De link van Donnie Darko - De historische jezus

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PietV.
Moderator

De link van Donnie Darko - De historische jezus

Bericht door PietV. » 29 sep 2004 21:33

Soms stap je ergens snel overheen. Na het openen van de link door Donnie Darko kwam ik een stortvloed aan informatie tegen die erg interessant is. Om ze allemaal door te nemen dat lijkt mij nogal een hallucinerende ervaring. Echter één link wil ik even extra onder de aandacht brengen. Namelijk de Joodse zienswijze op de persoon Jezus. Volgens de schrijver is de christus-figuur en de Joodse Yehoshua een verhaal apart. De Jezus-figuur zoals de christenen hem aan iedereen voorleggen bestaat helemaal niet. Kuitert schreef het al in een onsamenhangend verhaal om maar niemand voor het hoofd te stoten. Deze Joodse schrijver zegt het duidelijker:" Allemaal flauwekul wat die zendelingen hier staan te blaten; en dat zal ik even duidelijk maken".
Wat vinden jullie ervan.

http://www.jdstone.org/truth/files/j_myth.html
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Enigma
Forum fan

Bericht door Enigma » 30 sep 2004 00:15

Oh poeh he, dat is wel een heeeeeeel erg grote lap tekst en dan nog in het engels ook wat extra concentratie vraagt dat kan ik niet zo maar ff lezen.

Maar het joodse idee over Jezus wel of geen messias daar ben ik wel enigzins mee vertrouwd :lol: en wat ik even snel zag van deze tekst is er ook een irritatie over het gedrag van sommige christelijke stromingen waar nogal "eigenaardig"(=eufemisme) naar joden gekeken word en laat ik daar nu echt wat vanaf weten. :P

Dus ik kom er later nog wel op terug voor nu nog als info dat ik als vaderjoodse christen echt prachtig tussen religieus wal en schip in hang :wink:

groetjes Enigma
Geen mens is intelligent genoeg om de eigen domheid te begrijpen.

Donnie Darko
Forum fan

Bericht door Donnie Darko » 12 okt 2004 16:58

Sinds korte tijd ben ik de teksten van Earl Doherty aan het lezen, en heb hierbij dikwijls bijzondere ontdekkingen gedaan.
Volgens Doherty heeft de persoon van Jezus Christus zelfs niet eens bestaan als historische figuur,met veel vraagtekens ben ik de teksten gaan lezen, en ben tot de conclusie gekomen dat hij wel eens groot gelijk zou kunnen hebben.
Het is een hele boterham om het door te nemen, maar zeker de moeite om te bestuderen, de stukjes vallen precies op hun plaats.

http://pages.ca.inter.net/~oblio/
Een God die een hel schept van eeuwige duisternis en pijn, verdient als enige om erin te branden.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 12 okt 2004 18:46

Rond Pasen was een documentaire op Discovery over Jezus. Erg interessant allemaal. Mbv wetenschappers en theologen werd een beeld geschetst van wie Jezus nu eigenlijk was en werden allerlei myhen uit de wereld geholpen.

Donnie Darko
Forum fan

Bericht door Donnie Darko » 12 okt 2004 21:57

lanier schreef:Rond Pasen was een documentaire op Discovery over Jezus. Erg interessant allemaal. Mbv wetenschappers en theologen werd een beeld geschetst van wie Jezus nu eigenlijk was en werden allerlei myhen uit de wereld geholpen.
Kun je je nader verklaren? Welke conclusies werden getrokken, waarin verschilden meningen van theologen en wetenschappers?
Een God die een hel schept van eeuwige duisternis en pijn, verdient als enige om erin te branden.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 14 okt 2004 00:45

Het is wel lang geleden dat ik die documentaire heb gezien. Wat ik nog wel weet is dat toen Jezus aan het kruis was gestorven het aannemelijk is dat vervolgens het kruis werd omgezaagd en vervolgens gedumpt. Het was in die tijd de gewoonte (90% van de gevallen) dat iemand niet van het kruis werd gehaald. Waarom ook? Het waren tegenstanders van het regime en konden niet rekenen op enig mededogen; ook niet na de dood. Jezus was nog totaal onbekend en had maar een paar volgelingen. De kans is ook erg klein dat hij later van het kruis is gehaald door 1 van zijn volgelingen. Waarschijnlijk is er dus niets van hem bewaard gebleven, dus ook geen lijkwade.
Er staat ook in de bijbel dat hij plotseling begon te bloeden (sorry ben niet echt op de hoogte, dus weet niet precies wat er staat). Een wetenschapper verklaarde dat er gevallen bekend zijn van mensen die onder extreme angst zweet bloeden. Ook in de wereldoorlogen kwam dit wel eens voor. Door die extreme angst word de druk in het hoofd zo groot dat er bloedvaten knappen. Het bloed wordt vervolgens uitgezweet en zo lijkt het alsof je spontaan begint te bloeden. Jezus wist dat hij ging sterven, omdat hij de hogepriester had beledigd (na mijn dood zal ik rechts naast God zitten). Die gedachte ging gepaard met die extreme angst. In die tijd werd je gemarteld en gekruisigd dus zijn angst was wel gerechtvaardigd.
Ook is geprobeerd om een beeld van hem te schetsen aan de hand van tekeningen van de lokale bewoners van die tijd, opgravingen van schedels en bepaalde trekken van rassen. Wat resulteerde was een beeld van een donkere kleine man met baard. Absoluut geen blanke; deze schets van Jezus werd gemaakt door de Grieken, pas vele eeuwen later.
Op de site van discovery kan ik er helaas niets over terugvinden. Misschien dat anderen op dit forum ook die documentaire hebben gezien en ook nog wat zaken nader kunnen toelichten.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 14 okt 2004 00:50

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 14 okt 2004 11:33

lanier schreef: Ook is geprobeerd om een beeld van hem te schetsen aan de hand van tekeningen van de lokale bewoners van die tijd, opgravingen van schedels en bepaalde trekken van rassen. Wat resulteerde was een beeld van een donkere kleine man met baard. Absoluut geen blanke; deze schets van Jezus werd gemaakt door de Grieken, pas vele eeuwen later.
.
Bedoelde je soms deze afbeelding:

http://popularmechanics.com/science/res ... rint.phtml

Ik wil niet discrimineren op grond van iemands uiterlijk Echter ik kan mij voorstellen dat iemand met dit gezicht heel veel moeite krijgt met het inchecken op Kennedy-airport. :P
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Plaats reactie