Socrates

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Was Socrates archetypische vrijdenker ?

ja
4
36%
nee
3
27%
weet niet
2
18%
Socrates was stemmenhoorder, dus psychisch ziek.
0
Geen stemmen
Socrates was stemmenhoorder, vrijdenker en atheist.
0
Geen stemmen
Socrates was stemmenhoorder, religieus, geen aanhanger bestaande Godendiensten.
0
Geen stemmen
Socrates was stemmenhoorder, religieus, vrijdenker dus geen aanhanger bestaande Godendiensten.
2
18%

Totaal aantal stemmen: 11

Antiscience
Banned

Socrates

Bericht door Antiscience »

collegavanerik schreef:
Devious schreef:En hoe zit het met dat 'übermensch' idee? Wie kan daar zo kort mogelijk wat uitleg over geven?

Grtz..
wiki
http://de.wikipedia.org/wiki/%C3%9Cbermensch
en
http://nl.wikipedia.org/wiki/%C3%9Cbermensch
De Übermensch is diegene die zichzelf durft los te maken van het systeem en op zichzelf steunt. Daarbij meende Nietzsche dat de mens van nu slechts een schakel is, een ontwikkelingsfase, tussen ons zoals we nu zijn en wat we eigenlijk bedoeld zijn te worden: de Übermensch, een boven alle irrationaliteit staand groots wezen.
de archetypische vrijdenker dus :D
Antiscience schreef: opgepast valkstrik ? :wink:
was Socrates niet de archetypische vrijdenker ?
Carla schreef: Ahum! Wil toch nog even dit aanstippen als verwoed liefhebber van Socrates en Plato. Socrates was helemaal vóór het systeem en je er aan houden. Anders had hij nooit de gifbeker genomen. Sla Crito er maar eens op na.

Carla schreef:Euhh, ben ik nu in de valstrik gestapt? :oops:
Hallo Carla,

we beginnen hier o.k. ? Ik kom er binnenkort op terug.

groeten
Jos
Laatst gewijzigd door Antiscience op 11 sep 2006 11:43, 10 keer totaal gewijzigd.
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Ik vul hem geen eens meer in, waarschijnlijk heeft het wat met 'psyco pillen" te maken....
Carla
Geregelde verschijning

Bericht door Carla »

[quote="bad_religion"]Ik vul hem geen eens meer in, waarschijnlijk heeft het wat met 'psyco pillen" te maken....[/quote]

Wat heeft dit met psyco pillen te maken? En wat zijn psyco pillen?
Antiscience
Banned

Carla schreef:
bad_religion schreef:Ik vul hem geen eens meer in, waarschijnlijk heeft het wat met 'psyco pillen" te maken....
Wat heeft dit met psyco pillen te maken? En wat zijn psyco pillen?
Heeft er nog niks mee te maken.
Wat mij betreft kunnen we het ook zo laten.
Voor psychopillen verwijs ik naar dit topic.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 2c190e3ef5
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Antwoord ja in mijn beleving is een vroege vrijdenker. En naar ik weet geen stemmenhoorder.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Antiscience
Banned

doctorwho schreef:Antwoord ja in mijn beleving is een vroege vrijdenker. En naar ik weet geen stemmenhoorder.
naar ik weet was Socrates wel stemhoorder. Ik baseer me dan op Band 7
van de reeks " Genie , Irrsinn und Ruhm. " Wilhelm Lange, Wolfram Kurth,
Wolfgang Ritter.

Als Literaturhinweise :
-> Lélut 1855
De Daimonion waren echte hallucinaties. Socrates was pyschisch ziek.
-> Cabanès 1897, Réja 1907, Despine 1880
Hallucinaties.
-> Gélinau 1900
Afwezigheid bij epilepsie ?
-> Kurth 1967 [Sammlung Kurth ]
Zonder twijfel geen epilepsie.
-> Knauer 1899, Ribbing 1870
Geen hallucinaties, Socrates was psychisch gezond.
Genie,Irrsinn und Ruhm schreef: Urenlange diepe verzonkenheid ( meditatie ? ].
Hoorde in droom stemmen, maar ook overdag.
Socrates schreef deze stemmen aan de Godheid toe.
Laatst gewijzigd door Antiscience op 11 sep 2006 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Carla
Geregelde verschijning

Bericht door Carla »

AntiScience,

En heb je zelf ook wel eens wat van Plato gelezen? Ik zeg expres Plato omdat Socrates zelf, niets op geschrift heeft achtergelaten.

Je baseert je op het idee dat een ander gevormd heeft. Ik heb het complete werk van Plato en nergens maar dan ook nergens kan ik eruit concluderen dat Socrates stemmen hoorde. Hij zat in een moeillijke tijd (voor hem). Een tijd waarin veelgoderij de norm was. Hij is zelfs ter dood veroordeeld omdat hij ervan beschuldigt werd geen goden aan te hangen. Vandaar waarschijnlijk de noodzaak om vol te houden dat zijn eigen logica en gedachten van een god kwamen. En vandaar dat hij zijn momenten van diepe introspectie beschreef als het spreken met 'zijn' god. Ikzelf haal eruit dat de god van Socrates de rede was. Het gebeurt mij ook regelmatig dat ik een idee heb dat erom roept om doordacht te worden. Dan blijkt later dat mijn man al 5 minuten aan het roepen is of ik koffie wil.

Iedereen! hoort stemmen. Je hoort je eigen gedachten in je hoofd en soms zijn die conflicterend. Voorbeeld: Ik wil stoppen met roken en neem me met alle redelijke argumenten voor om het niet te doen maar dan komt er een ander stemmetje dat zegt "ach, die ene".
Of je gaat boodschappen doen: Zal ik sla nemen of soep?
Zeggen dat Socrates schyzofreen was omdat hij beweerde de stem van zijn god te horen is op z'n minst slecht onderbouwd.

DoctorWho,

Ik vind het lastig om Socrates als vrijdenker te beschouwen als ik uitga van de omschrijving hiervan op de FT website.
"Iemand die zich conformeert aan een bijbel, geloofsovertuiging, of Messias kan geen vrijdenker zijn. Voor een vrijdenker zijn openbaring en geloof ongeldig en orthodoxie is geen garantie voor waarheid."
Hij conformeerde zich wel aan een geloofsovertuiging (uit zelfbehoud of niet laat ik dan terzijde). In de Apologie verdedigt hij juist zijn geloof in god en dat maakt hem dus per definitie geen vrijdenker.
Antiscience
Banned

Carla schreef: Zeggen dat Socrates schyzofreen was omdat hij beweerde de stem van zijn god te horen is op z'n minst slecht onderbouwd.

wat ik doe is :
1. Verwijzen naar (anti)psychiatrische-, filosofische- teksten.
2. Verwijzen naar ervaringsdeskundigen en oranisaties van ervaringsdeskundigen.
3. Eigen inbreng ervaringsdeskundigheid.

Wanneer je wat in het boek " Die Philosophen und Denker. " over Socrates
geschreven staat, slecht onderbouwd vindt of mijn ietsepietsje klein citaat
hieruit verwijs ik je naar de schrijvers, of de door de schrijversgenoemde "Literaturhinweis".

Vanuit ervaringsdeskundig perspektief ' stemmen horen ' ( voornaamlijk uit verhalen van
andere stemmenhoorders ) en ' zgn. psychoses ' ( eigen biografie ) klinken
de terzakedoende verhalen over Socrates voor mij niet vreemd, maar herkenbaar in de oren.
Laatst gewijzigd door Antiscience op 11 sep 2006 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Carla
Geregelde verschijning

Bericht door Carla »

Antiscience schreef:
Carla schreef: Zeggen dat Socrates schyzofreen was omdat hij beweerde de stem van zijn god te horen is op z'n minst slecht onderbouwd.

wat ik doe is :
1. Verwijzen naar (anti)psychiatrische-, filosofische- bronnen.
2. Verwijzen naar ervaringsdeskundigen en oranisaties van ervaringsdeskundigen.

Wanneer je wat in het boek " Die Philosophen und Denker. " over Socrates
geschreven staat, slecht onderbouwd vindt of mijn ietsepietsje klein citaat
hieruit verwijs ik je naar de schrijvers, of de door de schrijvers genoemde bronnen.

Vanuit ervaringsdeskundig perspektief ' stemmen horen ' ( voornaamlijk uit verhalen van
andere stemmenhoorders ) en ' zgn. psychoses ' ( eigen biografie ) klinken
de verhalen over Socrates voor mij niet vreemd, maar herkenbaar in de oren.
Een 'ervaringsdeskundige' op het gebied van Socrates? De man is al meer dan 22 eeuwen dood!!!.
Jij gebruikt toch dat citaat? Dan heb jij je er toch een mening over gevormd? Dan moet jij toch in staat zijn om die mening te onderbouwen? En het minste wat je dan toch zou kunnen doen, is ZELF Plato lezen om te verifieëren of het klopt wat je zegt?
En daarbij spreken je 'ervaringsdeskundigen' zich zelf tegen. Maar jíj trekt een conclusie, het is niet per definitie de conclusie die zij zouden maken. Dus die conclusie is aan jóu om te verdedigen.
Antiscience
Banned

@ Carla

Jezus, is ook al eeuwen geleden aan het kruis gestorven,
als we de bronnen mogen geloven.
Toch voelen zich nu nog steeds mensen
( mannen + vrouwen ) als Jezus. ( empathie )
http://nl.wikipedia.org/wiki/Empathie

Die zich hierboven tegenspreken zijn wetenschappers,
geen ervaringsdeskundigen. :lol:

Het is wat mij betreft niet verkeerd als wetenschappers
het oneens (durven te) zijn, integendeel zou ik haast zeggen.
bad_religion

Carla schreef:Een 'ervaringsdeskundige' op het gebied van Socrates? De man is al meer dan 22 eeuwen dood!!!.
Mijn complimenten....
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Een 'ervaringsdeskundige' op het gebied van Socrates? De man is al meer dan 22 eeuwen dood!!!.
Euh .... Reincarnatie en Metempsychosis of ervaringen uit vorige levens , of spreken met de geesten van de doden , telt ook allemaal niet mee , waarschijnlijk ? :D :D :D
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
bad_religion

Carla schreef:En heb je zelf ook wel eens wat van Plato gelezen? Ik zeg expres Plato omdat Socrates zelf, niets op geschrift heeft achtergelaten.
En zelfs dan nog, we zien de Socrates die Plato het liefst zag, eeen uniek gebeuren in de geschriften van Plato is dat Socrates, een democraat langzaam verandert in iemand die de staat van Plato verdedigt. Ook aardig zijn de netjes uitgevoerde gesprekken van Socrates, terwijl Herodotus een wat ander beeld geeft. Of Plato die "de leerling van Socrates" was, heelaas lezen we niets meer van Antisthenes, wel een democraat...

Ach ja, men moet bij het lezen wel beseffen dat we te maken hebben met een Plat Socrates......

Overigens, de moeite waard om te lezen, daar niet van.
Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy »

naar ik weet was Socrates wel stemhoorder.
Naar ik weet ook.
Dat betekend echter niet dat hij de een of andere psychische storing had. Integendeel

In de boeken van Plato komt Socrates voor alles naar voren als een ondervrager en een zoeker naar waarheid.

Socrates zoekt in alle menselijke meningen, beoordelingen, handelingen de waarheid de mens aangaande op te sporen.
Uit de tegenstellingen van onder de mensen gangbare opvattingen, tracht hij dat op te diepen, wat gemeenschappelijke erkende waarheid en overtuiging mag heten. Dat onderzoek kan hij niet alleen volbrengen, daartoe is de aanhoudende discussie onmisbaar en daarom is hij van de vroege morgen tot de late avond op markten en straten te vinden en laat hij niemand met rust, zonder aanzien van de persoon. Perikeles, Protagaros en Georgias, zij moeten hem allen te woord staan: maar ook de kunstenaar, de fluitspeler, de schoenmaker, de leerlooier, en de smid ontkomen niet aan zijn ondervraging. Hij vraagt krijgt antwoord en stelt wederom een nieuwe vraag. Hij wil zijn onderzoek voorzetten totdat hij waarheid vind, waarheid, die niet slechts voor hem of een ander mens geld, maar objectieve waarheid die door elk redelijk mens als zodanig erkend behoort te worden.

In een der oude boeken over wijsbegeerte geschreven door een tijdgenoot van Nietzsche staat dat zelfs, Nietzsche Socrates een decadent noemde, een representant van gekwetste eigenliefde des gepeupels, dat in verzet komt tegen de onbewuste zelfovergave van den edelen en voornamen mens aan de machten van intuïtie en instinct.

Plato “geloofde” in reïncarnatie.
Zie de zin in de onzin en de onzin in de zin.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Ik beschik alleen over enkele algemene filosofieboeken en natuurlijk filosofische miniaturen en godsdienstfilosofiecollege's van Herman Philipse op CD . Dus van die stemmen ? Misschien wel misschien niet maar zie www.verkenuwgeest.nl het horen van stemmen komt bij meer mensen voor dan je zo zou verwachten. Echter in het overgrote deel is hierbij geen sprake van een psychische aandoening. :!:
Laatst gewijzigd door doctorwho op 12 sep 2006 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Plaats reactie