Jezus, historisch of mythisch?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie

Pollvraag door HenkM: "Is Jezus historisch- of mythisch"?

Hij heeft nooit bestaan, de christus figuur is een fabricage van anderen.
36
48%
Hij heeft wel bestaan, en stierf aan het kruis als een rebel/opruier.
17
23%
Hij heeft wel bestaan, de omstandigheden van zijn dood zijn onduidelijk.
15
20%
Zijn hele geschiedenis is correct beschreven in de bijbel.
7
9%
 
Totaal aantal stemmen: 75

Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Re: Jezus, historisch of mythisch?

Bericht door Rereformed »

siger schreef:
Rereformed schreef:Ook kan het grote gevolgen hebben voor hoe de religie in de toekomst beleefd zal worden.
Je onderschat de lenigheid van de menselijke geest.
Hoezo? Ik stelde toch niet dat het af zal sterven? Juist vanwege die lenigheid zal men eenvoudig doorgaan met geloven, maar het geloof wel heel anders invullen, iets waar ik in het voorgaande al op gewezen heb:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 94#p423794" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 64#p424064" onclick="window.open(this.href);return false;
Born OK the first time
siger

Re: Jezus, historisch of mythisch?

Bericht door siger »

Rereformed schreef:
siger schreef:
Rereformed schreef:Ook kan het grote gevolgen hebben voor hoe de religie in de toekomst beleefd zal worden.
Je onderschat de lenigheid van de menselijke geest.
Hoezo? Juist vanwege die lenigheid zal men eenvoudig doorgaan met geloven, maar het geloof wel heel anders invullen...
Daar ben ik het mee eens, maar dat is zo elke eeuw of wat. Het geloof van generatiegenoten uit mijn omgeving is totaal verschillend van de vorige generatie, en dat lijkt me de normale gang van zaken. Alleen maakt elke generatie zichzelf wijs een heel oud geloof aan te hangen.
Gebruikersavatar
Demiurg
Diehard
Berichten: 1033
Lid geworden op: 03 okt 2009 08:34

Re: Jezus, historisch of mythisch?

Bericht door Demiurg »

Ik las de evaluatie die Carrier maakte van Casey's boek aandachtig door en kwam tot de conclusie dat Casey inderdaad wel een tirade verdient.
Dus je leest een recensie van iemand als Richard Carrier en gaat er dan blind van uit dat zijn weergave juist is. Zo juist zelfs dat hij een tirade wel verdient. En dat zonder dat je het bewuste werk zelf hebt gelezen.
En hoe zit het dan met de recensie van Carrier over Bart Ehrman waar je zelfs oreert over een verlies van status als scholar. Heb je dat gerecenseerde boek wel gelezen?
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
Gebruikersavatar
Demiurg
Diehard
Berichten: 1033
Lid geworden op: 03 okt 2009 08:34

Re: Jezus, historisch of mythisch?

Bericht door Demiurg »

Rereformed schreef: In dit geval moet je deze opmerking die tussen mond en lippen wordt gemaakt over een historische Jezus, afwegen tegen de volkomen stilte die we überhaupt in Paulus' geschriften tegenkomen aangaande een historische Jezus. Een Paulus die geloof in een historische Jezus zou hebben zou er honderdmaal naar verwijzen, wat hij zoal deed en zei en wanneer en hoe, toen hij op aarde rondliep.
Wie zegt dat hij dat nooit gedaan heeft? Hij heeft het alleen niet in de bewaarde brieven gedaan. Die brieven gaan dan ook vaak over theologische kwesties. Dat zal voor de gemeenten meer van belang zijn geweest, dan de kennis die ze waarschijnlijk al bezaten.
Het argument om dit probleem op te lossen, - dat Paulus in zijn verhandelingen het nooit nodig achtte om te verwijzen naar een historische Jezus - is een armzalig argument uit wanhoop.
Het begint er mee dat je kunt constateren dat Paulus weinig biografisch over Jezus meldt. Uit dat feit op zich kun je niets afleiden, dat heb ik al eerder gezegd. Vervolgens kun je een verklaring zoeken waarom Paulus daar niets over heeft gezegd. Blijkbaar was het niet functioneel: als wij elkaar kennen en we delen een bepaalde inside-kennis, bijv een gezamenlijke kennis, dan zullen we via een brief niet alle details elke keer ophalen, maar datgene overbrengen dat nieuwe en nuttige informatie is. Over de gedeelde kennis zullen we alleen zijdelings of in halve bewoordingen met elkaar spreken.
Dat is geen armzalig argument, dat is de meest plausibele verklaring. En zelfs als dat je niet bevredigt, dan komen we terug bij het begin: uit het ontbreken van gegevens kun je niets concluderen.
Wanneer er dan op één of twee plaatsen tóch iets wordt gezegd dat op een verwijzing lijkt naar een historische Jezus dan is het imho waarschijnlijker dat men dat op een andere manier zou kunnen verklaren dan dat men het neemt als bewijs voor dat Paulus bekend was met het optreden van een historisch persoon genaamd Jezus. Want dan zit men weer opgescheept met die zee van stilte in alle brieven.
Dit is het soort constructie zoals Doherty ze maakt. Als je een aantal verwijzingen vindt die het meest lijken op een biografische verwijzing dan verklaar je die op een minder voor de hand liggende wijze zodat het nog steeds past binnen de zee van stilte. Zo werkt dat natuurlijk niet. Je hebt een zee van stilte, maar af en toe wordt er wat gezegd. Waarom niet meer? Tja, dat kunnen we alleen weten als we het Paulus nog konden vragen. We zullen ons er bij moeten neerleggen dat Paulus er in zijn brieven geen rekening mee heeft gehouden dat er 2000 jaar later allerlei historici meelezen die graag alle ins en outs van de persoon Jezus zouden willen weten.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Re: Jezus, historisch of mythisch?

Bericht door Rereformed »

Demiurg schreef:
Rereformed schreef:Het argument om dit probleem op te lossen, - dat Paulus in zijn verhandelingen het nooit nodig achtte om te verwijzen naar een historische Jezus - is een armzalig argument uit wanhoop.
Blijkbaar was het niet functioneel: als wij elkaar kennen en we delen een bepaalde inside-kennis, bijv een gezamenlijke kennis, dan zullen we via een brief niet alle details elke keer ophalen, maar datgene overbrengen dat nieuwe en nuttige informatie is. Over de gedeelde kennis zullen we alleen zijdelings of in halve bewoordingen met elkaar spreken.
Dat is geen armzalig argument, dat is de meest plausibele verklaring.
Nee Demiurg, het blijft een armzalig argument. Het punt is dat er pertinent nog geen geschreven evangelie bestond dat Paulus bij de nieuwe gelovigen achterliet en zou kunnen dienen als 'gezamenlijke kennis'. Afgezien van het feit dat je hier ook toegeeft dat er zijdelings of in halve bewoordingen over gesproken zou moeten worden, hetgeen nu juist niet het geval is, op die ene frase over de broer van Jezus na, en ook afgezien van het feit dat een werkelijk geleefd hebbende Jezus juist aanleiding zou hebben gegeven voor nog ontelbaar meer gegevens en details over hem en zijn leer in de brieven tegen te komen dan we in de beknopte evangeliën kunnen lezen.
Men heeft er ook op gewezen dat er talloze plaatsen zijn waarin Paulus een theologisch probleem gemakkelijk had kunnen beklinken door even te vermelden wat Jezus erover leerde, maar dat nooit doet. Idem dito voor de schrijver van de Hebreeënbrief. Dat het blijkbaar niet functioneel was is bijgevolg een vlieger die bewijsbaar niet opgaat (voor voorbeelden zie: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 27#p106427" onclick="window.open(this.href);return false; ). De Christus van Paulus en de schrijver van de Hebreeënbrief is puur een mythische godheid die niets met evangelieverhalen te maken heeft en de wetenswaardigheden erover komen bij Paulus niet via mondelinge overleveringen van ooggetuigen die als autoriteiten dienen, maar zijn aan Paulus geopenbaard door de godheid zelf.
Born OK the first time
Gebruikersavatar
Demiurg
Diehard
Berichten: 1033
Lid geworden op: 03 okt 2009 08:34

Re: Jezus, historisch of mythisch?

Bericht door Demiurg »

Rereformed schreef:
Demiurg schreef: Blijkbaar was het niet functioneel: als wij elkaar kennen en we delen een bepaalde inside-kennis, bijv een gezamenlijke kennis, dan zullen we via een brief niet alle details elke keer ophalen, maar datgene overbrengen dat nieuwe en nuttige informatie is. Over de gedeelde kennis zullen we alleen zijdelings of in halve bewoordingen met elkaar spreken.
Dat is geen armzalig argument, dat is de meest plausibele verklaring.
Het punt is dat er pertinent nog geen geschreven evangelie bestond dat Paulus bij de nieuwe gelovigen achterliet en zou kunnen dienen als 'gezamenlijke kennis'.
Het was ook een orale cultuur. Ik denk dat Paulus op zijn reizen steeds een tijdje bij zo'n gemeente doorbracht en hen alles vertelde wat hij wist. Denk jij van niet?
En vervolgens was die kennis binnen zo'n gemeente en kon men het aan elkaar en aan nieuwkomers vertellen. Of denk je van niet?
Als Paulus later een brief aan zo'n gemeente schrijft is het dan nodig om alle kennis die hij daar met hen gedeeld heeft nog eens dunnetjes over te doen?
Het zou natuurlijk kunnen, maar er is geen enkele noodzaak. Zie je niet dat de wens voor deze informatie niet bij de antieke christelijke gemeente, maar bij de 21e eeuwse geïnteresseerden ligt.
Afgezien van het feit dat je hier ook toegeeft dat er zijdelings of in halve bewoordingen over gesproken zou moeten worden, hetgeen nu juist niet het geval is, op die ene frase over de broer van Jezus na, en ook afgezien van het feit dat een werkelijk geleefd hebbende Jezus juist aanleiding zou hebben gegeven voor nog ontelbaar meer gegevens en details over hem en zijn leer in de brieven tegen te komen dan we in de beknopte evangeliën kunnen lezen.
Je weet zelf ook dat dit niet waar is. Paulus geeft weinig details, maar noemt Jezus regelmatig in zijn brieven. Dat Paulus meer over een onaardse figuur lijkt te praten zegt niet zo veel. Hij heeft Jezus zelf niet gekend en de mythe rond Jezus begon toen al vorm te krijgen.
Men heeft er ook op gewezen dat er talloze plaatsen zijn waarin Paulus een theologisch probleem gemakkelijk had kunnen beklinken door even te vermelden wat Jezus erover leerde, maar dat nooit doet.
Hij heeft dat niet gedaan. Over het waarom kun je enkel speculeren.
je kunt je bijv. afvragen hoeveel Paulus zelf werkelijk wist van Jezus. Hij heeft hem niet gekend. Uit zijn verwijzing naar de ontmoeting met de broer van Jezus lijkt ook dat dit soort ontmoetingen met mensen die Jezus wel gekend hadden eerder zeer uitzonderlijk waren.
Maar om nu de schaarse biografische gegevens in de brieven van Paulus weg te redeneren om de zee van stilte maar overeind te kunnen houden is typisch voor het denken van mensen als Earl Doherty en is wetenschappelijk gezien onverantwoord.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
Gebruikersavatar
Henry II
Bevlogen
Berichten: 1902
Lid geworden op: 28 nov 2012 16:31

Re: Jezus, historisch of mythisch?

Bericht door Henry II »

In het kader van speuren naar wat er nu echt historisch klopt aan de verhalen over Jezus, wil ik eens een vergelijking maken met e.g. Joseph Smith (begin 19e eeuw). Er zijn heel duidelijk parallellen te trekken, waarbij je kunt zien dat de wil van de gelovigen een heleboel historisch materiaal doet verzinnen of aanpassen naar gelieve. Er zijn zelfs afbeeldingen te vinden met archeologische opgravingen in Noord-Amerika die gepubliceerd zijn op Mormoonse websites, maar die in werkelijkheid nooit hebben plaatsgevonden. Als ik zie hoeveel er nu aan bronnen materiaal beschikbaar is dat de Mormomen duidelijk onderuit kan halen voor wat betreft historiciteit vs. mythe, dan kun je zien dat dat in een tijdsgewricht als de 1e/2e eeuw AD al helemaal moeilijk wordt. Toen zat er ook al niemand te wachten op een historische berschrijving van een heiland. Ik hoor wel eens zeggen dat de bijbel ofwel complete onzin is ofwel goddelijke openbaring, waarbij dan de keuze op de laatste zou moeten vallen. Nou, in mij optiek moeten we niet uitvlakken dat het daadwerkelijk het werk is van een aantal mensen, die eigenlijk in een inrichting thuis zouden horen. Ockham's Razor lijkt mij meer op de eerste optie te wijzen.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Gebruikersavatar
HenkM
Superposter
Berichten: 5043
Lid geworden op: 16 jan 2012 15:53
Locatie: Nieuwolda

Re: Jezus, historisch of mythisch?

Bericht door HenkM »

Demiurg schreef:" Het was ook een orale cultuur. Ik denk dat Paulus op zijn reizen steeds een tijdje bij zo'n gemeente doorbracht en hen alles vertelde wat hij wist."

Je kent, denk ik, wel het spelletje dat veel op verjaardagen wordt gespeeld: een rij deelnemers, waarbij de 1e aan de 2e iets verteld, op fluistertoon. Aangekomen bij de laatste blijkt er een heel ander 'iets' naar voren komt dan wat de 1e doorgaf.

Het resultaat van langere verhalen (zoals die van dhr P. ) laat zich raden.

Tevens, echter, is dit (orale cultuur) juist waarom er niets vast ligt. (zo goed als) Alleen de priesterklasse kon lezen en schrijven. En die keken wel uit om te schrijven over wat voor hen, op z'n minst, bedenkelijk was.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Re: Jezus, historisch of mythisch?

Bericht door Rereformed »

Demiurg schreef:Het was ook een orale cultuur. Ik denk dat Paulus op zijn reizen steeds een tijdje bij zo'n gemeente doorbracht en hen alles vertelde wat hij wist. Denk jij van niet?
En vervolgens was die kennis binnen zo'n gemeente en kon men het aan elkaar en aan nieuwkomers vertellen. Of denk je van niet?
Ik denk inderdaad van niet en Thomas Brodie heeft mijn ogen daarvoor geopend. In een nieuw topic ben ik begonnen met een verslag van de zienswijzen van Brodie; je zult daar binnenkort de beargumentering kunnen lezen.
In het kort: 'het was ook een orale cultuur' is een axioma dat via Gunkel ooit gemeengoed is geworden in het theologisch onderzoek en eenvoudig al honderd jaar als axioma steeds weer herhaald wordt, maar waarvoor geen enkel bewijsmateriaal bestaat. Het argument is puur ontstaan omdat men zich geen alternatieve ontstaanswijze heeft kunnen voorstellen en denkt dat het dus geen enkele argumentering nodig heeft. En vanwege de opmerking die HenkM hierboven neerlegt fantaseert men er nog mooie verhalen bij over hoe men alles uit het hoofd leerde om op te kunnen dreunen.

Het wordt op dit moment door allerlei onderzoekers omgekeerd tot een nieuwe zienswijze: 'het was juist een literaire cultuur!'. Ieder literair geschrift was geënt en gebouwd op illustere voorgangers die eeuwig moesten worden geïmiteerd, geëvenaard of als het mogelijk was overtroffen worden. Brodie komt tot de conclusie dat er in het geheel geen sprake is van een orale overlevering aangaande historisch gebeurde zaken, maar alles literaire creatie is.
Zie je niet dat de wens voor deze informatie niet bij de antieke christelijke gemeente, maar bij de 21e eeuwse geïnteresseerden ligt.
Zeer zeker ligt hier geen wens. Het gaat hier om totale afwezigheid van interesse in de historische Jezus, en niet alleen bij Paulus, maar in alle vroeg-christelijke geschriften. Zoiets is hogelijk verbazingwekkend en jouw antwoorden staan gelijk aan iemand met een kluitje in het riet te sturen.
Je weet zelf ook dat dit niet waar is. Paulus geeft weinig details, maar noemt Jezus regelmatig in zijn brieven. Dat Paulus meer over een onaardse figuur lijkt te praten zegt niet zo veel. Hij heeft Jezus zelf niet gekend en de mythe rond Jezus begon toen al vorm te krijgen.
Heb je Doherty's boek gelezen als ik vragen mag? Het feit dat Paulus de naam Jezus voorbij laat gaan is geen argument. Ook 'dat hij over een onaardse Jezus lijkt te praten' is tegen alle redelijkheid in voet bij stuk houden.
Demiurg schreef:
Rereformed schreef:Men heeft er ook op gewezen dat er talloze plaatsen zijn waarin Paulus een theologisch probleem gemakkelijk had kunnen beklinken door even te vermelden wat Jezus erover leerde, maar dat nooit doet.
Hij heeft dat niet gedaan. Over het waarom kun je enkel speculeren.
Natuurlijk niet! De leer van Jezus zou uiteraard voor alle christenen maatgevend zijn. Deze vlieger gaat beslist niet op. Hoe zou Paulus zich telkens kunnen opwerpen als iemand die alle christelijke antwoorden geeft, zonder ooit naar Jezus te verwijzen?
je kunt je bijv. afvragen hoeveel Paulus zelf werkelijk wist van Jezus.
Dat is inderdaad wat de mythicisten zich uitgebreid hebben afgevraagd en het antwoord is nul komma nul, op de broer van Jezus na. :wink:
Maar om nu de schaarse biografische gegevens in de brieven van Paulus weg te redeneren om de zee van stilte maar overeind te kunnen houden is typisch voor het denken van mensen als Earl Doherty en is wetenschappelijk gezien onverantwoord.
Het gaat echt enkel om één frase, 'de broeder van de Heer'. Er zijn niet meer 'schaarse gegevens' over een historische Jezus te vinden in Paulus. Wellicht heb je nog de woorden van het instelling van 'de maaltijd des Heren' in je hoofd, of 'geboren uit een vrouw'. Maar je zult toch wel weten dat mythicisten daar een hele goede uitleg voor hebben.
Born OK the first time
siger

Re: Jezus, historisch of mythisch?

Bericht door siger »

Demiurg schreef:
Het argument om dit probleem op te lossen, - dat Paulus in zijn verhandelingen het nooit nodig achtte om te verwijzen naar een historische Jezus - is een armzalig argument uit wanhoop.
Het begint er mee dat je kunt constateren dat Paulus weinig biografisch over Jezus meldt. Uit dat feit op zich kun je niets afleiden, dat heb ik al eerder gezegd. Vervolgens kun je een verklaring zoeken waarom Paulus daar niets over heeft gezegd.
Ik heb altijd gedacht (altijd is zo lang dat ik de argumenten niet meer weet) dat Paulus wél wist over de Joodse Jezus, maar daar verveeld mee zat. Hij wilde immers een heel andere religie dan die van Jezus. Toch zag hij het wel zitten om gebruik te gebruik te maken van het élan dat bestond onder joodse jezusisten. Paulus wilde de Joodse mens Jezus uitvlakken om er de kosmische Christus voor in de plaats te zetten. Vandaar zijn aanvaring met de Jeruzalemse kerk van Petrus. Komt die visie vandaag niet meer aan bod?
Gebruikersavatar
dikkemick
Adelaar
Berichten: 23075
Lid geworden op: 07 mar 2013 18:36

Re: Jezus, historisch of mythisch?

Bericht door dikkemick »

http://topdocumentaryfilms.com/christian-dilemmas/" onclick="window.open(this.href);return false;

Maakt het bestaan van de historische Jezus er niet aannemelijker op. M.n. vanaf ongeveer 17 min.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Gebruikersavatar
JHN
Forum fan
Berichten: 137
Lid geworden op: 30 mar 2013 17:26
Locatie: Om de hoek

Re: Jezus, historisch of mythisch?

Bericht door JHN »

Demiurg schreef:Het is heel duidelijk wat JHN doet. Hij veegt alles wat niet in zijn kraam te pas komt als interpolatie van tafel, maar weigert daarvoor de bewijslast op zich te nemen. Als ik hem daarover aanspreek en vraag of we kunnen afspreken dat degene die afwijkt van de wetenschappelijke consesus hiervoor bewijzen aandraagt (uit de literatuur of met een eigen onderbouwing) dan weigert hij pertinent en komt hij dus met het 'hullie doen het ook' argument.
Dat is één van de weinige inhoudelijke dingen die ik uit zijn lange (langdradige) tirade tegen de persoon Maurice Casey heb kunnen halen.
Nee, het is je absoluut niet duidelijk wat JHN doet. In ieder geval doet JHN niet wat jij hier beweert. Ik heb het ‘hullie doen het ook’ argument niet gebezigd want dat zou impliceren dat ‘zullie’ het doen en dat heb ik juist bestreden. Wat ik je gevraagd heb is waarom je ‘hullie’ navolgt in wat je ‘zullie’ ten onrechte verwijt. Ik meen hierin een inconsequentie op te merken.

En ik heb je gewezen op de fundamentele intrinsieke zwakte van een door jou aan Ehrman onleend argument. En ik heb je dat tot bijna kleuterschool niveau uitgelegd. Maar het punt dat je kennelijk nog steeds mist is dat als je een tekst hebt in een vierde eeuws handschrift, het enige dat je weet is wat iemand in de vierde eeuw heeft neergepend. Als je dan die tekst wilt gebruiken als bewijs voor het één of ander waarvoor het nodig is dat deze tekst deel uitmaakte van een eerste eeuws origineel, dan is het dat laatste wat je aan te tonen hebt. Dat heeft niets met consensus te maken. Natuurlijk kun je redeneren dat er wel goede redenen moeten zijn om aan te nemen dat die tekst in de loop van de tijd gewijzigd zou kunnen zijn. Maar als je zo redeneert heb je het concept ‘bewijs’ niet begrepen, want heel strikt genomen is dat niet zo. Teksten kunnen in de loop van de tijd ook wijzigen zonder dat jij in staat bent goede redenen te bedenken waarom ze zouden wijzigen. Maar zoals ik ook heb uitgelegd zijn er in dit geval meer dan genoeg redenen om deze, en vele andere teksten te wantrouwen en is men, afhankelijk van de behoefte, niet consequent in het onderkennen van dat probleem. Waardoor jouw ‘consensus’ ook een non-argument wordt.

En natuurlijk sta ik ook eerste jaars theologie studentjes niet toe dat ze de consensus met betrekking tot wat dan ook zomaar aan hun laars lappen. Iets waar velen in mijn ervaring nogal een handje van hebben. Tegelijkertijd echter leren zij, in de eerste plaats wat eigenlijk de consensus is, en in de tweede plaats waarom dat de consensus is. Alleen wanneer dat laatste begrepen wordt zodat men desgevraagd in staat is uit te leggen waarom het hout snijdt, is een beroep op consensus toelaatbaar als argument.
Demiurg schreef:Naast de genoemde bronnen bestaat er niet zo gek veel uit 1e eeuws Palestina waar Jezus in zou kunnen opduiken. En verder is het de vraag hoe groot zijn beweging tijdens zijn leven was. Natuurlijk, de evangeliën spreken van grote massa's (tijdens de bergrede, de wonderbare spijziging, de binnenkomst in Jeruzalem), maar die bron is geschreven vanuit een motief waarbij overdrijving van dit soort gegevens voor de hand ligt. Je kunt dit niet als negatief argument gebruiken omdat je moet uitgaan van de mogelijkheid dat de evangelisten de boel een tikje verfraaiden. Mocht je via een andere weg de historiciteit vaststellen, dan is dit gegeven hooguit relevant om te betogen dat de beweging van Jezus tijdens zijn leven nog zeer bescheiden geweest moet zijn. En zelfs dat is maar de vraag, zoals Bart Ehrman aangeeft (in Did Jesus exist) hebben we voor Jezus meer bronnenmateriaal dan voor Pontes Pilatus die het hoogste Romeinse gezag in Judea vertegenwoordigde.
Ik vermoed dat Ehrman kwantiteit verwart met kwaliteit. En bovendien mankeert er ook wel iets aan zijn telvaardigheid. Maar wat stel je voor? Dat Pilatus ook niet historisch was?

Natuurlijk houden we rekening met het feit dat de evangelisten de boel wel eens flink verfraaid en overdreven zouden kunnen hebben. Maar om dat niet als negatief argument te kunnen gebruiken zijn daar wel grenzen aan. Anders ontstaan er onoverkomelijke inconsistenties in het verhaal. Hij moet bijvoorbeeld wel genoeg zijn opgevallen om zodanig de aandacht van de Romeinen en de joodse gezagsdragers te trekken dat ze hem grepen en executeerden. En als hij de aandacht van de Romeinen en joodse gezagsdragers kon trekken, kon hij ook de aandacht van anderen trekken.

Nu zijn er in feite wel een stuk of 40 historici bekend die over Palestina ten tijde van JC geschreven hebben. Er is genoeg van deze auteurs bewaard gebleven om een hele bibliotheek mee te vullen maar geen woord over JC. Dat kun je ook wel weer proberen weg te redeneren met ‘eigenlijk was JC niet belangrijk’, maar dat roept meer problemen op dan het oplost. Hoe kan zo’n onbeduidende figuur zo’n impact hebben gehad? Als niemand het de moeite waard vond zelfs maar een woord aan hem vuil te maken, hoe kunnen anderen ervan gehoord hebben en ervan onder de indruk geraakt zijn? Wij worden verondersteld te geloven, via de paulinische literatuur, dat er in minder dan twintig jaar na de veronderstelde gebeurtenissen in Palestina, overal in het oostelijke Middelandse Zeebekken, tot in Rome toe, christelijke gemeenten waren ontstaan. Hoe verklaar je deze paradox? Was dat het gevolg van de activiteiten van zendelingen als Paulus? Het probleem daarmee is dat de enige bron voor dergelijke christelijke missionaire activiteiten en de inhoud van de prediking wordt gevormd door Paulus. En die blijkt nu juist in het geheel geen behoefte aan de dag te leggen aan een historische JC. Maar als zo’n figuur er gewoon niet was, dan is er wat dat betreft ook helemaal geen probleem. Die gemeenten zijn ontstaan los van al dan niet ingebeelde gebeurtenissen in Palestina. Mogelijk antedateert hun ontstaan zelfs die zogenaamde gebeurtenissen. Als die gemeenten überhaupt bestonden. Dat is ook nog maar de vraag. Ik ben nu eenmaal hyperkritisch. Maar dat is een ander onderwerp.
Demiurg schreef: Wie zegt dat hij dat nooit gedaan heeft? Hij heeft het alleen niet in de bewaarde brieven gedaan. Die brieven gaan dan ook vaak over theologische kwesties. Dat zal voor de gemeenten meer van belang zijn geweest, dan de kennis die ze waarschijnlijk al bezaten.
Ik heb niet zo veel toe te voegen aan wat Rereformed daar al op geantwoord heeft. Maar je aanname dat Paulus buiten zijn bewaardgebleven brieven wel over JC gesproken zou hebben is uiteraard pure speculatie. En staat JC niet centraal in de theologie van Paulus? Wat is er logisch aan dat Paulus JC niet zou noemen wanneer het om theologische kwesties gaat? Ik ben dat al door geweest in mijn reactie op jouw hoge/lage-context claim. We zouden juist het tegendeel moeten verwachten.
Demiurg schreef:Het begint er mee dat je kunt constateren dat Paulus weinig biografisch over Jezus meldt. Uit dat feit op zich kun je niets afleiden….. Vervolgens kun je een verklaring zoeken waarom Paulus daar niets over heeft gezegd. Blijkbaar was het niet functioneel:……
Dat is geen armzalig argument, dat is de meest plausibele verklaring. En zelfs als dat je niet bevredigt, dan komen we terug bij het begin: uit het ontbreken van gegevens kun je niets concluderen.
Het is niet een kwestie van ontbreken van gegevens. Het feit dat Paulus geen blijk geeft weet te hebben van een historische JC is een gegeven waarmee een ieder die zich geroepen voelt zo’n historische figuur te verdedigen te dealen heeft. Wat je echter in ieder geval zeker niet uit het ontbreken van biografische gegevens bij Paulus kan concluderen is dat er een historische JC geweest zou moeten zijn. De fout die je begaat is dat je vertrekt vanuit een bepaalde conclusie (JC was historisch) en dat je het gebrek aan ondersteuning voor die conclusie probeert weg te redeneren met aannames die aan de hand van je bronmateriaal niet te substantiëren zijn. Wat je kennelijk ook over het hoofd ziet is dat Paulus duidelijk uitgaat van een hemelse Jezus. Niet van een ‘historische’. Dat is wat afgeleid kan worden, zowel uit wat hij niet schrijft, als uit wat hij wel schrijft. Het is verre van plausibel dat hij een feitelijk historische JC waar hij weet van zou hebben gehad en waar degenenen tot wie hij zich richtte weet zouden hebben gehad, zou kunnen negeren en volkomen onvermeld zou kunnen laten. Doherty en anderen hebben ook talloze gevallen geïdentificeerd waar Paulus in plaats van zich te verliezen in lange, vaak kromme redenaties met een beroep op de schriften, had kunnen volstaan met een eenvoudig beroep op een historische Jezus.
Demiurg schreef:Als je een aantal verwijzingen vindt die het meest lijken op een biografische verwijzing dan verklaar je die op een minder voor de hand liggende wijze zodat het nog steeds past binnen de zee van stilte. Zo werkt dat natuurlijk niet. Je hebt een zee van stilte, maar af en toe wordt er wat gezegd.
Maar om nu de schaarse biografische gegevens in de brieven van Paulus weg te redeneren om de zee van stilte maar overeind te kunnen houden is typisch voor het denken van mensen als Earl Doherty en is wetenschappelijk gezien onverantwoord.
Ja, één is ook een aantal, maar dan moet je niet in het meervoud gaan praten. De zee van stilte is en blijft een gegeven waartegen je die ene schijnbare verstoring moet afzetten. Gegeven wat hiervoor al gezegd is over die zee van stilte alsmede onze kennis over hoe vroegchristelijke schrijvers zich gedroegen, is mijn voorstel volgens mij verreweg de meest voor de hand liggende. Jij meent hier een rimpeling te zien in een hele zee van stilte en concludeert dat zich daar een heel monster van Loch Ness in moet ophouden. Als er iets wetenschappelijk onverantwoord is dan is het dat wel. Opnieuw, je vertrekt van de conclusie dat JC historisch moet zijn geweest. Vervolgens pak je uit pure wanhoop een verdwaalde tekst op die je als aanwijzing meent te kunnen interpreteren ter onderbouwing van die a priori conclusie en faalt vervolgens die vermeende aanwijzing kritisch te analyseren en je faalt bovendien de aanwijzing die die hele zee van stilte op zichzelf vormt in je analyse mee te nemen.
Demiurg schreef:Het was ook een orale cultuur. Ik denk dat Paulus op zijn reizen steeds een tijdje bij zo'n gemeente doorbracht en hen alles vertelde wat hij wist. Denk jij van niet?
En vervolgens was die kennis binnen zo'n gemeente en kon men het aan elkaar en aan nieuwkomers vertellen. Of denk je van niet?
Om eerlijk te zijn, dat denk ik niet nee. ‘Paulus’ heeft zo zijn eigen problemen in petto voor de historicus. Ik zal je maar niet vermoeien met wat ik denk. Daar zou je maar slecht van slapen. Maar ook dit is natuurlijk pure speculatie. Zo komen de verhaaltjes nu in de wereld. Ongeveer zo zijn de evangeliën ook ontstaan, stel ik mij voor.

Dat het een orale cultuur was is inderdaad zo’n ‘axioma’ dat geen deugdelijke basis heeft. Dit is traditioneel altijd het domein geweest van theologen en er zijn maar heel weinig seculiere historici geweest die zich ermee bezig hebben gehouden. De zeer weinigen die zich daar wel eens mee bezig gehouden hebben, hebben daar altijd een beetje meewarig naar gekeken. Op zichzelf lijkt de redenatie wel valide genoeg. Als er geen schriftelijke bronnen waren, moeten er mondelinge zijn geweest, niet waar? Het probleem is dat er niet meer reden is om mondelinge overleveringen, teruggaand op historische personages te veronderstellen dan het geval is met koning Arthur en zijn ridders of de Argonauten. In werkelijkheid vertonen de evangeliën geen schijn van een schaduw van een spoor van een orale traditie. En dat de evangeliën alle kenmerken van pure fictie vertonen is ook niet nieuw. Dat verkondig ik binnen dit topic al maanden en daarbuiten al sinds begin jaren 90. En ik ben ook niet de uitvinder daarvan. En dat het in die periode nu juist gonsde van de literaire activiteit, dat mag ik toch hopelijk wel bekend veronderstellen. Zo oraal was die cultuur zowiezo niet. Fanatici verzinnen dan allerlei sterke verhalen bij hoe die orale overdracht dan in zijn werk zou zijn gegaan maar die missen elke wetenschappelijke basis. Orale traditie zou zelfs betrouwbaarder zijn dan schriftelijke. Hoe weet men dat? Wanneer er alleen orale traditie is, heb je geen enkele mogelijkheid de waarheid ervan te verifiëren of te volgen hoe het verhaal zich in de overdrachtsgeschiedenis ontwikkelt. Daartoe moet het eerst worden opgeschreven maar zodra dat gebeurt houdt het op een orale traditie te zijn en wordt het een literaire. Orale traditie is gewoon een deftig woord voor roddel- en geruchtencircuit. Als historicus kun je daar weinig mee.
Veel kwalijker is nog dat men met het poneren van een orale traditie eigenlijk uitgaat van een ander ‘axioma’, namelijk dat JC historisch was. Men heeft de orale traditie in dat geval nodig om de ‘tunnelperiode’ tussen de gebeurtenissen en de op schrift stelling te overbruggen. Als er echter geen historische JC was, vervalt die noodzaak uiteraard. Of JC historisch was is, alweer, nu net de vraag onder discussie. De achterliggende redenatie is, er was een historische JC. Daarover bestaan geschriften die van decennia na de beschreven gebeurtenissen dateren. Daarom moet er een orale traditie geweest zijn. En nu komt er iemand voorbij die roept, eureka!!, er was een orale traditie dus was er een historische Jezus. Yeah, right. Maar ik snap het wel. Dat er een orale traditie was is 'consensus'. Trouwens, dat JC historisch was is ook 'consensus'. Dus waar hebben we het over?
Demiurg schreef:Zie je niet dat de wens voor deze informatie niet bij de antieke christelijke gemeente, maar bij de 21e eeuwse geïnteresseerden ligt.
Wat ik zie is dat die behoefte ligt bij de moderne gelovigen en andere verdedigers van een historische JC. Die behoefte ligt niet bij mij. Het enige wat ik doe is vaststellen dat die informatie er niet is. Dat die behoeft ook niet bestond bij de antieke christelijke gemeenten, daarover zijn we het eens. De vraag is wat voor conclusie je daaraan kunt verbinden. Uitgaande van de informatie die we wel hebben concludeer ik voorlopig dat die behoefte er niet was, simpelweg omdat hun mythologie niet gebaseerd was op een historische JC. De gemeenten van Paulus waren geen moderne christenen, weet je.


Groet,

John
By education most have been misled,
So they believe because they were so bred;
The priest continues what the nurse began,
And thus the child imposes on the man.
(Dryden)
Gebruikersavatar
Demiurg
Diehard
Berichten: 1033
Lid geworden op: 03 okt 2009 08:34

Re: Jezus, historisch of mythisch?

Bericht door Demiurg »

Rereformed schreef:
Het was ook een orale cultuur. Ik denk dat Paulus op zijn reizen steeds een tijdje bij zo'n gemeente doorbracht en hen alles vertelde wat hij wist. Denk jij van niet?
En vervolgens was die kennis binnen zo'n gemeente en kon men het aan elkaar en aan nieuwkomers vertellen. Of denk je van niet?
Ik denk inderdaad van niet
Even voor de goede orde. We weten dat Paulus langs de gemeenten in Griekenland en Klein-Azie reisde en jij denkt dat hij tijdens die bezoeken niet aan de gemeenteleden vertelde wat hij wist? Was hij gebonden aan de 'vow of silence', of wat?
en Thomas Brodie heeft mijn ogen daarvoor geopend. In het kort: 'het was ook een orale cultuur' is een axioma dat via Gunkel ooit gemeengoed is geworden in het theologisch onderzoek en eenvoudig al honderd jaar als axioma steeds weer herhaald wordt, maar waarvoor geen enkel bewijsmateriaal bestaat.
Alsof de theologen zonder goede redenen de orale cultuur hebben geïntroduceerd en steeds herhaald. In werkelijkheid is 'de orale cultuur' een concept uit de antropologie, die door historici algemeen als gegeven aanvaard wordt voor niet volledig verschriftelijke culturen. Hoewel men de laatste jaren wel terugkomt op het idee dat alfabetisme in de oudheid iets was voor een beperkte elite, wil dat niet zeggen dat de verschriftelijking zo ver ging dat het de orale cultuur volledig verdreven werd.
In het geval van Paulus en zijn gemeenten. Het is ondenkbaar dat hij zijn kennis alleen via schriftelijke kanalen overdroeg. We spreken hier over een tijd waarin papier peperduur was en alleen bij hoge uitzondering werd gebruikt.
Wat betreft bewijsmateriaal voor die orale cultuur. De vele Aramese resten in de evangeliën, zeker Marcus, wijzen wel degelijk op niet-Griekse voorlopers en aangezien we daar niet één voorbeeld van kennen is het vrij logisch aan te nemen dat dit orale traditie moet zijn geweest.
Zie je niet dat de wens voor deze informatie niet bij de antieke christelijke gemeente, maar bij de 21e eeuwse geïnteresseerden ligt.
Zeer zeker ligt hier geen wens. Het gaat hier om totale afwezigheid van interesse in de historische Jezus, en niet alleen bij Paulus, maar in alle vroeg-christelijke geschriften. Zoiets is hogelijk verbazingwekkend en jouw antwoorden staan gelijk aan iemand met een kluitje in het riet te sturen.


Nee dat is het niet. Jij (en mensen als Earl Doherty) hebben een volstrekt onrealistische verwachting van een historische bron. Alle gegevens die jij graag wil zien, zouden moeten staan in die 7 brieven die we van Paulus hebben. In plaats van dat je uitgaat van de informatie die daar wel instaat en daar iets uit concludeert, ga je uit van de gegevens die er niet instaan en die jij graag had willen zien. Wetenschappelijk gezien is die manier van redeneren onverantwoord. Als aanvulling op hard bewijs zou het wellicht wat gewicht in de schaal leggen. De mysticisten kunnen echter geen historische bewijzen op tafel leggen. Een goed bewijs zou bijv. zijn: bronnen van 1e eeuwse christenen waarin zij getuigen van een opvatting van Jezus als mythische figuur.

De theorie van Doherty impliceert dat het Jezus-verhaal niet, zoals in de wetenschappelijke consensus aangenomen wordt, uit een historische en een mythische laag bestaat. Maar dat het aanvankelijk alleen uit een mythische laag bestaat waar na verloop van tijd een pseudo-historische laag aan toegevoegd is.

Als dit zo is dan zouden we die tendens moeten kunnen zien in de evangeliën, aangezien de chronologie (Marcus – Lucas/Matteus – Johannes) bekend is.
Je mag om de theorie te testen veronderstellen dat Marcus een puur mythisch Jezus-verhaal vertelt, dat wellicht in Lucas/Matteus er enige historicerende trekken inkomen en dat bij Johannes de historische laag het best zichtbaar is.

Helaas is de realiteit precies andersom:
In Marcus zijn wel invloeden van volkslegendes zichtbaar. Maar de kern van het verhaal is verrassend historisch. We zien een prediker/gebedsgenezer die mensen geneest, preken houdt en uiteindelijk veroordeeld wordt. De belangrijkste elementen die door de mysticisten (namelijk de onbevlekte ontvangenis en de opstanding na de kruisdood) met verhalen rond Osiris en Mythras worden vergeleken komen in Marcus nog niet voor. Dat verhaal begint met Johannes de Doper en eindigt met het lege graf (de toevoeging die als niet-authentiek wordt gezien, tel ik niet mee)
Vervolgens zien we in Lucas/Matteus dat de geboorte, inclusief de onbevlekte ontvangenis en de wederopstanding zijn intrede doet. Johannes ligt ten slotte dichter bij Paulus met een mythische Jezus. In Marcus noemt Jezus zichzelf nooit zoon van God, terwijl Johannes al in het eerste hst. duidelijk maakt dat hij door God gezonden is. Ook introduceert Johannes het concept Lam Gods.
Geza Vermes schrijft (Christian beginnings, blz. 132): “..the most notable contribution of John to the further development of Christianity consists of a clearer proclamation of the divinity of Jesus than anywhere else in the New Testament.”.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Re: Jezus, historisch of mythisch?

Bericht door Rereformed »

Demiurg schreef:Alsof de theologen zonder goede redenen de orale cultuur hebben geïntroduceerd en steeds herhaald.
Inderdaad! Ik zal in het topic over Brodie voorbij laten gaan wat Brodie hiervan zegt.
In werkelijkheid is 'de orale cultuur' een concept uit de antropologie, die door historici algemeen als gegeven aanvaard wordt voor niet volledig verschriftelijke culturen.
Inderdaad!
Maar de fout die theologen maakten was de bijbelcultuur als primitief te beschouwen, terwijl die zich juist allang ontwikkeld had tot een literaire cultuur. Sinds in de zeventiger-jaren de literaire kritiek zich in de bijbelwetenschap heeft ontwikkeld komt dit steeds duidelijker naar voren. De bijbelschrijvers zijn geen redacteurs geweest van een verzameling orale overleveringen, maar scheppende auteurs, die tot in aan te wijzen details in gesprek zijn met oudere schriftelijke bronnen. Wat het ontstaan van de christelijke geschriften betreft bestond er een bovendien nog een netwerk van met elkaar in contact staande schrijvers die op onderlinge teksten van elkaar bouwden. Dit nieuwe inzicht heeft automatisch tot gevolg dat de opvattingen die pakweg tussen 1890 en 1960 heersten (geheel uitgaande van een veronderstelde orale overlevering die achter vele geschiedenis-bijbelboeken zou staan, ook van veronderstelde vroegere schriftelijke bronnen die verloren zouden zijn gegaan, zoals Q) gaandeweg, en vooral op dit moment, geheel overboord gegooid wordt.
Dit is ook een hoofdkritiek die Brodie Ehrmann voorschotelt, dat laatstgenoemde niet van de nieuwste ontwikkelingen en doorbraken die er zijn gemaakt sinds de 70-jaren op de hoogte is, maar zich in zijn verdediging van een historische Jezus nog steeds en enkel op het onderzoek en de veronderstellingen van de eerste helft van de vorige eeuw baseert.
De vele Aramese resten in de evangeliën, zeker Marcus, wijzen wel degelijk op niet-Griekse voorlopers en aangezien we daar niet één voorbeeld van kennen is het vrij logisch aan te nemen dat dit orale traditie moet zijn geweest.
Ook dit voorkomen van arameïsmen wordt nu herkend als behorend tot ingeburgerde literaire stijl. Vergeet je 'vrij logisch' maar.

Nee dat is het niet. Jij (en mensen als Earl Doherty) hebben een volstrekt onrealistische verwachting van een historische bron. Alle gegevens die jij graag wil zien, zouden moeten staan in die 7 brieven die we van Paulus hebben.
Beslist niet. Niemand ontkent dat Paulus zijn verhalen over Jezus wel verteld zal hebben, zou het geloof gebaseerd zijn op een historische Jezus.
Maar zoiets kan onmogelijk tot gevolg hebben dat Paulus er in zijn brieven nooit meer een woord over zou laten vallen. Waar men naar vraagt is niet 'alle gegevens', maar eenvoudig verwijzingen die op een volstrekt natuurlijke wijze zouden ontstaan zou Paulus weet hebben van een historische Jezus.
De mysticisten kunnen echter geen historische bewijzen op tafel leggen. Een goed bewijs zou bijv. zijn: bronnen van 1e eeuwse christenen waarin zij getuigen van een opvatting van Jezus als mythische figuur.
Het is juist duidelijk dat we nou net die bronnen hebben, namelijk de brieven van Paulus en de Hebreeënbrief, die van zo'n opvatting getuigen. :wink:
De theorie van Doherty impliceert dat het Jezus-verhaal niet, zoals in de wetenschappelijke consensus aangenomen wordt, uit een historische en een mythische laag bestaat. Maar dat het aanvankelijk alleen uit een mythische laag bestaat waar na verloop van tijd een pseudo-historische laag aan toegevoegd is.
Dat heb je goed begrepen.
Als dit zo is dan zouden we die tendens moeten kunnen zien in de evangeliën, aangezien de chronologie (Marcus – Lucas/Matteus – Johannes) bekend is.
Er is helemaal niets bekend. Ik dacht ook dat die chronologie wel uitgeplozen was. Komt er een Brodie langs, en kunnen we weer overnieuw beginnen met het maken van de legpuzzel (en trek daar nu nu alsjeblieft niet de conclusie uit dat ik opeens Brodie zo nodig in alles gelijk moet geven).
Als je iets van JHNs verhandelingen wil leren leer dan dit eruit, dat hij opnieuw en opnieuw je er met de neus op drukt dat alles speculatie is, alles zonder sluitend bewijs tot op zekere hoogte in de lucht hangt, men van helemaal niets zeker kan zijn, en dat daarom 'de wetenschappelijke consensus' er telkens bij halen alsof dat een argument is, totaal zinloos is.

Maar als er nog iets is dat (tenminste op dit moment) overeind blijft dan schijnt het inderdaad nog steeds zo te zijn dat de brieven van het NT aan de evangeliën vooraf gaan. Dus inderdaad kun je die tendens van mythe naar historisch opmerken.
Born OK the first time
Gebruikersavatar
Demiurg
Diehard
Berichten: 1033
Lid geworden op: 03 okt 2009 08:34

Re: Jezus, historisch of mythisch?

Bericht door Demiurg »

Rereformed schreef:
De vele Aramese resten in de evangeliën, zeker Marcus, wijzen wel degelijk op niet-Griekse voorlopers en aangezien we daar niet één voorbeeld van kennen is het vrij logisch aan te nemen dat dit orale traditie moet zijn geweest.
Ook dit voorkomen van arameïsmen wordt nu herkend als behorend tot ingeburgerde literaire stijl.
(Voordat ik verder ga..)
Door wie?
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
Plaats reactie