Ik kan me wel voorstellen waarom dat werkt. Is natuurlijk een leuke discussie voor op dit forum.ROTTERDAM - Chronisch psychiatrische patiënten hebben baat bij het volgen van een bidcursus. Deze patiënten gaan door te bidden beter met hun problemen om en hoeven minder op anderen te steunen. Dat blijkt uit onderzoek van theoloog Peter de Rijk, die dinsdag promoveert aan de Universiteit van Tilburg.
,,De patiënten worden niet meer beter, maar ik was op zoek naar een manier waarop ze beter met hun ziekte om kunnen gaan", zegt De Rijk. Geestelijk verzorgers krijgen van chronisch psychiatrische patiënten regelmatig de vraag hoe ze kunnen bidden en wat ze daarvan kunnen verwachten. Daarom maakte De Rijk een cursus waarin patiënten het bidden verkennen en een manier van bidden vinden die bij hen past. De cursus is niet aan een specifieke religie verbonden.
Effect
De cursus werd in 2003 en 2004 driemaal gegeven. De resultaten wezen uit dat het bidden op alle geteste patiënten effect had. Om tot zijn resultaten te komen, gebruikte hij bestaande vragenlijsten in de geestelijke gezondheidszorg en evaluaties van de deelnemers zelf. De Rijk pleit ervoor de cursus onder grotere groepen patiënten in andere instellingen verder te verfijnen. (NOVUM/BVDL)
http://www.ad.nl/ad/nl/1015/Gezondheid- ... teun.dhtml
Bidcursus biedt psychiatrisch patiënten steun
Moderator: Moderators
Bidcursus biedt psychiatrisch patiënten steun
Re: Bidcursus biedt psychiatrisch patiënten steun
Zen-meditatie had waarschijnlijk hetzelfde effect gehad. Een cursus Yoga heeft ook voor veel mensen een heilzame invloed. Maar ik lees eruit dat het bidden afgestemd is op de achtergrond van betrokkene. Dus een atheïstisch gebed werkt dus ook. Als je deze lijn doortrekt dan elimineer je natuurlijk gelijk de claim die op de loer ligt. Dat bidden echt helpt, omdat een entiteit zich hierna gaat inzetten voor het welzijn van de patiënt.Marc G schreef: Ik kan me wel voorstellen waarom dat werkt. Is natuurlijk een leuke discussie voor op dit forum.
Het woord bidden had ook ingewisseld kunnen worden voor mediteren. Klinkt neutraler.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
-
siger
De neurotheologen rukken op. Binnenkort schrijft je psychiater je drie rilatin per dag en één hoofdstuk Lucas voor. Maakt helemaal niet uit, vrij zijn we nooit geweest en onze genen zijn een miljoen jaar geleden gestopt met gelukzoeken.
Hallelujah!!! Placebo's werken!!!
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Ik vermoed van wel, hoewel het placebo effect dan misschien weg is.Dus een atheïstisch gebed werkt dus ook.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Ik probeer me voor te stellen hoe zo'n atheïstisch gebed eruit zou zien?
Piet V schreef
Bij meditatie denk ik meer aan iets zonder inhoudelijke woorden. Mantra meditatie lijkt dan misschien het meest op gebed.
Piet V schreef
Ik denk dat als je je richt op een bron van wijsheid buiten jezelf en die aanbidt, de wijsheid in jezelf omhoog kan komen. Een gebed kan je bewustzijn op een plek richten waar je geest over het algemeen niet zo vaak komt. Ik denk dat er niets mis mee is om dat gebed te noemen.Zen-meditatie had waarschijnlijk hetzelfde effect gehad. Een cursus Yoga heeft ook voor veel mensen een heilzame invloed. Maar ik lees eruit dat het bidden afgestemd is op de achtergrond van betrokkene. Dus een atheïstisch gebed werkt dus ook. Als je deze lijn doortrekt dan elimineer je natuurlijk gelijk de claim die op de loer ligt. Dat bidden echt helpt, omdat een entiteit zich hierna gaat inzetten voor het welzijn van de patiënt.
Het woord bidden had ook ingewisseld kunnen worden voor mediteren. Klinkt neutraler.
Bij meditatie denk ik meer aan iets zonder inhoudelijke woorden. Mantra meditatie lijkt dan misschien het meest op gebed.
siger schreef:De neurotheologen rukken op. Binnenkort schrijft je psychiater je drie rilatin per dag en één hoofdstuk Lucas voor.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Bidden geeft rust, rust bevordert je gezondheid.
Dus niets goddelijks.
Dus niets goddelijks.
Waarom denkt ge toch mijn klein gelovigen, dat den havik eerst bidt alvorens, veelal met succes en onder luid gedruis, zich vanuit den hoge op zijn prooi te storten?
Ali schreef:Waarom denkt ge toch mijn klein gelovigen, dat den havik eerst bidt alvorens, veelal met succes en onder luid gedruis, zich vanuit den hoge op zijn prooi te storten?
Je bedoeld een Torenvalk.
Een Havik bid niet.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
-
a.r.
Allereerst...het linkje werkt niet, de pagina bestaat niet meer aldus het AD
Verder...hier ben ik nu al uren over aan het denken, welke reactie zal ik geven....het maakt me boos nl....terwijl ik best aan wil nemen dat die mensen iig deels rust/vrede vinden door hun bidden. Ik noem het (en al heel lang voor ik ook maar één woord van Nietzsche had gelezen) "diep naar je binnenste binnen gaan". Wat me boos maakt is dat een theoloog zoiets opzet (en op kán/mag zetten)...mensen die diep in de knoop zitten met zichzelf en de wereld om hen heen, die geronseld worden voor bovennatuurlijke prietpraat..dát kán nl mi iet anders zijn dan de achterliggende gedacht van een theoloog/religie....zieltjes winnen....zwakke zieltjes ( en dat bedoel ik niet negatief naar die mensen toe...integendeel zelfs, mensen met psychische problemen zijn vaak worstelaars met het leven en verdienen juist daarom respect!) Ik vraag me af waarom al die andere hulpverleners niet de handvatten aan die mensen kunnen/willen/durven leveren om hun leven te leiden ipv hun leven te lijden.Ik vind het bizar dat religieuze/bovennatuurlijke manipulaties van de geest geaccepteerd en getolereerd door "de hulpverlening" worden als oké! Het maakt ze kalm en houdt ze rustig....en dus is het goed/geaccepteerd/getolereerd!? Geen zelfreflectie van de psychologen/psychiaters!? Voelen zij niet, durven zij niet te voelen, te weten dát zij tekortschieten? Is het hun onmacht die mensen de handvatten te geven...geeft religie die mensen de handvatten waarin de huidige psychische hulpverlening zo schromelijk tekort schiet? Wellicht moet dan "de hulpverlening" de hand maar eens in eigen boezem steken en gaan nadenken waarin en waarom zij dan falen waar(om) religie wel ingang vind!
Ik word zoals gewoonlijk graag overtuigd van het tegendeel van mijn gedachten hierover!
Verder...hier ben ik nu al uren over aan het denken, welke reactie zal ik geven....het maakt me boos nl....terwijl ik best aan wil nemen dat die mensen iig deels rust/vrede vinden door hun bidden. Ik noem het (en al heel lang voor ik ook maar één woord van Nietzsche had gelezen) "diep naar je binnenste binnen gaan". Wat me boos maakt is dat een theoloog zoiets opzet (en op kán/mag zetten)...mensen die diep in de knoop zitten met zichzelf en de wereld om hen heen, die geronseld worden voor bovennatuurlijke prietpraat..dát kán nl mi iet anders zijn dan de achterliggende gedacht van een theoloog/religie....zieltjes winnen....zwakke zieltjes ( en dat bedoel ik niet negatief naar die mensen toe...integendeel zelfs, mensen met psychische problemen zijn vaak worstelaars met het leven en verdienen juist daarom respect!) Ik vraag me af waarom al die andere hulpverleners niet de handvatten aan die mensen kunnen/willen/durven leveren om hun leven te leiden ipv hun leven te lijden.Ik vind het bizar dat religieuze/bovennatuurlijke manipulaties van de geest geaccepteerd en getolereerd door "de hulpverlening" worden als oké! Het maakt ze kalm en houdt ze rustig....en dus is het goed/geaccepteerd/getolereerd!? Geen zelfreflectie van de psychologen/psychiaters!? Voelen zij niet, durven zij niet te voelen, te weten dát zij tekortschieten? Is het hun onmacht die mensen de handvatten te geven...geeft religie die mensen de handvatten waarin de huidige psychische hulpverlening zo schromelijk tekort schiet? Wellicht moet dan "de hulpverlening" de hand maar eens in eigen boezem steken en gaan nadenken waarin en waarom zij dan falen waar(om) religie wel ingang vind!
Ik word zoals gewoonlijk graag overtuigd van het tegendeel van mijn gedachten hierover!
Och ja inderdaad en raar maar waar, de havik is een heidense vogel die de devotie schuwt. De torenvalk had ik de hele tijd vast in mijn vizier tijdens het concipiëren van mijn gewraakte posttekst. Dat ik het vervolgens toch nog besta het het over de havik te gaan hebben, daar lijkt de duivel zelve het op een loopje met mij genomen te hebben.Fishhook schreef:Ali schreef:Waarom denkt ge toch mijn klein gelovigen, dat den havik eerst bidt alvorens, veelal met succes en onder luid gedruis, zich vanuit den hoge op zijn prooi te storten?
Je bedoeld een Torenvalk.
Een Havik bid niet.
Oh ja, niet van de weeromstuit
'Gaarne in het vervolg typen: 'Een havik bidt niet'.
Bijvoorbaat dank.
@ a.r. De psychiatrie is nog volop in ontwikkeling, zoals bijna alle wetenschap overigens. Het is nog een vrij nieuwe tak van sport. Met veel problemen kunnen ze eigenlijk nog weinig. Als we voor nu even aannemen dat bidden of mediteren een placebo effect geeft en daarnaast in ieder geval rust brengt, zie ik het probleem niet. Een groot deel van de medische behandelingen berust in ieder geval gedeeltelijk op een placebo effect. Een aanzienlijk deel van de medicijnen heeft (buiten placebo) geen enkel effect en hieraan wordt grof geld verdient. Als je het zo bekijkt, is dit nog betrekkelijk onschuldig?
Als het mensen op welke manier dan ook helpt, wat is er dan mis mee?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
-
a.r.
Een wonderlijke reactie mi.....het uurtarief van een psycholoog én psychiater is mij nl bekend en dát is niet misselijk (ik heb jarenlang de rekeningen voor een naaste mogen ontvangen en betalen én ik heb hier een prachtig psychiatrisch rapport dat bol staat van de cirkelredeneringen). Die mensen verdienen dus een dikbelegde boterham terwijl ze geen of iig niet genoeg hulp kunnen bieden aan mensen die wel hard hulp nodig hebben. Wat ik mij dan afvraag is waarom zo iemand dan niet gewoon zegt dát hij of zij geen adequate hulp kan bieden omdat "onze" kennis nog tekort schiet. Ergo, psych. kennis schiet te kort en dus laten we de theoloog maar zijn gang gaan om mensen te leren in sprookjes te geloven, want dan houden ze zich tenminste rustig. Een pracht van een cirkelredenering. Houd jij ze dom, dan houd ik ze kalm...verdienen we allebei een dikbelegde boterham over de ruggen van de patient. Of ben ik nu weer erg cynisch?gerard_m schreef:@ a.r. De psychiatrie is nog volop in ontwikkeling, zoals bijna alle wetenschap overigens. Het is nog een vrij nieuwe tak van sport. Met veel problemen kunnen ze eigenlijk nog weinig. Als we voor nu even aannemen dat bidden of mediteren een placebo effect geeft en daarnaast in ieder geval rust brengt, zie ik het probleem niet. Een groot deel van de medische behandelingen berust in ieder geval gedeeltelijk op een placebo effect. Een aanzienlijk deel van de medicijnen heeft (buiten placebo) geen enkel effect en hieraan wordt grof geld verdient. Als je het zo bekijkt, is dit nog betrekkelijk onschuldig?
Doet me hier aan denken: http://www.youtube.com/watch?v=7j8cKvJTeKU
Je zegt het wat scherp idd., maar in grote lijnen heb je gelijk.
Mijn punt is meer dat je hier slechts het topje van de ijsberg ziet. De hele medische wetenschap staat bol van methodes waarvan de werking niet bewezen is en van placebo effecten. Je komt helaas weinig dokters of psychiaters tegen die erkennen dat ze van alles niet weten. Tegenover de immense psychische ellende van mensen hebben we nog weinig antwoorden.
De wetenschap is op het gebied van Psychiatrie nog niet erg ontwikkeld. Grote kans dat men ooit de effecten van bidden of meditatie zal kunnen verklaren en "evidence based" zal kunnen toepassen. Maar dat geldt even zo voor vele medicijnen. Men ziet nu hooguit dat het 'iets' doet, zonder het effect te begrijpen.
Mijn punt is meer dat je hier slechts het topje van de ijsberg ziet. De hele medische wetenschap staat bol van methodes waarvan de werking niet bewezen is en van placebo effecten. Je komt helaas weinig dokters of psychiaters tegen die erkennen dat ze van alles niet weten. Tegenover de immense psychische ellende van mensen hebben we nog weinig antwoorden.
De wetenschap is op het gebied van Psychiatrie nog niet erg ontwikkeld. Grote kans dat men ooit de effecten van bidden of meditatie zal kunnen verklaren en "evidence based" zal kunnen toepassen. Maar dat geldt even zo voor vele medicijnen. Men ziet nu hooguit dat het 'iets' doet, zonder het effect te begrijpen.