Is Allah voor vegaburgers?
Moderator: Moderators
Is Allah voor vegaburgers?
'Allah's wil is wet, maar wat wil Allah? Dat conflict kennen steeds meer moslims aan de eettafel. De Koran is specifiek over het eten van vlees: toegestaan zolang het niet vlees van carnivoren is en mits de dieren op de juiste manier zijn geslacht. Volgens de islamitische regels mogen dieren niet worden mishandeld. Het afsnijden van snavels, staarten en brandmerken van dieren- heel normaal in de bio-industrie- mag bijvoorbeeld niet. Steeds meer moslims stappen nu over op vegetarische voeding; wat leidt tot heftige discussies.
What is enlightement? (maart-mei 2005) bezocht enkele websites waarop verontrustende moslims met elkaar in discussie gaan. Het begint allemaal bij de vraag of Allah bedoelde dat je vlees moet eten, of dat je vlees mag eten: een wezenlijk verschillend uitgangspunt. Omdat het verboden is vlees te eten van dieren die carnivoor zijn-daarover is geen misverstand-ontstaat het volgende probleem: in de bio-industrie zijn vrijwel alle dieren carnivoor geworden, omdat de overblijfselen van slachtafval de basis vormen van de meeste dierenvoeding. Wat te doen?
Ook schrijft de Koran voor dat slachtdieren moeten worden gedood door de keel door te snijden, terwijl de naam van Alah wordt gereciteerd. Maar veel dieren overlijden al voordat ze ondert het mes gaan aan de elektroshocks die zij krijgen toegediend om hen rustig te maken, en sommige dieren overlijden pas als ze van hun huid worden ontdaan.
Wat het reciteren van Allah's naam betreft: er zijn islamitische slachthuizen waar dat gebeurt, maar ook daarop kan een moslim niet vertrouwen. Er zijn slachthuizen waar Allah slechts aan het begin van de dag wordt aangeroepen om de zegen te vragen. Vervolgens wordt overgegaan tot de orde van de dag: het slachten van vele duizenden dieren.
Alles bij elkaar lijkt het voor de rechtgeaarde moslim verstandiger om wat vaker naar een vegaburger te grijpen.'
Bron: Ode
What is enlightement? (maart-mei 2005) bezocht enkele websites waarop verontrustende moslims met elkaar in discussie gaan. Het begint allemaal bij de vraag of Allah bedoelde dat je vlees moet eten, of dat je vlees mag eten: een wezenlijk verschillend uitgangspunt. Omdat het verboden is vlees te eten van dieren die carnivoor zijn-daarover is geen misverstand-ontstaat het volgende probleem: in de bio-industrie zijn vrijwel alle dieren carnivoor geworden, omdat de overblijfselen van slachtafval de basis vormen van de meeste dierenvoeding. Wat te doen?
Ook schrijft de Koran voor dat slachtdieren moeten worden gedood door de keel door te snijden, terwijl de naam van Alah wordt gereciteerd. Maar veel dieren overlijden al voordat ze ondert het mes gaan aan de elektroshocks die zij krijgen toegediend om hen rustig te maken, en sommige dieren overlijden pas als ze van hun huid worden ontdaan.
Wat het reciteren van Allah's naam betreft: er zijn islamitische slachthuizen waar dat gebeurt, maar ook daarop kan een moslim niet vertrouwen. Er zijn slachthuizen waar Allah slechts aan het begin van de dag wordt aangeroepen om de zegen te vragen. Vervolgens wordt overgegaan tot de orde van de dag: het slachten van vele duizenden dieren.
Alles bij elkaar lijkt het voor de rechtgeaarde moslim verstandiger om wat vaker naar een vegaburger te grijpen.'
Bron: Ode
'je moet niet alles lezen wat je gelooft, en je moet niet alles geloven wat je leest...'
En het primitieve barbaarse gebruik van het kelen van slachtdieren onder het uitroepen van Allah's naam afschaffen. Even hypothetiserend dat er een God zou bestaan; Waarom zou de 'Almachtige' Schepper die het Andromeda stelsel 'FLITS!' uit Zijn mouw schudde, behoefte hebben aan geslachte dieren? Nogmaals even hypothetiserend dat er een God zou bestaan, vind ik dat een zeer ongeloofwaardige gedachte. Ik zou nooit in zoiets kunnen geloven.
Vriendelijke groet....
Vriendelijke groet....
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
-
- Banned
- Contacteer:
Re: Is Allah voor vegaburgers?
Onjuiste informatie. Sinds de BSE crisis is het verboden om slachtafval te voeren aan slacht- en melkvee.Rebecca schreef:in de bio-industrie zijn vrijwel alle dieren carnivoor geworden, omdat de overblijfselen van slachtafval de basis vormen van de meeste dierenvoeding.
En betreffende het brandmerken van vee, ligt de definitie van bioindustrie wel heel erg ruim.
Ook een vega-schaap tijdens het islamitisch offerfeest waar wordt "herdacht" dat Abraham voor God zijn eigen zoon wou slachtenAlles bij elkaar lijkt het voor de rechtgeaarde moslim verstandiger om wat vaker naar een vegaburger te grijpen.'

En zou je als je totaal geen vlees eet toevallig geen hindoe kunnen zijn ?
4 van de 5 pilaren van de islam worden uitgevoerd met behulp van niet-moslim producten.
Wat Allah vindt zal mij een zorg zijn.
Voor wat zijn volgelingen denken dat Allah wil geldt dat idem dito als het op heikele punten (manieren van doden) aankomt.
Nou heb ik niet het idee dat topicstartster hier (Allah) zelf wakker van ligt, ze zal wel een kans gezien hebben het in te passen in d'r pro-veggy-PR.
In elk geloof komt wel naarvoren dat je diertjes wel mag gebruiken maar niet mag misbruiken.
In de praktijk werkt dat dus niet omdat de termen nogal multi-interpretabel zijn.
Voor ongelovigen gaat hetzelfde op.
Men kan tot de conclusie komen dat het eten van vlees misbruiken is omdat het niet nodig is, ik ken geen geloof dat hierin mensen belemmert.

Nou ligt dat niet alléén aan een aantal mensen hier, dat zou teveel eer zijn, maar het heeft zeker een rol gespeeld.
De Pro-veggy-club heeft daar wel vaker last van.
Mijn insteek hier is iets anders; verboden of niet, zolang mensen centen kunnen verdienen wordt er gefraudeerd.
Dat is de werkelijkheid.
Het gebeurt gewoon en niet alleen slachtafval maar ook andere troep die simpelweg niet thuis hoort in veevoer.
Aangezien de situatie zo is dat momenteel niemand mij kan garanderen dat mijn vlees (het beetje dat ik nog eet) veilig is ben ik zelf overgestapt op biologisch vlees.
Niet dat ik daar 100 % op vertrouw maar het zou betrouwbaarder moeten zijn en op een uitzondering na is het dat volgens mij ook zo.
Voor wat zijn volgelingen denken dat Allah wil geldt dat idem dito als het op heikele punten (manieren van doden) aankomt.
Nou heb ik niet het idee dat topicstartster hier (Allah) zelf wakker van ligt, ze zal wel een kans gezien hebben het in te passen in d'r pro-veggy-PR.
In elk geloof komt wel naarvoren dat je diertjes wel mag gebruiken maar niet mag misbruiken.
In de praktijk werkt dat dus niet omdat de termen nogal multi-interpretabel zijn.
Voor ongelovigen gaat hetzelfde op.
Men kan tot de conclusie komen dat het eten van vlees misbruiken is omdat het niet nodig is, ik ken geen geloof dat hierin mensen belemmert.
Als zelfs een verstokte vleeseter als ik zijn eetpatroon verandert?Devious schreef:Maar buiten dat vind ik het wel positief dat er discussie plaats vind.

Nou ligt dat niet alléén aan een aantal mensen hier, dat zou teveel eer zijn, maar het heeft zeker een rol gespeeld.
Ik vermoed dat topicstartster een beetje carried away raakte gezien de emotionele betrokkenheid bij het onderwerp.Akkersloot schreef:Onjuiste informatie. Sinds de BSE crisis is het verboden om slachtafval te voeren aan slacht- en melkvee.

Mijn insteek hier is iets anders; verboden of niet, zolang mensen centen kunnen verdienen wordt er gefraudeerd.
Dat is de werkelijkheid.
Het gebeurt gewoon en niet alleen slachtafval maar ook andere troep die simpelweg niet thuis hoort in veevoer.
Aangezien de situatie zo is dat momenteel niemand mij kan garanderen dat mijn vlees (het beetje dat ik nog eet) veilig is ben ik zelf overgestapt op biologisch vlees.
Niet dat ik daar 100 % op vertrouw maar het zou betrouwbaarder moeten zijn en op een uitzondering na is het dat volgens mij ook zo.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Fenomeen
in je reacties proef ik emotionele betrokkenheid. Niks mis mee. Dank voor je reactie.
Fenomeen...Nou heb ik niet het idee dat topicstartster hier (Allah) zelf wakker van ligt, ze zal wel een kans gezien hebben het in te passen in d'r pro-veggy-PR.
Dag Fenomeen,Ik vermoed dat topicstartster een beetje carried away raakte gezien de emotionele betrokkenheid bij het onderwerp.Akkersloot schreef:Onjuiste informatie. Sinds de BSE crisis is het verboden om slachtafval te voeren aan slacht- en melkvee.
in je reacties proef ik emotionele betrokkenheid. Niks mis mee. Dank voor je reactie.

'je moet niet alles lezen wat je gelooft, en je moet niet alles geloven wat je leest...'
Wel, die emotionele betrokkenheid vinden we bij beide zijden van het kamp. Ik weet overigens niet hoe de controle is op geïmporteerd vlees.Fenomeen schreef: Ik vermoed dat topicstartster een beetje carried away raakte gezien de emotionele betrokkenheid bij het onderwerp.
Dat geldt evengoed voor de slagers, veehouders en liefhebbers van biefstukken en frikandellen. Voor beide partijen is het een emotioneel onderwerp. Rebecca heeft de inhoud van haar posting trouwens overgenomen uit het tijdschrift Ode, dat geen tijdschrift is voor vegetariers.De Pro-veggy-club heeft daar wel vaker last van.
Hoogstwaarschijnlijk wel ja.Niet dat ik daar 100 % op vertrouw maar het zou betrouwbaarder moeten zijn en op een uitzondering na is het dat volgens mij ook zo.
Grtz..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Ik heb geen slagers noch veehouders in m'n vriendenkring, wel militante vegs, dus ik ben wel met de materie bekend. [understatement]Devious schreef:Dat geldt evengoed voor de slagers, veehouders en liefhebbers van biefstukken en frikandellen. Voor beide partijen is het een emotioneel onderwerp.
In hoeverre het voor mij emotioneel is weet ik dus niet, ik kan dat gedeelte niet goed inschatten.
Als kind wist ik dat het met de varkens, kippen en konijnen in de tuin van oma op een gegeven moment slecht afliep.
Dat deed me helemaal niks, da's een kwestie van weten waar je eten vandaan komt en dat niet wegmoffelen, dat vind ik zo´n onzin.
We hadden ook wel aparte knuffelkonijntjes en daar mocht je niet aankomen, het vreemde was alleen dat om de zoveel tijd toch ineens die knuffelkonijntjes wel leken te veranderen van uiterlijk, het bleven er een stuk of 10 maar het leken toch steeds weer andere konijntjes...
Mijn vader draaide die dan de nek om, en uiteindelijk belandden ze in de azijn met rooie wijn.
Ik weet niet of ik een konijn (dat ik zelf niet eet omdat het niet lekker vind) de nek om zou kunnen draaien, ik denk van wel, nadat ik eerst een knop heb omgezet.
Daarentegen hoef ik echt geen knop om te zetten om een fazant of ander vliegend lekkers uit de lucht te knallen, dat weet ik zeker.
Dat betwijfel ik ook niet, ik ga ervanuit dat desondanks het artikel erin ging als zoete (veggy) koek.Rebecca heeft de inhoud van haar posting trouwens overgenomen uit het tijdschrift Ode, dat geen tijdschrift is voor vegetariers.

Ik ken het tijdschift niet, het klinkt erg `muesli-achtig´, ik zal het eens opzoeken.
Meestal hou ik me verre van dit soort onderwerpen, in een discussie red ik het zowiezo niet want met wat ik ook aankom, altijd zijn de tegenargumenten van de veggyclub iig ethisch van een hoger niveau, dat besef ik ook wel.
Het is dat ik het nu durf omdat ik nauwelijks nog vlees eet wat jullie dan waarschijnlijk een eind de goeie richting op noemen.

Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna