Is discussiëren OVER antiSemitisme ook taboe?

Als je een opmerking hebt over het Forum, het beleid of het beheer, een suggestie of een klacht, dan kun je deze hier kwijt.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Is discussiëren OVER antiSemitisme ook taboe?

Bericht door HierEnNu »

Ten eerste wil ik Moderatie bedanken voor de geboden duidelijkheid.
Sorry voor de mede door mijn toedoen onstane overlast,
ik had er misschien beter voor kunnen kiezen om op dat meldknopje te klikken?

Tevens vraag ik om meer duidelijkheid, want als ik mijn mening over iemands gedrag/uitingen direct met quote met link naar de context aan de betreffende peroon kenbaar maak binnen het betreffende topic en die persoon vat dat op als beledigend en/of beschuldigend, dan ben ik in het vervolg degene die vanwege handhaving van de orde in problemen komt. Kennelijk rest mij dan niets anders dan zelfcensuur te plegen en of mijn mening via de meldknop aan Moderatie kenbaar te maken. Of zie ik dat verkeerd, is er een andere optie?
De optie via PB is voor mij om moverende redenen geen optie.

Ik ben niet voornemens om tijdens de huidige oorlog in Gaza een topic te starten OVER antiSemitisme in het algemeen, maar zulks lijkt me na die oorlog wel zinvol. Tenzij het gebruik van de term antiSemitisme zelf al als te beladen wordt beschouwd, zoals ook de term Racisme kennelijk als te zeer beladen bleek, dan heeft zulks bij voorbaat voor mij geen zin.

Binnen de context waar de link in onderstaande quote naar verwijst sta ik nog steeds achter de daar door mij geuite mening dat zulke uitlatingen mijns inziens enkel voort komen uit hatelijk antiSemitisme: laat daar geen enkele twijfel over bestaan! Of de personen die zulke uitingen vanwege moverende redenen menen te moeten bezigen daadwerkelijk antiSemiet zijn weet ik niet, boeit me niet en heb ik ook niet beweert. Het zouden zelfs Joden kunnen zijn die op die wijze het antiSemitisme onder de aandacht willen brengen, weet ik veel?

Waar ik bij deze dus ook nog ff duidelijkheid over wil, is niet of betreffende personen al dan niet antiSemiet zijn, maar wel of Moderatie van mening is dat de betreffende uitlatingen
  • die ik benoemde als mijns inziens enkel voort komend uit hatelijk antiSemitisme
straffeloos door de beugel kunnen? Moet ik daartoe alsnog op dat meldknopje klikken of is deze openlijke melding/vraag hier voldoende
om daar hier een duidelijk antwoord op te krijgen?

Wat in onderstaande quote groen is, is in het origineel rood,
maar ik mag geen rood gebruiken, vandaar:
Peter van Velzen schreef: 01 nov 2023 02:55
HierEnNu schreef: 30 okt 2023 19:12 Israël vecht voor diens bestaan en is niet bezig
met jouw wens[?] tot endlosung en/of appelfflaps wens[?] tot etnisch zuiveren.
Zulke uitlatingen komen mijns inziens enkel voort uit hatelijk antiSemitisme!
Deze tekst is in het rood, hetgeen betekent dat men er alleen op mag reageren in het topic Feedback van Deelnemers naar Forumbeheer. wie binnen dit topic reageert, krijgt dus een officiële waarschuwing.
Het hierboven gequote bericht werd gemeld door Dikkemick, omdat het - in zijn beleving - hem en Appelfflap er van beschuldigde een Antisemiet te zijn. Alhoewel, dat niet letterlijk is gebeurd, lijkt het er veel op. We hebben met alle moderatoren overlegd, en hebben zelfs overwogen het gebruik van de termen als "antisemiet", "antisemietisme" en "Nazi" of "Nazisme" als ze op een of andere manier in verband worden gebracht met forumleden, expliciet te verbieden, maar dat heeft mijns inziens ongewenste consequenties. Als een forumlid inderdaad antisemitische leuzen bezigt, of nazistische ideeën verkondigt, moet dat uiteraard aan de kaart kunnen worden gesteld, maar het gebruik van dit soort termen zonder dat daar serieus aanleiding toe is, moeten we wél vermijden. Overigens zijn er allerlei omschrijvingen te bedenken waarmee dezelfde racistische taal wordt bedoeld, en moeten we die ongeacht welke bevolkingsgroep er mee te kort wordt gedaan, niet te snel elkander daarvan beschuldigen. Nogmaals dringen wij er bij iedereen op aan, zich te beperken, tot wat duidelijk kan worden beargumenteerd (met vermelding van de argumenten), en elkaar niet zomaar te beschuldigen of zelfs maar te insinueren, dat men welke vorm van discriminatie ook bewust nastreeft.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
dikkemick
Adelaar

Re: Is discussiëren OVER antiSemitisme ook taboe?

Bericht door dikkemick »

Definitie antisemitisme.

Antisemitisme is de discriminerende en racistische behandeling van mensen op basis van een vermeende etniciteit, het woord betekent letterlijk 'haat jegens alle Semieten, waarmee de Semitische volkeren, sprekers van Semitische talen worden bedoeld. Met deze term wordt echter in het algemeen specifiek gedoeld op haat jegens mensen met een joodse achtergrond.[1] Joden hebben in de geschiedenis dikwijls te maken gehad met vijandigheid en haat, variërend van discriminerende overheidsmaatregelen tot georganiseerde moordpartijen, zoals pogroms en de Holocaust.

Antisemitisme wordt onderscheiden van anti-judaïsme, het afwijzen van de joodse religie of godsdienst, en antizionisme, het afwijzen van zionisme, de beweging die een Joodse staat nastreeft in het Beloofde Land. Het tegenovergestelde van antisemitisme is filosemitisme.

Hetgeen van mij een antizionist maakt. Dit is alles wat ik erover te zeggen heb.

O nee, toch nog 1 quote uit diezelfde krant. Laat zien dat Israël begrip wil afdwingen door WO2 er weer bij te halen. Aansturen naar vermeend antisemitisme dus.

Terwijl maandagavond in Gaza de strijd tussen Israël en Hamas verhevigde, waren de schijnwerpers even gericht op de andere kant van de wereld. Rwoorden 'nooit meer', verwijzend naar de Holocaust. 'Nooit meer is nu', stelde hij vastberaden.

Vlak daarvoor was Erdan fel van leer getrokken tegen het vermeende stilzwijgen van de internationale gemeenschap over de gruweldaden van Hamas van 7 oktober. 'Sommige lidstaten hebben de afgelopen tachtig jaar niets geleerd. Sommigen van jullie zijn vergeten waarom dit instituut werd opgericht', sprak hij zijn collega's vermanend toe.

Wat een misselijke actie!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
VseslavBotkin
Diehard

Bericht door VseslavBotkin »

Ik twijfel altijd gigantisch aan de goede trouw van Israëlsupporters die ieder gesprek vergiftigen met beschuldigingen van "antisemitisme" en "jodenhaat" en ander soort bagger. Gaat niet om joden, gaat om Israël; Israël is niet "de jood van de wereld" en er zijn genoeg joden die tegen Israël zijn of kritisch zijn op hun regering.
"Any proposition passing the lips of a priest is necessarily totally false, excepting only insidiouses whose message is momentarily misunderstood. It is impossible to deny him without discovering some buried fragment or reality." (Nick Land)

https://fanged-nominals.blogspot.com/
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Ik kom tot de conclusie dat HierEnNu geenszins duidelijk heeft gemaakt waarom de berichten van Appelfflap of van Dikkemick zaken zouden bevatten die - volgens hem - voortkomen uit antisemitisme. Als je zo'n term te onpas gebruikt als de mening van iemand anders je niet bevalt, dan verstoor je onnodig de onderlinge verstandhouding. Je moet zoiets gewoon niet doen.

Discussiëren over antisemitisme is niet Taboe.

Dat appelfflap Israël verdenkt van het doelbewust willen verdrijven van de bewoners van de Palestijnse gebieden kan - mijns inziens - nog wel door de beugel, want daar geeft de politiek van Netanyahu voldoende aanleiding toe.

Dat Dikkemick dat verdrijven een "endllösing" gaat een stapje te ver. Hij zou moeten weten dat hij daarmee - in veler ogen ongepaste - associaties oproept met de Holocaust. Net zoals het gebruik van de Jodenster dat doet. Het wordt dan ook, zowel door de directeur van Yad Vashem (het Holocaust museum in Jerusalem) als door de directeur van het CIDI veroordeeld.

Ik zou zeggen: verwijder dit antisemitische symbool, en laat het gebruik van Duitse termen die vooral door de Nazis werdeb gebezigd achterwege, Het drijft mensen slechts uit elkaar. zie ook dit bericht van de NOS. Gelieve het compleet te lezen, alsvorens op dit bericht te reageren!

Overigens is dit subforum niet bedoeld om onderwerpen zoals antisemitisme te bespreken, wel om de normen van het forum te bespreken.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Peter, endlosung is inderdaad een stap te ver, maar hoe mogen we dat continue annexeren en pesten en onderdrukken van Israël dan noemen?
Ze VERDRIJVEN de Palestijnen die er wonen en werken en plempen er doodleuk nederzettingen neer onder goedkeurend en toeziend oog van de regering aldaar!

Persoonlijk vind ik annexatie veel te netjes klinken, endlosung te hard.
Iemand een beter idee?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Peter van Velzen schreef: 01 nov 2023 09:54 Ik kom tot de conclusie dat HierEnNu geenszins duidelijk heeft gemaakt waarom de berichten van Appelfflap of van Dikkemick zaken zouden bevatten die - volgens hem - voortkomen uit antisemitisme. Als je zo'n term te onpas gebruikt als de mening van iemand anders je niet bevalt, dan verstoor je onnodig de onderlinge verstandhouding. Je moet zoiets gewoon niet doen.

:scissors:
De tekst in het rood was bepaald geen uitnodiging richting mijn adres om duidelijk te maken waarom naar mijn mening bepaalde uitlatingen mijns inziens enkel voort komen uit hatelijk antiSemitisme. De beschuldiging dat ik de betreffende personen daar en/of de personen die zulke uitingen vanwege moverende redenen menen te moeten bezigen daadwerkelijk als antiSemiet bestempel is onjuist, want zulks weet ik niet, boeit me niet en zulks heb ik ook niet beweert. Het zouden zelfs Joden kunnen zijn die op die wijze het antiSemitisme onder de aandacht willen brengen, weet ik veel?

Sterker, het gaat mijns inziens ook niet zozeer om de letterlijk inhoudelijke boodschap in rood, maar veel meer om de betrekkelijke strekking hetgeen mij veeleer een oproep lijkt om de inmiddels wereldwijd om zich heen grijpende polarisatie door deze oorlog hier op het forum zo veel als mogelijk te beperken om verstoring van de onderlinge verstandhouding te voorkomen.

Ik ga vanuit dat begrip dan ook geen olie op het vuur gooien door mijn uitspraken hier en nu uitgebreid te gaan verdedigen met een reeks van uitlatingen die de betreffende personen zoal gebezigd hebben. Ik zou dan hooguit mijn mening verdedigen en niet of de berichten daadwerkelijk zaken bevatten die de schrijvers van die berichten tot antiSemiet zouden moeten bestempelen.

Ik ben zelfs tenvolle bereid het boetekleed aan te trekken en ik ben zelfs bereid om aan dikkemick mijn excuses aan te bieden voor het feit dat hij zich beledigd voelt omdat hij [onterecht!] denkt dat ik hem tot antiSemiet bestempel.

Wat mijn huidige Avatar betreft, als Moderatie vanwege handhaving van de orde mij verzoekt of verplicht om die manier van mijn huidige mening te uiten achterwege te laten dan zal ik daar aan voldoen, het is tenslotte slechts een mening die ik ter discussie stel en waar ik mij geens zins mee identificeer alsof daar mijn leven vanaf hangt:
  • niet ik verkeer in een existentiële crisis, maar Israël.
.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

VseslavBotkin schreef: 01 nov 2023 09:28 Ik twijfel altijd gigantisch aan de goede trouw van Israëlsupporters die ieder gesprek vergiftigen met beschuldigingen van "antisemitisme" en "jodenhaat" en ander soort bagger. Gaat niet om joden, gaat om Israël; Israël is niet "de jood van de wereld" en er zijn genoeg joden die tegen Israël zijn of kritisch zijn op hun regering.
Ik wil jouw er op wijzen dat het hier niet gaat over "de goede trouw van Israëlsupporters" en ook niet over "ieder gesprek vergiftigen met beschuldigingen van "antisemitisme" en "jodenhaat" en ander soort bagger." Tenzij jouw uitspraken betrekking hebben op mij vanwege de aan mijn adres geuite beschuldiging, maar het is juist de bedoeling
om zulks niet [meer] te doen heb ik begrepen.
.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Peter van Velzen schreef: 01 nov 2023 09:54 , wel om de normen van het forum te bespreken.
Het is reeds eerder vermeld dat heel het Israel verhaal nog steeds een lastig iets is voor iedereen, zeker in het westen.

neem nu hier
Ga eens na welke taal Nimsky, hier-en-nu of Lanfy over de palestijnen bezigen en wat voor oplossingen zij aandragen.
Moesten ik of Mick hetzelfde soort taalgebruik over Israel hanteren dan waren wij al lang levenslang geband, heel terecht overigens.
ik ben beschuldigd van antisemitisme (uiteraard in verdekte termen) wat toch een echt heel heel zware beschuldiging is. Jij hebt dit ook zien passeren en gaat er verder niet op in.

Ik geef het gewoon mee ter overdenking, van mij mag je het laten staan. alle verwijzingen naar het verleden en al dit soort beshculdigingen tonen vooral de zwakte en het morele failliet aan.
Berjan
Bevlogen

Re: Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Bericht door Berjan »

Berjan schreef: 13 nov 2023 13:57
@Berjan
Hierbij officiële waarschuwing voor wederom doorgaan met vergelijken met NSB.
SiteAdmin heeft vanmorgen nog vermaand vergelijkingen met nazitijd na te laten.
Zijn jullie helemaal gek geworden of zo?

Of ontbeert het vandaag de dag aan begrijpend lezen (een vak welke op school in mijn tijd wel gegeven werd)?

Ik vergelijk in deze post helemaal niemand meer met de nsb uithangen. Ik heb het over mijn vorige post en de reactie van HierenNu erop..

Als je daar al een waarschuwing voor kan krijgen?

"doorgaan met" klopt dus niet..

Dus gaarne mijn waarschuwing intrekken en een mea culpa van de persoon die mijn reactie niet goed begrepen heeft.
Bezwaar m.i. terecht, maar geuit binnen het discussieforum en niet in het subforum Feedback van deelnemers naar forumbeheer. Daarom oorspronkelijke waarschuwing ingetrokken, maar alsnog een waarschuwing wegens overtreding van regel T12.
HierEnNu
Superposter

Re: Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Bericht door HierEnNu »

Berjan schreef: 13 nov 2023 14:55:scissors:
Zijn jullie helemaal gek geworden of zo?
:scissors:
Doe dat nou niet man!

Lees anders eerst ff regel T12 :: !!

Ik zelf ben daar ook al een keer tegen aangelopen. Zo onnodig!

Afgezien van jouw scheldtirades heb jij regelmatig interessante en/of informatieve postings en ik zou het jammer vinden als je om dit soort domme [re]acties een rode kaart zou krijgen.

Tenzij je uit bent op een 'suïcide bij cop' of zo?
.
appelfflap
Banned

Peter

Ik merk dat Berjan waarschuwingen krijgt en hij zit inderdaad op het randje met zijn NSB, dat klopt en de waarschuwing is terecht

Alleen komt hij nog niet in de buurt vd enorme ontmenselijking waar Hierennu, Nimsky of Lanfy zich consequent en systematisch schuldig aan maken.

honderdduizenden Palestijnse jongeren in de hoek van hamasjugend knallen, en daarmee hun dood minimaliseren/goedpraten, is er zo onvoorstelbaar ver over
Nimsky die weken bezig was over dat hert echte werk nog meot beginnen, en dat was nog zijn zwakste ontmenselijking terwijl dit de facto een oproep is tot massamoord.

Zeggen de forumregels hier echt niets over? het zou me verbazen want opnieuw. Bezig k zo'n taal over Israel lig ik er heel snel uit (en terecht)
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

appelfflap schreef: 13 nov 2023 16:39 Peter

Ik merk dat Berjan waarschuwingen krijgt en hij zit inderdaad op het randje met zijn NSB, dat klopt en de waarschuwing is terecht

Alleen komt hij nog niet in de buurt vd enorme ontmenselijking waar Hierennu, Nimsky of Lanfy zich consequent en systematisch schuldig aan maken.

honderdduizenden Palestijnse jongeren in de hoek van hamasjugend knallen, en daarmee hun dood minimaliseren/goedpraten, is er zo onvoorstelbaar ver over
Nimsky die weken bezig was over dat hert echte werk nog meot beginnen, en dat was nog zijn zwakste ontmenselijking terwijl dit de facto een oproep is tot massamoord.

Zeggen de forumregels hier echt niets over? het zou me verbazen want opnieuw. Bezig k zo'n taal over Israel lig ik er heel snel uit (en terecht)
Ik spreek zoals gewoonlijk voor mezelf:
ik ben wel degelijk door Moderating aangesproken op het gebruik van terminologie zoals hamasjugend en heb die terminologie daarna ook niet meer gebruikt. Jij bent zelf daarmee door blijven gaan, ook al speel je nu de verongelijkte onschuld.

Maak voortaan concreet met een quote en link met verwijzing naar de context van wat ik daadwerkelijk schrijf wat jou niet aanstaat. Bijvoorbeeld in het topic Metadiscussie of zo, dat beperkt dan meteen een hele hoop topic vervuiling in het betreffende topic zelf, en dan kunnen we het er daar in alle openheid over hebben. Je kunt van alles over mij beweren, maar dat ik niet ontvankelijk zou zijn voor opbouwende kritiek klopt niet, integendeel: ik ben hier om te leren, ook wat betreft rekening houden met andermans fragiliteiten.
.
appelfflap
Banned

HierEnNu schreef: 13 nov 2023 17:59 Ik spreek zoals gewoonlijk voor mezelf:
ik ben wel degelijk door Moderating aangesproken
jij wordt op je weerzinwekkende mensenonterende onzin, er zijn talloze voorbeelden in heel je discours, enkel aangesproken en anderen krijgen een waarschuwing als ze het woord Jood gebruiken.

Ik weet dat jij niet ziet dat er 2 maten gehanteerd worden.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Kan ik ook nog een duit in t zakje doen.

Van mij mag de staat Israël opgeheven worden.
Ze hebben bewezen dat ze een menselijke staat niet waardig zijn. Ben die hele toestand daar meer dan zat.

En dat maakt me geen antisemiet!
Einstein/Mick
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

dikkemick schreef: 13 nov 2023 20:44 Van mij mag de staat Israël opgeheven worden. Ze hebben bewezen dat ze een menselijke staat niet waardig zijn. Ben die hele toestand daar meer dan zat.
En de meerderheid die Joods is en volgens jou een menselijke staat niet waardig is dan?
Zionist
Gesloten