Point of no return: reeds bereikt?

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Ongeloveloos
Banned

Re: Point of no return: reeds bereikt?

Bericht door Ongeloveloos »

Fenomeen schreef: Tip:
God ziet alles, Theoloog bijna net zo veel.
Daar kunt u in uw reacties maar beter rekening mee houden; denken dat het wel duidelijk is wat u bedoelt werkt niet, dan wordt ie lastig.

Ah, gelukkig kennen er nog meer de ware aard van Theo :wink:
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
siger

Bericht door siger »

Theoloog schreef:"Sjaria is gewoon islam". En dan verwijt je mij dat ík me er gemakkelijk vanaf maak?
Laat eens kijken, welke bron kan ik geven die niet onmiddellijk weggehoond zal worden?

Zal Van Dale stand houden, of maakt die zich er ook te makkelijk van af?
Van Dale Groot Woordenboek van de Nederlandse Taal schreef:sharia
sha·ria (niet: shari·a)
/Sarija/
de (v.); g.mv.
(na 1950) <Ar. shari ‘a

islamitische wetgeving, hoofdzakelijk gebaseerd op voorschriften uit de Koran.
Misschien Don Peretz en Safia K. Mohsen, die beide "islamic law" gebruiken als synoniem voor sharia in Islam, Legacy of the Past, Challenge of the Future, respectievelijk bvb. op pagina 15 en 100?

Of zal ik googelen en een rits religieuze moslimsites geven die jij zonder grond onrepresentatief zal noemen?
Theoloog

Bericht door Theoloog »

siger schreef:
Theoloog schreef:"Sjaria is gewoon islam". En dan verwijt je mij dat ík me er gemakkelijk vanaf maak?
Laat eens kijken, welke bron kan ik geven die niet onmiddellijk weggehoond zal worden?

Zal Van Dale stand houden, of maakt die zich er ook te makkelijk van af?
Van Dale Groot Woordenboek van de Nederlandse Taal schreef:sharia
sha·ria (niet: shari·a)
/Sarija/
de (v.); g.mv.
(na 1950) <Ar. shari ‘a

islamitische wetgeving, hoofdzakelijk gebaseerd op voorschriften uit de Koran.
Misschien Don Peretz en Safia K. Mohsen, die beide "islamic law" gebruiken als synoniem voor sharia in Islam, Legacy of the Past, Challenge of the Future, respectievelijk bvb. op pagina 15 en 100?
Laten we jouw redenering eens toepassen op het Jodendom, en kijken hoe dat uitpakt.

- Halacha is gewoon Jodendom

- Vind je dat nou niet een beetje te simpel? Jodendom is zoveel meer dan alleen de wetgeving. Jodendom is een geloofsstelsel, culturele tradities, de rituelen, de synagoge, de ins- en outs, de kabbalah.

- Nee, kijk maar: Wikipedia zegt dat 'Halacha' het totaal is van goddelijke en rabbijnse wetgeving die gefundeerd is in de Thora en opgetekend in de Rabbijnse literatuur vanaf de 4e eeuw v. Christus tot nu.

Nou, als dat niet bewijst dat 'Halacha' = Jodendom...
siger

Bericht door siger »

Theoloog schreef:-Halacha is gewoon Jodendom. Halacha is gewoon Jodendom - Vind je dat nou niet een beetje te simpel?
Ik wilde natuurlijk niet zeggen dat sharia hetzelfde is als de islam, maar dat het tot de kern van de islam behoort. Zoals "Halacha is gewoon joods".

Je zegt ook "die kip is halal", zonder dat je bedoelt dat de begrippen inruilbaar zijn.

Nu eerlijk, dacht je echt dat ik bedoelde dat sharia synoniem is voor islam, of heb je een inkoppertje misrekend? Laat ons aub elkaars bedoeling trachten te begrijpen, zodat we niet in een eindeloze rollercoaster terechtkomen.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

siger schreef:
Theoloog schreef:-Halacha is gewoon Jodendom. Halacha is gewoon Jodendom - Vind je dat nou niet een beetje te simpel?
Ik wilde natuurlijk niet zeggen dat sharia hetzelfde is als de islam, maar dat het tot de kern van de islam behoort. Zoals "Halacha is gewoon joods".

Je zegt ook "die kip is halal", zonder dat je bedoelt dat de begrippen inruilbaar zijn.

Nu eerlijk, dacht je echt dat ik bedoelde dat sharia synoniem is voor islam, of heb je een inkoppertje misrekend? Laat ons aub elkaars bedoeling trachten te begrijpen, zodat we niet in een eindeloze rollercoaster terechtkomen.
Kom op Siger, moet ik jou nu werkelijk uitleggen wat het verschil is tussen de zinnen:

1. Sjaria is gewoon islam.
2. De sjaria is gewoon islamitisch.

Je zegt 1 en vervolgens verwijt je mij dat ik dat ook lees als 1.

Maar zie jij nu werkelijk het verschil niet tussen de wijze waarop in Marokko 'de sjaria' wordt toegepast, de wijze waarop in Pakistan 'de sjaria' wordt toegepast, en de wijze waarop in Saoudi-Arabië 'de sjaria' wordt toegepast?

Als ze nou in al die moslimlanden 'sjaria' hebben, maar bijna nergens het beleid om dieven de handen af te hakken en ontuchtigen te geselen, dan zou dat toch tot het inzicht moeten leiden dat 'de sjaria' blijkbaar niet in elk land en niet voor alle moslims hetzelfde betekent. Zeker als blijkt dat in dezelfde landen waar men overwegend op seculiere partijen stemt, respondenten in grote getale aangeven voor de toepassing van de sjaria te zijn.

Blijkbaar betekent 'sjaria' voor honderden miljoenen moslims niet automatisch: handen afhakken, rovers kruisigen, afvalligen doden en overspeligen stenigen.
Laatst gewijzigd door Theoloog op 14 mei 2010 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
steen
Forum fan

Bericht door steen »

siger schreef:Ik wilde natuurlijk niet zeggen dat sharia hetzelfde is als de islam, maar dat het tot de kern van de islam behoort. Zoals "Halacha is gewoon joods".
Oòòhhh siger, wat een misselijke manier om je er uit te lullen, zeg nou gewoon dat het een zééér onzorgvuldige uitspraak van je was.

Wees een vent.
http://www.joodsmonument.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Aäron Loterijman

Willi Kulla, de SS'er die hem in het Baarnse Bos doodschoot.

Daarin wordt de overlijdensdatum van 25 april 1945 vermeld.
siger

Bericht door siger »

siger schreef:
Theoloog schreef:Kortom, tenzij bij die verkiezingen zwaar gefraudeerd is, is dit een bullshit-onderzoek. En dat is het alleen al omdat voor elke moslim 'sjaria' weer wat anders betekent.
Je maakt het jezelf wel erg makkelijk. Sharia is gewoon islam.
Jongens, geloof je nu echt dat ik wil zeggen dat Sharia hetzelfde is als islam?

Sharia is een onafscheideklijk onderdeel van de islam. In die mate zelfs dat toen een Anglikaans Bisschop pleitte voor het urgent erkennen van sharia in Engeland, iedereeen begreep dat sharia geen frietsaus was, en iedereen wist dat sharia niet voor de hindu's was, maar dat iedereen zag dat moslims moeilijk zonder konden.

Sorry voor de onduidelijk bedreven temidden van schuinlezers.
siger

Bericht door siger »

steen schreef:Oòòhhh siger, wat een misselijke manier om je er uit te lullen, zeg nou gewoon dat het een zééér onzorgvuldige uitspraak van je was.
Iedereen drukt zich regelmatig onzorgvuldig uit. Het echte probleem ligt bij mensen die daar misbruik van maken om je standpunt fout voor te stellen. Het is het verschil tussen vergissen en bedriegen.
Leegte
Forum fan

Bericht door Leegte »

Ongeloveloos schreef:
Fenomeen schreef: Tip:
God ziet alles, Theoloog bijna net zo veel.
Daar kunt u in uw reacties maar beter rekening mee houden; denken dat het wel duidelijk is wat u bedoelt werkt niet, dan wordt ie lastig.

Ah, gelukkig kennen er nog meer de ware aard van Theo :wink:
De ware aard van Theoloog is er een van een intelligente poster met kennis van zaken. Je hoeft niet veel posts van hem te lezen om tot die conclusie te komen. Feit blijft dat jij nog nauwelijks inhoudelijke inbreng hebt geleverd. Vind ik jammer, want dat kun je best (hoop ik)!
Vegan revolution schreef:
Ik heb niet beweerd dat moslims behoren tot een andere mensensoort, alleen zijn het helaas wel mensen wiens gedachtengoed ernstig geïnfecteerd is.:
Geinfecteerd? Je hebt wat dat betreft veel soorten infecties (of memes). Inclusief het paranoïde beeld dat het artikel dat jij aanhaalde weergeeft. Dat noem ik net zo goed een meme. Het is jammer dat je daar als vrijdenker achteraanholt, je kunt veel beter Vegan.

(Afgezien van de definitieproblematiek van sharia, want je hebt veel variaties) is het zo dat slechts minderheden van West-Europese moslims de sharia wenst in te voeren, in tegenstelling tot de meerderheden van moslims in islamitische staten (die de sharia in een of andere vorm wenselijk vinden). Zie daarvoor de post van Chris H in deze thread (met dank), en ook de eerdere constatering dat slechts een kwart van de Belgische moslims de sharia in wenst te voeren. Ik had eerder in een ander topic al gesteld: dit is een argument voor de stelling dat de Europese islam wel zeker liberaler is dan die van de islamitische staten. Ik heb hier nog geen inhoudelijk tegenargument op gehoord.

Daarbij kan ik het maar niet genoeg benadrukken dat onze eigen AIVD ons gewaarschuwd heeft voor islamofobie, en uit onderzoek heeft laten blijken dat thans hoogstens 5% van de Nederlandse moslims neigt naar de radicale islam. Het enige waar jij mee op de proppen bent gekomen, is een anekdote waarbij de AIVD eens door een moslim geinfiltreerd zou zijn. Maar zoals ik al zei, dat is een drogreden omdat het bij statistiekvorming om vele individuen gaat, en om een gecoördineerd proces (die niets met die anekdote te maken heeft). Een proces dat zich voortdurend voortzet, want de AIVD blijft brandhaarden voor de radicale islam in de gaten inhouden (vooral moskeën en islamitische scholen).

Maar schijnbaar vind jij dat niet genoeg, want bovenop deze pragmatische gang van zaken (waar zit het gevaar, en waar zitten de radicalen) moet er meer angst op de korenmolen, met dit soort threads die jij opent. We zouden het probleem dan zogenaamd bij de 'wortel' aan moeten pakken. Je verliest hierbij niet alleen het oog op de vrijheid van godsdienst en onderwijs (je ontneemt het gros van de normale! moslims het recht op eigen onderwijs), maar je denkt ook nog eens dat als we daadwerkelijk (bijna) alle islamitische scholen en moskeën zouden sluiten, dat het islamprobleem op zou lossen. Alsof de radicale moslims dan ineens niet meer radicaal zouden zijn.
siger schreef:
Jongens, geloof je nu echt dat ik wil zeggen dat Sharia hetzelfde is als islam?
Geloven is hier niet zozeer ter sprake. Theoloog is niet de enige die in de zin Je maakt het jezelf wel erg makkelijk, Sharia is gewoon islam geen ambiguïteit bemerkt. Goed, je praat je er later in de discussie tot op zekere mate uit dat je eerder bedoelt dat het de kern van de islam is. Theoloog gaat daar weer op in door aan te geven dat de sharia iets heel anders betekent voor elke groep moslims, en dat de ergste vormen van de sharia überhaupt niet meer voorkomen.

Hij haalt daarbij een belangrijk punt aan, namelijk dat je (het gevaar van) een religie niet zozeer moet beoordelen op haar boeken als wel als op hoe die gebruikt en beleefd worden (en gecherry-picked worden). Doe je het tegenovergestelde, dan kun je wel bezig blijven, en dan raak je de weg kwijt want dan kun je wel honderden ideologiën verbieden of afstempelen als barbaars, totalitair of fascistisch (of in ieder geval als gevaar voor onze samenleving).
Master Eastwall aked Zhuangzi:

"What we call the Tao-where does it exist?"
"There is no place it does not exist", Zhuangzi replied. "Why don't you wander with me," he asked companionably, "to the Palace of Nothing-At-All"?
siger

Bericht door siger »

Leegte schreef:
siger schreef:Jongens, geloof je nu echt dat ik wil zeggen dat Sharia hetzelfde is als islam?
...dat je (het gevaar van) een religie niet zozeer moet beoordelen op haar boeken als wel als op hoe die gebruikt en beleefd worden...
Heb jij het nog altijd over sharia?
Ongeloveloos
Banned

Bericht door Ongeloveloos »

Leegte schreef:Feit blijft dat jij nog nauwelijks inhoudelijke inbreng hebt geleverd. Vind ik jammer, want dat kun je best (hoop ik)!

Laat de laatste 50 berichten je niet leiden leeghoofd, kom maar op met dat feit !
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
Leegte
Forum fan

Bericht door Leegte »

Ongeloveloos schreef:
Leegte schreef:Feit blijft dat jij nog nauwelijks inhoudelijke inbreng hebt geleverd. Vind ik jammer, want dat kun je best (hoop ik)!

Laat de laatste 50 berichten je niet leiden leeghoofd, kom maar op met dat feit !
Dat feit kan alleen jij leveren. Echter, je hebt het nog niet gedaan in deze thread. Kom maar op met je inhoudelijke bijdrage aan de discussie hier. En misschien is er in mijn lege hoofd nog plaats voor die argumentatie ook.
siger schreef:
Leegte schreef:
siger schreef:Jongens, geloof je nu echt dat ik wil zeggen dat Sharia hetzelfde is als islam?
...dat je (het gevaar van) een religie niet zozeer moet beoordelen op haar boeken als wel als op hoe die gebruikt en beleefd worden...
Heb jij het nog altijd over sharia?
(Zie ook de laatste post van theoloog) Waar hebben we het over als we het over de sharia hebben, i.v.m. de islam als een levende religie? Hoe kijk jij daar tegenaan?

"There is no place it does not exist", Zhuangzi replied. "Why don't you wander with me," he asked companionably, "to the Palace of Nothing-At-All"?
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Als ik zo vrij mag zijn iets over sharia te vermelden. Sharia is wetgeving gebaseerd op de islam, met als leidraad de koran en de hadiths. Sharia wordt volgens de vermelde basis in Nederland uitgevoerd. Misschien roept dit vraagtekens op, maar het slaan van vrouwen, liefst niet in het gezicht en als het kan zonder te verwonden is gewoon toegestaan. Een speciale sharia rechtbank hoeft daarvoor niet geconsulteerd te worden, aangezien de man handelt vanuit een beter inzicht. Dit alles volgens moslims en moslimas. Doe voor de aardigheid een rondje ontdekislam en huiver.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Leegte
Forum fan

Bericht door Leegte »

kiks schreef: Als ik zo vrij mag zijn iets over sharia te vermelden. Sharia is wetgeving gebaseerd op de islam, met als leidraad de koran en de hadiths.
Inclusief de filtering door de islamitische jurisprudentie, en interpretaties door verschillende rechtsscholen.
kiks schreef: Sharia wordt volgens de vermelde basis in Nederland uitgevoerd.
Is dat zo? Heb jij statistieken hoeveel moslims zich in Nederland aan islamitische wetgeving houden, voor zover dat binnen de Nederlandse wet kan? Denk daarbij aan zaken als islamitisch bankieren, en aan (gedeeltes van) het islamitische erfrecht. Überhaupt heb ik de indruk dat veel moslims maar wat aanrommelen, inclusief met de kern van hun geloof, de Vijf Zuilen. Ben benieuwd hoe serieus 'moslim' de meeste moslims nou eigenlijk zijn in Nederland.

We hebben al geconstateerd, met referenties naar enquêtes, dat alleen minderheden van de moslims in enkele Europese staten de sharia in wenst te voeren. Een andere vraag die dan interessant is, en om die wil te meten: in hoeverre houden ze zich nu aan de sharia in hun dagelijkse leven, voor zover dat kan?
kiks schreef: Misschien roept dit vraagtekens op, maar het slaan van vrouwen, liefst niet in het gezicht en als het kan zonder te verwonden is gewoon toegestaan.
Is het ook verplicht (onder bepaalde omstandigheden)? En ja so what? Huiselijk geweld komt net zo goed voor onder andere bevolkingsgroepen in Nederland, en ook bij atheisten en christenen. Als een echtgenoot dermate immoreel is om te denken dat hij zijn vrouw mag slaan, dan pas zal hij zijn geloof, of een ander excuus aanwenden om dat ook te doen. Zo is de vrouw ook decennia lang onder de duim gehouden in het christelijke gezin. En Confucianisme plaatst de vrouw ook duidelijk onder de man, en theoretisch gezien zou een Chinees daar gewoon in Nederland misbruik van kunnen maken (niet dat er zo vreselijk veel Confucianistische Chinezen zijn in Nederland, maar dat is ook niet mijn punt: het gaat erom dat een man altijd wel met een excuus kan komen). Dus wat wil je hier zo specifiek mee zeggen?
kiks schreef: Doe voor de aardigheid een rondje ontdekislam en huiver.
Ja dat heb ik al eens gedaan. Inderdaad kom je daar niet de fraaiste dingen tegen. Maar goed, de grootste bekken zijn altijd het meest zichtbaar, zal ik maar zeggen. Al moet ik erbij vermelden dat er ook gematigde stemmen te zien zijn op dat forum, en die komen niet alleen van atheistische bezoekers naar ik weet.

Mvg Leegte

siger

Bericht door siger »

Leegte schreef:We hebben al geconstateerd, met referenties naar enquêtes, dat alleen minderheden van de moslims in enkele Europese staten de sharia in wenst te voeren.
Dat hebben we niet geconstateerd. Het tegendeel is waar.

zie: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 52#p218252

(maar als het je niet zint kan je het nog altijd een bullshit-onderzoek noemen.)
Plaats reactie