Voel me somber

Wil je iets persoonlijks aan anderen kwijt. Vertel het hier.

Moderator: Moderators

Meid

Voel me somber

Bericht door Meid »

Ik voel me de laatste tijden erg somber en verdrietig. Dit vooral door de negatieve sferen die geschept worden dankzij de media. Ik zie mezelf steeds meer als moslim, terwijl ik mezelf daarvoor altijd zag als mezelf. Gewoon een jonge meid en ik voelde me niet eens moslim. Ik voelde me meer een meid die toevallig ook moslim is. Dit alles klinkt misschien heel gek.

Het doet pijn dat je zogenaamde geloofsgenoten allerlei rare dingen uithalen die totaal niet in jouw beeld passen en er vervolgens artikelen over na te lezen als je sochtends in de trein zit naar school. Dan pak ik de metro en lees ik een artikel met de bekende kreten, 'rot op met alle moslims' e.d. Weer generaliserende toon *zucht* Weer staat iedereen met de wolven in het bos te janken. En ik voel me aangekeken met de nek als ik uit de trein stap, alsof iedereen het berichtje gepost heeft. Als ik op de Uni kom, en er barsten genuanceerde discussies los denk ik dat het best mee valt. Zo beleef ik sommige dagen in ups en downs.

Soms krijg ik het gevoel dat ik van mijn geloof af zou moeten stappen omdat dat noodzakelijk zou zijn om geaccepteerd te worden.Maar dat wil ik helemaal niet en ik veroorzaak al die problemen niet. Laat al die onbenulligen hun geloof schieten en uitkomen voor hun schoftigheid denk ik dan.

Weet verder niet zo goed hoe ik het onder woorden moet brengen, ik denk dat het voor de gemiddelde lezen wel duidelijk is. En ik weet ook dat ik niet de enige ben die gedeprimeerd raakt.
LudwigEduardBoltzmann
Forum fan

Bericht door LudwigEduardBoltzmann »

Heb je je nooit afgevraagd waarom je die Metro eigen leest? Wat denk je eigenlijk dat je mist als je hem voortaan gewoon laat liggen?
"Brother, you can believe in stones, as long as you don't throw them at me." ― Wafa Sultan
Meid

Bericht door Meid »

U denkt toch niet data het alleen om de metro gaat. Ik lees het overal. Zie het overal. Hoor het
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Je bent wellicht een te gewone moslim, een te gewone nederlander.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Devious
Erelid
Contacteer:

Re: Voel me somber

Bericht door Devious »

Hallo Meid.

Ik hoop dat je het verschil wilt, en kunt maken tussen kritiek op de Islam en haat jegens moslims. Dit zijn twee verschillende dingen. Ik ben zelf heel kritisch over de Islam, maar ik zal nooit zoiets zeggen als: ''rot op met alle moslims'.
Meid schreef:Het doet pijn dat je zogenaamde geloofsgenoten allerlei rare dingen uithalen die totaal niet in jouw beeld passen en er vervolgens artikelen over na te lezen als je sochtends in de trein zit naar school.
Vind je dat de kranten er niets over zouden moeten zeggen?
Soms krijg ik het gevoel dat ik van mijn geloof af zou moeten stappen omdat dat noodzakelijk zou zijn om geaccepteerd te worden.
Dit is in alle gevallen een verkeerde reden om ergens vanaf te stappen. De enige reden waarom je van een geloof af zou moeten stappen is omdat het onwaar is, of onethisch.
Weet verder niet zo goed hoe ik het onder woorden moet brengen, ik denk dat het voor de gemiddelde lezen wel duidelijk is. En ik weet ook dat ik niet de enige ben die gedeprimeerd raakt.

Ik denk dat er veel mensen gedeprimeerd raken, maar niet alleen moslims. Oók niet-moslims lijden hieronder. Veel niet-moslims zijn bang voor de Islam. En de meerderheid van de moslims spant zich niet in om die angst weg te nemen. Overal op het internet zien we agressieve en zeer opdringerige islamitische evangelisatie van oa Harun Yahya, en er wordt ons verteld hoe 'decadent', 'verdorven' en 'smerig' de ongelovige Europeanen zijn. Daar wordt je ook niet vrolijk van. Maak jij je daar maar niet druk om, want jouw opstelling hier wekt denk ik wel begrip en acceptatie. Het is mijn bedoeling om je te tonen dat er óók een andere kant aan het verhaal zit.

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE »

Precies Devious, als de "gematigde moslims" of nog liever de moslims die graag wonen in het westen, en deze maatschappij een fijne vinden, en de seculiere staat wensen te beschermen zich eens heel hard uitspreken tegen de reli-fanaten, dan zou de 'angst' van niet moslims een stuk kleiner worden.

Ook ik word niet vrolijk van de huidige patstelling van moslims vs niet moslims. Het beangstigt mij dat in de grote steden er een meerderheid van de inwoners moslim (Marokkaan/Turk) is. Vooral omdat er al zeer hard gewerkt wordt aan een soort islamisering van zulke steden en/of wijken.
Bepaalde reklames worden geweerd, bepaalde kunstuitingen worden geweerd, en jongeren proberen homo's te weren en vrouwen die zomers gekleed gaan.
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

Bericht door mysterieus2000 »

Ik ben een christen, maar wat ik bewonder in de islam is dat moslims durven uit te komen voor wat ze geloven. Ook hebben ze de moed om zaken die ze niet juist vinden aan de kaak te stellen. Het spijtige is wel dat ze dit niet altijd op een taktische of geweldloze manier doen. Hierdoor komt religie in het algemeen in een verkeerd daglicht te staan.

Ik wil hier zeker als christen niet met een vinger naar moslims wijzen omdat wat wij in het verleden hebben uitgespookt zeker zo erg is. Ik denk zelfs dat er nu de dag van vandaag nog oorlogen uitgevochten worden met het idee dat God hier een welbehagen in heeft.

Ik begrijp best dat het moeilijk is om voor je geloof te blijven kiezen. Ik wens je hierin veel sterkte.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

God # Allah.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Het ongenoegen tegen de groep komt vooral omdat de gematigde moslims geen afkeurend tegengeluid laten horen tegen de extreme kaft tot kaft beoefenaars van de Koran en de Hadiths.
Ik heb zo vaak moslims horen zeggen, ik heb mijn eigen geloof, de Islam is persoonlijk. Wat anderen doen is verkeerd, maar daar moet Allah ze dan maar voor straffen.
Met zo'n houding wek je niet direct de sympathie bij mensen die de Islam als een gevaar zien. We voelen de gematigde moslims dus niet aan onze kant staan, aangezien ze niet openlijk die kant kiezen. Dat maakt ons argwanend, omdat we dan denken niet te weten waar ze nu echt staan met hun gedachtegoed. Als moslims zich nu eens openlijk zouden afzetten tegen het geweld dat in naam van hun religie wordt gepleegd, zou het veel beter gaan met de acceptatie van moslims, die het goed bedoelen, in het algemeen.

En het helpt niet echt als je dan eens een moslim meisje of jongen tegenkomt die zegt het geweld af te keuren. Op moslimfora hoor je dan weer andere nare geluiden van moslims die zich ook gematigd voordoen.
Het is niet raar dat er een afweer tegen moslims komt, laat ze dan hier eens zelf een goede stap in zetten. Door eens massaal te demonstreren als ergens in een moslimland een non wordt vermoord. Waar waren de massale demonstraties van gematigde moslims toen Theo van Gogh werd vermoord? Ik heb wel grote groepen op straat zien dansen toen de vliegtuigen het WTC in waren gevlogen. Dan krijg je toch een beeld dat het meer dan enkele moslims zijn die zogenaamd fout denken.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
LudwigEduardBoltzmann
Forum fan

Meid schreef:U denkt toch niet data het alleen om de metro gaat. Ik lees het overal. Zie het overal. Hoor het
Zeg maar "je" hoor.

Ik had een paar jaar geleden ook min of meer hetzelfde, alleen dan van de andere kant. ik werd strontziek van dat gezeik over moslims, zonder dat er daadwerkelijk wat aan de problemen binnen die groep leek te gebeuren. Alleen maar gelul erover door zogenaamde "deskundigen", moslim dit moslim dat, maar geen daden. Ik heb toen alle opiniebladen en de televisie de deur uitgedaan, en dat luchtte ontzettend op. Nu heb ik nergens meer last van. De metro kijk ik alleen nog maar in om de puzzel te maken. ;)

Kernpunt is dat je je gewoon niet gek moet laten maken door al het negatieve gezeik in de media. Het beste en makkelijkste doe je dat door dat negatieve gezeik simpelweg te vermijden.
"Brother, you can believe in stones, as long as you don't throw them at me." ― Wafa Sultan
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Kitty schreef:Het is niet raar dat er een afweer tegen moslims komt, laat ze dan hier eens zelf een goede stap in zetten. Door eens massaal te demonstreren als ergens in een moslimland een non wordt vermoord. Waar waren de massale demonstraties van gematigde moslims toen Theo van Gogh werd vermoord? Ik heb wel grote groepen op straat zien dansen toen de vliegtuigen het WTC in waren gevlogen. Dan krijg je toch een beeld dat het meer dan enkele moslims zijn die zogenaamd fout denken.
Aan de andere kant gaan hier de christenen niet de straat op als er ergens in een ander land weer een christen een kopje kleine wordt gemaakt, dus ik zie niet zoveel heil in demonstreren. Maar een goed en consistent tegengeluid dat uitlegt wat gematigde islam is, erkent dat er ook minder frisse stukken in de koran staan die ze negeren als zijnde achterhaald en barbaars, dat de extremistische elementen uit hun religie als intellectueel zwerfvuil behandelt, en zich onomwonden achter verworven vrijheden van de nederlandse samenleving (abortus, euthanasie, homohuwelijk) stelt zou al heel erg veel goed doen. Nederlanders zijn domme kaaskoppen, maar dit herkennen ze echt wel als 'goed' gedrag. Over een eeuw weet iedereen niet beter, en kan het ook wat minder nadrukkelijk.

Maar de islam heeft het zichzelf erg moeilijk gemaakt door de handleiding als onfeilbaar woord van Allah te beschouwen, en vervolgens ook nog eens de handelingen, de uitleg en het gedrag van Mohammed en zijn naaste volgelingen tot uiteindelijk definitieve bron te bestempelen. Daarvan bewsut afwijken zet de bijl aan de meest heilige en gerespecteerde en alomvattendste wortels van de islam---en de vraag is of iemand die dat zo openlijk doet, nog wel een 'eche' islamiet(e) is. Ik ben reuze benieuwd hoe Amier in deze discussie verder gaat, want Wahlers stelt exact diezelfde vragen die ik ook heb.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Samante

Bericht door Samante »

Meid schreef:Ik voel me de laatste tijden erg somber en verdrietig. Dit vooral door de negatieve sferen die geschept worden dankzij de media. Ik zie mezelf steeds meer als moslim, terwijl ik mezelf daarvoor altijd zag als mezelf. Gewoon een jonge meid en ik voelde me niet eens moslim. Ik voelde me meer een meid die toevallig ook moslim is. Dit alles klinkt misschien heel gek.
Inderdaad wordt een zeer negatieve sfeer in de media geschept en ook door bepaalde politici. Het beeld dat ontstaat is eenzijdig en onvolledig. Alle negatieve zaken rond de islam worden uitgelicht en langzamerhand lijkt iedere moslim fundamentalistisch.

Moslims zoals jij worden er op aangesproken, op zijn minst wordt verwacht dat de gematigde en 'normale' moslims in de verdediging gaan. Ik kan me goed voorstellen dat je je wel distantieert van het belichte negatieve in de islam, maar dat je niet de behoefte voelt om telkens jezelf te verdedigen en het beeld dat mensen hebben te corrigeren.
Jij bent toevallig moslima, je zit vol afschuw over het terrorisme dat uit naam van de islam wordt gepleegd, maar JIJ doet dat simpel niet. JIJ bent er niet verantwoordelijk voor en je voelt je niet geroepen jezelf te verdedigen. Ik snap dat wel.

Ik denk dat je door je berichten op het forum al demonstreert dat je anders in elkaar zit dan veel mensen denken.
LudwigEduardBoltzmann
Forum fan

@cymric

Da's inderdaad het belangrijkste probleem. De islam zit als religie bijna "perfect" in elkaar, hij is helemaal dichtgetimmerd tegen "bedreigende" liberale invloeden van buitenaf. Daar is vantevoren zeer goed over nagedacht. Die Mohammed mag dan misschien gestoord geweest zijn, helemaal gek was hij ook niet.
Don Diego
Forum fan

Bericht door Don Diego »

Toevallig lees ik vanmorgen een stuk in Trouw dat hier misschien wel bij aansluit. het is wat lang sorry.
Soefisme / ’Binnen de islam zélf woedt strijd’
door Eildert Mulder

Soefi-islam is meer dan volksgeloof en dansende derwisjen. Het bevat een beproefd medicijn tegen fanatisme en geweld. Maar oliedollars houden van een hardere islam. Daarom heeft die in de moderne tijd het hoogste woord.

Schijn kan bedriegen. Soms is het alsof een prachtige boodschap van verdraagzaamheid en liefde goed is overgekomen.

Maar dan ineens blijkt dat een pijnlijk misverstand. Dat overkwam de Amerikaanse moslimgeleerde sjeik Muhammad Hisham Kabbani in Indonesië.

Hij hield daar lezingen over zijn mystieke soefi-islam. Kabbani is geestelijk leider van de Naqshabandi soefi-orde.

Geregeld geeft hij adviezen aan regeringsleiders. Onlangs was hij gastspreker op een conferentie van prominente Amerikaanse en Europese moslims over burgerrechten, in Noordwijk, op uitnodiging van Diversity Dialogues.

Al vele jaren, ook ver voor 11 september 2001, waarschuwt hij tegen ’haatislam’ en dat deed hij ook in Indonesië. Hij stelde daar in zijn voordrachten het soefi-denken tegenover hardere vormen van islam. Zijn boodschap leek aan te slaan, want hij trok duizenden toehoorders.

Er volgde een koude douche. Kabbani: „Er was een groep van ongeveer honderd jongeren, die bij alle lezingen kwam luisteren. Ze waren enthousiast. En toen vroegen ze me plotseling: ’Meester, waarheen stuurt u ons voor de heilige oorlog?’.”

Welke duivelse kracht, sterker dan de mooiste woorden, drijft jonge moslims in de armen van het geweld?

Een aantal veel gehoorde theorieën sabelt Kabani genadeloos neer.

Hij is opgegroeid in Libanon maar woont sinds 1990 in de VS. Over zijn nieuwe vaderland wil hij geen kwaad word horen. Hij gelooft daarom ook niet dat moslimterrorisme voortkomt uit woede over Amerika’s pro-Israëlische Midden-Oostenpolitiek. Hoewel je die kwaadheid in de Arabische wereld als het ware van de straat kunt opscheppen.

Maar volgens Kabbani reageren Midden-Oosterlingen hun frustraties over de eigen, dictatoriale regimes af op de VS, omdat die de sleutel voor alle problemen in handen zou hebben, zonder voor een oplossing te zorgen.

Kabbani twijfelt aan die Amerikaanse almacht: „Als wij moslims onze eigen problemen niet kunnen oplossen, hoe moeten de VS dat dan doen? In Irak deed Amerika zijn best. Toen het Saddam aanpakte waren ook de Irakezen blij. Maar Amerika is niet Jezus of Mozes of Mohammed, het kan geen wonderen verrichten.”

Kabbani is president van ISCA, the Islamic Supreme Council of America, een overkoepelende organisatie van traditionele en gematigde moslims.

Andere Amerikaanse moslimkoepels zijn groter. Muhammad Hisham Kabbani ligt er geregeld mee overhoop. Hij beschrijft ze als verlengstukken van Midden Oosterse regimes of radicale organisaties, zoals Hamas of de Moslimbroederschap.

Hij constateert een tegenstrijdigheid. Veruit de meeste moslims in Amerika willen, denkt hij, een normaal bestaan opbouwen en zijn niet extremistisch. Maar de koepels, die zich opwerpen als hun woordvoerders, praten Midden-Oosterse geldschieters naar de mond, die hen volproppen met oliedollars.

In ruil daarvoor verbreiden zij de gedachten van de fundamentalistische, Saoedische wahabieten. De wahabieten, ook sterk aanwezig op internet, zijn de tegenpolen van de soefi’s.

Door geldgebrek hebben gematigde moslims geen krachtig podium. Er is nog een reden waarom ze vaak zwijgen: doodsbedreigingen. Kabbani: „Ook ik heb die gekregen. Per e-mail, telefoon en in de vorm van ophitsende preken in moskeeën.”

Wat hij over de VS zegt klopt, denkt hij, ook redelijk voor Nederland. Hij vermoedt dat ook de Nederlandse overheid nog steeds onvoldoende zicht heeft op organisatiestructuren, hun achtergronden en financiers. Zijn advies: „Kijk goed wie wie is en wie met wie verbonden is.”

Blijft de vraag waar het geweld vandaan komt. Wahabitische oliedollars en koepelorganisaties spelen misschien een stimulerende rol maar zijn niet de echte oorzaak.

Ook bij Samuel Huntington ziet Kabbani weinig aanknopingspunten. Huntington is de man die sinds begin jaren negentig aan de weg timmert met zijn theorie van de ’slag tussen de beschavingen’. In zijn ogen is een botsing tussen de westerse en de moslimbeschaving onvermijdelijk.

Kabbani: „Maar volgens mij woedt er vooral een slag binnen de islamitische wereld zelf.”

Zit het probleem soms in het wezen van de islam, in de godsdienst? Heeft de islam een hervormer nodig, een Luther?

Kabbani ziet er niets in: „Volgens mij is er niet eens een echte hervorming in het christendom geweest. De reformatie had te maken met de organisatie van de kerk en niet met het christendom zelf.”

Ondanks alle uitwassen is volgens Kabbani de overheersende teneur in de islamitische traditie toch verdraagzaamheid: „Toen Mohammed zijn nachtelijke reis naar de hemel maakte praatte hij daar met Mozes en Jezus. Als karavaanhandelaar sprak hij met joden, christenen en hindoes. Dat zijn voorbeelden van interreligieuze dialoog.”

Maar de biografie van de profeet beschrijft ook een slachting onder Joden in de oase Khaibar.

Kabbani: „Dat was een heel speciale situatie. Nee, echt, Jezus, Mozes en Mohammed hadden een vreedzame boodschap. Het waren tolerante mensen, die geestelijke verlichting brachten.”

Aan het einde van zijn speurtocht naar de wortels van het geweld komt Kabbani te spreken over zijn soefisme. Die vaak als primitief volksgeloof afgedane vorm van islam bevat een veiligheidsmechanisme tegen extremisme, dat volgens Kabbani bij andere moslims ontbreekt.

Het is een mentaliteit, een geestelijke, psychologische rijpheid, die een mens nodig heeft om op de juiste wijze met godsdienst om te gaan, zonder gruwelijk te ontsporen.

Die toestand heet in het Arabisch maqaam al-ihsaan.

Kabbani: „De profeet heeft de religie in drie niveaus verdeeld: godsdienstige geboden (dagelijkse gebeden, vasten etc), het geloof (iman) en de ’staat van perfectie’ (maqam al ihsan).

Godsdienstige geboden liggen aan de oppervlakte, zonder geestelijke verdieping heb je er weinig aan want je kunt vijfmaal op een dag bidden en toch een moordenaar worden. Daarom is er meer nodig, zoals geloof.

Geloof in God, in alle engelen, profeten, heilige boeken, de dag des oordeels. Een nog verdere verdieping is de maqaam al-ihsan. Dat is het summum, een energie, die de kosmos omvat, die het mogelijk maakt om vriendschappen op te bouwen, een maatschappij, sociale banden.”

De soefi’s hebben het tij niet mee. De wahabieten hebben hen in Saoedi-Arabië hard onderdrukt en hun heiligdommen verwoest. Ze verwijten soefi’s dat ze, met de verering van heiligen, een terugval naar het heidendom hebben gemaakt.

Kabbani: „En dat terwijl juist soefi’s de islam hebben verbreid in Indonesië en Afrika.”

Ook Kabbani is overigens kritisch over de hedendaagse soefi-islam, vindt dat die vaak verworden is tot zuiver folklore, die nauwelijks nog met geestelijke zelfreiniging heeft te maken: „Het is een naam zonder inhoud geworden.”

Maar hij staat pal voor de kern van het soefigeloof, samengevat in die maqaam al-ihsan, toestand van perfectie.

In 27 boeken verdedigt hij de soefi-mystiek en valt hij de wahabieten aan. Toch voorkwam ook hij niet dat de soefi-islam in de verdediging werd gedrukt.

In de Al-Azhar Universiteit in Cairo bijvoorbeeld, het belangrijkste theologische instituut van de soennitische islam, is soefisme nu een keuzevak, waarvoor nauwelijks belangstelling is. Vroeger was afstuderen aan de Al-Azhar zonder gedegen kennis van de soefi-islam onmogelijk.

Toch is Kabbani optimistisch: „De soefi-islam is verankerd in de harten van gewone moslims.”
De agressie wordt vreemd genoeg dus in feite gevoed en betaald door de autorijder. Oliedollars.
Laat mij zien wat voor nieuwe dingen Mohammed heeft gebracht, en je zult alleen slechte en inhumane dingen vinden, zoals dat hij heeft voorgeschreven in het geloof dat hij predikte, en omdat met het zwaard te verspreiden".
Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy »

Meid

Loop al heel wat jaartjes op deze aardbol rond waardoor ik grote veranderingen in de samenleving heb mogen meemaken ik zeg mogen meemaken. Mogen meemaken zonder je eigen identiteit op te geven, zonder je te vereenzelvigen met hetgeen je leest ziet en hoort, leert je eigen meningen te vormen los van meningen die anderen over het een of ander denken te moeten ventileren. Je schrijft dat je in eerste instantie je jezelf een jonge meid voelde niet eens een moslim terwijl je van huis uit waarschijnlijk als moslim ter wereld kwam echter nu je geconfronteerd wordt met de buitenwereld waar er een ware hetze schijnt de kop op te steken betreffende alles wat ook maar riekt naar een moslim te zijn je jezelf meer en meer gaat identificeren met het moslim zijn. Nee het is geen gekke gedachten. Ook is het niet gek in je eigen belevingswereld dat je in overweging neemt uit de moslimgemeente te willen stappen, maar door je oprecht moslim zijn je kwaad wordt en de moslims die volgens jou problemen veroorzaken maar hun geloof moeten laten schieten. Dat je door hetgeen je leest over moslims en je eigen beleving van het moslim zijn in verwarring raakt en gedeprimeerd wordt kan ik goed begrijpen.

Begrijp echter dat door de hele ons tot nu bekende geschiedenis heen van het menselijk daarzijn steeds een bepaalde groepering van gelovigen mensen aanvallen van anders denkende gelovigen of niet gelovigen mensen hebben moeten doorstaan en nog moeten doorstaan. Het onbegrip tegenover iemand die anders voelt en denkt als de grote massa heeft en doet nog veel ellende veroorzaken in de wereld. Bedenk dat op alle terreinen van het menselijk bestaan godsdienstig wetenschappelijk enz steeds deze dualiteit zal komen bovendrijven

Zou tegen je zeggen blijf trouw aan je eigen identiteit, trouw aan je eigen denken en voelen ten opzichte van …………….maar ga mee in de veranderingen die je eigen identiteit in je hart en je hoofd kenbaar zullen maken. Ik wens je sterkte toe
Zie de zin in de onzin en de onzin in de zin.
Plaats reactie