Demiurg schreef:MNb schreef:
Rereformed schreef: Aangezien je top-vijf voor honderd procent seculier is slaat 'alles in naam van de bijbel' als een tang op een varken.
Demiurg schreef:Dat mijn top-5 een bijbelse oorsprong heeft bestrijd je niet, begrijp ik?
Is er nog commentaar nodig?
Toch wel eigenlijk.
Je zou denken dat je als je het NT leest dat je toch moeilijk kunt heenlezen over de algemene teneur van geweldloosheid, naastenliefde, het gelijkwaardigheidsprincipe, maar blijkens Rereformed' uitspraak is hij daar toch in geslaagd. Een klein beetje toelichting over de manier waarop hij dit wegredeneert zou toch niet verkeerd zijn.
Ik dacht er ook maar mee te kappen, maar deze toelichting wil ik nog wel geven.
Ten eerste heb jij het over
alles in naam van de bijbel, maar wanneer je je nader wil verdedigen negeer jij het overgrote deel van die bijbel volledig en ga je het enkel over het NT hebben. Dat is dus al een eerste hiaat in je verdediging. Je zegt zelf ergens al dat je het OT beschouwt als een handleiding voor hoe je het
niet moet doen, dus heel wijd je ogen wat meer open te doen hoeft niet. Je hoeft enkel te gaan kijken of jouw christelijke bijbel op de boekenplank ook een OT bevat. Je zou vervolgens eens een studie moeten maken om te zien hoe schrijvers van en personages uit het NT tegen dat OT aankeken, dan zul je zien dat het voor hen een
goddelijke autoriteit had. Vervolgens zou je eens een studie moeten maken van hoe door de christenen van alle vroegere eeuwen het OT is gebruikt als argument om allerlei zaken zoals oorlogen, vervolgingen van andersdenkenden, slavernij, absolute macht van de overheid, homohaat, racisme, en zware straffen te beargumenteren, goed te keuren, te onderhouden of aan te moedigen. Dan zou je al een stuk meer van onze kritiek kunnen begrijpen.
Vervolgens gaan we naar het NT. Daar lezen we 'Heb je naaste lief als jezelf' en 'Heb God lief met geheel je hart, kracht en verstand'. Beide uitspraken zijn overigens gebaseerd op het OT en zijn dus helemaal niet christelijk, maar een opsomming van wat volgens Jezus de strekking van de gehele Tora is. Er zal vrijwel geen christen op aarde zijn die deze twee dingen nagelaten had te noemen als waarden om kinderen te onderwijzen. Dit zijn dus de twee basiswaarden waar
iedere christelijke opvoeding aan voldoet.
Wanneer je vervolgens beseft dat het emfatische 'heb God lief' niets anders kan betekenen dan dan een oproep tot geloofsfanatisme en partijschap (het is uiteraard een oproep om de oudtestamentische God, Jahweh, oftewel het toenmalige bijbelgeloof op een heel hoog voetstuk te plaatsen boven al het andere op aarde, je heb je god lief met
al je energie, met
al je gevoel en
al je verstandelijke redeneringen) dan zul je ook beseffen dat het tweede gebod om te beginnen al heel wat roet in de betekenis van het eerste gebod gooit.
Vervolgens gaan we naar jouw lijstje.
Leerde Jezus geweldloosheid? Als je het mij vraagt wel, hoewel het hem niet lukte zich er altijd aan te houden (verhaal van de tempelreiniging) en hoewel hij bijzonder wraakzuchtige gedachten onderhield met betrekking tot het hiernamaals en dreigen hiermee een belangrijk onderdeel van zijn optreden was. Ik heb dat laatste altijd nogal schizofreen gevonden, maar misschien past het één juist goed bij het ander: iemand die zijn frustraties opkropt en nooit met geweld mag afreageren, kan gemakkelijk eindigen in het bevredigen van deze haatgevoelens via goddelijke gratificatie in zulke buitensporige fantasieën. Het past ook goed met het oog op wat het OT ons over die God die we moeten liefhebben vertelt. In het OT heeft God de gewoonte om ziedend te worden en dood te slaan. Geweldloosheid van het christelijk geloof is vanwege deze schaduwkant voor mij nogal een dubieuze zaak.
De lering van geweldloosheid van Jezus is ook zeer dubieus aangezien het niet een deugd op zichzelf is, maar verbonden wordt met beloning of ontgaan van straf in het hiernamaals de uitspraken van Jezus over geweldloosheid staan geheel in een context van "en uw loon zal groot zijn" en "dan zult gij niet geoordeeld worden".
Voorts zijn de uitspraken van Jezus over geweldloosheid zo extreem dat het moeilijk is om het nog als een deugd te kunnen bestempelen: "Ik zeg jullie je niet te verzetten tegen wie kwaad doet" levert in een bepaalde situatie 6 miljoen joden in de gaskamers op. Zo'n extreme leer is dan ook enkel zinnig indien die uitspraken over hemelse beloning en helse straffen juist zijn, iets wat je je kindertjes bijgevolg dan ook moet onderwijzen.
Leerde Jezus ons naastenliefde? Zeer zeker. Maar waarom was het überhaupt
nodig om dat verhaal over die 'barmhartige samaritaan' te vertellen? Omdat de godsdienst van de bijbel eerst tot gevolg had gehad dat men niet eens meer begreep dat alle mensen in de wereld onze naasten zijn! Het zogenaamde volk van God moest het nota bene opnieuw leren! Moet iets wat de gewoonste zaak van de wereld is (iemand ligt gewond op straat...je loopt toevallig voorbij en probeert hulp te geven)
onderwezen worden om het te leren? Is er ooit wat belachelijkers uitgeroepen tot uitzonderlijke deugd?
De rest van de NT schrijvers hebben met naastenliefde voor het merendeel de gelovigen op het oog, en dan ook nog alleen voor zover ze de juiste opvattingen hebben. Voor homo's en mensen die van lekker eten en drinken en vrijen houden heeft Paulus geen goed woord over.
Leert het NT gelijkwaardigheid? O zeker, alle mensen van de wereld mogen opeens vriendjes van de bijbelgod worden! Aardig van hem hoor. Ik zeg er wel met een zucht achteraan: eindelijk. want hij had eerst 20 eeuwen alleen maar tijd voor een onooglijk volkje, o sorry... 16 eeuwen... tussen de aartsvaders en Mozes was hij om onverklaarbare redenen ook nog 400 jaar op vakantie.
Maar het NT leert zeer zeker geen gelijkwaardigheid in de betekenis die wij tegenwoordig eraan geven. Het christelijk geloof leert ondergeschiktheid van de vrouw aan de man, van de slaaf aan de meester, onderdanigheid aan de overheid, aan de kerkelijke autoriteiten.
Je hebt je top-vijf anders weer wat gewijzigd, Demiurg. Je had het eerst over 'hulp aan verdrukten', iets wat al duizend jaar voor het christendom gepraktiseerd werd. En je had het over het 'afwijzen van staatsgezag' dat je vanwege het christendom geleerd hebt. Ik ga op deze kolder niet in. Je moet Paulus er nog maar eens beter op nalezen.