Evolutie, creationisme of....?

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Is het leven ontstaan door schepping of evolutie?

Schepping
2
8%
Evolutie
14
58%
Geen idee
5
21%
Anders, namelijk......
1
4%
Schepping en evolutie
2
8%

Totaal aantal stemmen: 24

Devious
Erelid
Contacteer:

Evolutie, creationisme of....?

Bericht door Devious »

Ik heb op http://www.vrijdenker.demon.nl een artikel geplaatst waarin ik drie boeken behandel http://www.vrijdenker.demon.nl/evolutie ... e%20of.htm. Deze drie boeken verdedigen de leer dat de wereld is geschapen door een god ipv evolutie.
‘Degeneratie. Het einde van de evolutietheorie.’ Peter M. Scheele.
ISBN 90 6064 938 9 http://www.degeneratie.nl
Leven komt voort uit leven. ISBN 91 7149 193 7
Forbidden Archeology. The hidden history of the human race. Michael M. Cremo en Richard L. Thompson.
ISBN 0 89213 294 9

Ikzelf weet niet hoe de wereld is ontstaan. Ik ben agnost en kan mij daarom niet vinden in de religieuze levensbeschouwingen van de schrijvers van de drie hierboven beschreven boeken. Ik zou ook geenszins willen pleiten voor creationisme als vak in het onderwijs. Toch denk ik dat deze boeken aantonen dat de evolutietheorie zoals die wordt onderwezen geen vanzelfsprekendheid is. Vaak worden de argumenten van creationisten weggehoond, hetgeen volgens mij niet altijd terecht is. (maar ook heel vaak wel)

'Is de wereld en alles wat daarop leeft geschapen door God, vanzelf ontstaan door oerknal en evolutie of weten we het simpelweg niet?'
Ik ben benieuwd hoe men hierover denkt.
Laatst gewijzigd door Devious op 17 mei 2004 22:41, 2 keer totaal gewijzigd.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
N-Rico
Technologist

Bericht door N-Rico »

Ik heb werkelijk geen idee, maar neig toch een beetje naar evolutie, of misschien dat deze evolutie in het begin even een zetje heeft gekregen......Moeilijke vraag, met een waarschijnlijk nog moeilijker antwoord :) Zullen we wel nooit achter komen denk ik......

N-Rico
* 't giet zoals 't giet *
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Hier een aantal links over evolutie. Waaronder één over dat boek van Peter Scheele (degeneratie). Ik heb dat boek toch een beetje overschat.
http://www.skepsis.nl/degeneratie.html
http://home.wxs.nl/~gkorthof/korthof3.htm

Skepsis heeft nog meer interessante artikelen over evolutie.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Frank
Contacteer:

Bericht door Frank »

Evolutie (anders dan binnen een soort) is onzin en geloof in een god die alles geschapen zou hebben is ook niet meer dan een strohalm. De mens is een drie-dimensionaal wezen levend in een meer-dan-drie-dimensionale wereld. Daarom zullen wij heel veel zaken NOOIT kunnen begrijpen. Zwaartekracht, magnetisme, tijd, enz. zijn voor ons slechts woorden die fungeren als reddingsvlot op een zee van onbegrip. Daaronder valt ook het woord "leven". Een interessant boekje in dit verband is FLATLAND van Edwin. A. Abbott (ISBN 0451522907). Hierin wordt een denkbeeldige wereld van twee-dimensionale wezens beschreven die allerlei 3-dimensionale verschijnselen trachten te verklaren vanuit een twee-dimensionaal perspectief. Eigenlijk doet onze zgn. "wetenschap" vaak niet veel anders met als momenteel hoogtepunt wel de voor iedereen volstrekt onbegrijpelijke "snaar theorie"..
JE ZIT IN EEN ZWARTE CEL ZONDER MUREN,
TEMIDDEN VAN EEN ONEINDIG MOERAS VAN ONBENUL EN ONBEGRIP, JE DOET WAT ER IN JE AGENDA STAAT, WACHT TOT JE DOOD GAAT EN HOOPT DAT HET DOOR DE BLIKSEM
GEBEURT.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Dat was heel mooi gezegd. :roll: Op zich is de evolutietheorie een theorie die de wetenschap een enorme impuls heeft gegeven. Maar het is geen exacte wetenschap, en zo wordt het wel vaak gebracht op oa Discoverychannel.
8) devious....
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Ps, dat verhaal over die platlanders is erg interessant. Ik heb het al een aantal keren in andere boeken gelezen. Maar ik neem aan dat het boek dat jij noemde het origineel is.
Ruby
Forum fan

Bericht door Ruby »

Jammer dat er nog niet meer mensen gestemt hebben.

Ik wil me nergens mee bemoeien (maar doe het dus toch... beetje tegenstrijdig), maar ik vroeg me af of er nog twee mogelijke antwoorden bij konden. Namelijk:
Schepping + evolutie
In ieder geval niet schepping en/of evolutie.

Zelf zie ik wel wat in schepping en evolutie. Het scheppingsverhaal zoals in de bijbel beschreven, lijkt me niet exact zo te zijn gegaan. En er zijn wel degelijk wat veranderingen en mensen en dieren die heel goed uitgeled kunnen worden door evolutie.

En het zal inderdaad wel zo zijn, dat we nooit precies het antwoord zullen weten. En in hoeverre is dat eigenlijk ook van belang?
Groeten van Ruby
-------------------------------------------
I don't question your existence - God
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Op jouw verzoek Ruby, heb ik een poll optie toegevoegd. Schepping en evolutie.

ciao.. Devious... 8)
ps. Ik ben nu bezig met iets te schrijven over creationisme, en verbaas me over de baarlijke nonsens wat sommige creationisten uitkramen.
Ruby
Forum fan

Bericht door Ruby »

Devious schreef:Op jouw verzoek Ruby, heb ik een poll optie toegevoegd. Schepping en evolutie.
Leuk zeg :D
Devious schreef: ps. Ik ben nu bezig met iets te schrijven over creationisme, en verbaas me over de baarlijke nonsens wat sommige creationisten uitkramen.
Tell me... ik ben reuze benieuwd. Wat voor nonsens bijvoorbeeld?
[/quote]
Groeten van Ruby
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Nou,, ik ben nog druk bezig en als het klaar is, zal ik er zeker een topic over beginnen.
Maarrre, een tip van de sluier. Ene arme meneer Darwin, krijgt van de creationisten de schuld van de misdaden van Hitler Duitsland, de uitwassen van het communisme en de creationisten kennen niet (of willen niet kennen, omdat het zo goed uitkomt) het verschil tussen Darwinisme en Sociaal-Darwinisme. En dat terwijl de beste man alleen maar beschreef wat hij zag in de natuur; natuurlijke selectie, strijd om het bestaan en het overleven van de best aangepaste. Afgezien van het feit dat deze selectiemeganismen niet altijd gewelddadig en egoistisch zijn (altruisme, samenwerking en symbiose zijn net zo belangrijk en vaak nog belangrijker dan eerder genoemde), was Darwin een heel zachtaardig man die tegen slavernij en uitbuiting was, en niet racistischer dan zijn tijdgenoten. http://home.att.net/~troybritain/articl ... n_race.htm

ciao.. Devious.. 8)
Enigma
Forum fan

Bericht door Enigma »

Ik heb ingevuld schepping en evolutie want ik geloof niet in de letterlijke versie van welk scheppingsverhaal dan ook maar in een symbolische/geestelijke betekenis en daarbinnen is de evolutie gewoon een gegeven.

De "zeven dagen en nachten" van het bijbelse scheppingsverhaal kunnen eonen behelzen wat mij betreft.

Maar ik kan ook niet geloven in de "big bang" en dat alles ontstaan is uit toeval, per ongeluk, uit niets...........iets is een totaal onlogische conclusie voor mij, volgens mij kan er alleen maar iets uit iets komen.

Bovendien vind ik de aarde met zijn gigantisch complexe eco systemen, de enormiteit van de perfectie die daar in te vinden zo groot dat ik die onmogelijk als iets strikts "natuurlijks" kan zien, allen maar stof en materie en geen geest dat gaat voorbij mijn bevattingsvermogen.

Past gewoon niet in mijn (blonde) hoofdje. :?

Ik kijk uit naar je artikel Devious vooral ook omdat ik op verschillende sites al opmerkingen tegen kom als dat Darwin zelf van gedachten is veranderd vlak voor hij stierf of op zijn sterfbed?! Broodje aap???

Enigma.
Geen mens is intelligent genoeg om de eigen domheid te begrijpen.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Enigma schreef: Ik heb ingevuld schepping en evolutie want ik geloof niet in de letterlijke versie van welk scheppingsverhaal dan ook maar in een symbolische/geestelijke betekenis en daarbinnen is de evolutie gewoon een gegeven.
Ik neig soms ook wel naar deze optie, maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik het gewoon niet weet. Evolutie is niet per definitie antireligieus. Het kan prima samen, zolang er maar niet te letterlijk naar teksten word gekeken.
Maar ik kan ook niet geloven in de "big bang" en dat alles ontstaan is uit toeval, per ongeluk, uit niets...........iets is een totaal onlogische conclusie voor mij, volgens mij kan er alleen maar iets uit iets komen.
Big Bang hoeft niet te betekenen dat er voor die tijd niets was. Het heelal dijdt uit, dus is het waarschijnlijk dat alles op één punt is begonnen. Maar door de zwaartekracht zal het heelal op een gegeven moment ook weer gaan krimpen. Dit is nu al aan de gang. Over, ik meen een miljard jaar, zal ons melkwegstelsel botsen op het Andromedastelsel, en daarna gedurende vele miljoenen jaren heen en weer jojoën, waarna de beide stelsels één geheel zullen gaan vormen. Zo komt alles weer bij elkaar. Sterren die uitgebrand zijn klappen in elkaar en vormen een zogeheten zwart gat. Deze zwarte gaten hebben zo'n grote zwaartekracht dat zelfs licht niet kan ontsnappen. Ook sterren en planeten worden opgeslokt door deze zwarte gaten. Het is niet ondenkbaar dat er in een zeer verre toekomst een soort 'big crunch' zal plaatsvinden, doordat zwarte gaten complete sterrenstelsels opslokken, totdat er niets meer is en er vervolgens weer een nieuwe oerknal plaatsvind.
Misschien is er voor de oerknal ook wel een heelal geweest.
Bovendien vind ik de aarde met zijn gigantisch complexe eco systemen, de enormiteit van de perfectie die daar in te vinden zo groot dat ik die onmogelijk als iets strikts "natuurlijks" kan zien, allen maar stof en materie en geen geest dat gaat voorbij mijn bevattingsvermogen.

Ik vind de natuur zeker indrukwekkend, maar niet perfect. De 'schepper' heeft wel wat steekjes laten vallen. Een aantal nutteloze organen. En fouten in het ontwerp. Piet Vroon heeft daar een leuk boekje over geschreven (veertig klachten aan de schepper)
Ik kijk uit naar je artikel Devious vooral ook omdat ik op verschillende sites al opmerkingen tegen kom als dat Darwin zelf van gedachten is veranderd vlak voor hij stierf of op zijn sterfbed?! Broodje aap???
Dat hij van gedachten zou zijn veranderd ben ik nog nooit in een serieus artikel of boek tegengekomen. Ik denk dat het inderdaad een broodje aap verhaal is.
Feit is wel dat Darwin helemaal niet zo negatief tegenover religie stond als mensen vaak denken. Hij is notabene begraven in een kerk (westminster abbey).
ciao.. Devious... 8)

Enigma.
Ruby
Forum fan

Bericht door Ruby »

Devious schreef:Evolutie is niet per definitie antireligieus. Het kan prima samen, zolang er maar niet te letterlijk naar teksten word gekeken.
Dit denk ik nou ook, maar ik krijg weleens het gevoel dat dit nog maar weinig bekend is. Velen zijn als het ware zwart wit. Of evolutie of creationisme. Krijgen jullie ook dat gevoel?
Groeten van Ruby
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Ruby schreef:
Devious schreef:Evolutie is niet per definitie antireligieus. Het kan prima samen, zolang er maar niet te letterlijk naar teksten word gekeken.
Dit denk ik nou ook, maar ik krijg weleens het gevoel dat dit nog maar weinig bekend is. Velen zijn als het ware zwart wit. Of evolutie of creationisme. Krijgen jullie ook dat gevoel?
Ja, soms wel. maar toch zijn er veel religieuze mensen die in één of andere vorm van evolutie geloven. En het is ook niet zo dat alle evolutieaanhangers per definitie anti-religie zijn. Het zijn vaak de zogenaamde 'jonge aarde' creationisten waar men zich aan stoort. Deze geloven dat de aarde minder dan tienduizend jaar oud is. En de drogredeneringen waar sommige creationisten zich van bedienen zaaien vaak kwaad bloed. (bijv. 'evolutie is slecht en bestaat niet, want sociaal-darwinisten, communisten en fascisten geloven in evolutie')
ciao.. Devious.... 8)
Ruby
Forum fan

Bericht door Ruby »

(...) evolutie is slecht en bestaat niet
En dan te bedenken dat er in de Bijbel ook staat dat je niet mag oordelen. Juist iemand als Jezus deed dat niet. Hij praatte met mensen, maar kwam niet met een beschuldigende vinger.
Ik snap de mensen die dit soort uitlatingen doen niet. Ik denk dat ze de boodschap van Jezus dan toch niet zo goed hebben begrepen.
Groeten van Ruby
Plaats reactie