Demiurg schreef:Wat betreft posten op fora. Een forum is een openbare gelegenheid en ik denk dat als je iets niet rechtstreeks aan je buurman zou zeggen, dat je bij jezelf moet afvragen waarom je dat op een forum wel doet.
O dat is een goede vraag en daar heb ik een duidelijk antwoord op wat voor mij persoonlijk geldt. Voor mij is het forum of ander internetgeschrijf altijd de uitlaatklep geweest om zaken die je
niet aan je buurman en welke naaste dan ook recht in het gezicht zegt te uiten en van je af te zetten. Het is imho een gezonde bezigheid die het voorkomt dat een hoop wat je hoog zit en waar je je zeer druk om maakt botgevierd wordt op je naaste die het niet verdiend heeft, of opgekropt wordt. Zoals je weet laat de psychologie zien dat juist dat laatste hele drastische en soms zelfs perverse gevolgen kan hebben, terwijl het afreageren van heftige gevoelens een zaak juist laat afkoelen en tot bedaren komen.
Een forum is juist niet zo'n openbare aangelegenheid als mensen in de ogen kijken en wat mij betreft is dat de grootste kracht en pracht van een forum. Net zoals een schrijver via een roman een heleboel kan zeggen wat je nooit in de publieke ruimte tegen iemand zegt. Het zijn juist meesterlijk gevonden vormen van de beschaving.
En met deze woorden bedoel ik uiteraard geen pleidooi te houden voor junglewetten, onbeschaamdheid en hufterigheid.
Voor de duidelijkheid: onder godsdienstintolerantie versta ik twee dingen:
in de eerste plaats het overtreden van de grenzen van het persoonlijke gedachtendomein. Ik beschouw levensbeschouwing als persoonlijk gedachtendomein.
Jammergenoeg zijn er veel godsdienstvormen om ons heen, bijvoorbeeld het orthodoxe christendom en de islam, die de godsdienst juist beschouwen als behorend tot het publieke gedachtendomein. Oftewel de intolerantie
begint met die godsdiensten. Ik zie niet in hoe aan deze intolerantie een eind zou komen zonder dat er van mijn kant intolerantie oftewel krachtig verzet tegenover gesteld wordt.
Je kunt hierover wel van gedachtenwisselen, maar veel kun je er eigenlijk niet mee. Je moet dat vergelijken met esthetiek. Ik kan een schilderij prachtig vinden, terwijl jij het spuuglelijk vindt. We kunnen bespreken waarom je iets wel/niet mooi vind, welke elementen je mooi vindt of niet, waarom het wel/niet aanspreekt, maar we kunnen elkaar nooit bestrijden in het persoonlijk-esthetische oordeel.
En dat kan nu net wel. Over smaak valt
juist te twisten. Dat is zelfs een lievelingsbezigheid van de mens.
Alle overtuigingen berusten namelijk op smaak. Wat nodig is voor een gezonde discussie is niet dat men gaat relativeren, alsof alle smaak om het even zou zijn, maar dat men de vorige zin die ik schreef zeer goed beseft, en daarom leert af en toe te lachen om zijn eigen smaak en leert af en toe naar de smaak van een ander te luisteren.
De analogie volgend proberen godsdienstintoleranten bij hoog en laag iemand op te dringen dat ie een door hem mooi gevonden schilderij spuuglelijk moet vinden. Alleen gaat het dan om het belang, steunvolheid, schoonheid van een levensbeschouwelijke orientatie.
Dit aspect bekritiseer ik vooral omdat ik het een vorm van hufterigheid vindt.
Het gekrakeel wordt heviger naarmate men de verschillen als dieper ervaart. Wat jij hufterig vindt, vind een ander misschien wel gepaste pittigheid. Wat jij spuuglelijk vindt vindt een ander zo mooi dat hij het wil opdringen aan heel de wereld. Wat de één 'hoffelijke omgangsvormen' beschouwt wordt door een ander ervaren als 'hypocriet'. Alweer, alles een kwestie van smaak, iets wat jij juist uitlegde als iets waarover niet te twisten valt, maar hetgeen juist de wereld gezond doet draaien.
Het andere, belangrijker aspect van godsdienstintolerantie, is de rechtenondermijnende oproep. Hieronder versta ik alle oproepen om fundamentele vrijheden (godsdienstvrijheid en onderwijsvrijheid meestal) in te perken. Maar ook de gekoppelde steun aan repressiemaatregelen zoals hoofddoekverboden.
Dit aspect bestrijd ik omdat het gevaarlijk vindt en een ondermijning van de moderne samenlevingsvoorwaarden.
Ik ben geen vrijdenkers tegengekomen die het niet 'fundamenteel' met je eens zijn in deze.
Het kan wel zijn dat er een hoop oordelen van mij of jou berusten op misverstanden.
Wat behoort bijvoorbeeld tot een 'fundamentele' vrijheid? En wiens vrijheid? Neem bijvoorbeeld besnijdenis van babies.