Een vegetarische geschiedenis van Nederland. Door Dirk-Jan Verdonk. Uitg. Boom.
Nee, het is geen receptenboek maar wel een zeer interessant boek over de opkomst van het vegetarisme in Nederland. Het begint rond 1890 met namen als Domela, Felix Ortt, Pomona, de kabouterrevolutie, Loverendale, Lekker Dier etc. Met meer dan 140 bladzijden noten en bronnen. Heerlijk vegetarisch leesvoer.
"Het dierloze gerecht"
Moderator: Moderators
Re: "Het dierloze gerecht"
Een aanvulling op mijn vorige bericht:
Het is eigenlijk een geschiedenisboek en voor de jonge lezertjes kan het interessant zijn om te weten dat het die vegetariërs van het eerste uur helemaal niet te doen was om het welzijn van dieren te bevorderen.
Er was immers nog geen bio-industrie en als men over "milieu" sprak bedoelde men meestal "afkomst".
Het vegetarisme was een onderdeel van het streven naar een rein en ethisch hoogstaand leven: geen alcohol, niet roken, geen sex uit lust, geen weelde, geen vlees eten. Vlees eten zou de dierlijke lusten van de mens maar bevorderen, juist in combinatie met alcohol.
Veel van dit gedachtengoed kwam uit de pen van Tolstoy, die in zijn jonge jaren alles gedaan had wat God verboden had. Maar zoals Tucholsky al schreef in " Der Mensch:" Wenn er hinten nicht mehr hoch kann, wird er fromm und weise und verzichtet auf die sauren Trauben der Welt."
Onder die vroege vegetariërs vond je ook veel socialisten en anarchisten. Ook naakt lichaamsoefeningen doen in de vrije natuur paste voor velen bij de vegetarische levenshouding. Die combinatie van vegetarisme en naturisme kom je tegenwoordig ook nog wel tegen.
Veel mensen werden ook uit gezondheidsoverwegingen vegetariër omdat men dacht dat vlees slecht voor je was en rauwe groenten je het eeuwig en gezond leven zouden bezorgen. Men hield er dikwijls ook nogal esoterische ideeën op na en omdat dansen de lusten maar opwekte kon je veiligheidshalve beter de tafel af en toe de tafel eens laten dansen voor een goed gesprek met een geest van gene zijde.
Ook de fabrikant van de beroemde Ploegstoffen kwam uit die "geloofsrichting".
Kortom: er was geen normaal mens bij.
(Mijn man ging als kind nog naar de "van den Huchtschool" in Soest, een vegetarische school.)
Het is eigenlijk een geschiedenisboek en voor de jonge lezertjes kan het interessant zijn om te weten dat het die vegetariërs van het eerste uur helemaal niet te doen was om het welzijn van dieren te bevorderen.
Er was immers nog geen bio-industrie en als men over "milieu" sprak bedoelde men meestal "afkomst".
Het vegetarisme was een onderdeel van het streven naar een rein en ethisch hoogstaand leven: geen alcohol, niet roken, geen sex uit lust, geen weelde, geen vlees eten. Vlees eten zou de dierlijke lusten van de mens maar bevorderen, juist in combinatie met alcohol.
Veel van dit gedachtengoed kwam uit de pen van Tolstoy, die in zijn jonge jaren alles gedaan had wat God verboden had. Maar zoals Tucholsky al schreef in " Der Mensch:" Wenn er hinten nicht mehr hoch kann, wird er fromm und weise und verzichtet auf die sauren Trauben der Welt."
Onder die vroege vegetariërs vond je ook veel socialisten en anarchisten. Ook naakt lichaamsoefeningen doen in de vrije natuur paste voor velen bij de vegetarische levenshouding. Die combinatie van vegetarisme en naturisme kom je tegenwoordig ook nog wel tegen.
Veel mensen werden ook uit gezondheidsoverwegingen vegetariër omdat men dacht dat vlees slecht voor je was en rauwe groenten je het eeuwig en gezond leven zouden bezorgen. Men hield er dikwijls ook nogal esoterische ideeën op na en omdat dansen de lusten maar opwekte kon je veiligheidshalve beter de tafel af en toe de tafel eens laten dansen voor een goed gesprek met een geest van gene zijde.
Ook de fabrikant van de beroemde Ploegstoffen kwam uit die "geloofsrichting".
Kortom: er was geen normaal mens bij.
(Mijn man ging als kind nog naar de "van den Huchtschool" in Soest, een vegetarische school.)