Dalai Lama

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

a.r.

Dalai Lama

Bericht door a.r. » 25 sep 2007 00:14

Ik kwam onderstaand bericht tegen op Google en dacht nergens meer van op te kunnen kijken, maar het blijkt dus toch te kunnen:

Dalai Lama: spiritueel leider of dictator?
Nederland was recentelijk even in de ban van de Dalai Lama. De Tweede Kamer, Wijers en Kok tartten de Chinese leiders door hem hartelijk te ontvangen. En de belangstelling voor een honderd gulden kostende Tibetaanse meditatie onder leiding van de Meester zelf was zo groot dat de Haagse ringweg dichtslibde en duizenden naar spirituele voeding zoekende volgelingen een uitverkocht Haags Congrescentrum troffen. Maar schuilt in deze geestelijk leider niet een ordinaire dictator?
De Tibetaanse Dalai Lama weet een groeiend aantal new agers en toeristen in te palmen. Zijn Tibetaanse variant van het boeddhisme wint in het westen snel aan populariteit. Maar ook het aantal critici neemt toe. Dat bewijzen Der Schatten des Dalai Lama en Dalai Lama. Fall eines Gottkönigs, twee onlangs verschenen boeken die met de mythe van de vredige en vriendelijke Dalai Lama de vloer aanvegen.

Het vierjarige jongetje Tenzin Gyatso werd in 1940 de veertiende Dalai Lama van Tibet. Hij vluchtte in 1959, negen jaar nadat Tibet door de Chinezen werd bezet, naar India en vormde een regering in ballingschap. Gyatso gelooft werkelijk dat hij God is en wil door zijn onderdanen aanbeden worden. Tibetanen moeten hem "de Oceaan van Wijsheid" noemen en mogen hem nooit in de ogen kijken.

Voor de Chinese bezetting waren er meer dan zesduizend kloosters, centra waarin de religieuze, politieke en economische macht van Tibet lag opgehoopt. De boeddhistische orden waren feodale grootgrondbezitters en beschikten daarbij over enorme paleizen, waarvan de grootste meer dan duizend kamers tellen. Het overgrote deel van de Tibetaanse bevolking is straatarm. Men lijdt honger en woont in schamele hutten. Dat was al zo onder de Tibetaanse junta en ook de Chinese bezetting bracht geen verandering.

Voor de komst van de Chinezen was de bevolking ingedeeld in negen rangen. De horigen en de vrouwen hoorden bij de laagste rangen. Ze werden beschouwd als sprekende dieren. Ze hadden geen vrijheid van meningsuiting. Ze werden dom gehouden en bang gemaakt met mythische verhalen over demonen. Leverden ze desondanks toch kritiek, dan riskeerden ze gevangenisstraf en marteling in de kerkers van de kloosters. Bij diefstal konden hun handen worden afgehakt. Lijfstraffen waren net als in andere feodale slavenmaatschappijen heel gewoon.

Veel Tibetanen zullen heimelijk opgelucht zijn geweest toen de Chinezen begonnen om de paleizen en kloosters met de grond gelijk te maken. Maar de Chinese bezetter onderdrukt elke vorm van kritiek met harde hand. Verder richt de bezetter in Tibet ecologische en sociale rampen aan.

Patriarchaal

De Tibetaanse elite nam Gyatso als klein kind apart. Op occulte wijze zou aangetoond zijn dat hij de reïncarnatie was van de pas overleden dertiende Dalai Lama. Die eer kan in het patriarchale Tibet alleen jongens te beurt vallen. Jaarlijks worden trouwens heel veel jongetjes van vier jaar oud bij hun ouders weggehaald om monnik te worden. Ze moeten tot zestien uur per dag in donkere en vochtige kamers boeddhistische teksten uit hun hoofd leren. Ze mogen niet zelf kiezen wat ze willen worden. Ze worden gehersenspoeld en opgeleid om lid te worden van de mannelijke Tibetaanse elite.

Het Tibetaanse boeddhisme is vervuld van machismo en homofobie. 'Zijne Heiligheid' de Dalai Lama zegt bijvoorbeeld: "Volgens de boeddhistische traditie is er niets mis met het bezoek aan dames van lichte zeden, mits de daartoe geëigende organen worden gebruikt". Contact via "handen, mond of anus" noemt hij "seksueel wangedrag", evenals "betrekkingen tussen man en man en vrouw en vrouw". De religie van de Tibetaanse leider en zijn volgelingen is extreem patriarchaal en vrouwvijandig. Het gaat om een geloof van en voor mannen, bedoeld om "het vrouwelijke" te onderdrukken en te overstijgen door middel van tantrische rituelen.

De religieuze junta onder leiding van Zijne Heiligheid wankelde na de Chinese inval en besloot in 1956 om "de strijd tussen het communisme en kapitalisme te gebruiken om met alle middelen, ook de bewapende opstand, politieke hervormingen in Tibet te verhinderen". Om democratisering te voorkomen ging de Lama een "gulden middenweg" bewandelen tussen de twee toenmalige wereldsystemen. Dat leverde hem in 1989 zelfs de Nobelprijs voor de vrede op.
Tot op heden heeft de Tibetaanse regering in ballingschap nog geen enkele aanzet gegeven tot de oprichting van een parlement. Gyatso heeft ook geen verkiezingen uitgeschreven onder zijn meer dan honderdduizend gevluchte landgenoten in India.

De junta verhindert ook de oprichting van opleidingsinstituten en universiteiten buiten de religieuze kloosters om. Ook is men fel tegen het "geëngageerde boeddhisme" uit Thailand en Vietnam. De aanhangers daarvan voeren ook actie voor bijvoorbeeld het milieu of de mensenrechten. "Dat is niet goed. Het doel van het boeddhisme is innerlijke verlichting", aldus Penor Rinpoche, een juntalid dat enige tijd geleden in Amsterdam was. En zolang je niet zo "verlicht" bent als de leden van de junta, "kan je mensen slechts tijdelijke en onvolledige hulp bieden". Alles dat "een werkelijk verlicht mens" zoals hijzelf doet, is volgens hem per definitie "ten gunste van andere wezens". Rinpoche plaatst de junta zo boven iedere morele of politieke beoordeling.

Orakel

Het is haast als vloeken in de kerk, maar het staat wel als een paal boven water: de Dalai Lama schendt de geloofsvrijheid en de mensenrechten. Ook Tibetaanse geloofsgenoten beschuldigen de Dalai Lama hiervan.

Eén van hen, Lama Kundeling Rinpoche, bezocht vorig jaar Nederland. Volgens Kundeling zijn de positie die de Dalai Lama zich toeëigent en de dogma's die hij verkondigt, regelrecht in strijd met de geest van Boeddha. De Dalai Lama verdenkt Kundeling ervan dat hij een Chinese spion is die de Tibetaanse zaak schade toebrengt. De Dalai Lama valt Kundeling aan omdat hij, en veel andere Tibetaanse monniken, de populaire god Dorje Shudgen vereren. De Dalai Lama heeft de verering van deze godheid verboden, hoewel veel grote boeddhistische leraren uit het verleden er ook aanhanger van waren. De Dalai Lama heeft Dorje Shudgen warempel zelf ook jarenlang vereerd.

De afwijzing van Dorje Shudgen zou de Dalai Lama zijn ingegeven door het orakel Nechung. Dat orakel openbaarde vier jaar geleden dat Dorje Shudgen een Chinese geest is die de onafhankelijkheid van Tibet en de gezondheid van de Dalai Lama bedreigt. In feite was Dorje Shudgen een heilige die zich in de zeventiende eeuw verzette tegen een voorganger van de veertiende Dalai Lama. Hij stierf als martelaar.

Veel vereerders van Dorje Shudgen zijn sinds het verbod door andere boeddhisten bedreigd en mishandeld. "De Dalai Lama heeft ons zelfs smeriger dan Chinese communisten genoemd. Wij zijn dus erger dan erg", aldus Kundeling.

Volgens Kundeling wil de Dalai Lama dezelfde geestelijke en wereldlijke macht als de paus in de Middeleeuwen in Europa had. De wil van de Dalai Lama is wet. "De verering van Dorje Shudgen gebruikt de Dalai Lama als zondebok om de sterkste onafhankelijke stroming in het Tibetaanse boeddhisme te verzwakken", aldus Kundeling.

Tijdens toespraken in Europa confronteren protesterende monniken de Dalai Lama met deze kritiek. Volgens deze monniken ontpopt de Dalai Lama zich als een fundamentalist die religie gebruikt voor zijn politieke doelen. Kundeling snapt wel dat het imago van de Dalai Lama in het westen moeilijk valt te doorbreken. "Veel mensen zijn op zoek naar een integere, spirituele leider. En die denken ze in de Dalai Lama gevonden te hebben. Bovendien vormt hij in zijn strijd voor een vrij Tibet een uitstekend instrument tegen China."

De VVD en het CDA maken dan ook graag gebruik van dat "instrument". Op hun initiatief was de Dalai Lama bij zijn bezoek aan Nederland te gast in de Tweede Kamer. Ook had Zijne Heiligheid een ontmoeting met minister Van Aartsen en premier Kok.

Extreem rechtse contacten

De Dalai Lama onderhoudt in zijn Indiase hoofdkwartier contacten met vele wereldleiders. En met extreem rechtse topfiguren. Hij laat zijn teksten in diverse landen uitgeven door extreem rechtse uitgeverijen.

Goede contacten met nazi's had hij al tijdens de Tweede Wereldoorlog, onder meer met Heinrich Harrer. Harrer was lid van de SA, SS en NSDAP. Zijn levensverhaal vormde de basis voor de film Seven years in Tibet, waarin de nazi Harrer wordt witgewassen. Harrer werd in 1939 door SS chef Himmler samen met onder andere de SS antropoloog Beger naar Tibet gestuurd, onder meer om schedelmetingen te doen. De SS expeditie legde contact met de Dalai Lama, die daar tot op heden nog steeds niets over wil zeggen. Harrer bleef in Tibet tot in de jaren vijftig en werd de vertrouweling en propagandachef van de Dalai Lama.

Gyatso is ook goed bevriend met enkele antisemitische sekteleiders. Hij laat zich door hen ondersteunen en verleent wederdiensten. Zijn meest omstreden vriend is Shoko Asahara, de leider van de Japanse Aum sekte. Gyatso vond dat Asahara "de geest van een Boeddha" had en schreef aanbevelingsbrieven voor hem. Daarin staat dat de Aum sekte "het publieke bewustzijn verhoogt door religie en sociale activiteiten, en sociale vriendelijkheid promoot". Asahara maakte dankbaar grote sommen geld over naar Gyatso. Die geldstroom droogde op nadat de Aum sekte begon met gifgasaanvallen op de Tokyose metro. Enige tijd daarna zei Gyatso bij een bezoek aan Japan dat hij Asahara "vier of vijf keer had ontmoet. Ik beschouw hem als mijn vriend, maar niet noodzakelijk als een perfecte vriend".

Gyatso heeft het verder geschopt dan de zo verafschuwde Khomeiny. Hij verenigt de religieuze, politieke, economische en culturele macht in één persoon en hij staat aan het hoofd van een staatsapparaat in ballingschap dat alle liberale westerse normen overtreedt. Er is geen scheiding tussen kerk en staat, zelfs geen schijn van een minimale burgerlijke democratie, geen persvrijheid, geen vrijheid van beroepskeuze of levensinvulling, geen vrijheid van seksuele voorkeur en geen emancipatie van de vrouw.

Hoe kan een politiek systeem voor het "Tibetaanse volk" goed zijn als het voor ons een politieke en religieuze hel zou zijn? Westerse Tibet steungroepen menen werkelijk dat het boeddhistische systeem van nature bij de Tibetanen hoort. De Tibetaanse volksziel zou nu eenmaal niet anders zijn. Tibetanen zijn voor menige westerling geen mensen die zelf hun geschiedenis maken, maar mythische mensen uit een verleden, uit een andere, aparte wereld. Mensen voor wie onze eigen politieke normen niet lijken te gelden.

Eric Krebbers
Harry Westerink

Wie kan op dit verhaal een goede toelichting geven? :?

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 25 sep 2007 06:52

Bovenstaande is een "ander geluid" dat ook ik nog nooit eerder gehoord heb.

"Harry Westerink en Eric Krebbers zijn medewerkers van het blad De Fabel van de illegaal en van SIMPOS."

Wie kent deze magazines? Ze worden ook ergens uitgemaakt voor "linkse nazi's", maar dit is hier in de eerste plaats een scheldterm bedacht door iemand die zich door hen zeer gekrenkt voelt.
( http://www.andreas333.com/nl/weerwoord/ ... tnazis.htm , het wordt me niet duidelijk wie de schrijver is)
Het schijnt dat deze twee schrijvers van artikelen fel allerlei spirituele nieuwlichterij aan de kaak stellen. http://www.stelling.nl/simpos/publikaties.htm Als je op laatstgenoemde link verder klikt kom je ook op deze pagina terecht:
http://www.stelling.nl/simpos/asatru.htm
Moet ik hier uit opmaken dat het om neo-pagans gaat met een voorliefde voor oudgermaans heidendom? Of is dit ook slechts een onderdeel van alle 'spirituele troep' die men aan de kaak wil stellen in Simpos. Ik denk eigenlijk het laatste. Zie ook http://www.stelling.nl/simpos/racisme.htm#antisem

Ik las één ander artikel van het tweetal, net als het artikel hierboven zeer goed geschreven: http://www.ravagedigitaal.org/archief_1999/7799ar07.htm .
Dit is een website van een blad "Ravage". Wat voor blad is dat?
Laatst gewijzigd door Rereformed op 25 sep 2007 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time

The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet » 25 sep 2007 09:50

Ravage is (was?) een blad uit de links-activistische hoek. Krakers, radicalen, autonomen enzo.

Die laatste link doet het trouwens niet.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark

Exdeo
Forum fan
Contacteer:

Re: Dalai Lama

Bericht door Exdeo » 25 sep 2007 13:04

Dat het Tibet voor de Chinese invasie niet zo rooskleurig was als de meeste westerlingen denken, is niet nieuw voor mij. Ik ben er geweest, en heb er wat boeken over gelezen. Tibet was voor de Chinese invasie inderdaad een feodale theocratie, waarbij de helft van de mannelijke bevolking in kloosters leefden, de andere helft + de vrouwen werkten zich te pletter voor deze kloosters. Er was maar 1 ziekenhuis en die stond in Lhasa mensen moesten daarheen lopen! De enige kennis en onderwijs zat inderdaad in de kloosters. Dit zijn feiten die niet verzwegen worden, en zelfs de Dalai lama geeft toe dat het in de toekomst anders moet. Voor westerlingen zijn de Tibetaanse monniken romantische underdogs, en zonder er verder over na te denken roepen ze Free Tibet. De werkelijkheid over Tibet is iets genuanceerder

Overigens is dit stuk wel erg cynisch en negatief maar een leuk tegengeluid voor al te naïeve Tibet bewonderaars.

De Dalai Lama heeft eens gezegd dat er een democratie moet komen in een bevrijd tibet, maar heeft inderdaad nog geen parlement in exile opgericht.

Wat hij gezegd heeft over homo en vrouwen zoals hier gesteld word is mij onbekend. Meestal is boeddhisme vrij mild over homoseksualiteit (met name in Thailand) ze zien het gewoon als je karma.
Homoseksualiteit kwam ook vrij veel voor in de tibetaanse kloosters, probeer maar eens de helft van de mannelijke bevolking in een klooster te houden en van sex af te houden.

Harrer was een nazi, maar volgens hem zelf was dat de enige manier om in die tijd met bergexpedities mee te doen, zie:
http://www.geocities.com/CapitolHill/Se ... rrnazi.htm
Dat hij mee geweest is met de zoekexpeditie naar de oer ariërs is volgens mij niet waar. Ik heb er althans nooit iets over gehoord, en wel een documentaire over deze expeditie gezien.

Dat de Dalai lama rechts is, antisemitisch, en een dictator lijkt mij ook zwaar overdreven, en niet waar.

(PS. mijn avatar is van een foto die ik zelf gemaakt heb in de jokhang tempel in Lhasa)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 25 sep 2007 14:41

The Prophet schreef: Die laatste link doet het trouwens niet.
Sorry. De link was het einde van mijn zin; ik had er per ongeluk een punt achter gezet. Heb het gecorrigeerd.

@Exdeo: Bedankt voor de informatie.
Born OK the first time

Exdeo
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Exdeo » 25 sep 2007 17:16

Ik heb nog een beetje gesurft op Internet, en de Dalai Lama riep de democratie uit in 1960 maar behield zelf het recht om een kabinet te kiezen. Maar na een aantal hervormingen kunnen de Tibetanen nu (sinds 2000) hun eigen president kiezen, zie:
http://www.phayul.com/news/article.aspx?id=17817

Wat homo’s betreft de Dalai lama sprak een steunbetuiging uit voor de homodemonstratie in Moskou
Zie:
http://www.homo-emancipatie.nl/Nieuws/I ... entie.html

Wat de joden betreft, ziet hij juist de spirituele overleving van de Babylonische ballingsschap door de joden als les
Zie:
http://www.itvs.org/jewinthelotus/exile.html

Op de (westerse) vraag of hij in zijn volgende reïncarnatie misschien als vrouw terug zou kunnen komen, schijnt hij gezegd te hebben: waarom niet.

http://www.rfa.org/english/features/wom ... tow_tibet/

a.r.

Bericht door a.r. » 25 sep 2007 17:46

@ Exdeo, dank je wel voor dat surfen :D.. Ik heb het vluchtig doorgenomen, zal vanavond ermee verdergaan..........

a.r.

Bericht door a.r. » 27 sep 2007 01:13

Willem_B
Ervaren pen

Bericht door Willem_B » 02 dec 2007 00:05

De inhoud van het artikel verbaast me niks. Heel wat was er me van bekend, inhoudelijk, zonder de specifieke details.
De inhoudelijke kant die me goed bekend was: harde dictatuur, strict kastenstelsel, verplicht ééngodsdienststelsel... en als mannenmaatschappij... ja, dat is bijna open deuren intrappen: welke centralistische maatschappij was GééN zuivere mannenmaatschappij!? (Ik hoor de vrouwen grinnikken: het is gewoon waar!)

Ik lees hierboven tussen de regels dat sommige mensen zich verbazen dat zoiets kan voorkomen onder boedhisten!? Ook dat verbaast me niks. Bijvoorbeeld in Japan, waren heel wat boedhhistische ordes roofridderordes. De hele zever van het "mooie" van gevechtsporten, komt van daar. Dat waren kloosteropleidingen tot oorlogsmachines, moordmachines, niet meer of niet minder. Rond 1278 heeft de sjogun er eens korte metten mee gemaakt, met al deze ordes tegelijk, in Nara (grondig geslacht... en toen werd het rustig... voor lange tijd) Later Nog eens: 1571, in Kyoto. De Enryakuji tempel op de Hiei berg in Kioto is vandaag een vrolijke toeristenbestemming zoals alle overige tempels.
De Japanners proberen ons dat nu allemaal romantisch voor te stellen.
Er bestaan in Japan nog steeds boedhistische sectes die geweld/strijd/oorlog "aanbidden", bijvoorbeeld de sectes van de Nichiren boudhistische groep. Om maar te zwijgen van de 'nieuwe' gewelddadige secten die een onduidelijke gemengde boedhistisch-shintoistische komaf hebben. Extreem racistische sectes zijn er ook: één gelooft dat op het einde der tijde indereen op aarde er aan gaat, behalve het uitverkoren volk: Japanners. (Kennen we dat versje nog van ergens?)
...

Te weinig tijd om hier enigzins dieper op in te gaan,

a.r.

Bericht door a.r. » 02 dec 2007 00:55

Willem_B schreef:De inhoud van het artikel verbaast me niks. Heel wat was er me van bekend, inhoudelijk, zonder de specifieke details.
De inhoudelijke kant die me goed bekend was: harde dictatuur, strict kastenstelsel, verplicht ééngodsdienststelsel... en als mannenmaatschappij... ja, dat is bijna open deuren intrappen: welke centralistische maatschappij was GééN zuivere mannenmaatschappij!? (Ik hoor de vrouwen grinnikken: het is gewoon waar!)

Ik lees hierboven tussen de regels dat sommige mensen zich verbazen dat zoiets kan voorkomen onder boedhisten!? Ook dat verbaast me niks. Bijvoorbeeld in Japan, waren heel wat boedhhistische ordes roofridderordes. De hele zever van het "mooie" van gevechtsporten, komt van daar. Dat waren kloosteropleidingen tot oorlogsmachines, moordmachines, niet meer of niet minder. Rond 1278 heeft de sjogun er eens korte metten mee gemaakt, met al deze ordes tegelijk, in Nara (grondig geslacht... en toen werd het rustig... voor lange tijd) Later Nog eens: 1571, in Kyoto. De Enryakuji tempel op de Hiei berg in Kioto is vandaag een vrolijke toeristenbestemming zoals alle overige tempels.
De Japanners proberen ons dat nu allemaal romantisch voor te stellen.
Er bestaan in Japan nog steeds boedhistische sectes die geweld/strijd/oorlog "aanbidden", bijvoorbeeld de sectes van de Nichiren boudhistische groep. Om maar te zwijgen van de 'nieuwe' gewelddadige secten die een onduidelijke gemengde boedhistisch-shintoistische komaf hebben. Extreem racistische sectes zijn er ook: één gelooft dat op het einde der tijde indereen op aarde er aan gaat, behalve het uitverkoren volk: Japanners. (Kennen we dat versje nog van ergens?)
...

Te weinig tijd om hier enigzins dieper op in te gaan,
@Willem-B,

Mocht je de komende weken of maanden toch nog ergens tijd vandaan kunnen halen om wat meer details te geven, stel ik dat zeer op prijs......in een naief, ver en grijs (één jaar) verleden zei ik n.l. altijd dat als ik ooit al een geloof aan zou gaan hangen dat het boeddisme dan het dichtst bij mij stond, omdat het in mijn vérromantiseerde ogen geweldloosheid voor stond..... :? Weer een luchtballon geklapt ............

Willem_B
Ervaren pen

Bericht door Willem_B » 02 dec 2007 01:16

OK.
Het 'bestaat' in het boedhisme, zeker en vast, maar in het boedhisme kan doodgewoon alles.
Want wat is het in essentie, als afsplitsing van het Hindouisme dan, trouwens meer dan een leer "hoe je de reincarnatie kan OVERSLAAN", en van den hip-hop in één keer naar het Nirwana vertrekken in plaats van na bvb 37 verdomde levens!???
......................
Al de rest zijn de vele verschillende sectarische invullingen om het ding te belijden.

Hier voor de gezelligheid een leuk plaatje met 2 roofriddermonnikken er op:
Afbeelding (Sōhei)

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 02 dec 2007 01:40

Rereformed schreef: "Harry Westerink en Eric Krebbers zijn medewerkers van het blad De Fabel van de illegaal en van SIMPOS."

Wie kent deze magazines?
Ikke.
Ik heb ze al bijna tien jaar in mijn kast liggen; althans de uitgaven die mij interesseerden, waaronder die over de Dalai Lama. Het zal mij niets verbazen als er een behoorlijke kern van waarheid in zit, alhoewel er genoeg bij is waar ik mijn twijfels bij heb, omdat het matig onderbouwd is. Ze leggen hun afschuw er ook wel erg dik bovenop (dat hoeft niet erg te zijn, maar dat is het wel wanneer het te zwak onderbouwd is).
Tibet is in ieder geval niet het vredige paradijs dat mensen ervan maken.
Dit is een website van een blad "Ravage". Wat voor blad is dat?
Een links actieblad. Stond een hoop utopistische en anarchistische troep in, maar er heeft ook ooit een goed artikel ingestaan over Sai Baba. Ooit dacht ik dat hij de redder van de wereld was; de incarnatie van Vishnu (nee, dat is geen grapje); dat artikel heeft me wakker geschud.

Grtz..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 02 dec 2007 01:46

De grote Japanse Zenmeesters van de flowerpower tijd (namen ben ik even kwijt, sorry), waren fout in de Tweede Wereldoorlog. Ze leerden de Japanse soldaten hoe zij met meditatietechnieken hun geest tot rust konden brengen, zodat zij op het strijdtoneel effectiever konden doden.

Van de Dalai Lama weet ik me overigens ook nog te herinneren dat hij bevriend was met de Shoko Asahara van de Aum Shirikyo sekte (van de sarin aanslag in de japanse metro). Uiteraard werd de vriendschap verbroken na deze gebeurtenissen, maar het geeft wel te denken.

Grtz..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

a.r.

Bericht door a.r. » 02 dec 2007 01:52

Ik word steeds nieuwsgieriger!! :?

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 02 dec 2007 02:08

Ik herinner me ook een boeddhistisch geschrift genaamd 'Kalachakra Tantra'.
Ik heb even voor je gegoogled, en wat interessants gevonden (al wil ik er meteen bij zeggen dat je de critici ook niet altijd helemaal kunt vertrouwen, maar het geeft wel te denken.)
Over de geheime riten van de Kalachakra Tantra mag onder dreiging van Middeleeuwse straffen voor lichaam en ziel door niet-ingewijden niet gesproken worden. Wanneer iemand de geheimen ervan verklapt, “zal zijn hoofd en hart exploderen.” En hij zal in de diepste hel smoren. Dat heeft een goede reden, want in de acht hoogste inwijdingen komen dingen ter sprake die een humanistisch waardesysteem rechtsreeks tegenspreken (Michael Henss – Kalachakra – ein tibetisches Einweihungsritual – Zürich 1985, 46).
De Kalachakra Tantra is allesbehalve pacifistisch, maar profeteert en moedigt een bloedige godsdienstoorlog tussen boeddhisten en niet-boeddhisten om de wereldheerschappij aan (De mythe van Shamballa).
Als hoofdtegenstanders van het Boeddhisme noemt de tekst expliciet de “leiders” van de drie monotheïstische religies (Jodendom, Christendom, Islam): “Adam, Henoch, Abraham, Mozes, Jezus, de persoon in het witte gewaad [Mani], Mohammed, en Mathani [de Mahdi].” De Kalachakra Tantra betitelt hen als “de familie van de demonische slangen” (Shri Kalachakra I. 154).
De Kalachakra Tantra richt zich bijgevolg tegen alle religies die een Semitische oorsprong hebben, en om deze reden werd er door radicale rechtse antisemitisch ingestelde kringen voor hun racistische propaganda gebruik van gemaakt.
De Kalachakra Tantra roept op tot een wereldwijde oorlog tussen de Islamitische en niet-islamitische wereld, waarin de aanhangers van Mohammed als de hoofdtegenstanders van de Boeddhisten worden aangeduid. De oorspronkelijke tekst spreekt erover dat “het genadeloze idool van de barbaren, de demonische Incarnatie” in Mekka leeft. (Shri Kalachakra I. 154). Van de hoofdtegenstanders van de toekomstige Shambala koning, Rudra Chakrin, leren we dat zij mleccha genoemd worden wat zowel “barbaar” als “inwoner van Mekka” betekent. Een ander commentaar op de Kalachakra spreekt over Rudra Chakrin (toornige veldheer) als de “vernietiger van de Meccla’s”.
Pagina’s lang en met enthousiasme voor details worden in de Kalachakra Tantra de moorddadige superwapens beschreven waarover het boeddhistische Shamballa-leger beschikt en die het tegen de “vijanden van de leer” inzet (Shri Kalachakra I, 128 – 142). Moderne Lamaïstische commentaren op deze bewapeningsfantasieën trekken spectaculaire vergelijkingen met wapens uit de 20e en 21e eeuw.
De boeddhistische oorlogvoering in de Shamballa-gevechten richt zich duidelijk niet naar de principes van het volkerenrecht, maar gaat door voor “genadeloos” en “wreed”. “De uiterst wilde [boeddhistische] soldaten zullen de barbaarse troepen terneer werpen” en “vernietigen”. (Shri Kalachakra I. 163/165).
Alle deelnemers aan een Kalachakra-inwijding (dus ook die van Graz) hebben het bedenkelijke recht als “Shamballa-soldaat” wedergeboren te worden om in de geprofeteerde eindstrijd in overeenstemming met hun stand als infanterie of als officier te strijden. Hoge Lama’s van bepaalde bloedlijnen hebben nu al de posten in de generale staf toebedeeld gekregen. Dankzij de massale inwijdingen die de Dalai Lama al jarenlang uitvoert, kan hij inmiddels wel meer dan een miljoen “soldaten” voor de Shamballa-oorlog gerekruteerd hebben (E. Bernbaum – Der Weg nach Shamballa – Auf der Suche nach dem sagenhaften Königreich im Himalaya – Hamburg 1982, 252, 35).
Volgens een visioen van de Tibetaanse Lama Kamtrul Rinpoche is het de gereïncarneerde Dalai Lama zelf die als toornige veldheer (Rudra Chakrin) de boeddhistische legers in de Shamballa-oorlog zal aanvoeren om “al het kwaad in het universum” te onderwerpen. Propagandisten van de Kalachakra Tantra verdedigen een primitieve martelarencultus die lijkt op die van de islamitische djihad-strijders: wie tijdens de Shamballa-oorlog omkomt, is als beloning ervan verzekerd dat hij het Shamballa-paradijs zal binnengaan (E. Bernbaum – Der Weg nach Shamballa – Auf der Suche nach dem sagenhaften Königreich im Himalaya – Hamburg 1982, 253).
De Kalachakra Tantra bevordert op alle niveaus het denken en handelen volgens vijandbeelden en propageert geheel in tegenspraak met de oorspronkelijke leer van de historische Boeddha (Theravada) en de ethische eisen van het Mahayana-Boeddhisme de oorlog tussen “de goeden” en “de kwaden”, tussen “de gelovigen” en “de ongelovigen.”
De Kalachakra Tantra houdt een boeddhistische staatsleer in. Deze is nog theocratischer dan de opvatting die de fundamentalisten van theocratie hebben, want de boeddhistische “chakravartin” (wereldheerser) wordt als directe “incarnatie” of “emanatie” van de hoogste Boeddha (Adi-Buddha), als wandelende “Godmens” op aarde beschouwd, terwijl de “kalief” slechts de plaatsvervanger van God (Allah) op aarde is, aan wie nog niet eens de rang van een profeet toekomt.
Aan het hoofd van de autoritaire boeddhocratische Kalachakra-staat staat een absolute “priesterkoning” (chakravartin) op de leeuwentroon, die de religieuze, politieke, rechterlijke en militaire macht in zijn eigen persoon verenigt. De burgerlijke machtenscheiding is hier volledig onbekend. Wie de staatsrechterlijke positie van de Dalai Lama in het traditionele Tibet (tot 1957) kent, weet dat het ambt van de Tibetaanse “Godkoning” aan die van een chakravartin in het klein beantwoordt. De twijfelachtige en gedeeltelijke democratiseringshervormingen die de 14de Dalai Lama onder de Tibetanen in ballingschap heeft doorgevoerd, worden door de boeddhocratische staatspolitieke consequenties die men uit de Kalachakra Tantra kan trekken, weer tenietgedaan.
Het is een expliciete eis van de Kalachakra Tantra om aanspraak te maken op de boeddhocratische wereldheerschappij. Ook hier hebben we een fundamentalistische tegenhanger van de Islamitische aanspraak op de wereldheerschappij. Wanneer beide systemen zich in de bloedige eindstrijd als doodsvijanden tegen elkaar zouden opstellen, komt dat voort uit de logica van hun theocratisch, resp. boeddhocratisch absolutisme.
Moderne visies op de boeddhocratie voor onze hele planeet, die door de 14de Dalai Lama verwelkomd worden, berusten op de grondslagen van de Kalachakra Tantra. Zie hiervoor het boek van Robert A. Thurman – Revolution von Innen – Die Lehre des Buddhismus oder das vollkommene Glück (1999), waarin de auteur de autoritaire, politieke theorie van een “Boeddhaversum” ontwikkelt. Thurman, die door de Time Magazine als de “spreekbuis van de Dalai Lama” in de USA genoemd wordt, zag reeds in een 1979 in een droom de Tibetaanse kerkvorst als “de god van de tijd” boven het Waldorf Astoria Hotel in New York tronen, terwijl om hem heen “de grote schare van notabelen - burgemeesters, senatoren, bedrijfsleiders en koningen, sjeiks en sultans, prominenten en sterren” zwermden, “meegesleurd door de maalstroom van 722 dansende godheden [van de Kalachakra Tantra] omzwermden zij als het ware als bijen in naaldstrepen een reusachtige honingraat.”
De Kalachakra Tantra vereist in de hogere inwijdingsgraden de onvoorwaardelijke en grenzeloze onderwerping aan de absolute wil van de goeroe die de inwijding uitvoert (hier aan de Dalai Lama als de hoogste Kalachraka-meester). Het “ik-bewustzijn” en de persoonlijkheid van de inwijdeling worden van stap tot stap uitgewist, om hen te maken tot een menselijk vat van de gedeeltelijk oorlogszuchtige en agressieve tantristische godheden en boeddha’s. In de Kalachakra Tantra vindt men dus geen “veredeling”, “verlichting” of “integratie” van het individu, maar diens systematische vernietiging ten gunste van een gecodificeerd religieus voorbeeld.
In de geheime acht hoogste inwijdingen van de Kalachakra Tantra moet de inwijdeling door extreme geestelijke en lichamelijke oefeningen in een toestand verplaatst worden die verheven is boven goed en kwaad. De oorspronkelijke tekst roept hem daarom op tot de volgende wandaden en misdaden: doden, liegen, stelen, echtbreken, alcohol drinken, seksuele gemeenschap hebben met meisjes uit de onderklassen. Zoals in alle andere Tantra’s kan dit zowel symbolisch als ook letterlijk worden verstaan. Zelfs de 14de Dalai Lama vindt het goed dat een Kalachakra-adept – onder bepaalde omstandigheden – een persoon vermoordt “die de boeddhistische leer schade toebrengt.” Hij verlangt echter dat dit ook “met medeleven” moet gebeuren (Dalai Lama – The Kalachakra Tantra - Rite of Initiation – London, 1985. S. 348vv). Het in het oorspronkelijke Boeddhisme uitgesproken absolute verbod om te doden wordt hier doorbroken.
In de hoogste magische inwijdingen worden zogenaamde “onreine substanties” benut. De Kalachakra Tantra beveelt het genot van vleessoorten van verscheidene dieren aan, die taboe verklaard zijn. Ook mensenvlees (maha mamsa) wordt als substantie voor het ritueel gebruikt. Gewoonlijk is het van doden afkomstig en is het “vlees van degenen, die op grond van hun eigen karma sterven, die in de oorlog op grond van hun slechte karma of op grond van eigen fouten gedood worden.” – schrijft de tantristische grootmeester en Shamballa-koning Pundarika in zijn traditionele commentaar op de Kalachakra en hij vervolgt dat het zinvol is deze substanties in de vorm van pillen tot zich te nemen. Het vlees van onschuldige mensen, die door hun moordenaars als offer aan God, uit vrees, in een vooroudercultus, uit begeerte (zucht naar gewin) of tegen loon gedood worden, is met “onuitsprekelijke zonde” besmet en mag in het ritueel niet worden gebruikt. “Maar, wanneer iets daarvan ongevraagd in de bedelnap valt, is het niet met onuitsprekelijke zonde besmet” - en mag het daarom gebruikt worden (In: John Ronald Newman – The outer wheel of time: Vajrayana buddhist cosmology in the Kalachakra Tantra – Madison 1987, 266v.).
Het Kalachakra Tantra heeft morbide kenmerken. Talrijke rituele voorwerpen, die in de ceremoniën gebruikt worden, zijn van doden afkomstig (schalen uit mensenschedels, trompetten uit beenderen, kettingen van beenderen). Reeds een blik op de grote Kalachakra Thangka (wandplaat), die gedurende de ceremonie in Graz voortdurend boven de troonzetel van de 14de Dalai Lama zal hangen, kan iemand van het toornige karakter van dit ritueel overtuigen. De daarop voorgestelde god van de tijd “Kalachakra” en zijn metgezellin, de godin van de tijd “Vishvamata”, die zich al staande seksueel verenigen, houden in hun in totaal 32 handen 34 voorwerpen van agressieve, perverse en oorlogszuchtige aard (haken, zwaard, hakmes, trommels en schalen uit schedels, een soort scepter, die bovenaan versierd is met drie afgehouwen hoofden van mensen enz.).
In de hoogste geheime inwijdingen van de Kalachakra Tantra vinden seksuele magische riten plaats die als doel hebben om “seksualiteit” in wereldse en geestelijke macht te transformeren. De vrouwen die daarbij werkelijk of denkbeeldig gebruikt worden (allebei is mogelijk), stellen bepaalde energievormen voor, waarbij de leeftijd een belangrijke rol speelt. Men begint met tienjarige meisjes. Tot aan het twintigste levensjaar stellen de seksuele vrouwelijke partners positieve eigenschappen voor. Zijn ze ouder, dan gelden zij als dragers van negatieve energie, van toorn, woede, haat enz. en als “vrouwelijke demonen”. In de achtste tot de elfde inwijdingsgraad van de Kalachakra Tantra wordt slechts met “één” vrouw seksueel-magisch geëxperimenteerd. In de twaalfde tot aan de vijftiende inwijdingsgraad, de zgn. Ganachakra, nemen behalve de meester en de inwijdeling in totaal tien vrouwen aan het ritueel deel. Het is de plicht van de leerling de vrouwen als “geschenk” aan de Lama aan te bieden. “Leken” die in het ritueel ingewijd worden, moeten hun vrouwelijke familieleden (moeder, zuster, echtgenote, dochter, tantes enz.) meebrengen. “Wanneer de leerling deze gezellinnen der wijsheid niet aan zijn meester overdraagt omdat hij zijn familie wil beschermen, mag de meester dit ritueel niet uitvoeren.” – is in de Kalachakra Mûlatantra te lezen. Gewijde monniken en novicen daarentegen mogen van vrouwen die geen familie van hen zijn en wel uit de verschillende kasten gebruik maken. In het geheime ritueel zelf experimenteren de deelnemers met het mannelijke en vrouwelijke zaad (sperma en menstruatiebloed). Vrouwen worden in de Kalachakra Tantra enkel als “energiegevers” voor de mannelijke deelnemers beschouwd en spelen na de beëindiging van het ritueel geen rol meer (zie hiervoor: Nâropâ – Iniziazone Kâlachakra – Roma 1994).
De Kalachakra Tantra heeft in het tegenwoordige tijdperk, dat volgens de leer van het Lamaïsme de apocalyptische ondergang tegemoet snelt (Kaliyuga), wel in het bijzonder een destructief en agressief karakter. Er zijn daarin speciale riten die de algemene ondergang door symbolische handelingen moeten bespoedigen. “Wat is Kalachakrayana [de weg van de Kalachakra]?” vraagt een van de beste deskundigen op het gebied van het Tantrisme, de Indiër Shashi Bhusan Dasgupta en hij antwoordt veelbetekenend: “Het woord Kala betekent tijd, dood en vernietiging. Kala-chakra is het rad van de vernietiging.”
Bron: http://www.iivs.de/~iivs01311/Kalachakra/dec.nl.htm

(We moeten ook in het achterhoofd houden dat het Tibetaanse Boeddhisme niet representatief is voor al het Boeddhisme. Kalachakra Tantra is geen verplichte literatuur voor iedere boeddhist,,, maar..... het geeft wel te denken)
Wat ik me herinner uit boeken die ik hierover heb gelezen is de Kalachakra Tantra vooral is ontstaan als reactie op de wrede vernietigingsoorlogen van christenen, mongolen en de Islam, maar het werpt wel een smet op het vermeende vreedzame imago van het tibetaanse boeddhisme.

Grtz..

Plaats reactie