afbranden van synagoges en kerken.

Bij een moslimpopulatie van meer dan 60%.

Vb: Albanie, Maleisie, Soedan, Egypte, Gaza, Indonesie, Iran, Jordanie, Pakistan, Arabische Emiraten.
Vervolging van andersdenkenden, ethnische zuiveringen, sharia en Jizya (ongelovigentaks).

Bij een moslimpopulatie van 100%.

Vb: Afghanistan, S-Arabie, Somalië.
Vrede. Dar Es Salaam.
En Tunesië? Waar hoort die in het rijtje thuis?
Dat is namelijk een land met een dicatatoriale anti-islamitische overheid bij een voornamelijk islamitische bevolking met nog een handjevol joden op Djerba (ja, daar is inderdaad een aanslag geweest toen) en nog wat christenen.
siger

Bericht door siger »

*Hind* schreef:En Tunesië? Waar hoort die in het rijtje thuis?
Dat is namelijk een land met een dicatatoriale anti-islamitische overheid bij een voornamelijk islamitische bevolking met nog een handjevol joden op Djerba (ja, daar is inderdaad een aanslag geweest toen) en nog wat christenen.
Ik denk dat het de bedoeling was een trend neer te zetten, en (hoewel ik blijkbaar in de minderheid ben op FT) geloof ik dat die trend klopt. Dat neemt niet weg dat er uitzonderingen zijn.

In welk opzicht vind je de overheid van Tunesie anti-islamitisch? De islam is de staatsgodsdienst en de president moet een moslim zijn. Op welke praktische manier zou het de islam beter gaan in Tunesie zonder de dictatuur?
Nietweten en Geweten
Ervaren pen

In de minderheid op FT, Siger, tav van de islamiserings-trend :?:
Dat is nieuw voor mij! :)
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Er missen een boel landen. Toevallig heb ik (na 3 weken zitten prutsen) een vrij uitgebreide dataset met "redelijk betrouwbare" religieuze distributies per land (en tevens geindexeerd op enkele bekende indicatoren zoals de hdi, gpi, etc.). Als ik wat tijd over heb zal ik eens kijken of ik dat naar een aardig plaatje kan vertalen...
Nietweten en Geweten
Ervaren pen

Het gaat om een trend en niet zozeer om de nationale cijfers (hoewel ik wel nieuwsgierig ben naar Samsa's tabel!).
De cijfers die Siger samenvatte lijken op grond van deze [UAC-]theorie te moeten worden begrepen in het licht van deze uitgedachte strategie van de moslimgemeenschap van meer dan 1.2 miljard leden wereldwijd, die zich verenigen in het doel om het Westen te onderwerpen, en hun strategische strijdplan moeten afstemmen op het percentage moslims van de populatie van hun (Westerse) land op de Wereld. Zonder de namen van de landen te noemen wordt dit strategische strijdplan van de jihadmachinerie nog duidelijker:
<2%: vredelievende minderheid, geen bedreiging.
2-5%: bekeerwerk onder ethnische minderheden en ontevredenen, vooral ook in gevangenissen en onder straatbendes.
5-10% (oa NL): verwerven van buitenproportionele invloed op de samenleving, onder meer door te ijveren voor halalvoeding en sharia.
10-20%: hevige reacties op vermeende beledigingen aan de islam, rellen en bedreigingen.
20-60%: vorming van jihad milities, sporadische slachtpartijen, afbranden van synagoges en kerken.
60->% vervolging van andersdenkenden, ethnische zuiveringen, sharia en Jizya (ongelovigentaks).
100%: vrede. Dar Es Salaam.
siger

Bericht door siger »

Samsa schreef:Er missen een boel landen. Toevallig heb ik (na 3 weken zitten prutsen) een vrij uitgebreide dataset met "redelijk betrouwbare" religieuze distributies per land (en tevens geindexeerd op enkele bekende indicatoren zoals de hdi, gpi, etc.). Als ik wat tijd over heb zal ik eens kijken of ik dat naar een aardig plaatje kan vertalen...
Ik ben benieuwd.
siger

Bericht door siger »

Nietweten en Geweten schreef:In de minderheid op FT, Siger, tav van de islamiserings-trend :?:
Dat is nieuw voor mij! :)
Er is toen nogal hard tegen geprotesteerd, zoals je kan teruglezen. Maar goed, ik gaf alleen een indruk weer.
Nietweten en Geweten
Ervaren pen

Je hebt gelijk over dat harde protesteren en ook dat je je indruk weergaf, Siger.
Ik generaliseerde ehm... deed een algemene(re) uitspraak over de heersende Freethinker-opvatting tav de islam, de 'islamofobe' opvatting waarvan mijn 'islamofiele' opvatting nogal sterk van afwijkt zoals je weet.
*Hind*
Geregelde verschijning

Bericht door *Hind* »

siger schreef:
Ik denk dat het de bedoeling was een trend neer te zetten, en (hoewel ik blijkbaar in de minderheid ben op FT) geloof ik dat die trend klopt. Dat neemt niet weg dat er uitzonderingen zijn.

In welk opzicht vind je de overheid van Tunesie anti-islamitisch? De islam is de staatsgodsdienst en de president moet een moslim zijn. Op welke praktische manier zou het de islam beter gaan in Tunesie zonder de dictatuur?
Geen onderdrukking van mensen die praktiseren, bv. In Tunesië heb je een probleem als je vijf keer per dag in de moskee bidt, als je een baard (en evt. jellaba) draagt, als je een khimaar of oh hemel, een niqaab draagt. In de Ramadan zijn de moskeeën 's nachts dicht (terwijl het vooral in de laatste tien dagen heel goed is om 10 dagen in afzondering in de moskee door te brengen).
De president heeft toendertijd het plan gehad om de adhaan af te schaffen, wat niet door is gegaan overigens.
Mijn mans familie woont zo'n 30 km van de grens met Algerije. De mensen daar zien er echt niet islamitisch uit (geen lange hoofddoeken, alleen een enkeling). Want de politie is als de dood voor islamisten uit Algerije en controleert daar heel streng op alles.
De mensen zijn heel bang voor de geheime dienst. Je kunt daar, om zgn foute gedachten, opgepakt worden en verdwijnen. Mijn man was al jaren niet in Tunesië geweest en heeft drie keer bij dat hoofdkantoor van de geheime dienst moeten komen (waar mensen langslopen en dan vol ontzag/angst? naar kijken). Alles om maar meer te weten over wat er bv. in Nederland aan de gang is met betrekking tot moslimfundamentalisme. Of hij maar even de namen van Tunesiërs wilde oplepelen die praktiseren etc. etc.
Géén vrijheid dus om moslim te zijn zoals je wil. En ik geloof juist dat ze met dit beleid een bepaalde groep mensen veel meer politiek-islamistische neigingen geven. You get what you ask for. #-o
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Nou moet ik zeggen dat veel Indonesiers die ik sprak ook bang zijn voor islamisten. Niet omdat wij ze ophitsen maar omdat dat kleine groepje zichzelf buitenproportioneel macht toekent in het land en er dingen doordrukt waar de rest helemaal niet op zit te wachten. Dat gebeurt met dreigementen en een boel wahhabi smeergeld!

Wellicht heb je laatst op NMO een stukje van die documentaire gezien in Indonesie waar die ex-fundamentalist beschreef wat ze deden en hoe ze aan hun geld kwamen.
siger

Bericht door siger »

*Hind* schreef:
siger schreef:
Ik denk dat het de bedoeling was een trend neer te zetten, en (hoewel ik blijkbaar in de minderheid ben op FT) geloof ik dat die trend klopt. Dat neemt niet weg dat er uitzonderingen zijn. In welk opzicht vind je de overheid van Tunesie anti-islamitisch? De islam is de staatsgodsdienst en de president moet een moslim zijn. Op welke praktische manier zou het de islam beter gaan in Tunesie zonder de dictatuur?
Geen onderdrukking van mensen die praktiseren, bv. In Tunesië heb je een probleem als je vijf keer per dag in de moskee bidt, als je een baard (en evt. jellaba) draagt, als je een khimaar of oh hemel, een niqaab draagt. In de Ramadan zijn de moskeeën 's nachts dicht (terwijl het vooral in de laatste tien dagen heel goed is om 10 dagen in afzondering in de moskee door te brengen).
De president heeft toendertijd het plan gehad om de adhaan af te schaffen, wat niet door is gegaan overigens.
Mijn mans familie woont zo'n 30 km van de grens met Algerije. De mensen daar zien er echt niet islamitisch uit (geen lange hoofddoeken, alleen een enkeling). Want de politie is als de dood voor islamisten uit Algerije en controleert daar heel streng op alles.
De mensen zijn heel bang voor de geheime dienst. Je kunt daar, om zgn foute gedachten, opgepakt worden en verdwijnen. Mijn man was al jaren niet in Tunesië geweest en heeft drie keer bij dat hoofdkantoor van de geheime dienst moeten komen (waar mensen langslopen en dan vol ontzag/angst? naar kijken). Alles om maar meer te weten over wat er bv. in Nederland aan de gang is met betrekking tot moslimfundamentalisme. Of hij maar even de namen van Tunesiërs wilde oplepelen die praktiseren etc. etc.
Géén vrijheid dus om moslim te zijn zoals je wil. En ik geloof juist dat ze met dit beleid een bepaalde groep mensen veel meer politiek-islamistische neigingen geven. You get what you ask for. #-o
Waar zou Tunesie in het rijtje passen zonder die repressie?
siger

Bericht door siger »

Washington post 27/2/2008: Grootscheeps onderzoek zet vraagtekens bij Westerse kijk op islam

In een grootscheeps Gallup onderzoek, die naar aanleiding van 9/11 werd opgezet, werden 50.000 Moslims (op 1.3 miljard, of 0.0038%) ondervraagd. Er werd zes jaar aan gewerkt.

De volledige resultaten werden nooit gepubliceerd. Er is enkel de commentaar van Dalia Mogahed, een moslima, en John Esposito, een voormalig katholiek kloosterling, die zich bekeerde tot de sunni-islam, en een S-Arabisch gefinancierd instituut leidt. Hun bevindingen publiceerden ze in "Who Speaks for Islam", een boekje van 230 pagina's.

Het artikel in de Washington post vat de resultaten samen in een interview met de auteurs.
Washington post schreef:The survey [...] seeks to dispel the belief held by some in the West that Islam itself is the driving force of radicalism.
Een wetenschappelijk onderzoek dat al bij voorbaat moet dienen om "af te rekenen (to dispel) met de beeldvorming bij sommigen in het Westen", dus waarvan de conclusies al op voorhand vastliggen? Is dat wel wetenschap, of is het iets anders? De conclusies zijn niet minder verrassend: moslimterroristen vechten voor democratie, en hebben géén religieuze motieven.
Washington post schreef:It shows that the overwhelming majority of Muslims condemned the attacks against the United States on September 11, 2001 and other subsequent terrorist attacks, the authors of the study said in Washington.
[...]only seven percent of the billion Muslims surveyed -- the radicals -- condoned the attacks on the United States in 2001, the poll showed.
Dus men heeft aangetoond dat de meerderheid van de moslims ons niet wil ombrengen: "een ruime meerderheid van moslims is tegen de aanslag van 9/11", maar dat "slechts" 7% (bijna 1 op 10) terroristische aanslagen goedkeurt.

Stel je voor dat je zou lezen dat "slechts" 1 Nederlander op tien geen bezwaren heeft tegen de aanslag tijdens koninginnedag 2009, of dat "slechts" 1 op tien Belgen de bende van Nijvel wel ziet zitten?

Maar het is nog erger dan het op het eerste gezicht lijkt. Robert Satloff, directeur van het Washington Institute for Near East Policy, deed in The Weekly Standard verslag van een lunchgesprek met Dalia Mogahed in het Washington Institute. Uit het gesprek blijkt dat de ondervraagden uit vijf antwoorden konden kiezen, genummerd van 1 (niet gerechtvaardigd) tot 5 (volledig gerechtvaardigd). 7% van de ondervraagden kozen 5. Maar hoe zat het met vragen 1 tot 4, wou Satloff nog weten? In het totaal vonden 13,5% van de ondervraagden de aanslag van 9/11 "gerechtvaardigd", en nog eens 23.1% vond de aanslag "enigszins grechtvaardigd" (zie voor details de link.)
Satloff besluit: "ongelooflijk maar waar, Esposito en Mogahed, noemen alle moslims die Amerika haten, de sharia willen opleggen, zelfmoordaanslagen steunen en vrouwenrechten bestrijden, maar 9/11 niet volledig rechtvaardigen...gematigd." Nu vind ik persoonlijk dat moslims het recht hebben (en misschien wel een goede reden) om Amerika te haten. De rest duidt langs geen kanten op gematigdheid.
Washington post schreef:Meanwhile, radical Muslims gave political, not religious, reasons for condoning the attacks, the poll showed.
Het onderscheid tussen politiek en religie is typisch Westers. Voor de islam als ideologie, en zeker voor radicale moslims, is religie en politiek één: het is de simpele onderwerping aan Allah. De auteurs weten dat, maar het past niet in hun doelstellingen.
Washington post schreef:"The radicals are better educated, have better jobs, and are more hopeful with regard to the future than mainstream Muslims," John Esposito, who co-authored "Who Speaks for Islam", said.
"Ironically, they believe in democracy even more than many of the mainstream moderates do, but they're more cynical about whether they'll ever get it," said Esposito, a professor of Islamic studies at Georgetown University in Washington.
Radikale moslims bedoelen met "democratie" de religieuze dictatuur, omdat daarin de hele wereldbevolking zich aan Allah wil onderwerpen. Ook dat is iets wat de auteurs maar al te goed weten, maar wat niet past in hun doel "aan te tonen dat de islam geen drijvende kracht is achter radicalisme".
Nietweten en Geweten
Ervaren pen

Enkele cijfers over moslims in 11 steden in Europa
Plaats reactie