Socratoteles schreef:De hele discussie begint dan van voren af aan, maar in plaats van te spreken over het rechtvaardigen van een geloof (belief), zal het dan gaan over het rechtvaardigen van vertrouwen.
Vertrouwen dat rechtvaardiging nodig heeft is geen vertrouwen.
Socratoteles schreef:Als geweld jegens religie niet op conto van atheisten komt, maar wordt afgeschoven op anti-theisten; is het dan ook niet meer dan fair dat geweld tegen atheisten wordt toegerekend aan anti-atheisten in plaats van theisten?
Daar heb ik als atheïst geen enkele moeite mee. Ik heb toch al nooit alle theïsten over één kam geschoren. Dat kan ook niet, want zowel de moeder van mijn zoon als mijn huidige vriendin zijn gelovig.
Jagang schreef:Je kan geen 100% atheïst zijn zonder jezelf met een bewijslast op te zadelen.
Jawel hoor, gebrek aan vertrouwen en subjectieve argumenten zonder bewijskracht zijn voldoende. Bewijs veronderstelt objectiviteit.
Demiurg schreef:Natuurlijk kan atheisme deel uitmaken van een breder programma.
Doet niets af aan de ideologische en programmatische basis van dat atheisme.
Dan moet je de verzamelingenleer uit de eerste klaswiskunde nog eens bestuderen. Atheïsme kan een deelverzameling van een ideologie/programma zijn. Aangezien ideologie/programma niet samenvalt met atheïsme bevat ideologie/programma elementen die niet tot de deelverzameling atheïsme behoren. Dan kan ideologie/programma geen deelverzameling van het atheïsme zijn en er dus ook geen basis van vormen.
Demiurg schreef:Het niet-bestaan van God is niet te bewijzen en derhalve is atheisme als waarheidsclaim wel degelijk een geloof.
Dan ben jij atheïst, want jij verwerpt veel en veel meer goden dan dat je aanvaardt.
De bedoeling van definities is om onderscheid te maken. Dus theïsme geloven en atheïsten geloven niet. Jij gooit modder in een heldere plas water.
Het is typisch een pseusowetenschappelijke hobby van christelijke theologen om definities zodanig op te rekken en te verdraaien totdat alles er onder valt en elke betekenis verloren is gegaan.
Theoloog schreef:en ik heb dus uitgelegd hoe het nietverzamelen van postzegels kan ontaarden in een hobby.
Dat bedoel ik nou. Theologen doen nauwelijks iets anders dan flauwe semantische spelletjes spelen. Wijzer worden we er niet van. Een behoorlijke vastomlijnde definitie kan er weer niet af.
Socratoteles schreef:Als jij niet wordt overtuigd door godsbewijzen, dan ben je gewoon niet overtuigd. Meer niet.
Meer wel. Godsbewijzen deugen aantoonbaar niet en dat staat sinds de eerste helft van de 19e eeuw al vast. Bewijzen van niet-bestaan deugen aantoonbaar ook niet.
Socratoteles schreef:Nogmaals, reproduceerbaarheid is een verdwaasd ideaal als je het tot maatstaf neemt voor kennis.
Waarmee onze gelovige de hele natuurkunde weer eens op de schroothoop gooit. Want aan elk natuurkundig experiment wordt de eis van reproduceerbaarheid gesteld.
Socratoteles schreef:We kunnen niet de hele evolutionaire geschiedenis in een lab herhalen, om fossielen te reproduceren, we kunnen niet.. ach.. de boodschap zou wel duidelijk moeten zijn.
Dat is ook niet nodig. Een theorie is wetenschappelijk oa als het voorspellingen doet die gefalsifieerd kunnen worden. Tav mutaties, een niet onbelangrijk onderdeel van de evolutheorie, is dat het geval.
Socratoteles schreef:Kennis is waar geloof (true belief), maar er wanneer mag je een geloof kennis noemen? Ik zou zeggen, in het geval van maximale confirmatie. En nee, dat ga ik hier niet uitwerken.
Doe ook maar niet, want dit is kentheoretische onzin. Kennis is het overeenstemmen van theorie en waarneming. Zodra dat niet het geval is - supergeleiding is een beroemd voorbeeld - is er een hiaat in onze kennis. Strikt genomen is wiskunde dan ook geen wetenschap en theologie al helemaal niet.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.
Johan Cruijff