Rabbi Tovia Singer

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Ronaldus67
Ervaren pen

Rabbi Tovia Singer

Bericht door Ronaldus67 »

De eerste paar bijdragen hieronder zijn afgesplitst van het topic over Myth Vision Podcast. Ik merkte op dat de video die daar werd geplaatst niets met Myth Vision Podcast te maken heeft, maar een video is die Tovia Singer zelf heeft aangemaakt.
Zijn eigen video's herken je daaraan dat ze altijd eindigen met hetzelfde Joodse lied waarvan ik blij ben dat ik de woorden ervan niet versta, omdat ik niet met dat wereldbeeld wil leven, maar het begin van de muziek en de stem van de zanger mij om de één of andere reden altijd heel diep raakt (op de helft van het lied gekomen wordt alles grondig verpest, maar gelukkig begrijpt Singer dat ook en doet hij het zijn luisteraars nooit aan tot het eind te moeten luisteren. :thumbright: )
Deze Rabbi Tovia Singer is echter wel zo bijzonder, - charismatisch, deskundig, buitengewoon geleerd, praktisch nooit tegen te spreken - dat hij ook wel tien maal door Derek Lambert van Myth Vision Podcast is geïnterviewd. Tovia Singer wordt op dit forum door verscheidene forummers gecomplimenteerd, ook door mij (oa. hier). Hij is duidelijk een topic waardig dat geheel aan hem gewijd is!
Rereformed

Opnieuw voor de liefhebbers die ruim een uur van hun tijd kunnen spenderen :wink: .

Leuk interview tussen Robert M. Price (Dr. Bob) en rabbi Tovia Singer dat eergisteren op het kanaal van Singer werd geüpload.
Ik plaats het maar even hier, omdat beide heren in dit topic al eerder genoemd werden.

Blijkbaar zijn deze heren nog wel on speaking terms, hetgeen een alleraardigst tweegesprek oplevert.
Het christelijk geloof komt er tijdens hun analyse niet bepaald zonder kleerscheuren vanaf. En dat is overduidelijk een understatement.

Op 16:15 geeft Tovia Singer een korte visie op het Evangelie volgens Marcus, dat momenteel ook elders op dit forum aandacht krijgt.
Singer verduidelijkt andermaal de paulinische visie op dit evangelie door en passant te verwijzen naar Marcus 15:39.
De arme (blinde) joden hebben al die tijd niets van Jezus begrepen, maar de tijdens Jezus sterven aanwezige Romeinse hoofdman (=heiden en ter plaatse vertegenwoordiger van het Romeinse Rijk) begreep het geheimenis wel: "Waarlijk, deze Mens was Gods Zoon!"

B.S.
Bevlogen

Re: Rabbi Tovia Singer

Bericht door B.S. »

Buitengewoon interessante man die Singer.
Price laat zich helemaal door contemporaine frustraties overnemen lijkt het.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Ronaldus67 schreef: 20 jun 2023 14:06 Op 16:15 geeft Tovia Singer een korte visie op het Evangelie volgens Marcus, dat momenteel ook elders op dit forum aandacht krijgt.
Singer verduidelijkt andermaal de paulinische visie op dit evangelie door en passant te verwijzen naar Marcus 15:39.
De arme (blinde) joden hebben al die tijd niets van Jezus begrepen, maar de tijdens Jezus sterven aanwezige Romeinse hoofdman (=heiden en ter plaatse vertegenwoordiger van het Romeinse Rijk) begreep het geheimenis wel: "Waarlijk, deze Mens was Gods Zoon!"
Inderdaad een zeer interessante passage, waar Singer met inzicht komt die men bij een christelijke commentator nooit tegenkomt. Ook is opvallend hoe hij - desondanks zijn loodzware kritiek op de evangeliën, ook op Marcus, waar de centrale boodschap ook is dat de Joden blind zijn - wat betreft Marcus bovenal de nadruk legt op hoe geniaal het geschreven is.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

B.S. schreef: 21 jun 2023 00:15 Price laat zich helemaal door contemporaine frustraties overnemen lijkt het.
[-X Dat laat zien dat je enkel naar het begin hebt geluisterd. Vort, huiswerk doen, tot het eind beluisteren! :lol:
Het is me vanmorgen gelukt, heerlijk tijdens het tuinieren, deze hele video te beluisteren en het is voor de liefhebbers een ware slagroomtaart! Robert Price, die ik soms een wandelende encyclopedie noemde, zit in de video nu voor eenmaal voor het merendeel te luisteren. Al kan hij best af en toe nog scherp voor de dag komen. Ik ken hem al sinds 2005 en moet nu constateren dat hij er heel oud begint uit te zien. :(

Rabbi Tovia Singer laat weer eens zien dat hij zelfs het Nieuwe Testament met hoofdstuk en vers paraat in zijn hoofd heeft, wat zeg ik, zelfs de buitenbijbelse vroege geschriften (1 Clemens, waaruit hij concludeert dat Paulus niet in Rome stierf maar in Spanje (zie deze overdenking). Nee, zelfs de datering van het Concilie van Trente: 1545 - 1563, zo even uit de mouw geschud! :shock:

De droevige boodschap die hij zo overtuigend naar voren kan brengen is uit te leggen hoe antisemitisch het Nieuwe Testament is. Het Nieuwe Testament is niet alleen prutserig en tegenstrijdig in elkaar gezet, maar hij zet ze neer als "evil books", en voor hem is het een raadsel hoe zijn voorvaderen in Europa het al vóór de nazitijd hebben kunnen overleven.

Hij wijst er terecht op dat het al begint in het alleroudste bewaard gebleven christelijke geschrift, daterend uit ca. het jaar 50, de eerste brief van Paulus aan de Tessalonicenzen. Hier zijn de woorden die daar staan in hoofdstuk 2:

Want jullie, broeders, zijn navolgers geworden van de gemeenten Gods in Christus Jezus, die in Judea zijn, omdat jullie hetzelfde te verduren hebben van jullie eigen volksgenoten alszij van de Joden, die zelfs de Here Jezus en de profeten gedood en ons tot het uiterste vervolgd hebben, die God niet behagen maar tegen alle mensen ingaan, daar ze ons verhinderen tot de heidenen te spreken tot hun behoud, waarvoor zij te allen tijde de maat van hun zonden vol maken. De toorn is over hen gekomen tot het einde.

De anders zo scherpe Dr. Price laat het nu achterwege om tegen Singer op te merken dat de verzen 14 tot 16 in de bijbelwetenschap al sinds de 19e eeuwse geleerde Ferdinand Baur algemeen beschouwd worden als een latere interpolatie, toevoeging, aan de originele tekst. Dat is gemakkelijk te zien, aangezien de laatste zin laat zien dat hier al wetenschap is van de Joods-Romeinse oorlog. En bovendien de enige vervolger van christenen in Judea waar de wereld weet van heeft Paulus zelf was!
Het is uiteraard wat betreft het antisemitisme enkel een kleine kanttekening om te zeggen dat het een paar jaar later begon, maar voor een goed begrip van Paulus is het een belangrijke kanttekening.

Hier is een schitterende passage! Beslist naar luisteren! En als iemand er al naar geluisterd heeft dan nog een keer luisteren! 8*)
Born OK the first time
Ronaldus67
Ervaren pen

Heel mooi, en wat mij betreft zeer terecht dat er op Freethinker nu een topic is geopend dat volledig aan Tovia Singer is gewijd.
Dat ik daar als een van zijn subscribers zelf niet op gekomen ben :oops: .

Ik ben namelijk al enige tijd op Singers YouTubekanaal geabonneerd en ben eveneens telkens zeer onder de indruk van zijn ongekende Bijbelkennis. Soms is hij wat moeilijk te verteren (hij is immers een vrome verdediger van de joodse religie) maar dat neemt niet weg dat de man een fenomeen is, met name voor wat betreft zijn parate kennis van het Nieuwe Testament. Daarnaast komt hij op mij over als een prettig persoon.

Er zijn talloze filmpjes op zijn kanaal te vinden waar hij op straat de degens kruist met gelovige christenen die in Israël op bekeringspad zijn en waar laatstgenoemden vroeg of laat beginnen te hakkelen en te stotteren wanneer zij geconfronteerd worden met Singers formidabele biblistiek. Nu is het vaak ook makkelijk scoren voor Singer, want de gemiddelde Bijbelkennis van een doorsnee christen is vaak allerbelabberdst, op het gênante af. Hieruit blijkt eens te meer dat veel christenen napraters zijn die aangaande hun eigen Bijbelteksten van toeten noch blazen weten, maar doodleuk, nadat ze door Tovia Singer volledig zijn overklast, hem ter afsluiting nog wel fijntjes meegeven dat Jezus óók van hem houdt! #-o

Wat betreft het lied Adon Olam: De gevoelige klanken aan het begin roepen ook bij mij bepaalde emoties op. Ook doet het mij denken aan mijn adolescentie toen ik in een vrome bui besloot modern Hebreeuws (Ivriet) te gaan leren. Mijn ouders kregen hier van opwinding messiaanse beelden bij, maar langer dan een blauwe maandag wist ik het uiteindelijk niet vol te houden. Later zouden er voor hen rondom mijn persoon nog meer teleurstellingen volgen. Wel kan ik nog altijd tot tien tellen in het Hebreeuws, weet ik hoe te groeten, en ben ik bekend met de vertaling van diverse versnaperingen. Mogelijk komt dit ooit nog eens van pas op een terras in Tel Aviv. Dat het lied halverwege uptempo ontaard in een op hol geslagen reidans is inderdaad een flinke afknapper :D .
Rereformed schreef:De anders zo scherpe Dr. Price laat het nu achterwege om tegen Singer op te merken dat de verzen 14 tot 16 in de bijbelwetenschap al sinds de 19e eeuwse geleerde Ferdinand Baur algemeen beschouwd worden als een latere interpolatie, toevoeging, aan de originele tekst.
Inderdaad! Want het:"omdat jullie hetzelfde te verduren hebben van jullie eigen volksgenoten alszij van de Joden, die zelfs de Here Jezus en de profeten gedood hebben" zou heel gemakkelijk kunnen worden opgevat als een heenwijzing richting historiciteit van Jezus.

Als het de moeite loont, zullen er in dit topic hopelijk nog veel interessante zaken door Tovia Singer aan de orde komen.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Rereformed: ok meester, ik moet de video nog helemaal afkijken, ik zit op 50 min nu...maar ik moest ook de nodige Oekraïne-duidingsfilmpjes bekijken, zelfs met de mij beschikbare zee van tijd kan ik niet alles...😔
Ronaldus67
Ervaren pen

B.S. schreef: 21 jun 2023 16:39 Rereformed: ok meester, ik moet de video nog helemaal afkijken, ik zit op 50 min nu...maar ik moest ook de nodige Oekraïne-duidingsfilmpjes bekijken, zelfs met de mij beschikbare zee van tijd kan ik niet alles...😔
:lol:
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Nou, helemaal bekeken.
Singer lijkt geen 'mythicist' en hij verondersteld een 'proto-Mark'.
Hij zal menig christelijk theoloog volledig onder de tafel weten te praten, indrukwekkend.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

B.S. schreef: 21 jun 2023 22:21 Nou, helemaal bekeken.
Singer lijkt geen 'mythicist' en hij veronderstelt een 'proto-Mark'.
Hij zal menig christelijk theoloog volledig onder de tafel weten te praten, indrukwekkend.
=D> 8*)
Dat hij het heeft over "proto-Mark" laat zien dat hij werkelijk alles heeft bestudeerd! Hier kun je lezen hoe diep je in de krochten van bijbelwetenschappelijke studies moet verdwalen om daar kennis van te nemen.

"Er zijn drie hoofdtheorieën voorgesteld: Mattheüs en Lukas gebruikten het evangelie volgens Marcus als bron (de standaardtheorie van prioriteit van Marcus), Mattheüs en Lukas gebruikten een herziene versie van het evangelie van Markus (de Deutero-Marcus-hypothese), of alle drie de evangelisten gebruikten een bron vergelijkbaar met, maar ouder dan, het evangelie van Marcus (de Proto-Mark-hypothese)."

Veronderstellen dat er oudere bronnen ter beschikking stonden, terwijl daar geen spoor van te bekennen is, is wat mij betreft altijd de onwaarschijnlijkste optie indien men dezelfde zaak ook zonder die hypothesen kan verklaren.

Aan de basis voor een proto-Marcus of Q-document hypothese ligt altijd een axioma dat er iets van historiciteit verondersteld moet worden. Men is niet bereid om de mogelijkheid dat iets compleet verzonnen is serieus te nemen.

Het is een beetje vreemd, hoewel niet ongewoon bij heel intelligente personen, dat Singer met die Proto-Marcus hypothese aankomt, terwijl hij tezelfdertijd ook op één moment zegt dat het hele wetenschappelijke bijbelonderzoek maar een amateuristisch spel is en geen wetenschap. Dat is van de ene extremiteit naar het andere extreme uiterste gaan.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Ronaldus67 schreef: 21 jun 2023 16:27 Wat betreft het lied Adon Olam: De gevoelige klanken aan het begin roepen ook bij mij bepaalde emoties op. Ook doet het mij denken aan mijn adolescentie toen ik in een vrome bui besloot modern Hebreeuws (Ivriet) te gaan leren. Mijn ouders kregen hier van opwinding messiaanse beelden bij, maar langer dan een blauwe maandag wist ik het uiteindelijk niet vol te houden. Later zouden er voor hen rondom mijn persoon nog meer teleurstellingen volgen. Wel kan ik nog altijd tot tien tellen in het Hebreeuws, weet ik hoe te groeten, en ben ik bekend met de vertaling van diverse versnaperingen. Mogelijk komt dit ooit nog eens van pas op een terras in Tel Aviv.
Ik zit ook de hele tijd maar te overdenken hoe het komt dat deze muziek, meteen wanneer de zanger begint te zingen, zo op mijn emoties werkt. Ik denk dat het komt vanwege dat het die sfeer van dat gelovige verleden dat ik ooit als jong persoon ervaren heb, onmiddellijk oproept. Het wekt zelfs tranen in me op, want in die sfeer van gemeenschap met elkaar, saamhorigheid en geborgenheid, voelde ik me als jong persoon gelukkig.

Ik beluisterde gisteren ook deze video. Wanneer je hem daar een preek hoort afleveren verschilt hij geen haar van de charismatische christelijke predikers die je in je leven hebt aangehoord. Exact dezelfde overredingskracht, dezelfde vervoering, zelfs dezelfde boodschap "We are living in prophetic times!" Voor mij werkt dat dan weer als het antidoot tegen die verlokkelijke muziek: voor niets ben ik zo allergisch als dat soort evangelisatiepreken van goeroe's. Er is ook niets dat op mij zo'n weerzin opwekt dan een reis naar Israel te moeten maken. Dat zal ik in mijn leven nooit doen. Ik zou honderd maal liever wonen in of op vakantie gaan naar Spitsbergen.

Ooit, toen ik Nietzsches Zarathoestra-boek tegenkwam, merkte ik op dat hij om geestelijk gezond te worden, of volwassen te worden in het denken, een schepper te worden van je eigen gedachten, een kuur voorschrijft een omgekeerde levenswandel te volgen (oftewel zijn eigen leven als voorbeeld geeft): in alles juist het omgekeerde van die gemeenschap van saamhorigheid en geborgenheid, knus samenzijn, leven met opgezweepte gevoelens, duizelende gedachten dat kenmerk is voor zwoele klimaten. Oftewel de afzondering, de eenzaamheid, het leven in het verre koude noorden of barre bergklimaat, ver weg van alle comfort in het denken. Het voelde aan alsof dat juist de weg was die ik - geheel onbewust - voor mezelf gekozen had. Zelfs het "hij lacht ontbering uit door zelfs in de winter nog een koud bad te nemen" sloeg op mijn leven.
Robertus67 schreef:
Rereformed schreef:De anders zo scherpe Dr. Price laat het nu achterwege om tegen Singer op te merken dat de verzen 14 tot 16 in de bijbelwetenschap al sinds de 19e eeuwse geleerde Ferdinand Baur algemeen beschouwd worden als een latere interpolatie, toevoeging, aan de originele tekst.
Inderdaad! Want het:"omdat jullie hetzelfde te verduren hebben van jullie eigen volksgenoten alszij van de Joden, die zelfs de Here Jezus en de profeten gedood hebben" zou heel gemakkelijk kunnen worden opgevat als een heenwijzing richting historiciteit van Jezus.
Daar had ik nog niet eens aan gedacht! Inderdaad! Ik vind het dan weer interessant dat Ferdinand Baur en alle anderen die de passage ontmaskerden als een interpolatie die bijgedachte helemaal niet hadden!

Wat betreft Robert Price, ik twijfel er eigenlijk niet aan of hij zou dit meteen kunnen opmerken, maar ik denk dat hij dacht dat het op dat moment niet gepast was om hem met zo'n trivialiteit te corrigeren, omdat het dan aanvoelt alsof de kern van wat Singer wilde zeggen niet aankomt of tegengesproken wordt. Wijselijk hield hij zijn mond erover.
Ronaldus67 schreef:Als het de moeite loont, zullen er in dit topic hopelijk nog veel interessante zaken door Tovia Singer aan de orde komen.
Toevallig weet ik, profeet als ik ben, dat die er inderdaad nog zullen komen. 8*)
Born OK the first time
Ronaldus67
Ervaren pen

Rereformed schreef: 22 jun 2023 07:37
Ik zit ook de hele tijd maar te overdenken hoe het komt dat deze muziek, meteen wanneer de zanger begint te zingen, zo op mijn emoties werkt. Ik denk dat het komt vanwege dat het die sfeer van dat gelovige verleden dat ik ooit als jong persoon ervaren heb, onmiddellijk oproept. Het wekt zelfs tranen in me op, want in die sfeer van gemeenschap met elkaar, saamhorigheid en geborgenheid, voelde ik me als jong persoon gelukkig.
Je moet het denk ik ten volle doorleefd hebben om te kunnen begrijpen wat je hier bedoelt. Ik herken dit gevoel omdat ik er vroeger volledig in ben meegegaan. In de talloze evangelische samenkomsten waar ik ben geweest, was gevoelige muziek altijd een middel om de harten van de gelovigen (maar vooral ook van de aanwezige ongelovigen) week te krijgen. Wie net een zware periode achter de rug heeft gehad en niet al te stevig in zijn schoenen staat, kan gemakkelijk in zo'n liefdevolle ambiance worden meegesleept. Voor je het weet legt iemand goedbedoeld zijn hand op je schouder en word je, onder de belofte dat alles in je leven beter zal worden, uitgenodigd je hart aan de Heer te geven! Vooral evangelische kerken maken altijd handig gebruik van dit soort psychologie. "Er is iemand die van je houdt en naar je omkijkt!"
Ik beluisterde gisteren ook deze video. Wanneer je hem daar een preek hoort afleveren verschilt hij geen haar van de charismatische christelijke predikers die je in je leven hebt aangehoord. Exact dezelfde overredingskracht, dezelfde vervoering, zelfs dezelfde boodschap "We are living in prophetic times!" Voor mij werkt dat dan weer als het antidoot tegen die verlokkelijke muziek: voor niets ben ik zo allergisch als dat soort evangelisatiepreken van goeroe's. Er is ook niets dat op mij zo'n weerzin opwekt dan een reis naar Israel te moeten maken. Dat zal ik in mijn leven nooit doen. Ik zou honderd maal liever wonen in of op vakantie gaan naar Spitsbergen.

Dit is wat ik bedoelde met dat Singer soms ook moeilijk te verteren is en ik hem als een controversieel persoon beschouw. Eerst en vooral is en blijft hij een rabbijn die het joodse geloof verdedigt. Er is maar één God en dat is zijn God. Met zijn enorme Bijbelkennis legt hij de vinger op de zere plek bij alle misinterpretaties door christenen van teksten uit het Oude Testament. Ook weet hij goed uit te leggen dat christelijk geloof juist geen logisch vervolg is op Judaïsme, maar vanuit joods begrip als blasfemie moet worden gezien. Daar staat hij mijns inziens heel sterk. Maar vervolgens heeft ten aanzien van het denkbeeld dat we in profetische tijden leven het magisch denken evenwel ook volledig vat op hem.
Oftewel de afzondering, de eenzaamheid, het leven in het verre koude noorden of barre bergklimaat, ver weg van alle comfort in het denken. Het voelde aan alsof dat juist de weg was die ik - geheel onbewust - voor mezelf gekozen had. Zelfs het "hij lacht ontbering uit door zelfs in de winter nog een koud bad te nemen" sloeg op mijn leven.

Ik heb wel eens gehoord dat er zelfs mensen zijn die een poosje in een sauna van 100 graden gaan zitten en rechtstreeks vanuit de bakoven vrolijk in een steenkoud meer springen. Vreemde snuiters hoor....die Finnen.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Ronaldus67 schreef: 22 jun 2023 12:41 Ik heb wel eens gehoord dat er zelfs mensen zijn die een poosje in een sauna van 100 graden gaan zitten en rechtstreeks vanuit de bakoven vrolijk in een steenkoud meer springen. Vreemde snuiters hoor....die Finnen.
Petrus: -'Het spijt me meneer, u staat niet op de lijst, u mag hier niet binnenkomen. Voor u is een plaatsje in de hel gereserveerd.'

Fin: -'O, mooi! Als een liefhebber van heavy metal zag ik er al tegenop om een eeuwigheid dat harpspel te moeten aanhoren. Hopelijk is die hel wel lekker opgestookt tot iets boven de honderd!'

Born OK the first time
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Ronaldus67 schreef: 22 jun 2023 12:41 Ik heb wel eens gehoord dat er zelfs mensen zijn die een poosje in een sauna van 100 graden gaan zitten en rechtstreeks vanuit de bakoven vrolijk in een steenkoud meer springen. Vreemde snuiters hoor....die Finnen.
Dan moet het wel een heel afgelegen meertje zijn, want Finnen zijn nogal preuts. :D

Het is trouwens heel gewoon om dan de sauna gelijk het ijskoude water in te duiken.
Dat kan omdat de buitenlaag erg warm is geworden.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Rereformed
Moderator
Contacteer:

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 13 jul 2023 10:07 Dat kan omdat de buitenlaag erg warm is geworden.
Net terug van vakantie en merk op dat de onzin ten top loopt hier.
Voor lekker zwemmen in ijskoud water hebben Finnen echt geen sauna nodig. [-X
https://www.youtube.com/watch?v=EzfqLuyig9Y

Tacitus in het jaar 98: »De Fennen zijn ongelooflijk wild, verachtelijk arm. Ze hebben geen wapens, geen paarden, geen huizen. Planten zijn hun voedsel, huiden hun kleding, de aarde hun slaapplaats. Hun enige rijkdom is hun pijlen, die ze, bij gebrek aan ijzer, scherpen met botten. Jagen wordt gedaan door zowel mannen als vrouwen in gelijke mate. De vrouwen volgen de mannen overal en vragen een ​​deel van de buit. Zelfs kinderen hebben geen andere bescherming tegen wilde dieren en barre weersomstandigheden dan een soort hut gemaakt van takken. Jongeren keren daarnaar terug, het is ook een toevluchtsoord voor ouderen. Maar dit beschouwen ze als een gelukkiger leven voor hen dan zuchtend op het land te werken, moeizaam huizen te bouwen en met meer of minder succes hun eigen en andermans eigendommen te beschermen. Van goden en mensen verlaten hebben ze het hoogste doel bereikt: ze hebben zelfs geen behoefte aan hoop ergens op te vestigen.»

You see, that's the spirit!
Born OK the first time
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Ik kwam een paar maanden voor mijn vakantie op het spoor van Tovia Singer. Daarna heb ik alles gekeken wat hij op Youtube heeft staan. Daarna heb ik zijn tweedelige boek gekocht en mee op vakantie genomen. Het is zoals Tovia vaak zegt 'Mindblowing!' wat er allemaal gebeurt. Het was voor mij, levend en opgegroeid in een overwegend christelijk Nederland, eigenlijk vanzelfsprekend dat ik dacht dat ik ervan uit mocht gaan dat de Bijbel gewoon goed vertaald was. Maar, en ik zal in dit onderwerp later nog voorbeelden van Singer plaatsen, het is werkelijk hemel schreiend wat de vertalers hebben gedaan met de Hebreeuwse teksten. Zoveel passages uit verband gerukt, zoveel woorden en zinnen opzettelijk verkeerd vertaald. Het was voor mij de absoluut laatste druppel. Toen ik daarna nog ging speuren op diverse websites kwam er achter dat er nog steeds serieuze theologen rondlopen die blijven volhouden dat we teksten uit de Tenach anders moeten lezen omdat Jezus daarin voorspiegeld zou zijn. Nu is het zo dat de meeste joden zich helemaal niet bezighouden met het bekeren van Joden, maar juist in de VS zijn er een aantal groepen die dat juist wel doen. En om de joodse gelovigen te sterken in hun eigen geloof, en zo de evangelisatie pogingen te kunnen blokkeren, schrijft Singer die boeken en maakt hij die videos op Youtube. Ik ben het natuurlijk helemaal niet eens met zijn geloof, maar zijn verhalen en duidelijk uitleg laten geen enkele ruimte voor twijfel: Christendom is een valse religie. Als je trouwens een goede vertaling van de Tenach wilt lezen dan kun je dat doen op de website van Chabad (https://www.chabad.org/library/bible_cd ... -Rashi.htm). Hier staat een in-line vertaling Hebreeuws naar Engels.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Plaats reactie