Proportionalititeit in oorlogshandelingen

Hier kun je links naar relevante websites posten, graag met een toelichting erbij.

Moderator: Moderators

Gesloten
Gerard R.
Superposter

Proportionalititeit in oorlogshandelingen

Bericht door Gerard R. »

[Ik vind dit hier thuis horen. Zo niet, sorry, doe het dan maar ergens anders naar toe.]
In the words of the International Committee of the Red Cross, it means that "the effects of the means and methods of warfare used must not be disproportionate to the military advantage sought".

BBC Verify has spoken to a range of international law experts to ask whether they consider Israel's actions to have been proportionate.
https://www.bbc.com/news/articles/cr5r7 ... mpaign=rss
Vrij uitgebreid en ter zake.
Ik ben het met de deskundigen eens. Israël ging te ver. Dit zal lang aan hun blijven kleven..
¥¥
ChaimNimsky
Superposter

Re: Proportionalititeit in oorlogshandelingen

Bericht door ChaimNimsky »

Proportionaliteit betekent dat het gebruikte geweld in verhouding moet staan tot het beoogde legitieme militaire doel. Het gaat er niet om hoeveel mensen er sterven, maar of de schade aan burgers en civiele objecten redelijk is in verhouding tot het militaire voordeel dat wordt behaald. Zelfs als het aantal slachtoffers relatief klein is, kan een aanval disproportioneel zijn als het aantal slachtoffers groter is dan het militaire belang rechtvaardigt. Anderzijds, ook als het aantal immens is, kan een aanval proportioneel zijn, als het gebruikte geweld in verhouding staat tot het beoogde legitieme militaire doel.

En proportionaliteit in het oorlogsrecht gaat zeker niet om het vergelijken van aantallen slachtoffers.
Gerard R. schreef: 13 sep 2025 20:48 Ik ben het met de deskundigen eens. Israël ging te ver.
Dat blijft een complex juridisch debat waar experts van mening verschillen en iets voor het Israel–topic.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 14 sep 2025 09:23 Proportionaliteit betekent dat het gebruikte geweld in verhouding moet staan tot het beoogde legitieme militaire doel. Het gaat er niet om hoeveel mensen er sterven, maar of de schade aan burgers en civiele objecten redelijk is in verhouding tot het militaire voordeel dat wordt behaald. Zelfs als het aantal slachtoffers relatief klein is, kan een aanval disproportioneel zijn als het aantal slachtoffers groter is dan het militaire belang rechtvaardigt. Anderzijds, ook als het aantal immens is, kan een aanval proportioneel zijn, als het gebruikte geweld in verhouding staat tot het beoogde legitieme militaire doel.

En proportionaliteit in het oorlogsrecht gaat zeker niet om het vergelijken van aantallen slachtoffers.
Gerard R. schreef: 13 sep 2025 20:48 Ik ben het met de deskundigen eens. Israël ging te ver.
Dat blijft een complex juridisch debat waar experts van mening verschillen en iets voor het Israel–topic.
Nee, ook puur op mijn emotie en zéker niet die van mij uitsluitend.
¥¥
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

ChaimNimsky schreef: 14 sep 2025 09:23 Dat blijft een complex juridisch debat waar experts van mening verschillen en iets voor het Israel–topic.
Inderdaad.
Daarom heeft Peter dit topic wsl. ook naar dit subforum verplaatst.
Waarom dan toch hier deze reactie?
Hier dus gesloten.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Gesloten