The deadly trilemma

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

collegavanerik
Superposter

The deadly trilemma

Bericht door collegavanerik »

1 Joh 4:8, 1 Cor 13:4, en Ex 20:5
1 Joh 4:8 schreef:Wie niet liefheeft kent God niet, want God is liefde.

1 Cor 13:4 schreef:De liefde is geduldig en vol goedheid. De liefde kent geen afgunst, geen ijdel vertoon en geen zelfgenoegzaamheid.
Ex 20:5 schreef:Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast mij. Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze mij haten
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Secularizer
Banned
Contacteer:

Bericht door Secularizer »

Is het een trilemma ?
De citaten die uit het Nieuwe Testament afkomstig zijn, lijken meer verkieslijk.
Ook al hebben de autoriteiten van het Christendom meer gedacht volgens de lijn van Exodus 20:5.
"A secular world is a sane world" - Pat Condell
bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

Als men de bijbel als volledige waarheid neemt is het een dilemma.

a)

b)
1 Cor 13:4 schreef:De liefde is geduldig en vol goedheid. De liefde kent geen afgunst, geen ijdel vertoon en geen zelfgenoegzaamheid.
c)
Ex 20:5 schreef:Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast mij. Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze mij haten
a) en b) sluiten elkaar niet uit, c) sluit a) en b) uit dus een dilemma

{ a) en b)} of {c)}
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Een eigenhandige groet van mij, Paulus. Indien iemand de Here niet liefheeft, hij zij vervloekt.’(1 Cor 16:24).

‘Gelijk wij vroeger reeds gezegd hebben, zeg ik nu nog eens: indien iemand u een evangelie predikt afwijkend van hetgeen u ontvangen hebt, die zij vervloekt!’(Gal 1:9).
(Hier laat Paulus zelfs weten dat het een gewoonte van hem is deze uitspraak te doen!)

In Romeinen 12: 14 spreekt Paulus zijn eigen uitspraken tegen: ‘Zegent en vervloekt niet’!

In de bijbel staat altijd vervloeking/straf aan de ene kant en liefde aan de andere kant. Het is typisch voor al het abrahamitische denken. Je ziet het al in het verhaal waarin Abraham 'onderhandelt' met God wanneer God bekend maakt dat hij Sodom en Gomorra wil straffen. Aan de ene kant wordt straf ervaren als 'rechtvaardig'. Aan de andere kant moet het kleinste beetje rechtvaardigheid dat te zien is gehonoreerd worden en dus de straf laten uitblijven. God wordt in dat verhaal als de kracht van rechtvaardigheid gezien, Abraham als de kracht van menselijke ontferming en vergeving.

Het is uiteraard een dilemma. Maar het lijkt mij een heel algemeen dilemma waar ieder mens in verzeilt in bepaalde situaties. Met een beroep op de liefde zou men bijvoorbeeld kunnen komen tot een positie van pacifisme. Maar in de situatie van het nazisme lijkt gewapend verzet ertegen de ethisch juiste optie.
God wordt in de bijbel letterlijk tot "een God van oorlog" uitgeroepen en elders tot "een God van vrede" .

Ik begrijp trouwens niet waarom de openingspost de drie uitspraken een trilemma noemt (dwz een keus tussen drie met elkaar in tegenspraak staande stellingen). Eerder zijn de oplossingen voor het lijden die in de bijbel gegeven worden zoiets.
Born OK the first time
eef
Forum fan
Contacteer:

Bericht door eef »

bipolair schreef:Als men de bijbel als volledige waarheid neemt is het een dilemma.

a)

b)
c)
a) en b) sluiten elkaar niet uit, c) sluit a) en b) uit dus een dilemma

{ a) en b)} of {c)}
De bijbel is voor drie groepen geschreven. Joden, christenen en heidenen. Als je de bijbel leest en je let niet op voor welke groep wat is geschreven is het inderdaad een trilemma.
Wat als mijn geloof niet waar is en de evolutie theorie wel? Dan verlies ik niks. Maar wat als mijn geloof wel waar is, dan heb ik niets verloren maar ben jij wel verloren...
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

eef schreef:De bijbel is voor drie groepen geschreven. Joden, christenen en heidenen. Als je de bijbel leest en je let niet op voor welke groep wat is geschreven is het inderdaad een trilemma.
Had ie er niet een C een H of een J bij kunnen zetten (want dat leest wat vlotter!)
eef
Forum fan
Contacteer:

Bericht door eef »

Dat zou het allemaal wel veel makkelijker maken :wink:
Wat als mijn geloof niet waar is en de evolutie theorie wel? Dan verlies ik niks. Maar wat als mijn geloof wel waar is, dan heb ik niets verloren maar ben jij wel verloren...
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

eef schreef:De bijbel is voor drie groepen geschreven. Joden, christenen en heidenen. Als je de bijbel leest en je let niet op voor welke groep wat is geschreven is het inderdaad een trilemma
Wat is een jood?
Wat is een christen?
Wat is een heiden?
Waar maak je uit op dat deze groepsindeling bestaat in de bijbel en waarom is dat zo?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

eef schreef:
collegavanerik schreef:

De bijbel is voor drie groepen geschreven. Joden, christenen en heidenen. Als je de bijbel leest en je let niet op voor welke groep wat is geschreven is het inderdaad een trilemma.
Als je het oude testament weggooid, is het lijden van Jezus zinloos.

... en inderdaad is het archeologisch aangetoond dat het oude testament een verzameling verzonnen lugubere sprookjes voor volwassenen is.

dus...

(cognitieve dissonantie heet dat dacht ik)
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

fbs33 schreef:
eef schreef:De bijbel is voor drie groepen geschreven. Joden, christenen en heidenen. Als je de bijbel leest en je let niet op voor welke groep wat is geschreven is het inderdaad een trilemma.
Had ie er niet een C een H of een J bij kunnen zetten (want dat leest wat vlotter!)
Nee, want dan zouden we geen theologen meer nodig hebben. De theologen lossen dus die problemen op. Ik zal even een paar voorbeelden geven, uit het boek Jesaja:

Een tekst duidelijk bedoeld voor C:
"Doven, luister! Blinden, open je ogen en zie! Is er ooit iemand zo blind bevonden als Mijn dienaar, zo doof als de bode die Ik gezonden heb?"

Een tekst om H en Freethinkergespuis aan het denken te zetten:
"Beef, jullie zorgelozen, sidder, jullie die vol vertrouwen zijn."

En een prachtige tekst voor J, om eeuwig van te genieten en om eeuwig Zijn glorie mee te verkondigen :
"Jahweh zal optrekken als een krijgsheld, als een aanvoerder wakkert Hij de strijdlust aan. Hij blaast alarm, Hij slaakt een strijdkreet. Heldhaftig verslaat Hij zijn vijanden."
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Hier nog een voorbeeld uit het boek Jona:

Een tekst die C beschrijft:
"Hij betaalde de overtocht en ging aan boord om mee te varen naar Tarsis, weg van de HEER."

Een tekst die duidelijk over een H spreekt:
"Gooi me maar in zee, dan zal de zee jullie met rust laten."

Een tekst over het lot van J:
"En toen de zon opkwam, liet God een verzengende wind uit het oosten waaien."
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Hier nog één uit Spreuken 10:

Een onzintekst, duidelijk valse hoop, dus bestemd voor C:
"De HEER laat een rechtvaardige geen honger lijden".

Een zeer redelijke tekst, dus bestemd voor H:
"Luie handen maken arm, ijverige handen brengen rijkdom."

Een volstrekt overbodige opmerking, dus uitstekend voor J:
"Een verstandig mens spreekt wijze woorden".
Born OK the first time
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Rereformed schreef:Een tekst om H en Freethinkergespuis aan het denken te zetten:
"Beef, jullie zorgelozen, sidder, jullie die vol vertrouwen zijn."
"Zelfkennis opent de weg naar ware kennis!", bedenk ik ter plekke (iemand anders zal hem in de loop v.d. menselijke geschiedenis ook ooit wel eens geproduceerd hebben denk ik, maar soit)
Maar 'gespuis'? (en ik was nog wel zo tevreden met mezelf en nou zijn we ineens twee met elkaar corresponderende boeven, bah!)
Alhoewel net nu ik me klaar ga maken om familie van Schiphol te halen breekt er een onweer los!
Zou een kwaaie god misschien - - - ! :D (ben in ieder geval een tijdje (dagen)uit de ether)
groet fbs33
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Als je eenmaal de smaak te pakken krijgt gaat het je zo af:

Een duidelijke tekst voor C:
"Wees niet te haastig met je woorden en doe God niet overijld met heel je hart geloften."
En hier ook nog één die precies als een dekseltje op een christelijk potje gaat:
"Er komt geen einde aan het aantal boeken dat geschreven wordt, en veel lezen mat het lichaam af."

Wijsheden voor H:
"God is niet gesteld op dwazen."
"Belast je hart niet met verdriet en houd je lichaam vrij van kwalen, want je jeugd en jonge jaren zijn al snel voorbij."
"Wanneer een mens lang leeft, laat hij dan van elke dag genieten en bedenken dat de dagen van de dood ontelbaar zullen zijn."

Hier een uitstekende tekst voor J:
"En onthoud bij alles wat je doet dat God je aan zijn oordeel onderwerpt."

Hier is bij uitzondering nog een wijsheid voor alle gelovigen, vooral de gnostici kunnen hier hun voordel mee doen (let op de diepe symboliek):
"Wanneer de wolken vol zijn, gieten ze hun regen uit over de aarde."

Deze diepzinnige teksten komen natuurlijk uit het boek Prediker, de man in de bijbel die het meest aan denken deed.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

fbs33 schreef:Maar 'gespuis'? (en ik was nog wel zo tevreden met mezelf en nou zijn we ineens twee met elkaar corresponderende boeven, bah!)
Dank u wel voor deze terechtwijzing. Ik voel me meteen een stuk beter:
Spreuken 10:17 schreef:Wie zich laat terechtwijzen, is op weg naar een gelukkig leven,
wie zich niet berispen laat, bevindt zich op een dwaalspoor.
Born OK the first time
Plaats reactie