- "Staatsgrenzen die hermetisch afgesloten zijn voor hongervluchtelingen
zullen de geschiedenis ingaan als een nieuwe holocaust."
Bovenstaande opmerking van SIger in het topic "libertijn versus morele verantwoording" sneed mij door mijn ziel (die ik volgens velen hiero niet heb)
en voelde tevens als een virtuele 'draai om mijn oren'
*
Dit wordt wellicht zeer actueel nu er in het Midden-Oosten een dominee-effect optreedt van opstanden tegen de gevestigde dictaturen. Ik ben zeer pessimistisch ten aanzien van de kansen op democratie daaro op de korte termijn. Ook al is er nu geen Bush&Co om de schuld te geven, ik verwacht een jarenlange chaotische en gewelddadige nasleep, ja burgeroorlog, vanwege afrekeningen en oplopende vetes.
De eerste effecten worden al zichtbaar:
Op het eilandje Lampedusa zijn de afgelopen dagen 5000 bootvluchtelingen aangekomen en daarom wil Italië agenten stationeren in Tunesië om de vluchtelingenstroom tegen te houden. Dat Italië/EU geen vluchtelingen wil toelaten is één (verwerpelijk?) ding, maar om vanuit de EU te (helpen) zorgen dat Tunesiërs (en al die andere Arabische landen dalik?) hun eigen land niet uit kunnen ...
Maar dat prioriteitenlijstje is aan het instorten, want mijn Nationalistische trekjes beginnen me pijn te doen, ik moet ze kwijt of tenminste transformeren. Maar hoe en tot wat? Ik ben wel wereldburger, maar zal nooit een Globalist worden, want al die verschillen maken het totaal juist zo mooi,
al heb ik dan veel moeite met ideologiën die geweld prediken ...
De Tunesische interim-regering lijkt niet geneigd Italiaanse agenten toe te staan. Een minister noemt de uittocht normaal gezien de chaos die is ontstaan na de verdrijving van dictator Ben Ali. Ik vind dat die Tunesiërs daar gelijk in hebben. Een geslaagde revolutie voor meer vrijheid belonen met een verbod om het land te verlaten, dat lijkt wel heel erg veel op de DDR-methode.
Mijn ethische dilemma is dus feitelijk:
- Ik niet wil opdraaien voor de hongerige vluchteling, althans,
ik wil niet dat ik daartoe gedwongen wordt door middel van ons belastinggeld, maar
ik wil ook niet medepolichtig zijn aan een nieuwe holocaust
door staatsgrenzen die hermetisch afgesloten zijn voor hongervluchtelingen en
de route die Italië voorstaat vind ik nog minder acceptabel!.
- Zijn wij, ben ik, zorgplichtig tov (honger)vluchtelingen?