Afsplitsing (offtopic berichten over anarchokapitalisme)

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Gesloten
Locutus
Forum fan

Afsplitsing (offtopic berichten over anarchokapitalisme)

Bericht door Locutus »

Jagang schreef:Ten eerste zit de overheid, zelfs een minimale, er niet omdat jij anderen kwaad doet, maar mede om te waarborgen dat dit niet, of zo min mogelijk, gebeurt.
Dus omdat mensen in het algemeen geneigd zijn tot het kwade, geven we een klein groepje mensen een geweldsmonopolie om te waarborgen dat mensen i.h.a. geen kwaad wordt aangedaan? Zie jij daar nu echt de onzinnigheid niet van in? Snap je nu echt niet dat bijv. politici OOK mensen zijn?
De grootste misdaden zijn gedaan door staten. Oorlog voeren is duur en bijna alleen te bekostigen door eerst veel bij mensen weg te halen (lees: belastinggeld te innen).
Ten tweede weeg je het bestaansrecht van de overheid slechts af aan je eigen handelingen. "Ja, maar IK doe toch niets verkeerd? Waar hebben we dan een overheid voor nodig?"
Feit is, dat je niet alleen bent, en dat er anderen zijn die wél kwaadwillend zijn.
Dus de noodzaak voor een regulerende mach in deze is er zowieso.
Dit is een Non Sequitur. Dat we ons (uiteraard) moeten beschermen tegen kwaadwillenden betekent niet dat we een staat nodig hebben om dit voor ons te regelen.
Ten derde, maar bepaald niet onbelangrijk: Dit is een cirkelredenering.
Zoiets als: "Als ik er geen reden voor had, had ik het niet gedaan".
Deze vat ik niet helemaal. Kun je dit nog even wat anders verwoorden?
Religion is futile, you will be secularized!!!
Locutus
Forum fan

Re: Atheisme vs. Christendom. Stalin, Mao en Pol Pot & zo

Bericht door Locutus »

siger schreef:Wat is dan wel een goede basis? Molyneux is al tot in den treure uitgebeend op Freethinker, en ikzelf heb alles gezegd wat ik over anarcho-kapitalisme wou zeggen:
...
Ik weet het, ik weet het... :)

Ik ben het anarcho-kapitalisme hier wel aan het verdedigen, maar in eerste instantie alleen maar omdat ik het gloeidend met Molyneux eens ben dat het in principle het meest consequente eerlijke systeem is. Of het echt kan werken weet ik natuurlijk ook niet, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik ook zijn praktische uitwerking van een stateless society mij niet onrealistisch in de oren klinken. Ik denk dat het kan, zonder overigens te denken dat we dan in utopia zullen aanbelanden.
Laatst gewijzigd door Locutus op 03 nov 2009 15:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Religion is futile, you will be secularized!!!
Gesloten