Donner: 'Meer antisemitisme door secularisering’
Moderator: Moderators
Donner: 'Meer antisemitisme door secularisering’
'Meer antisemitisme door secularisering’
Door: Kustaw Bessems
Gepubliceerd: woensdag 2 februari 2011 23:12
Jodenhaat komt ook voort uit de ontkerkelijking van de samenleving, zegt minister Piet Hein Donner (CDA, Binnenlandse Zaken).
Minister Piet Hein Donner, verantwoordelijk voor integratie, deed zijn opmerkelijke uitspraken in een Kamerdebat over bestrijding van antisemitisme. PVV-Kamerlid Joram van Klaveren had daarin gevraagd om een onderzoek naar de samenhang tussen een toename van anti-joodse incidenten en de groei van de islam.
‘Wij moeten ons hoeden voor het beeld dat een bepaalde bevolkingsgroep verantwoordelijk is voor antisemitisme’, zei Donner daarop. ‘Het is een bredere, bedenkelijke ontwikkeling hoe religieuze uitingen in de samenleving worden bejegend.’
Donner erkende dat het Midden-Oostenconflict soms aanleiding is tot antisemitisch gedrag van Marokkaanse Nederlanders. Hij zei dat antisemitisme ook binnen het christendom en de islam voorkomt. Maar hij benadrukte vooral: ‘Marokkaanse daders kun je aanpakken. Bij autochtone daders is dat lastiger, want bij hen hangt het antisemitisme samen met de toenemende secularisering in de samenleving. Als gevolg van secularisering is er mogelijk minder verdraagzaamheid voor religie.’
Donners uitlatingen kwamen hem op scherpe vragen uit de Kamer te staan. Als hij groeiend antisemitisme verklaart door te wijzen naar een verminderde tolerantie voor religie, hoe verklaart hij dan dat homo’s steeds vaker mikpunt zijn, wilde partijgenote Mirjam Sterk weten. ‘Ik schrik’, zei Martijn van Dam (PvdA). ‘Is dit nu de analyse van het kabinet?’
‘Secularisering heeft ertoe bijgedragen dat veel gelovigen niet meer naar de letter van hun heilige boeken leven’, aldus Tofik Dibi van GroenLinks. ‘Dat heeft juist tot meer verdraagzaamheid geleid.’ Sprak de minister hier namens het hele kabinet, wilde Dibi weten. Sprak hij bijvoorbeeld ook namens zijn liberale collega Ivo Opstelten, die als justitieminister ook bij het debat zat?
‘Ik spreek niet namens het kabinet’, krabbelde Donner terug. Hij had ‘niet willen afdoen aan het bijzondere karakter dat antisemitisme heeft door de geschiedenis en alle associaties ermee.’ Hij verwees naar ‘gesprekken’ die hij had gevoerd waarin anderen zouden hebben gewezen op anti-religieuze tendensen en op ‘een brief die de Kamer ook heeft gekregen’.
Na afloop van het debat zei hij te doelen op het Centraal Joods Overleg (CJO). Dit tot verbazing van CJO-secretaris Ruben Vis. ‘Het is niet terecht dat de minister zijn analyse aan ons toeschrijft. Toen wij vorige week een gesprek met hem hadden begon hij er zelf meteen over, wij niet. Antisemitisme is helemaal niet alleen gericht tegen religieuze uitingen van joden. In onze brief aan Donner en de Kamer reppen wij er ook niet over.’
Donner verzet zich al langer tegen wat hij ziet als de uitwassen van ontkerkelijking en secularisering. In 2004 al, kort na de moord op Theo van Gogh, pleitte hij ervoor om het in onbruik geraakte verbod op smadelijke godslastering nieuw leven in te blazen en zo religieuze gevoelens te beschermen. In toespraken en interviews valt hij seculieren aan omdat zij volgens hem ook maar een geloof aanhangen en hun eigen neiging tot fundamentalisme niet inzien.
En hij heeft nog een probleem met ‘geseculariseerden’, zo verzuchtte hij gisteren in het debat. Want de christen-democraat Donner denkt bij uitstek in groepen. Zo wil hij antisemitisme mede oplossen door ‘bepaalde groepen aan te spreken’ en ‘de moslimgemeenschap’ in gesprek te laten gaan met ‘de joodse gemeenschap’. En geseculariseerden ‘zijn zo lastig als groep aan te spreken’.http://www.depers.nl/binnenland/542615/ ... ering.html
En ja hoor: de seculieren hebben het weer gedaan. Ik kan er wel wat over zeggen, maar iemand anders heeft dat al beter gedaan: http://www.joost-niemoller.nl/2011/02/d ... more-10752
Door: Kustaw Bessems
Gepubliceerd: woensdag 2 februari 2011 23:12
Jodenhaat komt ook voort uit de ontkerkelijking van de samenleving, zegt minister Piet Hein Donner (CDA, Binnenlandse Zaken).
Minister Piet Hein Donner, verantwoordelijk voor integratie, deed zijn opmerkelijke uitspraken in een Kamerdebat over bestrijding van antisemitisme. PVV-Kamerlid Joram van Klaveren had daarin gevraagd om een onderzoek naar de samenhang tussen een toename van anti-joodse incidenten en de groei van de islam.
‘Wij moeten ons hoeden voor het beeld dat een bepaalde bevolkingsgroep verantwoordelijk is voor antisemitisme’, zei Donner daarop. ‘Het is een bredere, bedenkelijke ontwikkeling hoe religieuze uitingen in de samenleving worden bejegend.’
Donner erkende dat het Midden-Oostenconflict soms aanleiding is tot antisemitisch gedrag van Marokkaanse Nederlanders. Hij zei dat antisemitisme ook binnen het christendom en de islam voorkomt. Maar hij benadrukte vooral: ‘Marokkaanse daders kun je aanpakken. Bij autochtone daders is dat lastiger, want bij hen hangt het antisemitisme samen met de toenemende secularisering in de samenleving. Als gevolg van secularisering is er mogelijk minder verdraagzaamheid voor religie.’
Donners uitlatingen kwamen hem op scherpe vragen uit de Kamer te staan. Als hij groeiend antisemitisme verklaart door te wijzen naar een verminderde tolerantie voor religie, hoe verklaart hij dan dat homo’s steeds vaker mikpunt zijn, wilde partijgenote Mirjam Sterk weten. ‘Ik schrik’, zei Martijn van Dam (PvdA). ‘Is dit nu de analyse van het kabinet?’
‘Secularisering heeft ertoe bijgedragen dat veel gelovigen niet meer naar de letter van hun heilige boeken leven’, aldus Tofik Dibi van GroenLinks. ‘Dat heeft juist tot meer verdraagzaamheid geleid.’ Sprak de minister hier namens het hele kabinet, wilde Dibi weten. Sprak hij bijvoorbeeld ook namens zijn liberale collega Ivo Opstelten, die als justitieminister ook bij het debat zat?
‘Ik spreek niet namens het kabinet’, krabbelde Donner terug. Hij had ‘niet willen afdoen aan het bijzondere karakter dat antisemitisme heeft door de geschiedenis en alle associaties ermee.’ Hij verwees naar ‘gesprekken’ die hij had gevoerd waarin anderen zouden hebben gewezen op anti-religieuze tendensen en op ‘een brief die de Kamer ook heeft gekregen’.
Na afloop van het debat zei hij te doelen op het Centraal Joods Overleg (CJO). Dit tot verbazing van CJO-secretaris Ruben Vis. ‘Het is niet terecht dat de minister zijn analyse aan ons toeschrijft. Toen wij vorige week een gesprek met hem hadden begon hij er zelf meteen over, wij niet. Antisemitisme is helemaal niet alleen gericht tegen religieuze uitingen van joden. In onze brief aan Donner en de Kamer reppen wij er ook niet over.’
Donner verzet zich al langer tegen wat hij ziet als de uitwassen van ontkerkelijking en secularisering. In 2004 al, kort na de moord op Theo van Gogh, pleitte hij ervoor om het in onbruik geraakte verbod op smadelijke godslastering nieuw leven in te blazen en zo religieuze gevoelens te beschermen. In toespraken en interviews valt hij seculieren aan omdat zij volgens hem ook maar een geloof aanhangen en hun eigen neiging tot fundamentalisme niet inzien.
En hij heeft nog een probleem met ‘geseculariseerden’, zo verzuchtte hij gisteren in het debat. Want de christen-democraat Donner denkt bij uitstek in groepen. Zo wil hij antisemitisme mede oplossen door ‘bepaalde groepen aan te spreken’ en ‘de moslimgemeenschap’ in gesprek te laten gaan met ‘de joodse gemeenschap’. En geseculariseerden ‘zijn zo lastig als groep aan te spreken’.http://www.depers.nl/binnenland/542615/ ... ering.html
En ja hoor: de seculieren hebben het weer gedaan. Ik kan er wel wat over zeggen, maar iemand anders heeft dat al beter gedaan: http://www.joost-niemoller.nl/2011/02/d ... more-10752
"Wie ben ik? Wat doe ik hier? Waar is mijn Roddelflop?"
Uit: "Donald Duck: Een geniale weddenschap"
Door Mau Heymans en Kirsten De Graaf
Uit: "Donald Duck: Een geniale weddenschap"
Door Mau Heymans en Kirsten De Graaf
Re: Donner: 'Meer antisemitisme door secularisering’
Nou is het wel zo dat over de jaren (Minister) Piet Hein Donner wel meer onzinnige dingen gezegd heeft.
Maar als hij in zijn functie als minister dit soort opmerkingen plaatst, dan is het voor de oppositie tijd voor een volgende ronde van spoed debatten. De vraag is of ze dat ook gaan doen, en hoe veel vuur ze aan zijn schenen gaan leggen ...

Maar als hij in zijn functie als minister dit soort opmerkingen plaatst, dan is het voor de oppositie tijd voor een volgende ronde van spoed debatten. De vraag is of ze dat ook gaan doen, en hoe veel vuur ze aan zijn schenen gaan leggen ...

A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
-
- Ervaren pen
Precies, er is een scherp onderscheid tussen legitieme islamkritiek en illegitieme antimoslimistische uitingen van racisme, xenofobie, ect die zich als islamkritiek voordoet. Het wil ook maar niet doordringen tot PVV-islamkritici dat het in hun eigen belang is om duidelijkheid te scheppen over dit scherpe onder-scheid tussen legitieme/echte vormen en illegitieme of schijnvormen van islamkritiek.J.Niemöller: Het wil maar niet doordringen bij mensen als Donner dat dit een essentieel verschil is: godsdienstkritiek en racisme. Daarom is het voor mensen die denken als Donner duidelijk dat Wilders een racist is, want die heeft kritiek op de islam.
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens
Is volgens Donner niet alles de schuld van secularisering?
-
- Ervaren pen
Vermeldingswaardig is de reactie van Rouvoet op Donner:
http://www.refdag.nl/nieuws/donner_trap ... n_1_532030SGP-Kamerlid Van der Staaij en zijn CU-collega Rouvoet benadrukten dat het christendom ook een belangrijke oorzaak was van Jodenhaat: „Ik voer een debat over antisemitisme altijd met een gevoel van schaamte en schuld”, aldus Rouvoet.
De uitkomsten van het debat stemden niet iedereen tevreden. ChristenUnie-Kamerlid Rouvoet stelde: „Ik heb het gevoel dat we niet verder zijn dan de vorige keer toen we hierover spraken.” D66’er Schouw sloot zich bij hem aan: „De dingen die we doen, worden nog eens in de etalage gezet, en zo modderen we maar door.”
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens
- Wim Aalten
- Forum fan
- Contacteer:
Mensen als Donner moeten maar eens leren dat hun wereld van leugens en bedrog (want dat is religie) zijn langste tijd gehad heeft.
Zijn uitspraak
Geseculariseerden zijn geen groep. Dat zijn gewoon al die andere mensen op aarde die geen last hebben van religieuze verstandsverbijstering.
Donner verstaat de kunst om met een welhaast naïeve glimlach de meest giftige uitspraken te doen over anderen dan zijn geloofsgenoten.
Zijn uitspraak
duidt op een wereldvreemde religieuze kijk op onze samenleving.En geseculariseerden zijn zo lastig als groep aan te spreken
Geseculariseerden zijn geen groep. Dat zijn gewoon al die andere mensen op aarde die geen last hebben van religieuze verstandsverbijstering.
Donner verstaat de kunst om met een welhaast naïeve glimlach de meest giftige uitspraken te doen over anderen dan zijn geloofsgenoten.
ALLEDAAGS VRIJDENKEN:
Ik ben van mening dat vrijdenken veel breder dan nu het geval is in de samenleving thuis hoort. Het hoort bij vrije en verantwoordelijke mensen.
Vrijdenken is niet alleen een intellectuele bezigheid, het is in mijn visie vooral ook de basis voor ons dagelijks denken en handelen.
Ik ben van mening dat vrijdenken veel breder dan nu het geval is in de samenleving thuis hoort. Het hoort bij vrije en verantwoordelijke mensen.
Vrijdenken is niet alleen een intellectuele bezigheid, het is in mijn visie vooral ook de basis voor ons dagelijks denken en handelen.
Wat nu weer?Nietweten en Geweten schreef:Precies, er is een scherp onderscheid tussen legitieme islamkritiek en illegitieme antimoslimistische uitingen van racisme, xenofobie, ect die zich als islamkritiek voordoet. Het wil ook maar niet doordringen tot PVV-islamkritici dat het in hun eigen belang is om duidelijkheid te scheppen over dit scherpe onder-scheid tussen legitieme/echte vormen en illegitieme of schijnvormen van islamkritiek.
Kritiek op de islam, de religie, was toch fout? En kritiek op de ideologie, het zogenaamde islamisme, was toch toegestaan?
Zou het jarenlangen staatsterrorisme van de staat Israel niet de belangrijkste oorzaak zijn van toenemend anti-semitisme? Maar nee, kritiek op de staat Israel is uiteraard uit den boze! En al helemaal voor de PVV natuurlijk. Dominee Donner geeft liever secularisering de schuld en de PVV wijst bij het minste of geringste meteen naar de islam. Bah!
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
-
- Ervaren pen
Nee, Uncle Rat, dat is nimmer mijn opvatting geweest en zal het ook nooit worden.
Ik kan ook 10.000 keer zeggen dat ik als agnost geen islamverdediger ben tov de 10.000 keer dat ik zo wordt weggezet, maar dat helpt toch niet. Je zou er een forum-burnout van kunnen krijgen. Laatst ontmoette ik in het echt een FT-forummer die dat beeld van mij ook had, maar na een tweegesprek van een paar uur met mij niet meer... Dat helpt blijkbaar wel.
Ik kan ook 10.000 keer zeggen dat ik als agnost geen islamverdediger ben tov de 10.000 keer dat ik zo wordt weggezet, maar dat helpt toch niet. Je zou er een forum-burnout van kunnen krijgen. Laatst ontmoette ik in het echt een FT-forummer die dat beeld van mij ook had, maar na een tweegesprek van een paar uur met mij niet meer... Dat helpt blijkbaar wel.
Terug naar school minister Donner. We beginnen bij Paulus, gaan daarna naar de middeleeuwen en maken nog een tocht langs bekende Europeanen. Laten we Luther nog even extra bekijken. Daarna kijken we even naar de verlichting en haar invloed op het humanistisch denken van de moderne mens.Elberfeld schreef: Jodenhaat komt ook voort uit de ontkerkelijking van de samenleving, zegt minister Piet Hein Donner (CDA, Binnenlandse Zaken).[/i]
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Sinds Donner een overbodig wetje ooit ingediend door zijn grootvader met alle macht wou behouden heb ik de man niet zo heel hoog meer zitten.
Duidelijk een geval waar religie her en der hersenrot heeft veroorzaakt.
De man mag inderdaad wel eens terug naar school.
Duidelijk een geval waar religie her en der hersenrot heeft veroorzaakt.
De man mag inderdaad wel eens terug naar school.
Donner is 62 en kan maar beter met vervroegd pensioen gaan of dominee worden.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Hij heeft het uiterlijk mee om dominee te worden.Kochimodo schreef:Donner is 62 en kan maar beter met vervroegd pensioen gaan of dominee worden.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
En de lijzige manier van spreken......
Dat komt omdat die duidelijkheid niet in het belang van de PVV is, integendeel. Die onduidelijkheid levert de partij de stemmen van types als Ome Rat op.Nietweten en Geweten schreef:Het wil ook maar niet doordringen tot PVV-islamkritici dat het in hun eigen belang is om duidelijkheid te scheppen over dit scherpe onder-scheid tussen legitieme/echte vormen en illegitieme of schijnvormen van islamkritiek.
Nog vandaag heb ik ondervonden, bij lange na niet voor het eerst, hoe dat werkt. Een ander PVV-onbenul meent dat ik het altijd voor de orthodoxe islam opneem omdat ik constateer dat de Turkse bevolking wel zonder geweld van haar leiders kan afkomen en de Egyptische niet.
Is er ooit onderzoek gedaan naar de etnische en religieuze achtergrond van Nederlandse antisemieten?
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.
Johan Cruijff
Johan Cruijff