Niet meer ingeschreven willen staan als katholiek?

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Plaats reactie

Heb je je officieel uit laten schrijven uit de kerk?

Ik ben nooit ingeschreven geweest
4
22%
Ja, met alle plezier
4
22%
Ja en ik heb een ingelijst bewijs
2
11%
Nee, is dat nodig dan?
4
22%
Nee, ik ben gelovig
2
11%
Helaas geen officiele uittreding, ik kwam er al niet meer in voor
2
11%

Totaal aantal stemmen: 18

Think
Forum fan

Niet meer ingeschreven willen staan als katholiek?

Bericht door Think »

Voor de afvallige katholieken, die in de centrale ledenadministratie van de RK-Kerk niet meer als katholiek geregistreerd willen staan, heb ik hier de link naar hun site:
http://www.rkledenadministratie.nl/index.php?id=49

Als je nog weet tot welke parochie je officieel behoort, kun je ook daar contact mee opnemen.

Ikzelf heb de RK ledenadministratie gebeld, omdat ik me graag officieel wou laten uitschrijven, maar ik bleek al niet meer in het bestand voor te komen. Jammer, anders had ik een officiële bevestiging van uitschrijving gevraagd en die in een lijstje aan de muur kunnen hangen. :angel12: :evil3:

Misschien hebben andere freethinkers iets aan deze informatie. Als die bruikbaar voor je was, post dan even een reply?
Gaia lijdt aan uitgezaaide primateritis, een mensenplaag (J. Lovelock)
Balzer
Forum fan

Bericht door Balzer »

De kans bestaat dat ik nog in hun systeem voorkom. Maar wat is het voordeel van uitschrijving bij deze administratie?

Ik bedoel, steun ik de katholieke kerk nog op een of andere manier door mij ingeschreven te laten staan? Of heeft de inschrijving op een andere manier nadelige gevolgen voor mij persoonlijk?
Think
Forum fan

Bericht door Think »

Balzer schreef:De kans bestaat dat ik nog in hun systeem voorkom. Maar wat is het voordeel van uitschrijving bij deze administratie?

Ik bedoel, steun ik de katholieke kerk nog op een of andere manier door mij ingeschreven te laten staan? Of heeft de inschrijving op een andere manier nadelige gevolgen voor mij persoonlijk?
Nee, ten eerste puur voor de statistiek: als je niet meegeteld wilt worden als katholiek en ten tweede puur voor jezelf: als je er waarde aan hecht niet officieel als katholiek geteld te willen worden.

Voorzover ik weet heeft de RK kerk geen voordeel aan je ingeschreven staan als katholiek.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Toen ik verhuisde kreeg ik weer een brief van de kerk of ik misschien eens langs wilde komen. Ik vond dat een dermate inbreuk op mijn privacy dat ik op het stadhuis de signatuur "RK" achter mijn naam heb laten weg halen. Blijkbaar gaf de gemeente dat door aan de kerken.

Dat feit vind ik voldoende. Dat ik misschien nog ergens in de administratie van de kerk voorkom, doet me helemaal niets. Ik ben niet katholiek en ik ben het ook nooit geweest.
Mijn ouders hebben mij laten dopen, maar ik heb mezelf nooit katholiek gevoeld en heb nooit geloofd.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

Balzer schreef:De kans bestaat dat ik nog in hun systeem voorkom. Maar wat is het voordeel van uitschrijving bij deze administratie?

geen irritante brieven van de kerkbalans meer in je brievenbus krijgen?
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha
Think
Forum fan

Bericht door Think »

biajas schreef:]geen irritante brieven van de kerkbalans meer in je brievenbus krijgen?
Da's inderdaad een voordeel.
Balzer
Forum fan

Bericht door Balzer »

och, bij mij is dat (nog) niet aan de orde geweest. Niemand van mijn oude parochie of een nieuwe (na een verhuizing) heeft ooit aangeklopt of brieven gestuurd. Ik denk dat ik het dan maar laat zolang ik ook met rust gelaten word. Geen slapende honden wakker maken :wink:

Ik was alleen even bang dat de RK kerk op een of andere manier subsidie over mijn rug ontving omdat de overheid denkt dat ik er nog iets mee te maken heb.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Je religieuze achtergrond wordt toch niet meer op paspoorten vermeld?
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Oh, sorry: ik heb me met alle plezier uit laten schrijven. welliswaar niet bij de RKK maar bij een protestants evangelisch clubje. Het had voor mij iets symbolisch, ongeveer zoals een alcoholist die stopt zijn drank door de plee spoelt.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Animal
Forum fan

Bericht door Animal »

Ik mis nog een optie. - Ik ga er meteen werk van maken om me te laten uitschrijven -
Thanks voor de tip. Wist niet dat het mogelijk was. Bij de burgelijke stand heb ik jaren geleden wel mijn RK-sekte stempel laten verwijderen. Nu nog weten welk RK sekte ritueel ik moet uitvoeren om mij dus nog te ontdopen. :happy2:

Ze gaan ook nog koppelen en 1 data bestand maken.

RK Bureau voor de ledenadministratie

RK Bureau voor de ledenadministratie Vanaf 1 januari 2006 is het RK Bureau voor de Ledenadministratie de verbindingsschakel tussen de afzonderlijke ledenadministraties in de verschillende parochies en de Stichting Interkerkelijke Leden-Administratie (SILA) die burgerlijke gegevens met de Gemeentelijk Basisadministratie (GBA) communiceert.

In de loop van de komende jaren zullen alle parochies bovendien rechtstreeks gaan deelnemen aan de centrale database, waarbij de eigen ledenadministratie kan vervallen. Nieuw aan deze mogelijkheid - in vergelijking met het recente verleden - is dat de RK Kerk niet alleen een centrale ledenadministratie heeft waarin burgerlijke gegevens kunnen worden opgeslagen. Ook kerkelijke gegevens m.b.t. doop, kerkelijk huwelijk, etc. worden dan centraal geadministreerd. Als de parochies op termijn de eigen afgeschermde ruimte in het systeem gebruiken, wordt veel onderhoudswerk aan de administratie eenvoudiger én kan de parochie van allerlei andere faciliteiten profiteren, zoals financiële administratie, documentenbeheer, interne en externe communicatie, enz.

Dan vallen alle puzzelstukjes op hun plaats!

R.K. Bureau voor de ledenadministratie
p/a Amersfoortseweg 10
3705 GJ Zeist
info@ifac.nl
www.rkledenadministratie.nl
Think
Forum fan

Bericht door Think »

Animal schreef:Ik mis nog een optie. - Ik ga er meteen werk van maken om me te laten uitschrijven -
Ja dat is een goeie. Die ben ik vergeten. Dan zul je dus een dag moeten wachten met invullen, en éérst de uitschrijving regelen.

Bedankt voor je extra informatie, al snap ik niet helemaal wat ze met hun bericht bedoelen: heeft het GBA dan ook inzage in gegevens over religieuze geaardheid, doop, huwelijk? Ik zou dat een slechte zaak vinden, die indruist tegen de privacy.

De jodenvervolging verliep in Nederland mede zo soepeltjes, omdat de overheid de religieuze geaardheid van haar burgers keurig had bijgehouden!
Plaats reactie