Wilders wil burka strafbaar stellen

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Moet het dragen van burka buitenshuis strafbaar worden gesteld

Voor strafbaar stellen
17
61%
Tegen strafbaar stellen
9
32%
Geen mening
2
7%

Totaal aantal stemmen: 28

Sebastiaan
Bevlogen

Wilders wil burka strafbaar stellen

Bericht door Sebastiaan »

bron : http://www.planet.nl/planet/show/id=629 ... /sc=638a26
Afbeelding
Gepubliceerd op donderdag 12 juli 2007

Het dragen van een burka of nikab op straat moet worden verboden. Vrouwen die met de gezichtsbedekkende kledingstukken naar buiten gaan, riskeren een boete van maximaal 3350 euro of een celstraf van twaalf dagen. Zo luidt de inhoud van een initiatiefwetsontwerp dat PVV-leider Geert Wilders donderdag in de Tweede Kamer heeft ingediend. In het wetsvoorstel worden de burka en nikab omschreven als "een uiting van afwijzing van de Westerse kernwaarden''. De gelaatsbedekkende kleding vormt een veiligheidsrisico en belemmert de emancipatie en integratie van vrouwen, aldus de initiatiefwet.

Bivakmutsen
Het is onwaarschijnlijk dat het wetsvoorstel in de huidige vorm wordt aangenomen. Het CDA en de VVD zijn weliswaar voorstander van een verbod, maar vinden dat het moet gelden voor alle gelaatsbedekkende kleding. Wilders concentreert zich op de burka en de nikab. Bivakmutsen bijvoorbeeld worden niet genoemd in de initiatiefwet. "Wij willen een verbod op alle gelaatsbedekkende kleding. Daarbij gaat het ons niet om religieuze uitingen, maar om de bescherming van de openbare orde'', reageerde CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg. Haar VVD-collega Halbe Zijlstra vindt dat Wilders symboolpolitiek bedrijft door zich uitsluitend te richten op de boerka en nikab. Beide fracties wijzen erop dat het voorstel daardoor botst met anti-discriminatiewetgeving.

Verdonk
Wilders kreeg in 2005 een Kamermeerderheid achter een motie waarin hij het kabinet opriep de boerka te verbieden. Toenmalig VVD-minister Rita Verdonk kondigde een jaar later aan dat er een algemeen verbod zou komen op gezichtsbedekkende kleding in de publieke ruimte, zoals op straat en in het openbaar vervoer. Het nieuwe kabinet heeft dat in het regeerakkoord afgezwakt en stelt dat dit soort kleding in voorkomende gevallen kan worden verboden om de openbare orde en veiligheid te beschermen. PvdA-Kamerlid Hans Spekman vindt dat de meest logische oplossing. Hij ziet weinig in een algemeen wettelijk verbod. ,,Het heeft veel meer effect als je het aanpakt op de plekken waar het nodig is, zoals bij identificatie in de bus of als iemand voor de klas wil staan.'' Deskundigen schatten dat in Nederland hooguit enkele honderden vrouwen uit religieuze overwegingen de straat op gaan met gelaatsbedekkende kleding. Concrete cijfers daarover zijn niet beschikbaar.

Poll: Gezichtsbedekkende kleding buiten eigen huis moet verboden worden.
Totaal 3163 keer gestemd
Ja 2678 84%
Nee 485 15%
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 16 jul 2007 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Ik stem voor het verbieden van Burka's en als dat ook voor andere gezichtsbedekking moet gelden is dat prima. Je moet kunnen zien met wie je te maken heeft. Verder vind ik het geen gezicht die spoken, het past totaal niet in onze cultuur. Ik ben bereid, als ik me in een fundamentalistisch moslimland begeef, om me te hullen in de daar voorgeschreven kleding. Als ik dat niet wil, moet ik zo'n land niet bezoeken. Hier gelden onze wetten en onze normen en waarden en onze denkbeelden over vrijheid en daar past onderdrukkende stereotype kleding niet bij. Het is een schande voor de vrouw je te moeten hullen in een zwarte zak. En dat ze dat allemaal zelf willen, daar geloof ik dus helemaal niets van.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

HEt voorstel is gewoon volksverlakkerij. Het is vandaag al verboden voor gewone burgers om volledig gezichtsbedekt rond te lopen.
Dit voorstel toont enkel de absolute incompetentie van WIlders aan die totaal niet weet waar hij mee bezig is.
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

appelfflap schreef:HEt voorstel is gewoon volksverlakkerij. Het is vandaag al verboden voor gewone burgers om volledig gezichtsbedekt rond te lopen. Dit voorstel toont enkel de absolute incompetentie van WIlders aan die totaal niet weet waar hij mee bezig is.
Zijn er niet mooie clausules opgenomen die het recht op vrijheid van religieuze meningsuiting laten prevaleren boven totale gezichtsbedekking? Just a thought.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun »

Kennelijk is het nodig om, evenals in het gewone verkeer, regels op te stellen die al te grote eigengereidheid beteugelen. Een trieste zaak dat er geen beroep op het gezonde verstand kon worden gedaan, om verhelderd te krijgen dat de publieke ruimte niet voor een of andere religie geclaimd hoeft te worden. Om duidelijk te maken dat het ietwat obstinaat aandoet voorbij het in de Nederlandse wet opgenomen recht op persoonlijke integriteit te bewegen. Om voor ieder vatbaar in beeld te krijgen dat een welbewust uitgedragen afscheidingscultuur weinig bijdraagt aan een geslaagde integratie.
:roll:
Atli
Banned
Contacteer:

Bericht door Atli »

Kennen ze altijd een integraalhelm met donker vizier dragen, wat zou het eigenlijk op moeten lossen? Nut, effect?
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Atli schreef:Kennen ze altijd een integraalhelm met donker vizier dragen
Zo denk ik er ook over,verbod op burka's kan maar dan ook alle andere gezichtbedekking (dus ook geen carnavalsmaskers).
wat zou het eigenlijk op moeten lossen? Nut, effect?
Hoe ik het begrijp heeft de burka's een hoog irritatie gehalte, die door het verbod weg wordt genomen. Maar daarvoor in de plaats zullen er zeker andere irritatie bronnen komen.
Fuck met alles.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Een mogelijkheid is als je het verbiedt dat ze dan de deur niet meer uitkomen.
Uncle Rat
Ervaren pen

Bericht door Uncle Rat »

Eigenlijk ben ik van mening dat iedereen het recht heeft om er voor gek bij te lopen.
Aan de andere kant vind ik dat mij het recht niet ontzegd mag worden, te kunnen zien wie er voor gek bijloopt.
Bovendien kan de combinatie van anonimiteit en de islamitische ideologie een explosief mengsel opleveren.
Zolang ik niet weet wie zich in zo'n wandelend ononthuld standbeeld bevindt kan ik er geen uitspraak over eventuele vrouwenonderdrukking aan verbinden.
0ortje
Forum fan

Bericht door 0ortje »

Het zoveelste gekraai van peroxidehaantje-Wilders.
Het dragen van een burka of nikab op straat moet worden verboden. Vrouwen die met de gezichtsbedekkende kledingstukken naar buiten gaan, riskeren een boete van maximaal 3350 euro of een celstraf van twaalf dagen. Zo luidt de inhoud van een initiatiefwetsontwerp dat PVV-leider Geert Wilders donderdag in de Tweede Kamer heeft ingediend. In het wetsvoorstel worden de burka en nikab omschreven als "een uiting van afwijzing van de Westerse kernwaarden''
.

Waarom precies vraag ik me dan af? Een afwijzing van Westerse kernwaarden? Wat een slecht politicus is dit, wetend dat dit in eerste instantie niets te maken heeft met afwijzing, maar met het eigen geloof. En hoe je het ook draait of keert, geloof mag geuit worden.
Dit natuurlijk wel binnen bepaalde regels, waar de burka op dit moment binnen valt.

Mijn eigen mening over de burka: Idioot, een teken van niet meedoen en stigmatiserend. Met andere woorden, totaal onnodig.
Maarja, je praat over geloof. En dat mag geuit worden, simpel.
Het is onwaarschijnlijk dat het wetsvoorstel in de huidige vorm wordt aangenomen. Het CDA en de VVD zijn weliswaar voorstander van een verbod, maar vinden dat het moet gelden voor alle gelaatsbedekkende kleding. Wilders concentreert zich op de burka en de nikab. Bivakmutsen bijvoorbeeld worden niet genoemd in de initiatiefwet. "Wij willen een verbod op alle gelaatsbedekkende kleding. Daarbij gaat het ons niet om religieuze uitingen, maar om de bescherming van de openbare orde'', reageerde CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg. Haar VVD-collega Halbe Zijlstra vindt dat Wilders symboolpolitiek bedrijft door zich uitsluitend te richten op de boerka en nikab. Beide fracties wijzen erop dat het voorstel daardoor botst met anti-discriminatiewetgeving.
Duidelijk toch. Dit stukje hierboven heeft verder niets meer met de burka te maken, maar met Wilders en zijn fractie zelf.
Duidelijk voorbeeld van inconsequentie aan de kant van de PVV.

En over de algemene veiligheid. Als iemand zich in Nederland zou willen opblazen, heb je daar echt geen burka voor nodig. Ik vind de relatie burka-terrorrisme vergezocht, en vanuit terroristisch oogpunt een zwak middel op een aanslag te plegen. Als je wil kan je in Nederland zo een treinwagon opblazen, geen enkel probleem. Daar heb je echt geen burka, of gezichtbedekking voor nodig.
Het grootste boek van alle, ik bedoel het boek van de natuur, ligt opengeslagen voor ons.
sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun »

Misschien kan je hier ook nog even op in gaan? :roll:
Brennus
Forum fan

Bericht door Brennus »

Wilders is compleet geschift.

Het is in de meeste gemeenten nog steeds zo, dat er in de APV staat dat je niet gemaskerd over straat mag gaan.
(Algemene Politie Verordening)

Meestal wordt daar soepel mee om gegaan, maar het is een stok achter de deur.
Met Carnaval zal er niemand wat van zeggen, maar een agent kan een vrouw (of man) in een burka gewoon staande houden en vragen om zich te legitimeren.

Wilders zijn initiatiefvoorstel is gewoon kletskoek. Stemmingmakerij.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Zelf draag ik de kleren die ik wil dragen en dat is mijn zaak, als ik met die kleding een statement wil maken is dat ook mijn zaak.
Daartegenover staat dat ik vind dat een vrouw niet in een zwarte zak gedrapeerd hoeft te worden.

Die 2 zijn lastig te combineren.
Atli
Banned
Contacteer:

Bericht door Atli »

Fenomeen schreef:Daartegenover staat dat ik vind dat een vrouw niet in een zwarte zak gedrapeerd hoeft te worden.
Ik wel, past uitstekend bij mijn kledingstijl :wink:
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Atli schreef: Ik wel, past uitstekend bij mijn kledingstijl :wink:
Ik was al bang voor kritische vragen cq opmerkingen van uw kant (ik neig naar 'ja' maar dat krijg ik met de beste wil van de wereld niet rechtgeluld) maar deze was nog niet in me opgekomen. ;)
Plaats reactie