En ook maar even voorstellen

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

Kitty
Ontoombaar

En ook maar even voorstellen

Bericht door Kitty »

Hallo mensen,

Ik ben Kitty, een vrouw van 49, al 27 jaar gelukkig getrouwd en we hebben twee volwassen kinderen, een zoon en een dochter.

Ik begreep dat de vrouwen hier in de minderheid zijn, dus ik kom ze versterken :)

Dit forum vond ik middels een link van een ander wetenschapsforum.

Ik ben zeer geinteresseerd in wetenschap en religie. Zelf ben ik een soms twijfelende atheist. Kan dat? Ja ik denk het wel. Godsdienst heb ik al een tijdje afgezworen. Of er meer is dan we op dit moment weten, dat weet ik nog niet. Het maakt me niet echt een "in iets gelover" maar om nu zeker te weten dat er niets is, zover ben ik nog niet. Ik moet zeggen dat wetenschap zeker helpt om onbevooroordeeld naar de dingen te kijken.

Ik heb acht jaar gewerkt als redacteur bij een christelijke uitgever, ook dat heeft niet bepaald gezorgd dat ik godsdienst voor waar aan kan nemen. Juist theologen hebben mij de ogen geopend, vanwege de vele, elkaar vaak tegensprekende theologieen waarbij ze elkaar vaak genoeg in de haren zaten. Ik vraag me zelfs af of een gelovige theoloog een open visie kan hebben, als theologie voor wetenschap door moet gaan. Ik denk dat deze wetenschap alleen zou moeten bedreven worden door theologen die zelf niet beperkt worden door geloof, maar dat is maar een visie.

Ik hoop hier nog veel te leren en veel nieuwe inzichten te mogen ontvangen. Op alle gebieden die hier worden aangeboden.

Groet,

Kitty
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Welkom Kitty!

Een interessante opening!!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Inderdaad, sluit em bij voorganger aan.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

theologie is een zaak van het verstand en dat kan een gevaar betekenen voor het openstaan voor de mystieke ervaring
welkom ondertussen en ik ben opgelucht een vrouw aan te treffen op dit forum!
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

We hebben meer vrouwen op dit forum hoor mustafa. Overigens, als religie een kwestie is van het verstand, dan moet je ook met rationele argumenten komen voor je religie. Daarin ben je tot dusver ernstig in gebreke bij gebleven.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

Sararje schreef:We hebben meer vrouwen op dit forum hoor mustafa. Overigens, als religie een kwestie is van het verstand, dan moet je ook met rationele argumenten komen voor je religie. Daarin ben je tot dusver ernstig in gebreke bij gebleven.
religie is een zaak van het hart en is niet in strijd met de wetenschap maar vult het aan
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Het lijkt mijn een probleem om theologie als wetenschap te beschouwen, immers wetenschap is op zoek naar de waarheid en komt met feiten en welonderbouwde verklaringen.

Ik heb nog geen theoloog met de waarheid zien komen. Het bestuderen van godsdienst zou een wetenschap kunnen zijn, hoe is het onstaan, wat deden mensen ermee, wat is historisch wat niet. Zolang een theoloog zelf in het sprookje gelooft kan hij nooit wetenschap beoefenen. Dus lijkt mij theologie geen wetenschap. En wordt het een welles nietes spel tussen allerlei verschillende interpretaties waarbij men ervan uitgaat dat men de waarheid verkondigd.
Aan de theoloog herken je zijn kerkgenootschap, zijn geloof en zijn onwankelbare visie. Hoe vrijer zijn godsdienst, hoe vrijer zijn interpretatie. Naar mijn idee kan dus alleen een theoloog die niet gehinderd wordt door geloof pas goed de ontwikkeling en uitwerking van de godsdienst door de eeuwen heen in kaart brengen. Elke gelovige theoloog drukt namelijk zijn eigen gelovige stempel op zijn verklaringen en is hiermee dus bevooroordeeld.

groet,

Kitty
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

mee eens
maar je hebt ook interreligieuze studies
meestal beoefend door autodidacten
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

nogmaals welkom
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
balou
Forum fan

Bericht door balou »

Welkom Kitty
jij schreef
Het lijkt mijn een probleem om theologie als wetenschap te beschouwen, immers wetenschap is op zoek naar de waarheid en komt met feiten en welonderbouwde verklaringen.
Theologie en filosofie liggen in elkaars verlengde. Ik noem het zelf pseudo wetenschappen.
Want er valt natuurlijk heel wat te weten over religies, en aanverwante stromingen.
Alleen de term theologie (leer van god) is in mijn ogen fout. Want je kunt nu eenmaal niet iets leren dat in feite niet bestaat.

Wat betreft de vooringenomenheid van een gelovig theoloog. Daar heb je gelijk in, maar hetzelfde doet zich voor bij historici. Ook in de geschiedschrijving is het heel moeilijk om onpartijdig en onbevooroordeeld te zijn. Hoewel menig historicus daar wel zijn best voor zal doen.

Probeer eens een betere benaming voor theologie te bedenken, want ik kom er niet op.

Ik zie met belangstelling uit naar jouw inbreng op dit forum.
artikel 1. Een fundamentalist heeft altijd gelijk.
Artikel 2. Indien de fundamentalist ongelijk heeft, treedt automatisch artikel 1 in werking.
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Welkom!
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

baqlou: itt wat veel mensen denken zijn er ook atheitische theologen maar die zijch bijv. verdiepen in de geschiedenis van een bepaalde religie.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

balou schreef:Probeer eens een betere benaming voor theologie te bedenken, want ik kom er niet op.
Wat dacht je van zoektocht naar God? De eerste die hem echt vindt, kan vast rekenen op de nobelprijs 8)
nancy
Forum fan

Bericht door nancy »

Kitty schreef: Wat dacht je van zoektocht naar God? De eerste die hem echt vindt, kan vast rekenen op de nobelprijs 8)
hahaha, inderdaad! welkom overigens! Mustafa: hier is er nog een hoor!

misschien is geloofshistoriek iets?
over de geschiedenis van het geloof?
Lach meer!
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

nancy schreef:
Kitty schreef: Wat dacht je van zoektocht naar God? De eerste die hem echt vindt, kan vast rekenen op de nobelprijs 8)
hahaha, inderdaad! welkom overigens! Mustafa: hier is er nog een hoor!

misschien is geloofshistoriek iets?
over de geschiedenis van het geloof?
oh, gelukkig
welkom!!!!
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
Plaats reactie