Uit het oog uit het hart; hoe gemakzucht het denken regeert

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Rebecca
Forum fan

Uit het oog uit het hart; hoe gemakzucht het denken regeert

Bericht door Rebecca » 09 sep 2003 00:30

Met name met Kerst lijkt alles in welvarende landen pais en vree. De inkopen zijn gedaan, het geld moest rollen en dus volgde er ook een donatie aan een goed doel: de moderne aflaten. Uit gemakzucht kopen we een schuldgevoel af voor de vrede op aarde die nog nimmer is geweest.
Laatst gewijzigd door Rebecca op 29 sep 2004 13:32, 3 keer totaal gewijzigd.
'je moet niet alles lezen wat je gelooft, en je moet niet alles geloven wat je leest...'

N-Rico
Technologist
Contacteer:

Bericht door N-Rico » 09 sep 2003 12:11

Hoi,

wederom een goed artikel, ook hier ben ik het mee eens, ook al houd ik er zelf ook niet altijd rekening mee. Dit mede omdat sommige 'eerlijke' producten nog wel eens duurder blijken te zijn dan andere, of omdat ze wat moeilijker te krijgen zijn (ook weer een vorm van gemakzucht denk ik).

Groet,
N-Rico
* 't giet zoals 't giet *

skeptic
Erelid
Contacteer:

Re: Uit het oog uit het hart; hoe gemakzucht het denken rege

Bericht door skeptic » 10 sep 2003 21:29

Rebecca schreef:Met name met Kerst lijkt alles in welvarende landen pais en vree. De inkopen zijn gedaan, het geld moest rollen en dus volgde er ook een donatie aan een goed doel: de moderne aflaten. Uit gemakzucht kopen we een schuldgevoel af voor de vrede op aarde die nog nimmer is geweest. (zie artikel onder Articles op de hoofdpagina van Lucidus Noctis!)
Hoe kunnen we dat veranderen denk je?
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)

Rebecca
Forum fan

Bericht door Rebecca » 14 sep 2003 20:39

skeptic schreef:Hoe kunnen we dat veranderen denk je?
Door in eerste instantie niet je vinger naar die ander te wijzen, maar naar jezelf; wat voor gewoonten en gedragingen hou je er zelf op na, die van invloed zijn op de rest van de wereld.
Kijk bijv. naar het eten wat je in huis haalt; waar komt het vandaan; sinasappelen uit Spanje voor een hongerloontje geplukt, of Fair Trade, biologisch of op een andere manier eerlijk. De prijzen van eerlijke produkten zijn vaak duurder, maar een paar eerlijke produkten op de boodschappenlijst geeft de eerlijke handel een sterkere handelspositie tegenover de oneerlijke handel. Je brengt balans op de markt die wellicht dan doorslaat naar eerlijke handel en goedkopere prijzen van eerlijke produkten.
Wat wij willen is afhankelijk van onze bereidheid tot verandering ofwel het loslaten van oude gewoontes en denkpatronen. Zie voor ‘verandering denkpatronen’ het boek ‘Onvermijdelijke illusies. Hoe beredeneringsfouten ons denken beheersen’ van M.P. Palmarini.
Kijk eens vaker naar de publieke omroepen en zenders als Discovery die je de achtergronden van het reilen en zeilen in de wereld brengen. Zie bijv.: http://www.noorderlicht.com/ned/fest03/main.html
Wees kritisch, slik niet alles voor zoete koek. En dat betekent kritisch naar anderen en naar jezelf. Wees niet selectief in je informatie, pak eens een goed boek (hersengymnastiek) i.p.v. zappen, maar ‘je moet niet alles lezen wat je gelooft...’(Loesje)
Neem je verantwoordelijkheid. Een overheid regeert dan wel in een democratisch land, omdat de burgers, jij en ik, hen als vertegenwoordigers hebben gekozen. De vrije markt is daar opdat de burgers zelf vraag en aanbod van o.a. produkten kunnen bepalen. Op die manier bepalen en verantwoorden wij voor een heel groot deel wat wij wel, maar daarom ook niet!, willen consumeren en bepalen wij wie dat slechts in naam voor ons kan veranderen.
Laatst gewijzigd door Rebecca op 14 sep 2003 21:45, 2 keer totaal gewijzigd.
'je moet niet alles lezen wat je gelooft, en je moet niet alles geloven wat je leest...'

Rebecca
Forum fan

Bericht door Rebecca » 14 sep 2003 20:46

N-Rico schreef:Hoi,

wederom een goed artikel, ook hier ben ik het mee eens, ook al houd ik er zelf ook niet altijd rekening mee. Dit mede omdat sommige 'eerlijke' producten nog wel eens duurder blijken te zijn dan andere, of omdat ze wat moeilijker te krijgen zijn (ook weer een vorm van gemakzucht denk ik).

Groet,
N-Rico
Wat bedoel je precies met 'moeilijker te krijgen zijn'?

N-Rico
Technologist
Contacteer:

Bericht door N-Rico » 14 sep 2003 21:03

Bij veel producten is het aanbod en de keuze in 'niet-eerlijke' producten veel groter dan in 'eerlijke' producten. Dat maakt dus dat ze soms moeilijker te krijgen/vinden zijn.
* 't giet zoals 't giet *

Rebecca
Forum fan

Bericht door Rebecca » 14 sep 2003 21:17

N-Rico schreef:Bij veel producten is het aanbod en de keuze in 'niet-eerlijke' producten veel groter dan in 'eerlijke' producten. Dat maakt dus dat ze soms moeilijker te krijgen/vinden zijn.
Dat het aanbod kleiner is, komt dus doordat de handelspositie van eerlijke producenten zwakker is waardoor ze minder produkten kunnen aanbieden. Door een paar eerlijke produkten op je boodschappenlijst te zetten, versterk je hun handelspositie. Het is namelijk een kwestie van vraag en aanbod. Meer vraag naar eerlijke produkten leidt tot meer aanbod. Actie leidt tot reactie. Alle kleine beetje helpen! Wat jij dan doet is helpen op micro-niveau, de eerlijke producenten helpen op macroniveau. En micro- en macroniveau zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic » 29 sep 2003 23:11

Rebecca schreef: Kijk bijv. naar het eten wat je in huis haalt; waar komt het vandaan; sinasappelen uit Spanje voor een hongerloontje geplukt, of Fair Trade, biologisch of op een andere manier eerlijk. .
Maar die mensen hebben nu nog een hongerloontje, als we die sinasappelen ergens anders kopen hebben ze niets meer.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)

Rebecca
Forum fan

Bericht door Rebecca » 30 sep 2003 21:27

skeptic schreef:
Rebecca schreef: Kijk bijv. naar het eten wat je in huis haalt; waar komt het vandaan; sinasappelen uit Spanje voor een hongerloontje geplukt, of Fair Trade, biologisch of op een andere manier eerlijk. .
Maar die mensen hebben nu nog een hongerloontje, als we die sinasappelen ergens anders kopen hebben ze niets meer.
Je kunt die beredenering ook omdraaien: als wij geen Fair Trade, biologisch of andere eerlijke produkten kopen, hebben díé mensen niets meer.
En om maar produkten te blijven kopen die op een oneerlijke manier verhandelt zijn ter wille van het in stand houden van die hongerlonen; ‘anders hebben ze niets meer’ is te vergelijken met bijv. andere oneerlijke handel zoals kinderprostitutie. Vaak een gevolg van die hongerloontjes en als broodnodige aanvulling… Door dat ene kind wordt soms een heel gezin onderhouden, maar daarom is kinderprostitutie nog niet goed! Integendeel zou ik zeggen.

skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic » 01 okt 2003 23:09

Rebecca schreef:
skeptic schreef:
Je kunt die beredenering ook omdraaien: als wij geen Fair Trade, biologisch of andere eerlijke produkten kopen, hebben díé mensen niets meer.
En om maar produkten te blijven kopen die op een oneerlijke manier verhandelt zijn ter wille van het in stand houden van die hongerlonen; ‘anders hebben ze niets meer’ is te vergelijken met bijv. andere oneerlijke handel zoals kinderprostitutie. Vaak een gevolg van die hongerloontjes en als broodnodige aanvulling… Door dat ene kind wordt soms een heel gezin onderhouden, maar daarom is kinderprostitutie nog niet goed! Integendeel zou ik zeggen.
OK, er zou iets aan moeten gebeuren, dus toch maar die sinasappelen ergens anders kopen.

Lara

Bericht door Lara » 15 okt 2003 23:10

skeptic schreef: OK, er zou iets aan moeten gebeuren, dus toch maar die sinasappelen ergens anders kopen.
Ik heb een tijdje op afstand de discussies bekeken. Ik had verwacht dat Christenen zich ook tot de niet christelijke topics, zoals deze, voelden aangesproken. Zij hebben immers toch het beste met de wereld en de mens (en dier?) voor? Of heeft Devious daar een punt in reactie op Universal Soldier dat Christenen met name in een toekomstverwachting leven en daardoor geen actieve rol spelen in het hier en nu wat betreft 'foute sinasappelen', 'vleesconsumptie' etc.
'niets menselijks is mij vreemd'

Rebecca
Forum fan

Bericht door Rebecca » 25 okt 2003 15:06

Lara schreef:
skeptic schreef: OK, er zou iets aan moeten gebeuren, dus toch maar die sinasappelen ergens anders kopen.
Ik heb een tijdje op afstand de discussies bekeken. Ik had verwacht dat Christenen zich ook tot de niet christelijke topics, zoals deze, voelden aangesproken. Zij hebben immers toch het beste met de wereld en de mens (en dier?) voor? Of heeft Devious daar een punt in reactie op Universal Soldier dat Christenen met name in een toekomstverwachting leven en daardoor geen actieve rol spelen in het hier en nu wat betreft 'foute sinasappelen', 'vleesconsumptie' etc.
Behalve de christelijke mensen die ik ken op dit forum, vind ik eigenlijk ook dat er weinig niet-christelijke mensen participeren. How come?? Hoe groot is jullie wereld? :roll:

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 25 okt 2003 16:46

Rebecca schreef: Behalve de christelijke mensen die ik ken op dit forum, vind ik eigenlijk ook dat er weinig niet-christelijke mensen participeren. How come?? Hoe groot is jullie wereld? :roll:
Niet erg groot denk ik. Mensen, of ze nou heiden, atheist, moslim of christen zijn, ze houden er niet van om over hun eigen consumptiepatroon na te denken. Het is heel gemakkelijk om iets te zeggen in de trant van: 'Goh wat zielig' of 'Tja, het is me wat'. Maar werkelijk iets doen (of laten) is te veel gevraagd. Dan stort men nog liever een fooi op giro 555.
:cry: Devious....
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

Rebecca
Forum fan

Bericht door Rebecca » 10 nov 2003 23:12

Devious schreef:
Rebecca schreef: Behalve de christelijke mensen die ik ken op dit forum, vind ik eigenlijk ook dat er weinig niet-christelijke mensen participeren. How come?? Hoe groot is jullie wereld? :roll:
Niet erg groot denk ik. Mensen, of ze nou heiden, atheist, moslim of christen zijn, ze houden er niet van om over hun eigen consumptiepatroon na te denken. Het is heel gemakkelijk om iets te zeggen in de trant van: 'Goh wat zielig' of 'Tja, het is me wat'. Maar werkelijk iets doen (of laten) is te veel gevraagd. Dan stort men nog liever een fooi op giro 555.
:cry: Devious....
Klop dit?
Misschien kan ik proberen de topic 'spannender', 'uitdagender' te maken door gemakszucht te linken met allochtonen incl. moslims en andere gelovigen.: zijn wij zelf niet schuld aan de opkomst van m.n. de islam door onze extensieve economie gericht op goedkope produkten uit minder fortuinlijke landen zodat de mensen aldaar hier komen? ?

Rebecca
Forum fan

Bericht door Rebecca » 27 nov 2003 01:56

De ontwikkeling van het moreel redeneren volgens (kinder)psycholoog Kohlberg.

In het zgn. preconventionele stadium bepalen in eerste instantie de gevolgen van een handeling of deze danwel goed of fout is. Voorbeeld: Erica geeft haar broertje een duw en moet zonder eten naar bed. De handeling wordt als fout gezien daar er een straf op volgt. Wanneer Erica een volgende keer haar broertje meehelpt met afwassen, mag zij een kwartier langer opblijven. Het meehelpen wordt als juist gezien daar het een beloning oplevert.

In het zgn. conventionel stadium wordt dat als juist geacht dat wat de autoriteiten, de omgeving (ouders, cultuur) voorschrijft. Conventioneel betekent dus: op gewoonte of overeenkomst berustend, zonder oorspronkelijk karakter. Kohlberg beweert dat de meeste volwassenen niet verder komen dan deze tweede fase terwijl er nog een derde fase volgt.

In het zgn. postconventionele stadium wordt een handeling beoordeeld op twee punten: die van de rechten van het individu en die van de normen die in de omgeving (ouders, cultuur)), samenleving heersen. Daarbij speelt de Grondwet, regels om met anderen tot overeenstemming te komen en de eigen mening een belangrijke rol. In dit stadium ontdekt men dat er boven de geldende normen andere waarden liggen zoals rechtvaardigheid en respect voor de waardigheid van een ander persoon c.q. levend wezen. Deze waarden worden tezamen met de heersende waarden en normen tegen elkaar afgewogen wat kan leiden tot een afwijkende mening dan die van de omgeving. De verschillende waarden zijn nu relatief; wat wil zeggen dat wat in het ene geval juist is dat in een ander geval niet hoeft te zijn. In het geval van Erica bijvoorbeeld wordt de juistheid van haar handelen om haar broertje een duw te geven vergoeilijkt wanneer deze een aankomende fietser niet ziet die frontaal op hem afrijdt. Een klein kind had allicht geen duw gegeven omdat duwen van de 'omgeving' (ouders) niet mag. In het geval van Erica's hulp met de afwas kan deze heel anders, als fout, worden bezien wanneer haar motieven om een kwartier langer op te blijven bedoeld zijn om het huishoudpotje van haar vader te 'legen'.
Op deze manier wordt het morele handelen een continue afweging van goed en fout, een kwestie van eigen verantwoordelijkheid.

Welke juiste motieven rechtvaardigen ons economisch systeem? Of/ En welke onjuiste motieven veroordelen ons economische systeem?
Welke juiste en/of onjuiste motieven rechtvaardigen: het kopen van kleding gemaakt door kinderen uit ontwikkelingslanden, tassen van leer i.p.v. bijv. canvas, koffie van DE i.p.v. Max Havelaar, bio-industriemelk i.p.v. biologsche melk, zinvol geweld (bijv. bio-industrie of de onderdrukking van vrouwen in bep. religies) i.p.v. zinloos geweld (mishandelen van huisdieren of huiselijk geweld), e.m.

B.V.D.

Plaats reactie