Ruben schreef:Theoloog schreef:Hij zou hier worden gevild en geslacht, en dat weet hij. Wat zegt dat over de sterkte van zijn betoog?
Dat zegt helemaal niets. Een forum is een enorme drain van je tijd, en tijd is waarschijnlijk een luxe die Ouweneel niet heeft.
Bovendien zou de arme man het in z'n eentje op moeten nemen tegen tien atheïsten. Zo gaat dat op dit forum. Ik heb het een paar jaar geleden ook meegemaakt, hetgeen de reden is dat ik hier geen discussies meer voer. (Naast het soms agressieve taalgebruik, de afwijzende houding, de misrepresentaties, de off-topic berichten, de vele ongefundeerde stellingen die zomaar geuit worden en de regelrechte spotternijen.)
Ik heb je bijdragen in het zoetwateraquarium van Noach van je gelezen. Je deed er flink je best voor. Mijn complimenten. Ik zou het leuk vinden indien je meer mee zou doen hier. Maar de reakties op je postings in dat topic zijn m.i. ook heel serieus en ik zie er zo gauw niets bij zitten wat op pesten lijkt of negatief op je persoon speelt. Dat je in je eentje op moet boksen tegen een leger anderen is enkel onvermijdelijk en moet je opvatten als een enerverend spel lijkt me, net zoals wanneer een atheïst mee gaat doen op een christelijk forum. Off-topic berichten behoren ook tot de onvermijdelijke consequenties van het forum-formaat, net zoals soms uit je dak gaan en af en toe iemand verkeerd begrijpen. Het zijn betreurenswaardige zaken wanneer iets serieus uit de hand loopt, maar aan de andere kant lijkt zo'n forum-formaat iets meer op de levende werkelijkheid waarin je leeft, iets wat toch ook aantrekkelijk is en aan een koele uiteenzetting van zaken ontbreekt: het is op z'n minst evenveel een ontmoeting van persoonlijkheden, levende mensen, als van ideeën.
Het probleem in de dialoog tussen vroom christelijk geloof en atheïsme (om het maar voor het gemak even in twee uitersten tegenover elkaar te zetten), is dat de wereldbeelden zo onvoorstelbaar ver van elkaar verwijderd zijn dat er eigenlijk geen aanknopingspunten meer zijn. Het probleem ligt m.i. in de eerste plaats hierin. Ik voor mij bijvoorbeeld vind het bijbelverhaal over de zondvloed zo naief dat ik niet eens aan een discussie erover mee kán doen. Het zou hetzelfde zijn als wanneer ik over Roodkapje en de Wolf of Klein Duimpje moet gaan discussiëren alsof het om een historisch gebeuren gaat. Het enige wat ik over het zondvloedverhaal zou opmerken is dat het imho het beeld van een immorele en dwaze God schept en ik daarom het geloof van een vrome bijbelgelover
onbegrijpelijk vind.
Op veel plaatsten in de dialoog met christenen merk ik bij mezelf op dat het bijkans onmogelijk voor me is om
niet op bepaalde plaatsten woorden te gebruiken als 'absurd', 'belachelijk', 'hilarisch', 'onmogelijk', 'bizar'. Ik heb deze zaak veel overdacht en heb soms met een schuldgevoel uitgebreid in mijn eigen teksten lopen zoeken naar het gebruik van dit soort woorden en het dan geprobeerd op een andere manier te zeggen. Zoiets is misschien met zeer veel moeite mogelijk in formele teksten voor een boek ofzo, maar is bijna onmogelijk op een forum.
Een voorbeeld. Ik kreeg eens te horen:
"Een paar dagen geleden belde een christelijk echtpaar van in de 80 mij op. Echte evangelica's met wie ik een nauwe band had. De man had een droom "van de Heer" gehad waarin hem duidelijk werd dat ik ooit zonder het te weten met een satanist had gesproken via internet en dat die een vervloeking over mij had uitgesproken waardoor ik uiteindelijk het geloof heb losgelaten."
Nu vraag ik je: is er echt een andere,
betere reactie op zoiets dan woorden zoals bizar, absurd, fucked up?
Aangezien de zaken er zo voorstaan is iets waar ik mezelf toe wil aansporen het zelf ook bereid zijn dan maar een hoop te incasseren van wat christenen zoal over mij afvallige en atheïst zeggen. De christen zegt namelijk eveneens soms -zonder er zelf erg in te hebben- dingen die een ongelovige tot op het bot grieven of bedroefd kunnen maken.