Wat heet eerlijk en wat is een boef?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Wat heet eerlijk en wat is een boef?

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Veel figuren (al of niet fictief) bestaan bekend als Goeierik.
Maar is dat eigenlijk wel terecht?

Neem Ali Baba (het verhaal is een ieder wel bekend) nu eens:
Die wordt altijd voorgesteld als een Goeierik.
Maar hij vermoorde wel veertig mensen met hulp van zijn favoriete slavin, hij had ze ook aan de autoriteiten kunnen overleveren.
(Slavenhouders zijn in mijn ogen Slechterikken)

Waarom deed Ali Baba dat eigenlijk niet?
Mijns inziens uit pure hebzucht, immers de schatten van de Veertig Rovers waren buit.
Had hij de zaak gemeld dan waren die terug gegaan naar de mensen die beroofd waren, of anders aan de gemeenschap vervallen.
Ali Baba was dus feitelijk zelf een rover, die niet voor een meervoudige moord terug deinsde.

Conclusie:
Alie Baba was geen Goeierik maar een heel gemene Slechterik.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Maria
Moderator

Re: Wat heet eerlijk en wat is een boef?

Bericht door Maria »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 20 apr 2022 11:54 Veel figuren (al of niet fictief) bestaan bekend als Goeierik.
Maar is dat eigenlijk wel terecht?

Neem Ali Baba (het verhaal is een ieder wel bekend) nu eens:
Die wordt altijd voorgesteld als een Goeierik.
.............................
Conclusie:
Alie Baba was geen Goeierik maar een heel gemene Slechterik.
Wat een ludieke topic opening voor ethiek, die kan wisselen met het wisselen der tijden en van belangen.
:lol: :lol:

Zo zie je maar weer.
Het is maar net, zoals je het bekijkt.
Natuurlijk is dit een moralistisch sprookje uit de tijd toen moraal nog iets anders was dan nu.
Een rover, die rooft van rovers is geen rover.
Ik moet direct denken aan onze Piet Hein, die geen piraat was, maar een held. :angel12:
Hij roofde het goud van de Spanjaarden, waar we mee in oorlog waren, die het weer hadden geroofd van de Midden Amerikanen.
Maar dat was toen geen piraterij, maar een oorlogsoverwinning vanwege het speciale decreet van de toenmalige regenten.
En de buit is oorlogsbuit.
Wie is dan hier de slechterik?

Samen met soortgenoten een basis gelegd onder onze Gouden Eeuw.
En dus daarna alle kunstschatten, die daar toen weer uit voort zijn gekomen.

Ik dan vergeet gemakshalve maar even de VOC.
De toenmalige legale rovers.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Piet Hein was geen piraat, maar een Kaperkapitein.
Hij had een Kapersbrief van de Oranjes, die die als zelfstadige vorsten mochten uitschrijven.

De Duinkerkerkapers hadden die ook maar die waren uitgeschreven door de Spaanse Troon.
(Veel Zeeuwen voeren met deze Kapers)

Veel meer dan een stel boeven waren het niet in mijn ogen, maar toen was het legaal.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 20 apr 2022 12:25 (Veel Zeeuwen voeren met deze Kapers)
De meeste zeelui monsterden aan voor hun brood.
Wie hen kon gebruiken, die dienden ze.
Nationalisme of patriottisme bestond daarin niet.
Ze deden waarvoor ze werden betaald.

Zo ook nu nog met deze aangepraatte "deugden", zoals gaan voor je eigen landgenoten.
Wie zijn dat?
Net wat het voordeligste uitkomt.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Maria schreef: 20 apr 2022 12:31
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 20 apr 2022 12:25 (Veel Zeeuwen voeren met deze Kapers)
De meeste zeelui monsterden aan voor hun brood.
Wie hen kon gebruiken, die dienden ze.
Nationalisme of patriottisme bestond daarin niet.
Ze deden waarvoor ze werden betaald.

Zo ook nu nog met deze aangepraatte "deugden".
Net wat het voordeligste uitkomt.
Tja het is maar hoe je er naar kijkt.
Ook werd roven vroeger vaak als een deugd beschouwd, na een oorlogje roofde men van alles mee.
Daar schaamde men zich niet voor, integendeel het werd vaak met trots thuis getoond en eervol in de annalen opgenomen.

Toch denk ik niet dat een echte Ali Baba er mee was weggekomen bij de autoriteiten van destijds.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 20 apr 2022 12:36 Toch denk ik niet dat een echte Ali Baba er mee was weggekomen bij de autoriteiten van destijds.
Waarschijnlijk niet.

Buiten de wet geplaatsten hebben vaak hun eigen wetten.
Zie ook de verhalen van Robin Hood, met de bedoeling nuances aan te brengen binnen de wet, die vooral bij een zeer strenge uitoefening van strafmaat, toch ook vaak protesten oproept.
Brood stelen bij honger bijv. wordt nu nog vaak begrip voor opgebracht. (In onze streken tegenwoordig bij wijze van spreken)
Doodslag igv. crime passionel evenzo.
Er zijn zelfs landen, die in dat geval zeer genuanceerd oordelen, wat tot uiting komt in de strafmaat, zelfs na bewezen schuld.

Evenzo groepen, die zichzelf buiten de wet plaatsen.
Die hebben vaak zelf zeer harde wetten, als de trouw aan de baas twijfelachtig is en als de familie en de familie eer wordt aangetast.
Zie ook bij de maffia.
Erecode noemen ze dat dan.
Zo plaatsen "gents en voyage", "reizende en ook gevestigde woonwagenbewoners", zich ook vaak naast de landswetten, maar hebben wel hun eigen codes en rechtzittingen en straffen.
Bijna altijd met het doel het beschermen en gaan voor de eigen groep, waarbij een externe vertrouwde vriend van één lid van de groep meegeteld worden.
Ook als de reden voor buitenstaanders dubieus zou kunnen zijn.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 20 apr 2022 12:25 Piet Hein was geen piraat, maar een Kaperkapitein.
Hij had een Kapersbrief van de Oranjes, die die als zelfstadige vorsten mochten uitschrijven.

De Duinkerkerkapers hadden die ook maar die waren uitgeschreven door de Spaanse Troon.

Veel meer dan een stel boeven waren het niet in mijn ogen, maar toen was het legaal.
Wie gaf het recht om kapersbrieven uit te schrijven?

Ik denk dat dit recht genomen werd vanuit een bepaalde autoriteit die al dan niet ergens erkend werd. Als ik mezelf een briefje geef dat ik op een invalide plaats mag parkeren dan zal dat niet tot geen boete bij parkeren op een invalide plaats leiden. Wat heb je aan een kapersbrief als een Spanjaard je te pakken krijgt?
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Mullog schreef: 20 apr 2022 17:07 Wat heb je aan een kapersbrief als een Spanjaard je te pakken krijgt?
Mijn twee cent is dat je dan een kans maakt om als krijgsgevangene behandeld te worden.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Mullog schreef: 20 apr 2022 17:07
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 20 apr 2022 12:25 Piet Hein was geen piraat, maar een Kaperkapitein.

Wie gaf het recht om kapersbrieven uit te schrijven?

Ik denk dat dit recht genomen werd vanuit een bepaalde autoriteit die al dan niet ergens erkend werd. Als ik mezelf een briefje geef dat ik op een invalide plaats mag parkeren dan zal dat niet tot geen boete bij parkeren op een invalide plaats leiden. Wat heb je aan een kapersbrief als een Spanjaard je te pakken krijgt?
Dat was toen een soort internationaal recht van vorsten die in oorlog waren.
Deze Kapers werden dan een onderdeel van de vloot van die vorst.
Ze mochten dan ook alleen schepen kapen waarmee die vorst in oorlog was.
Overtrad men dat, dan werd men bijna altijd zwaar gestraft.

Een kaper diende behandeld te worden als een krijgsgevangene, mensen daarentegen die vrijwillig piraat waren konden zonder meer worden opgeknoopt.
Dat niet alles volgens de regels gebeurde doet daar niets aan af.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Het loopt wat weg van mijn opzet.
Zal eens een andere voorzet geven:

Bijna ieder kent wel het verhaal van Reintje de Vos.

Reintje is ontzettend populair door de eeuwen heen, in Frankrijk werd de oorspronkelijke naam voor vos zelfs vervangen door Le Reinard.
Waar komt dat vandaan???

In het verhaal van Willem is de vos de kwaadaardigheid zelve.
Hij bedriegt letterlijk een ieder, zelfs Grimbeert die het als laatste nog voor hem opnam probeerde hij een oor aan te naaien.
Er is in mijn ogen gewoon niets goeds aan hem te ontdekken.
Hij is beslist niet een schelm, boef of struikrover met ondanks dat een goed hart.

Toch heeft de meerderheid sympathie voor hem, wat ik eigenlijk onbegrijpelijk vind.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 21 apr 2022 15:20 Het loopt wat weg van mijn opzet.
Zal eens een andere voorzet geven:

Bijna ieder kent wel het verhaal van Reintje de Vos.

Reintje is ontzettend populair door de eeuwen heen, in Frankrijk werd de oorspronkelijke naam voor vos zelfs vervangen door Le Reinard.
Waar komt dat vandaan???

In het verhaal van Willem is de vos de kwaadaardigheid zelve.
Hij bedriegt letterlijk een ieder, zelfs Grimbeert die het als laatste nog voor hem opnam probeerde hij een oor aan te naaien.
Er is in mijn ogen gewoon niets goeds aan hem te ontdekken.
Hij is beslist niet een schelm, boef of struikrover met ondanks dat een goed hart.

Toch heeft de meerderheid sympathie voor hem, wat ik eigenlijk onbegrijpelijk vind.
Ik denk dat dat te maken heeft met hoe het verhaal wordt opgebouwd. Het doet me denken aan een conversatie over t.v.-serie van een aantal jaren terug (iets over het Romeinse rijk). Waarbij de ene persoon ook sympathie voor een personage uitte en dat de andere persoon erop wees wat een misdaden die al begaan had.

Ik vermoed dat de schrijvers er op een of andere manier in slagen om de lezer zich te laten vereenzelvigen met een bepaald personage, waardoor dat personage al op voorhand positief wordt beoordeeld. Alle misdaden achteraf worden daarna door die lens beoordeeld.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

axxyanus schreef: 21 apr 2022 16:03 Ik denk dat dat te maken heeft met hoe het verhaal wordt opgebouwd. Het doet me denken aan een conversatie over t.v.-serie van een aantal jaren terug (iets over het Romeinse rijk). Waarbij de ene persoon ook sympathie voor een personage uitte en dat de andere persoon erop wees wat een misdaden die al begaan had.

Ik vermoed dat de schrijvers er op een of andere manier in slagen om de lezer zich te laten vereenzelvigen met een bepaald personage, waardoor dat personage al op voorhand positief wordt beoordeeld. Alle misdaden achteraf worden daarna door die lens beoordeeld.
Zou kunnen.
Maar meestal kan men van een slechterik ook nog wel goede daden vermelden.
Dit is bij Reintje echter niet het geval, hij lijkt het kwaad zelve.

Neem Pietje Bel dat is iemand met negatieve eigenschappen hij pest bijvoorbeeld nogal graag.
Maar hij heeft ook goede eigenschappen ter compensatie.
Bij Reintje zijn die volledig afwezig.

Misschien dat wij mensen onbewust het liefst zonder regels (voor ons zelf) zouden willen leven?

PS.
Was dat soms de serie waarin voornamelijk het tweede driemanschap aan de orde kwam?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 21 apr 2022 16:27
axxyanus schreef: 21 apr 2022 16:03 Ik vermoed dat de schrijvers er op een of andere manier in slagen om de lezer zich te laten vereenzelvigen met een bepaald personage, waardoor dat personage al op voorhand positief wordt beoordeeld. Alle misdaden achteraf worden daarna door die lens beoordeeld.
..............Misschien dat wij mensen onbewust het liefst zonder regels (voor ons zelf) zouden willen leven?
Maar zeker niet door domme mensen geoordeeld willen worden..........
'Het verhaal was ooit bedoeld als satire.
De verdienste van Reynaert de Vos was, dat hij de zwakheden en kleinzieligheden van de rest van de dieren blootlegde, waardoor deze dieren zichzelf tot straf werden.
En zo kwam Reintje zelf er steeds mee weg ook.

De zwakkere luisteraars naar dit verhaal, die altijd hadden te lijden van de aanvallen en oordelen van de sterkeren maar ook de kleingeestigen, vonden dat prachtig.
Trokken er de lering uit:
"Wie niet sterk is moet slim zijn."
Wat nog altijd een gunstige klank heeft.
Nu nog na zoveel eeuwen.

Trajecto

Bericht door Trajecto »

Piet Hein!, Piet Hein!, Piet Hein zijn naam is klein,
Zijn daden bennen groot, zijn daden bennen groot
Hij heeft gewonnen de zilveren vloot,
Die heeft gewonnen, gewonnen de Zilvervloot. (bis)
Tsja eerlijk...
Wie bekommert zich daarover als iemand een zilvervloot "gewonnen" heeft... :occasion1:
Nulla aetas ad discendum sera
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Trajecto schreef: 24 apr 2022 23:47
Piet Hein!, Piet Hein!, Piet Hein zijn naam is klein,
Zijn daden bennen groot, zijn daden bennen groot
Hij heeft gewonnen de zilveren vloot,
Die heeft gewonnen, gewonnen de Zilvervloot. (bis)
Tsja eerlijk...
Wie bekommert zich daarover als iemand een zilvervloot "gewonnen" heeft... :occasion1:
Beetje Off Topic.

De Boef Piet Hein kwam er maar bekaaid af.

Hij had zijn vrouw bericht vooruit gestuurd om heel veel aandelen te kopen om zo maximaal van de kaping te profiteren.
Zijn vrouw had dat niet gedaan en onze Piet was daar razend over. (of het ooit nog goed gekomen is??)

Zo zie je maar boontje komt om zijn loontje. :lol: :lol:
Plaats reactie