Ieder jaar een andere docent?
Moderator: Moderators
-
Shorty123
Ieder jaar een andere docent?
Goeiedag,
Inmiddels heb ik alweer 6 jaren VWO achter de rug en een vraag houdt mij bezig.
Naar aanleiding van het feit dat ik ieder jaar weer een andere leraar had voor bijna alle vakken, vroeg ik mij af of het niet handiger is om afspraken te maken om leraren langer voor een klas te behouden.
Naar mijn mening kan een docent veel beter gedurende meerdere jaren een klas hebben. Als leerling weet je wat je aan de desbetreffende docent hebt en omgekeerd. Als je ieder jaar weer iemand anders voor je klas ziet staan, moet je diegene weer leren kennen. De docent moet weten waar je goed of slecht in bent en moet jouw karaktereigenschappen weer leren kennen. Daarom pleit ik voor het houden van leraren voor meerdere jaren bij een klas.
Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken!
Inmiddels heb ik alweer 6 jaren VWO achter de rug en een vraag houdt mij bezig.
Naar aanleiding van het feit dat ik ieder jaar weer een andere leraar had voor bijna alle vakken, vroeg ik mij af of het niet handiger is om afspraken te maken om leraren langer voor een klas te behouden.
Naar mijn mening kan een docent veel beter gedurende meerdere jaren een klas hebben. Als leerling weet je wat je aan de desbetreffende docent hebt en omgekeerd. Als je ieder jaar weer iemand anders voor je klas ziet staan, moet je diegene weer leren kennen. De docent moet weten waar je goed of slecht in bent en moet jouw karaktereigenschappen weer leren kennen. Daarom pleit ik voor het houden van leraren voor meerdere jaren bij een klas.
Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken!
-
BR
Ja, in grote lijnen ben ik met je eens. Zo ben ik ook voor het verkleinen van klassen, ik heb vroeger niet anders dan in klassen van 32 man gezeten, waardoor de persoonlijke begeleiding beter wordt. Ook ben ik voor het verbeteren van het practicum materiaal en lesboeken en het verhogen van het niveau omdat dit ook bij vrijwel iedere opleiding dalende is.
Waar ik ook voor ben is om vakken als geschiedenis, maatschappijleer etc. net zo belangrijk te laten zijn als andere vakken, wat in de praktijk niet gebeurt!
Waar ik ook voor ben is om vakken als geschiedenis, maatschappijleer etc. net zo belangrijk te laten zijn als andere vakken, wat in de praktijk niet gebeurt!
-
Shorty123
Toch zou je je ook het volgende geval kunnen voorstellen:
Als brugklasser heb je vanaf het begin een hekel aan een bepaalde leraar en hij, hoewel hij het niet zal toegeven, aan jou. De relatie verslechtert na het jaar alleen maar meer, en de motivatie bij de desbetreffende les is verdwenen. De leerling zet zich niet meer in, wat ten koste gaat van zijn cijfer etc.
Is het dan nog steeds handig om docenten een klas langer te laten lesgeven?
De persoonlijke begeleiding versterkt natuurlijk door het langer hebben van docenten, datzelfde geldt voor het verkleinen van de klassen. Op dat punt ben ik het zeker met je eens. Maar waarom vind jij dat het niveau dalende is en hoe kan jij aantonen dat bijvoorbeeld een vak als geschiedenis niet serieus wordt genomen?
Als brugklasser heb je vanaf het begin een hekel aan een bepaalde leraar en hij, hoewel hij het niet zal toegeven, aan jou. De relatie verslechtert na het jaar alleen maar meer, en de motivatie bij de desbetreffende les is verdwenen. De leerling zet zich niet meer in, wat ten koste gaat van zijn cijfer etc.
Is het dan nog steeds handig om docenten een klas langer te laten lesgeven?
De persoonlijke begeleiding versterkt natuurlijk door het langer hebben van docenten, datzelfde geldt voor het verkleinen van de klassen. Op dat punt ben ik het zeker met je eens. Maar waarom vind jij dat het niveau dalende is en hoe kan jij aantonen dat bijvoorbeeld een vak als geschiedenis niet serieus wordt genomen?
-
BR
Omdat ik dat vaak genoeg hoor, en voor veel vakken worden de standaards steeds lager. Tevens ben ik in het bedrijfsleven op alle takken tegengekomen dat er interne cursussen moesten worden gegeven wat normaal niet mogelijk hoeft te zijn. Vrijwel iedereen krijgt hiermee te maken, stof die ca. tien jaar geleden gemeengoed was is nu hocus pocus voor de nieuw afgestudeerden. Overigens kunnen zij er niet aan doen en is het voor hun ook alleen maar vervelend.
-
BR
Oh dat gezeur, je komt niet op school om met iedereen vriendjes te zijn maar om te leren, en als het slecht gat is het de leeraar. Welnu, als de school kinderen moet voorbereiden op de maatschappij is een strenge leeraar gewenst, alof je in het bedrijfsleven alleen maar vriendjes heb!Shorty123 schreef:Als brugklasser heb je vanaf het begin een hekel aan een bepaalde leraar en hij, hoewel hij het niet zal toegeven, aan jou. De relatie verslechtert na het jaar alleen maar meer, en de motivatie bij de desbetreffende les is verdwenen.
- Marcus Scaurus
- Forum fan
Je kan het afdoen als gezeur, maar als een leraar en een leerling (of een hele klas) echt niet door een deur kunnen, is er een serieus probleem. Dan kan je de leerling wel vermanen dat hij hier is om te leren, maar zo werkt het niet in de praktijk.BR schreef:Oh dat gezeur, je komt niet op school om met iedereen vriendjes te zijn maar om te leren, en als het slecht gat is het de leeraar. Welnu, als de school kinderen moet voorbereiden op de maatschappij is een strenge leeraar gewenst, alof je in het bedrijfsleven alleen maar vriendjes heb!Shorty123 schreef:Als brugklasser heb je vanaf het begin een hekel aan een bepaalde leraar en hij, hoewel hij het niet zal toegeven, aan jou. De relatie verslechtert na het jaar alleen maar meer, en de motivatie bij de desbetreffende les is verdwenen.
All men by nature desire knowledge - Aristoteles
Ik vrees dat hier wat gevolgen van jarenlange onderwijsvervormingen onder aanvoering van de Partij van de Arbeid en haar maakbaarheidsdoctrine zichtbaar worden. Meer info vind je in:BR schreef:Omdat ik dat vaak genoeg hoor, en voor veel vakken worden de standaards steeds lager. Tevens ben ik in het bedrijfsleven op alle takken tegengekomen dat er interne cursussen moesten worden gegeven wat normaal niet mogelijk hoeft te zijn. Vrijwel iedereen krijgt hiermee te maken, stof die ca. tien jaar geleden gemeengoed was is nu hocus pocus voor de nieuw afgestudeerden. Overigens kunnen zij er niet aan doen en is het voor hun ook alleen maar vervelend.
Maria L.A. Rietdijk-Helmer (red.) - Steeds minder leren – De tragedie van de onderwijshervormingen, Uitgeverij IJzer. Utrecht 2005, ISBN 90 7432 890 3
Piet de Rooy, Nederlands Peil, Is het studiehuis een schoolstrijd waard?, De Academische Boekengids, ABG 55, 2006
Leo Prick, Drammen dreigen draaien, Hoe het onderwijs twintig jaar lang vernieuwd werd, 2006, ISBN 90 5330 461 4
equilibrist
Voor de minder gezouten mening...
In de praktijk is er wel bemiddeling of eldersplaatsing denkbaar. Leert zo'n leerling meteen omgaan met minder ideale situaties. Ik kan me niet heugen dat ik veel vrienden onder het lerarenkorps had omdat ik ook toen al het zo nu en dan nodig vond om met onderbouwde kritiek op de gang van zaken te komen. Bij sommige onderwijsinstellingen werd dit als gezagsondermijning opgevat. Men ging daar volgaarne uit van de leraar als bevoogdende beterweter in plaats van de leraar als coach en richtinggever bij het leerproces van de leerling. Waar mensen zich niet of nauwelijks laten bevoogden komt er dan wel eens iets teveel gebrek aan psychologische bagage van de docent aan het licht. Niet iets onoverkombaars, ook docenten kunnen zich immers laten om- her- en bijscholen om beter beslagen ten ijs te komen.Marcus Scaurus schreef: Je kan het afdoen als gezeur, maar als een leraar en een leerling (of een hele klas) echt niet door een deur kunnen, is er een serieus probleem. Dan kan je de leerling wel vermanen dat hij hier is om te leren, maar zo werkt het niet in de praktijk.
equilibrist
Shorty: bij mij op de middelbare school was er en officiele regel dat in de laatste twee klassen leerlingen dezelfde leraren zouden houden. Echter, in de praktijk bleek dat ongeveer de helft van mijn eindexamenvakken ik minimaal twee verschillende leraren voor kreeg. In theorie werkt dit idd goed maar door force majeur en roostertechnische redenen is dit niet altijd mogelijk, wel wenseljk.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn