Ongeloveloos schreef:Fenomeen schreef:
Tip:
God ziet alles, Theoloog bijna net zo veel.
Daar kunt u in uw reacties maar beter rekening mee houden; denken dat het wel duidelijk is wat u bedoelt werkt niet, dan wordt ie lastig.
Ah, gelukkig kennen er nog meer de ware aard van Theo

De ware aard van Theoloog is er een van een intelligente poster met kennis van zaken. Je hoeft niet veel posts van hem te lezen om tot die conclusie te komen. Feit blijft dat jij nog nauwelijks inhoudelijke inbreng hebt geleverd. Vind ik jammer, want dat kun je best (hoop ik)!
Vegan revolution schreef:
Ik heb niet beweerd dat moslims behoren tot een andere mensensoort, alleen zijn het helaas wel mensen wiens gedachtengoed ernstig geïnfecteerd is.:
Geinfecteerd? Je hebt wat dat betreft veel soorten infecties (of
memes). Inclusief het paranoïde beeld dat het artikel dat jij aanhaalde weergeeft. Dat noem ik net zo goed een meme. Het is jammer dat je daar als vrijdenker achteraanholt, je kunt veel beter Vegan.
(Afgezien van de definitieproblematiek van sharia, want je hebt veel variaties) is het zo dat slechts minderheden van West-Europese moslims de sharia wenst in te voeren, in tegenstelling tot de meerderheden van moslims in islamitische staten (die de sharia in een of andere vorm wenselijk vinden). Zie daarvoor de post van Chris H in deze thread (met dank), en ook de eerdere constatering dat slechts een kwart van de Belgische moslims de sharia in wenst te voeren. Ik had eerder in een ander topic al gesteld: dit is een argument voor de stelling dat de Europese islam wel zeker liberaler is dan die van de islamitische staten. Ik heb hier nog geen inhoudelijk tegenargument op gehoord.
Daarbij kan ik het maar niet genoeg benadrukken dat onze eigen AIVD ons gewaarschuwd heeft voor islamofobie, en uit onderzoek heeft laten blijken dat thans hoogstens 5% van de Nederlandse moslims neigt naar de radicale islam. Het enige waar jij mee op de proppen bent gekomen, is een anekdote waarbij de AIVD eens door een moslim geinfiltreerd zou zijn. Maar zoals ik al zei, dat is een drogreden omdat het bij statistiekvorming om vele individuen gaat, en om een gecoördineerd proces (die niets met die anekdote te maken heeft). Een proces dat zich voortdurend voortzet, want de AIVD blijft brandhaarden voor de radicale islam in de gaten inhouden (vooral moskeën en islamitische scholen).
Maar schijnbaar vind jij dat niet genoeg, want bovenop deze pragmatische gang van zaken (waar zit het gevaar, en waar zitten de radicalen) moet er meer angst op de korenmolen, met dit soort threads die jij opent. We zouden het probleem dan zogenaamd bij de 'wortel' aan moeten pakken. Je verliest hierbij niet alleen het oog op de vrijheid van godsdienst en onderwijs (je ontneemt het gros van de normale! moslims het recht op eigen onderwijs), maar je denkt ook nog eens dat als we daadwerkelijk (bijna) alle islamitische scholen en moskeën zouden sluiten, dat het islamprobleem op zou lossen. Alsof de radicale moslims dan ineens niet meer radicaal zouden zijn.
siger schreef:
Jongens, geloof je nu echt dat ik wil zeggen dat Sharia hetzelfde is als islam?
Geloven is hier niet zozeer ter sprake. Theoloog is niet de enige die in de zin
Je maakt het jezelf wel erg makkelijk, Sharia is gewoon islam geen ambiguïteit bemerkt. Goed, je praat je er later in de discussie tot op zekere mate uit dat je eerder bedoelt dat het
de kern van de islam is. Theoloog gaat daar weer op in door aan te geven dat de sharia iets heel anders betekent voor elke groep moslims, en dat de ergste vormen van de sharia überhaupt niet meer voorkomen.
Hij haalt daarbij een belangrijk punt aan, namelijk dat je (het gevaar van) een religie niet zozeer moet beoordelen op haar boeken als wel als op hoe die gebruikt en beleefd worden (en gecherry-picked worden). Doe je het tegenovergestelde, dan kun je wel bezig blijven, en dan raak je de weg kwijt want dan kun je wel honderden ideologiën verbieden of afstempelen als barbaars, totalitair of fascistisch (of in ieder geval als gevaar voor onze samenleving).