Optische illusie met een naam?

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mrBE
Forum fan

Optische illusie met een naam?

Bericht door mrBE »

Terwijl ik me in het belangrijke wereldnieuws aan het verdiepen was ( :D ), kreeg ik deze foto (nr 6 in de serie) onder ogen:

http://www.standaard.be/artikel/photobo ... 80&start=6" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik weet niet hoe het bij anderen is, maar wanneer ik naar die foto kijk vertelt mijn buikgevoel me dat O'Neal bij benadering BIJNA TWEEMAAL zo groot is als zijn (hopelijk stevige :D ) vriendin! In werkelijkheid is zij 1m57, en hij 2m18. Dat is niet eens 1,4x groter!

Het is niet de eerste keer dat ik dat gevoel heb wanneer een groot en een klein persoon naast elkaar staan. Dus vroeg ik me af of er misschien een speciale (biologische/evolutionaire?) verklaring is voor deze optische illusie, net zoals beruchte illusies als de Ponzo-illusie (http://en.wikipedia.org/wiki/Ponzo_illusion" onclick="window.open(this.href);return false;), de maan-illusie (http://en.wikipedia.org/wiki/Moon_illusion" onclick="window.open(this.href);return false;), de vertikaal-horizontaal illusie (http://en.wikipedia.org/wiki/Vertical%E ... l_illusion" onclick="window.open(this.href);return false;)...

De hopeloos voortvarende evolutionaire amateurpsycholoog in mij denkt in de richting van een veiligheidsmechanisme waarbij men de grootte van een tegenstander systematisch overschat om minder fataal aflopende confrontaties aan te gaan. 8*)
okke
Forum fan

Re: Optische illusie met een naam?

Bericht door okke »

De verhouding van hun lengtes is 1 op 1,4. De verhouding van hun silhouetten (lengte x breedte) komt al dichter bij de 1 op 2. En in volume is O'Neal misschien wel het driedubbele van zijn vriendin.
Optimists are half full of it.
siger

Bericht door siger »

okke schreef:De verhouding van hun lengtes is 1 op 1,4. De verhouding van hun silhouetten (lengte x breedte) komt al dichter bij de 1 op 2. En in volume is O'Neal misschien wel het driedubbele van zijn vriendin.
Als de kleine iets meer achteropstaat dan de grote, en de foto wordt genomen vanuit een lager punt, heb je zo'n effect. Ik denk dat de optische lengteverhouding tussen een klein persoon (k) en een groot persoon (g), gefotografeerd vanaf de grond, gelijk is aan:
(Lk x Ag ) / (Lg x Ak)
waarbij:
  • L = lengte persoon
    A = afstand camera - persoon

Dus als k op 1 meter, en g op 2 meter van de camera staat:
(1 x 2) / (2 x 1) = 1; op de foto zijn ze even groot.
Als ze plaats ruilen:
(1 x 1) / (2 x 2) = 1/4 ; is k op de foto 1/4 van g.

Of niet?
mrBE
Forum fan

Bericht door mrBE »

siger schreef: Als de kleine iets meer achteropstaat dan de grote, en de foto wordt genomen vanuit een lager punt, heb je zo'n effect. Ik denk dat de optische lengteverhouding tussen een klein persoon (k) en een groot persoon (g), gefotografeerd vanaf de grond, gelijk is aan:
(Lk x Ag ) / (Lg x Ak)
waarbij:
  • L = lengte persoon
    A = afstand camera - persoon

Dus als k op 1 meter, en g op 2 meter van de camera staat:
(1 x 2) / (2 x 1) = 1; op de foto zijn ze even groot.
Als ze plaats ruilen:
(1 x 1) / (2 x 2) = 1/4 ; is k op de foto 1/4 van g.

Of niet?
Daar heeft het niets mee te maken. Ik heb de pixels nageteld op de foto, en die verhouding geeft een bijna perfecte weergave van hun reële lengtes.
siger

Bericht door siger »

mrBE schreef:Ik heb de pixels nageteld op de foto, en die verhouding geeft een bijna perfecte weergave van hun reële lengtes.
Dan hebben ze ook hun reële lengte op de foto toch?
okke
Forum fan

Bericht door okke »

siger schreef:Dan hebben ze ook hun reële lengte op de foto toch?
Klopt.

En zoals mrBE schreef lijkt McNeal twee keer zo groot, terwijl hij nog geen 1,4 keer groter is. Heb jij een verklaring dat het lengteverschil tussen de twee geliefden groter lijkt dan het werkelijk is?
BadAssChick
Ervaren pen

Bericht door BadAssChick »

dan moet hij wel erg bukken om z,n vriendin te zoenen :lol:
het lijkt net alsof hij met een kind op stap is
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.

http://www.robustiano.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
siger

Bericht door siger »

okke schreef:De verhouding van hun lengtes is 1 op 1,4. De verhouding van hun silhouetten (lengte x breedte) komt al dichter bij de 1 op 2. En in volume is O'Neal misschien wel het driedubbele van zijn vriendin.
Ik had niet begrepen dat je het over schijnbare silhouetten had. Inderdaad is de dame niet half zolang als de man. In dat geval moet ik je het antwoord schuldig blijven.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Shaq is 2.16 meter, 148kg...
Ik vergeet nooit dat Mark Strickland op me af liep, ik ben zelf 1,98 destijds nog "slechts" 94kg. Mark Strickland destijds meen ik 2,06 en +100kg. Het is dan denk ik ook de statiek en de uitstraling, maar ik voelde me zeeeeeer klein worden. Volgens mij is er dus wel in real-life een biologisch effect op het gevoel. Ik speelde zelf regelmatig met jongens van 2,06m en zelfs van 120 kg. Maar ik had nooit echt eerder datzelfde "onderdanige gevoel". Of er een naam voor is. Ik noem het maar het "don't worry, I'll get the rebound" effect.
http://www.youtube.com/watch?v=W9Y04iVvK7o" onclick="window.open(this.href);return false;

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
okke
Forum fan

Bericht door okke »

Afbeelding
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

BadAssChick schreef:dan moet hij wel erg bukken om z,n vriendin te zoenen :lol:
Ik moet er even niet aan denken dat hij nog iets anders met haar doet dan zoenen.
Chiwawa en een Deense Dog. :(
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
mrBE
Forum fan

Bericht door mrBE »

Fishhook schreef:
BadAssChick schreef:dan moet hij wel erg bukken om z,n vriendin te zoenen :lol:
Ik moet er even niet aan denken dat hij nog iets anders met haar doet dan zoenen.
Chiwawa en een Deense Dog. :(
Da's de opmerking die ik zélf niet durfde plaatsen. 8*) Wat is de natuur toch flexibel, he...

@okke: prachtig!! :D
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

Of een dwergkonijn en een Vlaamse Reus.
mrBE schreef:Ik weet niet hoe het bij anderen is, maar wanneer ik naar die foto kijk vertelt mijn buikgevoel me dat O'Neal bij benadering BIJNA TWEEMAAL zo groot is als zijn (hopelijk stevige :D ) vriendin!
Voor je gaat generaliseren - en dat is toch echt nodig voor je er een evolutionaire verklaring bijhaalt - moet je eerst eens nagaan of die optische illusie werkelijk bestaat. Toen ik die foto voor het eerst zag had ik je buikgevoel namelijk niet. Maar dat kan komen omdat ik me automatisch een meetinstrument inbeeldde aan de hand van benen en romp van het meisje (neem de romp, plak het boven op het hoofd van het meisje en je komt op een verhouding van 1 : 1,5 uit). Dat schrijf ik er nadrukkelijk bij, omdat ik een uiterst beroerd schatter ben als een dergelijke inbeelding onmogelijk is.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
GetBigFast
Forum fan

Bericht door GetBigFast »

Blues-Bob schreef:Shaq is 2.16 meter, 148kg...
Ik vergeet nooit dat Mark Strickland op me af liep, ik ben zelf 1,98 destijds nog "slechts" 94kg. Mark Strickland destijds meen ik 2,06 en +100kg. Het is dan denk ik ook de statiek en de uitstraling, maar ik voelde me zeeeeeer klein worden. Volgens mij is er dus wel in real-life een biologisch effect op het gevoel. Ik speelde zelf regelmatig met jongens van 2,06m en zelfs van 120 kg. Maar ik had nooit echt eerder datzelfde "onderdanige gevoel". Of er een naam voor is. Ik noem het maar het "don't worry, I'll get the rebound" effect.
http://www.youtube.com/watch?v=W9Y04iVvK7o" onclick="window.open(this.href);return false;

Groet,

Bob
In de pick up artist wereld wordt het als volgt uitgelegd. De meneer waarvan jij het nare onderbuik gevoel kreeg is een alfa man (of meer alfa man dan jij bent). Hier kan een onderdanig (ik voel me zeer klein) gevoel door ontstaan. Er ligt een biologische grondslag achter het alfa / beta situatie maar hoe dat zit weet ik niet. Zelfs zit ik niet in de pick up artist wereld. Ik moet dan altijd aan onze neefjes apen denken. Meneer is gewoon de grootste aap in de straat :)
Zelfde poep, andere dag.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

GetBigFast schreef: In de pick up artist wereld wordt het als volgt uitgelegd. De meneer waarvan jij het nare onderbuik gevoel kreeg is een alfa man (of meer alfa man dan jij bent). Hier kan een onderdanig (ik voel me zeer klein) gevoel door ontstaan. Er ligt een biologische grondslag achter het alfa / beta situatie maar hoe dat zit weet ik niet. Zelfs zit ik niet in de pick up artist wereld. Ik moet dan altijd aan onze neefjes apen denken. Meneer is gewoon de grootste aap in de straat :)
Het was wel een beetje een alpha-mannetje ja. De manier waarop hij ook mij toesprak, was echt in de vorm van "jij zorgt eerst maar dat jij je leert redden, dan pak ik het wel op waar jij je steken laat vallen". Gevoelsmatig geeft dat wel een veilig gevoel, als het alphamannetje je steunt, maar het liefst wil je natuurlijk zelf het alphamannetje zijn :D

Overigens betwijfel ik het of hij me nog gesteund had als ik gezegd had dat hij "gewoon de grootste aap van de straat was" :D.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Plaats reactie