lanier schreef:
Ik heb een keer een programma gezien over iemand die 4 verschillende proefpersonen 5 verschillende kaarten voorlegde en beweerde dat hij ervoor kon zorgen dat alle personen dezelfde kaart zouden kiezen; dit gebeurde ook. Wat is dan een vrije wil?
Dit is volgens mij een pure gochel ruc en kun je dus ook niet in deze discussie aanvoeren.
Dit is niet het geval; 4 verschillende proefpersonen (niet tegelijk) zaten aan een tafel en voor hun lagen open en bloot 5 kaarten met daarop een symbool (golf, driehoek, ster, vierkant en cirkel). De proefpersonen hadden volledig de vrije keuze om een willekeurige kaart te kiezen. Echter de man zorgde ervoor in zijn gesprek met hun ( 5 minuten) dat ze een bepaalde kaart kozen; namelijk de kaart die hij hun wilde laten kiezen. Alle vier de proefpersonen kozen dezelfde kaart. Alle vier de proefpersonen waren niet onder hypnose; je zou in dit geval kunnen spreken van het dwingend sturen van een persoon, het lijkt me geen vorm van hersenspoeling.
Deze man was te zien in de documentaire Extraordinairy People op Discovery en een aantal 'geleerden' kwamen nog aan het woord. Zij waren het erover eens dat deze man bijzondere krachtige technieken gebruikte om iemand te sturen.
Als je bij iemand electroden op het hoofd plaatst en vervolgens een bepaalde fysieke actie laat uitvoeren, dan heeft dit volgens mij niets te maken met een eventuele vrije wil. Je stimuleert een bepaalde actie; de hersenen krijgen een speficieke puls, en handelen vanuit een standaard situatie. Als die puls betekent dat je je arm moet uitsteken, dan zul je dat ongetwijfeld doen. Je doet het elke dag, denkt er niet over na, dus waarom zou je er nu over gaan nadenken en je ertegen gaan verzetten?
Drie jaar geleden had ik in beide onderarmen RSI en in mijn rechter arm zowel een golfarm (binnenkant van de elleboog) als een tennisarm (buitenkant van de elleboog).
Ik weet maar al te goed wat het is wanneer je hersenen een bepaalde puls geven om iets te doen wat je zelf niet wilt. Ik voelde de puls bijna letterlijk verstuurd worden naar mijn arm. Het was op dat moment voor mij onmogelijk om een bepaalde taak uit te voeren. Mijn hersenen waren ervan overtuigd dat een bepaalde actie anders uitgevoerd moest worden dan ik zelf wilde. Het heeft me zeer veel tijd, concentratie en overredingskracht naar mezelf toe gekost om die situatie te veranderen. Lange tijd nadat de fysieke klachten waren verdwenen was ik nog steeds niet in staat op bepaalde momenten om een bepaalde actie uit te voeren. Dit kwam voort uit een stress-situatie op dat moment en mijn hersenen reageerden net als op het moment dat ik fysieke klachten had. Op het moment zelf had ik totaal geen fysieke klachten, maar mijn hersenen vertelden mij dat ik de actie niet kon uitvoeren. In zekere zin dus een slaaf van mijn hersenen op dat moment.
Een vriend van me is een aantal keren gehypnotiseerd tijdens een therapie. Hij vertelde me dat je inlevingsvermogen ontzettend toeneemt en dat je bepaalde situaties helder voor ogen ziet. Maar, hij vertelde mij ook dat hij zich ertegen kon verzetten als hij het wilde. Toen hij onder hypnose was kreeg hij in de gaten wat de therapeut van hem als volgende stap verwachtte. Die stap voerde hij niet uit, alleen maar om te kijken of hij in staat was om zich ertegen te verzetten. Dus een vrije wil.
Op de vraag: 'Dikteren onze hersenen onze beslissingen' kan ik alleen antwoorden dat je hersenen reageren volgens aangeleerd gedrag. Wij zijn zelf in staat om die beslissingen te veranderen als we willen. Als je doorkrijgt hoe het werkt en je wilt veranderen, dan is dit mogelijk.
Iemand electroden plaatsen op het hoofd, een puls toedienen en vervolgens verklaren dat iemand niet heeft gehandeld uit vrije wil is voor mij iets te kort door de bocht. Namelijk die prikkel hoort toch bij die actie?
Het wordt een ander verhaal als je iemand een puls toedient en vervolgens duidelijk maakt dat afwijkend gedrag hoort bij die puls. Dus, als je iemand een puls toedient die er normaal voor zorgt dat je je arm uitsteekt en die veranderd in een reactie dat iemand gaat zitten, dan spreek je van geen vrije wil meer. Maar hoe vertel je die persoon dat afwijkend gedrag moet worden vertoond? Dit kan bijvoorbeeld door misleiding; vertel een persoon op een dwingende manier dat hij/zij een arm moet uitsteken en dien een puls toe die als reactie heeft dat iemand gaat zitten. Herhaal dit vele malen en na verloop van tijd zal het wel resultaat hebben. De persoon wordt echter gedrag aangeleerd wat niet overeenkomt met de normale situatie en handelt dan niet uit vrije wil. M.b.v. dwang (fysiek, verbaal of toedienen van drugs) kun je iemand niet meer uit vrije wil laten handelen.