De Nato

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

De Nato

Bericht door Peter van Velzen »

Ik zag vandaag een nieuwe pagina van de NOS: https://app.nos.nl/nieuws/europese_defensie/
Als ik de plaatsjes zo bekijk, krijg ik de indruk dat ook zonder de VS de Nato meer manschappen en materiëel kan ophoesten dan Rusland. Alleen wat de ontbrekende kernwapens ligt het vrijwel zeker anders.
Op elk ander gebied dienen de landen alleen maar beter samen te werken.

(Bovendien zijn er nu Finnen binnen de Nato. Daar zijn russen als de dood voor! :) )
Ik wens u alle goeds
Bonjour
Moderator

Re: De Nato

Bericht door Bonjour »

Er zijn een aantal zwakke punten binnen de Europese legers. Aantal rakkeren valt tegen, meende ik. Voor een goede defensie moet alles evenwichtiger.
Maar de Russische luchtmacht tegen een stel F-35s of F-16s lijken me geen match.

Paul Warburg had het over de Russische kernwapens. Ze hebben net zo veel kernkoppen als de Amerikanen, maar besteden slechts een fractie van het Amerikaanse bedrag voor onderhoud. Het is maar de vraag hoeveel daarvan echt operationeel zijn.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Die F-35's en F-16's zijn wel Amerikaanse toestellen. Europese landen die hiermee vliegen zijn dus afhankelijk van de VS voor hun onderhoud. Bij Amerikaanse kwaadwilligheid is er een groot probleem.
Zwitserland overwoog F-35's aan te schaffen maar heeft nu twijfels. Net als Canada en Portugal https://www.emptywheel.net/2025/03/15/t ... purchases/
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Maar omgekeerd geldt dat ook. Europa maakt een aantal onderdelen voor die toestellen. Als er ruzie rond de inzet komt, vliegen de Amerikaanse ook niet lang meer.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Voor wat betreft het materieel lijkt het er inderdaad op dat we als Europa zelf wel voldoende afschrikwekkend zijn op het gebied van conventionele wapens. Er zijn wel een paar mitsen en maren die het beeld misschien vertroebelen.
  • De kernwapens
  • Munitie die uit de VS moet komen
  • Informatie die beschikbaar is. Volgens mij is men ernstig afhankelijk van Amerikaanse satellieten en dergelijke
  • Coördinatie van de troepen. Dat schijn een rol te zijn die de VS invult en niet zomaar overgenomen kan worden
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Mullog schreef: 25 mar 2025 06:51 Voor wat betreft het materieel lijkt het er inderdaad op dat we als Europa zelf wel voldoende afschrikwekkend zijn op het gebied van conventionele wapens. Er zijn wel een paar mitsen en maren die het beeld misschien vertroebelen.
  • De kernwapens
  • Munitie die uit de VS moet komen
  • Informatie die beschikbaar is. Volgens mij is men ernstig afhankelijk van Amerikaanse satellieten en dergelijke
  • Coördinatie van de troepen. Dat schijn een rol te zijn die de VS invult en niet zomaar overgenomen kan worden
Inderdaad. Datzelfde heb ik analysten zien uitspreken.
En al die vier taken moeten zo spoedig mogelijk geheel door Europa zelf worden overgenomen.
Het lijkt mij duidelijk dat zo ongeveer alle leiders in Europa nu begrijpen dat de VS spoedig geheel uit de NAVO zal treden en misschien zelfs, vanwege de samenwerking van de VS met Rusland, Europa's vijand zal worden. In het openbaar moet men zo lang mogelijk een vriendelijk gezicht naar Trump laten zien om het tijdstip van elkaars tegenstander worden zo lang mogelijk uit te stellen, maar iedereen weet dat men met de grootste spoed deze zaken op orde moet zien te krijgen.
Born OK the first time
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Peter van Velzen schreef: 24 mar 2025 02:52 Op elk ander gebied dienen de landen alleen maar beter samen te werken.
1 europees leger, 1 commandostructuur, 1 europese minister van defensie

een Griek aan het hoofd vd Ndl'se en Duitse luchtmacht.
Ik zie het rap gebeuren :)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

appelfflap schreef: 25 mar 2025 08:53
Peter van Velzen schreef: 24 mar 2025 02:52 Op elk ander gebied dienen de landen alleen maar beter samen te werken.

Waarom samenwerking interpreteren tot de betekenis van het onmogelijke?
Born OK the first time
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Een Europeaan aan het hoofd, een Europese luchtmacht etc. Een lange adem maar laten we het een kans geven.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

De staat van de Brite kernmacht https://youtu.be/O2Z0Y-mFMBk?si=pEYrG9Y-mbYvo4Ar

Nogal wat mist rond de F-35 https://www.zona-militar.com/en/2025/03 ... n-fighter/
https://bulgarianmilitary.com/amp/2025/ ... gn-allies/
Europese landen droegen in 2023 voor zo'n 20% bij aan de F-35 productie https://www.czdefence.com/article/europ ... f-the-f-35
Een gerucht dook op over een 'kill-switch' waarover het Pentagon zou beschikken om F-35 's meteen uit te schakelen. Dat lijkt het niet het geval, in ieder geval niet met een druk op een knop.
Duitsland gaat door met de F-35 https://armyrecognition.com/news/army-n ... -of-europe
N.b. Dit geeft al aan hoe problematisch zo'n Europees leger wordt. Frankrijk (Macron) riep eerder deze maand nog op om te stoppen met het kopen van Amerikaans militair materieel. Dat doet Duitsland dus al niet.
Laatst gewijzigd door B.S. op 25 mar 2025 17:22, 4 keer totaal gewijzigd.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

dikkemick schreef: 25 mar 2025 13:29

Een Europeaan aan het hoofd, een Europese luchtmacht etc. Een lange adem maar laten we het een kans geven.
Een probleem is de taal.

Men heeft (heel lang geleden) geëxperimenteerd met gemengde bemanningen op oorlogsschepen, dit was niet bepaald een succes.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 25 mar 2025 17:12
dikkemick schreef: 25 mar 2025 13:29

Een probleem is de taal.

Men heeft (heel lang geleden) geëxperimenteerd met gemengde bemanningen op oorlogsschepen, dit was niet bepaald een succes.
Mij lijkt Engels voor het overgrote deel van de Europeanen met enige educatieve achtergrond niet echt een probleem. De Fransen moeten maar eens over hun schroom heen stappen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

dikkemick schreef: 25 mar 2025 17:34
Mij lijkt Engels voor het overgrote deel van de Europeanen met enige educatieve achtergrond niet echt een probleem.
Dat is vrees ik een beoordelings-fout..

Ik kan zat mensen die dat niet kunnen en soms verbaasd zijn dat andere het wel kunnen.

Zo zat ik een opname te bekijken in (Duits of Engels?) mijn ovedrbuurman kwam wat lenen en zei stomverbaasd:
'Kun jij dat zomaar volgen?'
Dat was ik eigenlijk niet gewend, al mijn collega's konden dat.

Kijk de top en waarschijnlijk ook het middenkader zal meestal wel Engels beheersen.
Maar bij de lagere rangen zal dat zeker niet algemeen zijn.

Daarnaast spreken veel Franse principieel geen Engels, dat zit nog hel diep. :D
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 25 mar 2025 17:43
dikkemick schreef: 25 mar 2025 17:34
Mij lijkt Engels voor het overgrote deel van de Europeanen met enige educatieve achtergrond niet echt een probleem.
Dat is vrees ik een beoordelings-fout..

Ik kan zat mensen die dat niet kunnen en soms verbaasd zijn dat andere het wel kunnen.

Zo zat ik een opname te bekijken in (Duits of Engels?) mijn ovedrbuurman kwam wat lenen en zei stomverbaasd:
'Kun jij dat zomaar volgen?'
Dat was ik eigenlijk niet gewend, al mijn collega's konden dat.

Kijk de top en waarschijnlijk ook het middenkader zal meestal wel Engels beheersen.
Maar bij de lagere rangen zal dat zeker niet algemeen zijn.

Daarnaast spreken veel Franse principieel geen Engels, dat zit nog hel diep. :D
Ik ben het hier wel mee eens maar er nog wel een ander ding.

Amerikanen spreken doorgaans geen woord over de grens maar die coördineren nu alles. Dat gaat dus allemaal in het Engels. Waarom lukt dat de Amerikanen wel en anderen dan weer niet. Zou dat zo diep in onze genen zitten?
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

De euro leek onmogelijk. De aanpak van corona leek onmogelijk. Engels spreken en verstaan als je het Europese leger in gaat lijkt me geen onoverkomelijk probleem.
Einstein/Mick
Plaats reactie