'Islamitische docente hoeft geen hand te geven'
Moderator: Moderators
- MOODY BLUE
- Diehard
UTRECHT - Het Vader Rijn College in Utrecht mag niet van een islamitische docente eisen dat ze handen geeft. Dat heeft de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) dinsdag bepaald in een zaak die de school aan aangekaart.
De docente weigerde sinds de zomervakantie om geloofsredenen de handen van mannelijke collega's te schudden. Eerder had ze daar geen problemen mee. Wegens de weigering besloot directeur Bart Engbers van het college haar te schorsen en de zaak voor te leggen aan de Commissie Gelijke Behandeling.
De docente meende dat het schudden van handen als begroeting geen dagelijks gebruik is in het onderwijs en daarom geen belemmering vormt om het lerarenberoep naar behoren uit te oefenen.
In een verklaring die ze destijds aflegde zei ze verder dat haar besluit is gebaseerd op haar godsdienst, de islam. „Het feit dat ik mannen niet de hand schud, getuigt zeker niet van minder respect, integendeel, vanuit het perspectief van mijn godsdienst getuigt dit van een verheven vorm van wederzijds respect.”
http://www.telegraaf.nl/binnenland/5295 ... even_.html
UTRECHT - Het Vader Rijn College in Utrecht mag niet van een islamitische docente eisen dat ze handen geeft. Dat heeft de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) dinsdag bepaald in een zaak die de school aan aangekaart.
De docente weigerde sinds de zomervakantie om geloofsredenen de handen van mannelijke collega's te schudden. Eerder had ze daar geen problemen mee. Wegens de weigering besloot directeur Bart Engbers van het college haar te schorsen en de zaak voor te leggen aan de Commissie Gelijke Behandeling.
De docente meende dat het schudden van handen als begroeting geen dagelijks gebruik is in het onderwijs en daarom geen belemmering vormt om het lerarenberoep naar behoren uit te oefenen.
In een verklaring die ze destijds aflegde zei ze verder dat haar besluit is gebaseerd op haar godsdienst, de islam. „Het feit dat ik mannen niet de hand schud, getuigt zeker niet van minder respect, integendeel, vanuit het perspectief van mijn godsdienst getuigt dit van een verheven vorm van wederzijds respect.”

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.
There you go man, keep as cool as you can.
- MOODY BLUE
- Diehard
Wat ik me afvraag is wat hier de 'gelijke behandeling" in het geheel is. Je behandelt iemand gelijk als je diegene geen hand meer mag geven? Dus de een mag je wel de handen schudden de ander niet? En dit is gelijke behandeling? Ik raak hier toch wel de essentie van zo'n begrip kwijt.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
-
Samante
Re: 'Islamitische docente hoeft geen hand te geven'
Is het niet de bedoeling dat ze op een openbare school, als docente, kijkt vanuit het perspectief van een docente op een openbare school? Kan ze die religie niet lekker voor thuis (of in haar eigen hoofd) bewaren? Het is ronduit onbeschoft als je in Nederland een hand weigert te geven, zeker als een hand naar je wordt uitgestoken.islamitische docente schreef: „Het feit dat ik mannen niet de hand schud, getuigt zeker niet van minder respect, integendeel, vanuit het perspectief van mijn godsdienst getuigt dit van een verheven vorm van wederzijds respect.”
Mee eens Samante, hoe hard je ook roept dat je zelf het niet ziet als een gebrek aan respect. Dan kun je ook wel een moskee binnenstappen in een korte broek en zeggen dat je dat zelf totaal niet ziet als een gebrek aan respect. Wij in onze cultuur vatten het namelijk wel degelijk op als een gebrek aan respect als iemand weigert je de hand te schudden.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=2158
Ik las het ook net---wat wil de CGB nu eigenlijk bereiken? Wie hebben er eigenlijk zitting in dat geschifte instituut? De hoop is nu wel gevestigd op die zaak tegen die eikel die in Rotterdam werd geweigerd voor een klantencontactfunctie, maar ik denk toch dat het eens tijd wordt voor een lesje burgelijke ongehoorzaamheid als ook dáár 'handenschudden' geen reden voor weigeren van een sollicitant kan zijn. Misschien moet de CGB zich maar eens gaan buigen over nieuwe omgangsvormen in plaats van de absoluut neutrale en algemeen geldige hier te lande af te breken. Het valt mij namelijk op dat de CGB altijd zegt dat 'er alternatieven beschikbaar zijn', maar meldt vervolgens niet welke. Ik kan zo gauw niet bedenken wat een normale, neutrale begroeting is:
Ik las het ook net---wat wil de CGB nu eigenlijk bereiken? Wie hebben er eigenlijk zitting in dat geschifte instituut? De hoop is nu wel gevestigd op die zaak tegen die eikel die in Rotterdam werd geweigerd voor een klantencontactfunctie, maar ik denk toch dat het eens tijd wordt voor een lesje burgelijke ongehoorzaamheid als ook dáár 'handenschudden' geen reden voor weigeren van een sollicitant kan zijn. Misschien moet de CGB zich maar eens gaan buigen over nieuwe omgangsvormen in plaats van de absoluut neutrale en algemeen geldige hier te lande af te breken. Het valt mij namelijk op dat de CGB altijd zegt dat 'er alternatieven beschikbaar zijn', maar meldt vervolgens niet welke. Ik kan zo gauw niet bedenken wat een normale, neutrale begroeting is:
- Namaste: handen vouwen en een korte buiging met het hoofd?
- Rei: een korte buiging vanuit de heupen?
- De Romeinse groet (aka Hitlergroet)?
- Zwaaien?
- De zeer nederige kowtow?
- De militaire saluut?
- Of, mijn eigen favoriet, de groet die Oded Fehr in The Mummy en The Mummy Returns als woestijnnomade brengt aan de helden van het verhaal: een kus op zijn vingers en die vervolgens tegen zijn voorhoofd houden?
Laatst gewijzigd door cymric op 07 nov 2006 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Ik heb nooit zo goed begrepen waarom men zich hier zo druk over maakt.
Begroetings ceremoniën zijn overal ter wereld anders. Jappanners buigen diep, Inuït en Maorie wrijven de neuzen tegen elkaar, weer anderen leggen de hand op de hartstreek.
Het gaat toch om de intentie iemand te groeten. Ik vind een vriendelijke hoofdknik zelf meer dan voldoende begroeting, en hoef niet zo nodig iemands hand op en neer te pompen.
Wat ik echt afschuwelijk vind is de gewoonte die van de TV is overgenomen om iemand die je helemaal niet kent 3x te zoenen. Ga toch heen, dat is mij veel te intiem.
Dat daar hele rechtzaken aan gewijd moeten worden vind ik vreemd.
Begroetings ceremoniën zijn overal ter wereld anders. Jappanners buigen diep, Inuït en Maorie wrijven de neuzen tegen elkaar, weer anderen leggen de hand op de hartstreek.
Het gaat toch om de intentie iemand te groeten. Ik vind een vriendelijke hoofdknik zelf meer dan voldoende begroeting, en hoef niet zo nodig iemands hand op en neer te pompen.
Wat ik echt afschuwelijk vind is de gewoonte die van de TV is overgenomen om iemand die je helemaal niet kent 3x te zoenen. Ga toch heen, dat is mij veel te intiem.
Dat daar hele rechtzaken aan gewijd moeten worden vind ik vreemd.
artikel 1. Een fundamentalist heeft altijd gelijk.
Artikel 2. Indien de fundamentalist ongelijk heeft, treedt automatisch artikel 1 in werking.
Artikel 2. Indien de fundamentalist ongelijk heeft, treedt automatisch artikel 1 in werking.
Inderdaad Balou, begroetingsrituelen zijn overal anders, en hier in Nederland geven we handen. Lijkt me voldoende reden om dit gebruik te handhaven.
- MOODY BLUE
- Diehard
Balou, we leven in Nederland, en in Nederland/west europa is het een gebruik om elkaar een hand te geven bij kennismaking.
Wat ze in de woestijn of Japan doen maakt me geen reet uit, dat moeten ze allemaal zelf weten.
Ik ben deze islamisering van Nederland/west Europa echt goed zat.
Wat ze in de woestijn of Japan doen maakt me geen reet uit, dat moeten ze allemaal zelf weten.
Ik ben deze islamisering van Nederland/west Europa echt goed zat.

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.
There you go man, keep as cool as you can.
Als je een handdruk niet meer dan een goede gewoonte (dus niet verplicht) beschouwt, kun je een ander niet aanrekenen wanneer hij/zij dat niet doet, ongeacht vanuit welke overtuiging.
Anders wordt het in een functie, waar het niet-geven van een hand uiterst disfunctioneel en belemmerend kan zijn. In dat geval denk ik dat je dit bij een goede functieomschrijving prima kan onderbrengen.
Anders wordt het in een functie, waar het niet-geven van een hand uiterst disfunctioneel en belemmerend kan zijn. In dat geval denk ik dat je dit bij een goede functieomschrijving prima kan onderbrengen.
C'est le ton qui fait la musique
-
Samante
Naar mijn idee pas je je aan, aan de gebruiken van het land waar je je bevindt.Kitty schreef:Inderdaad Balou, begroetingsrituelen zijn overal anders, en hier in Nederland geven we handen. Lijkt me voldoende reden om dit gebruik te handhaven.
Stel je voor dat je als nederlands homoseksueel naar een islamitisch land gaat met je vriendje en daar gearmd over straat gaat lopen. Of 'erger' nog: elkaar een zoen geeft.
Dat wordt niet getolereerd. En als iemand in Nederland vanwege een islamitische achtergrond een hand weigert te schudden, moet het mogelijk zijn die persoon te weren of te ontslaan uit publieke dienst.
Het is meer dan een goede gewoonte. Ik zou me zwaar in mijn hemd voelen staan als ik mijn hand zou uitsteken naar de leerkracht van mijn kinderen en deze hand zou geweigerd worden. Ik vind dit absoluut niet kunnen. En onzin om te zeggen dat handen geven niet tot haar beroep hoort. Hebben ze daar dan geen ouderavonden? Ontmoet ze nooit ouders? Of krijgen die nu een briefje thuis met daarop. Gelieve in voorkomende gevallen jufrouw zus en zo geen hand te geven. Ik vind het totale waanzin. Temeer daar genoemde juf voorheen geen enkele moeite had met dit gebruik.
-
Samante
-
Samante
"Gelieve geen hand te geven, maar de voeten van de juffrouw te kussen."Kitty schreef:En onzin om te zeggen dat handen geven niet tot haar beroep hoort. Hebben ze daar dan geen ouderavonden? Ontmoet ze nooit ouders? Of krijgen die nu een briefje thuis met daarop. Gelieve in voorkomende gevallen jufrouw zus en zo geen hand te geven.
Als je kijkt naar de samenstelling van de CGB-commissie, is dat allemaal dorre academische jurist. Nergens een paar praktijkmannen of -vrouwen. De redeneringen verbazen mij dan ook niet echt.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli