Arme, arme, zielige christenen.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Devious
Erelid
Contacteer:

Arme, arme, zielige christenen.

Bericht door Devious »

Reactie op Artikel in reformatorisch dagblad.

Milljarden jaren bestond het heelal reeds zonder mij. Was dat erg? Heb ik daaronder geleden? Deed het pijn om niet te bestaan?
Wanneer ik sterf zal het heelal wederom miljarden jaren zonder mij bestaan . Mijn lichaam zal opgegeten worden door wormen. Het zal uiteenvallen in miljarden atomen en geïncorporeerd worden in duizenden andere levensvormen. En wanneer de laatste ster in het universum uitdooft en de zwartgeblakerde dode aarde met al 'mijn' atomen uiteindelijk wordt verzwolgen door een zwart gat, dan zal 'ik' daar niets van merken omdat 'ik' niet besta.

Wanneer ik denk aan de noodkreten van mensen zoals u dan word ik vervuld van een diep gevoel van medelijden. Gedurende die korte tijd dat u wél bestaat bent u voortdurend vol zorgen; voortdurend bezig met de oneindigheid waarin u niet bestaat. Heeft u niets beters te doen?

Een vriendelijke groet,
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
aton

Re: Arme, arme, zielige christenen.

Bericht door aton »

Ref. dagblad:
Let wel, ik zeg niet dat atheïsten het leven als saai en betekenisloos ervaren, dat ze geen persoonlijke waarden hebben of een immoreel leven leiden, of dat ze geen doel of reden hebben om te leven.
Vraag: Waar heeft die het dan eigenlijk over ????
Kiwi
Forum fan

Bericht door Kiwi »

Geloven in God omdat het leven anders zinloos is, staat gelijk aan geloven in Sinterklaas omdat je kadootjes wilt.

(Bedankt voor de link trouwens, interessant om iemand zo te zien worstelen met zijn eigen zinloosheid van het bestaan.)
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Devious schreef:Reactie op Artikel in reformatorisch dagblad.
Ik zie daar geen reacties? :?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Hiëronymus
Ervaren pen

Bericht door Hiëronymus »

Het leuke aan dit argument vind ik dat wanneer je het rationeel bekijkt het toevoegen van een scheppende God niets aan die situatie verandert. Ook zonder God vindt er schepping plaats, een pottenbakker maakt een pot om een Bijbels voorbeeld te geven. Als die scheppingsactiviteit geen enkele moraliteit oplevert, in dit voorbeeld een moreel verbod op diefstal van die betreffende pot, waarom dan bij die ontelbaar veel grotere scheppingsactiviteit wel? Nul maal een heleboel is nog steeds nul. Of denk aan ouders, is de verhouding tussen ouders en kinderen niet van dezelfde orde als die tussen God en schepping? We gebruiken immers het woord Vader voor God. Waarom is dat dan een moreel gezien waardeloze activiteit zonder God?
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Fishhook schreef:
Devious schreef:Reactie op Artikel in reformatorisch dagblad.
Ik zie daar geen reacties? :?
Via de mail (onderaan) kun je reageren.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Plaats reactie