Ik heb dit probleem ook ooit eens overdacht. Eén manier om er onderuit te komen is te stellen dat God de leeftijd van de mens geleidelijk terugbracht tot 120 jaar. Die ouwe aartsvaders zie je in de geboortelijsten steeds iets jonger doodgaan. Maar ook dan klopt die uitspraak van 120 jaar niet, want de bijbel laat later horen dat een mens hooguit 80 wordt.DeLeek schreef:Dat stukje tekst (Gen 6:1-4) is sowieso een vaag/primitief stukje tekst, maar daar zou je wel een contradicie uit kunnen halen inderdaad. Om daar dan een conclusie over de hele bijbel uit te halen gaat me iets te snel. De bijbel is nou eenmaal een hele verzamelbundel van allerlei (soorten) teksten.Kochimodo schreef:En dat is dus een contradictie in de bijbel, want lees Genesis 6:3:DeLeek schreef: Ianier wil graag een raadseltje opgeven waarbij hij graag bepaalde dingen letterlijk wil nemen (waarbij onduidelijk is hoe hij aan bepaalde data komt), en daar ga ik op in met het letterlijk nemen van de leeftijden die Genesis daar noemt. En die zijn hoger dan 120.
En de HERE zeide: Mijn Geest zal niet altoos in de mens blijven, nu zij zich misgaan hebben; hij is vlees; zijn dagen zullen honderd twintig jaar zijn.
[knip]
De bijbel is dus een net zo warrig en wispelturig boek als de god waarover de bijbel gaat.
(Jammer dat lanier niet reageert)
De enige mens die in de bijbel 120 wordt is Mozes.
Kochimodo's conclusie blijft staan. Ze wordt namelijk gesteund door vele andere voorbeelden van wispelturigheid en warrigheid in de bijbel.
Maar indien Kochimodo's conclusie je iets te snel gaat, mag ik je vragen of je de vorige 45 pagina's van dit topic hebt doorgelezen?