islam en germaanse mythologie

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
maartje
Forum fan

islam en germaanse mythologie

Bericht door maartje » 14 mei 2008 13:25

Het is niet mijn bedoeling iets ten nadele van de islam te "bewijzen", laat ik dit even voorop stellen.

Maar ik las laatst het een en ander over de germaanse mythologie en kreeg ineens een soort van deja vu gevoel.

Ik heb het volgende uit wikipedia maar even gecopieerd:
Hij (Odin) is de god van de oorlog, dichtkunst, wijsheid en kennis en woonde in zijn paleis 'Valhall' of 'Walhalla'.
Hij was zelf geen krijger, maar hij inspireerde veel krijgers wel om 'berserk' te gaan. Zijn voorliefde voor strijd en oorlog zorgde ervoor dat de vikingen Odin aanbeden. Tijdens de Joeltijd reed Odin op 'Sleipnir', zijn achtbenige hengst. Hij werd vergezeld door twee raven Hugin (Gedachte) en Munin (Geheugen), die voor hem de wereld rondvlogen om nieuws en wijsheid te verzamelen. De meest moedige krijgers werden door de Walkuren opgehaald en naar Odin gebracht om samen met hem in Walhalla elke dag te trainen voor Ragnarok. 's Avonds werd er altijd een zwijn, Saehrimnir, gekookt door Andrhrimnir. Odin had geen eten nodig, hij gaf het vlees dat hij samen met de Einherjar deelde altijd aan zijn 2 wolven, Geri en Freki, voor hem was mede zowel drank als voedsel. Een belangrijk aspect van de verering van Odin was het offeren door ophanging.
Op details na zie ik hier toch wel verrrasend veel overeenkomsten met de islam.

De raven van Odin hebben dezelfde funtie als de twee engelen op de schouder van iedere moslim die de "debet" en "credit" zijde van de gelovige bijhouden, en wiens boekhouding een groot gewicht in de schaal legt voor de uiteindelijke "beoordeling" van Allah aan het eind van een moslimleven.

Ook binnen het islamitisch denken is er een speciale behandeling voor "krijgers" die hun leven voor Allah offeren.

De Walkuren vertonen wel akelig veel overeenkomsten met de "maagden" die moslimsstijders als beloning denken te krijgen in het paradijs. In de germaanse mytholgie zijn zij blonde maagden met blauwe ogen en in de islamitsche traditie maagden met zwart haar en bruine ogen.

Ook de dwang die er opgelegd werd om toch vooral de oppermachtige God te aanbidden is een tendens die ik binnen de islam wel erg proef.

Ik vraag me dan ook af of er tijdens de tijd van Mohammed contacten waren tussen germanen en de toenmalige arabische wereld, maar kan daar op internet niets over vinden.

Misschien dat iemand van jullie me hier verder helpen?

Groet

Maartje

holandesa
Geregelde verschijning

Re: islam en germaanse mythologie

Bericht door holandesa » 15 mei 2008 20:27

maartje schreef: Ik heb het volgende uit wikipedia maar even gecopieerd:
Hij (Odin) is de god van de oorlog, dichtkunst, wijsheid en kennis en woonde in zijn paleis 'Valhall' of 'Walhalla'.
Hij was zelf geen krijger, maar hij inspireerde veel krijgers wel om 'berserk' te gaan. Zijn voorliefde voor strijd en oorlog zorgde ervoor dat de vikingen Odin aanbeden. Tijdens de Joeltijd reed Odin op 'Sleipnir', zijn achtbenige hengst. Hij werd vergezeld door twee raven Hugin (Gedachte) en Munin (Geheugen), die voor hem de wereld rondvlogen om nieuws en wijsheid te verzamelen. De meest moedige krijgers werden door de Walkuren opgehaald en naar Odin gebracht om samen met hem in Walhalla elke dag te trainen voor Ragnarok. 's Avonds werd er altijd een zwijn, Saehrimnir, gekookt door Andrhrimnir. Odin had geen eten nodig, hij gaf het vlees dat hij samen met de Einherjar deelde altijd aan zijn 2 wolven, Geri en Freki, voor hem was mede zowel drank als voedsel. Een belangrijk aspect van de verering van Odin was het offeren door ophanging.
Op details na zie ik hier toch wel verrrasend veel overeenkomsten met de islam.
De bijbelse God zette zijn volk vaak op tot oorlog, hij had gevoel voor dichtkunst (genesis 1, hooglied, psalmen en spreuken), is almachtig (dus heeft wijsheid en kennis) en woont in een hemels ‘paleis’. Hij had duidelijk een voorliefde voor strijd en oorlog.
Jezus die ook God is, reed op een vierbenige ezel, maar als je Mattheus mag geloven zat hij op 2 ezels, dus samen 8 benen.
Engelen hebben de functie van de twee raven: ze brengen nieuws.
Christenen worden opgeroepen om voor God te trainen (1 Kor. 9: 25-27). En tenslotte zijn offers een belangrijk onderwerp in de bijbel (denk aan Leviticus, Isaak en Jezus die opgehangen werd).

Met andere woorden, je kunt in alle religies veel overeenkomsten vinden. Ik denk niet dat bovengenoemde dingen laten zien dat het van elkaar is overgenomen, daar is het net wat te vaag voor.

af87
Forum fan
Contacteer:

Bericht door af87 » 15 mei 2008 20:47

maartje schreef:Het is niet mijn bedoeling iets ten nadele van de islam te "bewijzen", laat ik dit even voorop stellen.
Groet

Maartje
Prima, maar zou je dan jezelf ietsie meer kunnen inlezen in the mythologie aangaande walkures en odin. Er is uiteindelijk geen bevrijding in de Ragnarok. Alles komt tot een einde voor wat ik er van begrepen heb. Simpel islam speelt ook leentjebuur.
God is enkel een gedachte experiment..epic fail.

Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo » 15 mei 2008 23:09

Simpel islam speelt ook leentjebuur.
Dacht het wel ja! De koran bevat behoorlijk wat materiaal uit het OT en de evangelieen. Ik zou bijna willen zeggen zonder OT en evangelieen geen koran. :wink:
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 16 mei 2008 09:03

maartje schreef:
Hij was zelf geen krijger, maar hij inspireerde veel krijgers wel om 'berserk' te gaan. Zijn .
Misschien dat iemand van jullie me hier verder helpen?
Maartje
Ik denk dat dit overeenkomsten zijn die je in meer mythologieen aantreft. Hetverschijnsel van ambasade bestormende massa's is meer een geval van mobbing dan ouderwets berserken :wink:
Afbeelding
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Elberfeld
Forum fan

Bericht door Elberfeld » 16 mei 2008 09:57

Swedes find Viking-era Arab coins

Swedish archaeologists have discovered a rare hoard of Viking-age silver Arab coins near Stockholm's Arlanda airport.

About 470 coins were found on 1 April at an early Iron Age burial site. They date from the 7th to 9th Century, when Viking traders travelled widely.

There has been no similar find in that part of Sweden since the 1880s.

Most of the coins were minted in Baghdad and Damascus, but some came from Persia and North Africa, said archaeologist Karin Beckman-Thoor.

The team from the Swedish National Heritage Board had just started removing a stone cairn at the site "when we suddenly found one coin and couldn't understand why it was there", she told the BBC News website.

"We continued digging and found more coins and realised it was a Viking-age hoard." The coins were left there in about AD850, she said.

Such Viking hoards usually come from Gotland - a large Swedish island in the Baltic Sea, she explained.

"No Viking was buried at this site - the grave is older. Maybe the Vikings thought the hoard would be protected by ancestors," Ms Beckman-Thoor added. Vikings had settled in a village nearby.

The Vikings travelled widely in their longships in the Baltic region and Russia from the late 8th to the 11th Century. They are known to have travelled as far as North Africa and Constantinople (now Istanbul).

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7330540.stm
"Wie ben ik? Wat doe ik hier? Waar is mijn Roddelflop?"
Uit: "Donald Duck: Een geniale weddenschap"
Door Mau Heymans en Kirsten De Graaf

wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers » 16 mei 2008 13:49

...coins were found on 1 April ... :lol:
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 16 mei 2008 14:07

Ik vraag me dan ook af of er tijdens de tijd van Mohammed contacten waren tussen germanen en de toenmalige arabische wereld, maar kan daar op internet niets over vinden.
De Vikingen zijn wel degelijk helemaal tot aan Turkije en zelfs Baghdad gevaren. In Istanboel waren ze al bekend en berucht. Ik heb thuis een boek over mythologie waarin het staat vermeld. Ik zal het even nazoeken voor je.
Probleem is een beetje dat er weinig echt hele oude geschriften zijn van de VIkingen. Net als bij de meeste volkeren werden verhalen mondeling doorgegeven en eventueel gewijzigd of aangepast. Bij veel volkeren was dat ook de normaalste zaak van de wereld.
De arabieren waren trouwens als de dood voor de Vikingen vanwege hun lengte en woeste uitstraling. De Vikingen waren tijdens de gevechten meestal in het voordeel omdat ze langer waren en vaak ook sterker zodat hun wapens langer waren en eerder de vijand raakten. Maar dat even terzijde.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington

The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet » 16 mei 2008 14:46

Turkije kan ik me nog voorstellen, maar Vikingen die tot aan Baghdad varen? Dat geloof ik niet. Dan zouden ze om Afrika en het Arabisch schiereiland hebben moeten varen, plus de Perzische Golf over en dan via de Eufraat naar Baghdad.

Dat is een reis waar je wel een lunchpakketje voor nodig hebt.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 16 mei 2008 16:29

Turkije kan ik me nog voorstellen, maar Vikingen die tot aan Baghdad varen? Dat geloof ik niet. Dan zouden ze om Afrika en het Arabisch schiereiland hebben moeten varen, plus de Perzische Golf over en dan via de Eufraat naar Baghdad.
De VIkingen gingen niet alleen over water hoor, ze reisden ook over land als het moest.
Ook boden Vikingen zich aan als huurling; zo waren er Vikingen in dienst van het Byzantijnse leger, waar ze een speciale eenheid vormden (de Varjagen) die de keizer beschermden.
De oudste zoon bij de Vikingen erfde alles van zijn ouders. De jongere broers moesten zelf maar aan hun 'inkomen' zien te komen en dat is waarschijnlijk de reden dat ze op rooftochten gingen. De meeste Vikingen waren overigens boer.
Toen de Vikingen in Constantinopel waren hebben ze ongetwijfeld gehoord van Bagdad, de toen grootste stad ter wereld met meer dan 1 miljoen inwoners. Hun avontuurlijke instelling kennende is het niet ondenkbaar dat ze in Bagdad zijn geweest.

Hier zie je trouwens een afbeelding van Vikinggebieden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding ... ansion.png

De Vikingen gingen niet alleen maar op rooftocht, maar dreven ook handel.
Er zijn Byzantijnse en Arabische munten gevonden op het eiland Gotland en in de oude vikingstad Birka.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington

Plaats reactie