Opmars van islamitisch fanatisme in Afghanistan

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

vegan-revolution
Superposter

Opmars van islamitisch fanatisme in Afghanistan

Bericht door vegan-revolution »

Hoe westerse regeringen goed in de theorie maar slecht in de praktijk blijken te zijn :

Opmars Taliban duurt voort, veroveren tweede stad van het land Kandahar

Daaruit :
Sinds westerse landen hun militairen grotendeels hebben teruggetrokken uit Afghanistan, wordt de ene na de andere stad door de Taliban ingenomen.
Een bericht van enige tijd geleden :

Biden verdedigt versnelde aftocht: 'Afghanen moeten het nu zelf doen'

Daaruit :
Het Afghaanse leger moet de veiligheid in het land nu gaan waarborgen, en Biden zegt daar vertrouwen in te hebben. Hij stelt dat de naar schatting 75.000 Taliban-strijders "geen partij" zouden moeten zijn voor de 300.000 Afghaanse veiligheidstroepen.
Tsja .....
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: Opmars van islamitisch fanatisme in Afghanistan

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Het gaat nu net als destijds in Vietnam men vertrekt en laat de boel de boe..

Ook hier zijn we keer op keer bedrogen, men vertelde niet anders aan ons hoe goed het ging.
In werkelijkheid blijkt het nu nog erger als bij de aanvang van dit Avontuur.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 14 aug 2021 08:29 In werkelijkheid blijkt het nu nog erger als bij de aanvang van dit Avontuur.
Mensen zijn mondiger geworden, maar hun eigen zienswijzen en problemen van diverse groepen met diverse ideeën blijven.
Dat is wat onderling de zaken polariseert.
Daar niet anders dan overal.

Ik denk ook dat, als in de voorbije jaren er niet een andere mentaliteit onder de bevolking is gekomen, we minstens weer terug zijn bij af.
In hoeverre zijn die 300000 man veiligheidstroepen ideologisch zelf ook anti Taliban of slechts huursoldaten, geleid en betaald met buitenlandse steun.
In dat laatste geval zie ik hen ook niet als stabiliserende factor optreden.

De vraag blijft dan:
Hoe zinvol is het langer dan een paar jaar mensen in een bepaald gebied te helpen, te steunen in taken, die een gemeenschap zelf hoort op te lossen.
De wereld van machtswellust zit verrot in elkaar.
Als mensen na een halve tot een hele generatie nog niet voor zichzelf kunnen of willen opkomen, hoe zinvol is het dan overal dat voor hen te gaan doen, terwijl er niet wezenlijk iets veranderd.

Keihard.
Maar stabilisatie en leefgenot voor de kleine man kan er ook zijn binnen een dwangcultuur.
Tegen al mijn eigen principes in, maar soms kunnen mensen niet zonder dictatuur en het verwijderen van uitwassen om voor de rest vrede hebben.

Dat is toch ook wat ze zelf geloven en achter blijven staan.
Islam betekent overgave.
Islam is een vredelievende religie.
Ergo.
Wie leeft in overgave onder zijn overheerser leeft in vrede.

Dat is in de geschiedenis maar al te vaak bewaarheid.
Tot voor het tijdperk, dat mensen zelf kunnen lezen en schrijven, zijn de grootste culturele vooruitgangen geweest daar waar de dissonanten/dissidenten werden geëlimineerd.

Ik heb innig medelijden met hen, die hierin geen enkele zeggenschap in hebben, zoals vrouwen zonder stem en verder met iedereen die ook niet in de mogelijkheid is kennis tot zich te nemen, anders dan die van de eigen omgeving.
Zonder onderwijs en kennis varen zij blind en blijven zij stemloos.

Ik zie geen andere mogelijkheid om van cultuur te veranderen dan van binnen uit.
Als een halve generatie hulp geen effect heeft, dan heeft een hele generatie dat ook niet.

Wat overigens ook meespeelt is dat in een gebied waar lange tijd een afgedongen regering is geweest en die zijn macht kwijt is, diverse andere groeperingen met elkaar om de macht strijden.
En een tijd positieve ontwikkelingen in een land lamlegt.
Pas als die weg gefilterd zijn, zal blijken hoe de toekomst eruit zal komen te zien.
Je zag dat overal in en na onafhankelijk strijd en revoluties.

https://www.nu.nl/buitenland/6150455/ta ... g-nog.html
Dat de Taliban momenteel veel steden en regio's veroveren, wil overigens niet zeggen dat de terreurgroep die ook weet te behouden. Daarvoor zou de groep de steun van de plaatselijke bevolking nodig hebben, en die ontbreekt vaak.

Veel Afghanen zien het helemaal niet zitten om terug te keren naar een samenleving onder de strenge heerschappij van de fundamentalistische terreurgroep. In meerdere grote steden, zoals hoofdstad Kaboel, het zuidelijke Kandahar en het westelijke Herat, worden grote demonstraties georganiseerd als steunbetuigingen aan de regeringstroepen.

Daarnaast vormen de Taliban niet de enige tegenstander van de Afghaanse regering. Ook andere groepen zijn uit op macht en controle, al zijn dat veelal plaatselijke milities, aangevoerd door lokale krijgsheren. Die vechten onderling vaak net zo hard tegen elkaar als tegen het Afghaanse leger, dat daardoor niet op alle fronten hoeft te vechten.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

we gaan terug naar de toestand pre 9/11

het verbaast me dat niemand iets anders verwacht
zeker nadat bleek der wel degelijk een hiërarchie binnen de taliban is, denk aan de ontmoeting tussen de Taliban en de Chinese regering.

je kunt er nog 50j militairen laten rondlopen. Als de onderstroom vd madrassa's blijft dan zal ook binnen 50j de taliban blijven bestaan
als de corruptie binnen de afghaanse bureaucratie blijft dan zullen zo ook binnen 50j heel snel opgeven.

Je kunt niet van bovenaf een democratie opleggen.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

appelfflap schreef: 14 aug 2021 12:41 we gaan terug naar de toestand pre 9/11

het verbaast me dat niemand iets anders verwacht
zeker nadat bleek der wel degelijk een hiërarchie binnen de taliban is, denk aan de ontmoeting tussen de Taliban en de Chinese regering.

je kunt er nog 50j militairen laten rondlopen. Als de onderstroom vd madrassa's blijft dan zal ook binnen 50j de taliban blijven bestaan
als de corruptie binnen de afghaanse bureaucratie blijft dan zullen zo ook binnen 50j heel snel opgeven.

Je kunt niet van bovenaf een democratie opleggen.
Als de VS een fout steeds opnieuw maakt is het aan de macht (nou ja, meer de status van vazal) brengen van de verkeerde personen.
appelfflap
Banned

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 14 aug 2021 12:47 Als de VS een fout steeds opnieuw maakt is het aan de macht (nou ja, meer de status van vazal) brengen van de verkeerde personen.
maakt niet uit, van bovenaf iets opleggen lukt niet.
Afghanistan zijn kunstmatige grenzen maar bestaat de facto uit een hoop stammen.

De chinezen hebben dat begrepen
die vragen aan de taliban enkel om de oeigoeren in toom te houden en verder mengen ze zich niet in. in ruil zullen er wel investeringen volgen rond grondstoffen.

de taliban zal op dat punt gegarandeerd het nodige pragmatisme aan de dag leggen en de oeigoeren aan de ketting leggen.

nu wordt bewezen dat er de afgelopen 20j eigenlijk enorm veel geld verbrand en verspild werd
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Ik zie Afghanistan als een land dat nog in de middeleeuwen verkeerd, en misschien zelfs wel nog veel verder terug. Dat ze daar allemaal een mobieltje hebben en een Kalashnikov doet daar verder niets aan af. Het betekent alleen dat je een stel kleuters levensgevaarlijke middelen hebt gegeven om hun kortzichtige, egocentrische, naïeve wereldbeeld te realiseren.

Als je denkt dat je daar even binnen kunt vallen en binnen een generatie een proces kunt doorlopen waar het Westen enige honderden jaren mee bezig is geweest en wat zelfs in het Westen brozer is dan een eierschaal (kijk maar naar wat Trump in Amerika heeft aangericht, en populisten in het algemeen doen) dan heb je niks van de wereld begrepen.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Laat de vluchtelingen maar weer komen. En dat is niet cynisch bedoeld. Geef ze hun verdomde kalifaat maar, want je doet t toch noot goed. Als land A tegen is, is land B per definitie voor.
Vallen die bebaarde hoofddoeken land C aan, vindt land D dat uitstekend, maar gaat land E op de achterste poten staan.
Het is een wirwar van belangen en wat mij betreft is dit land voor nu verloren.
Uitermate triest voor die inwoners die het hart wel op de juiste plaats hebben zitten.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Misschien dat iemand mij 1 land ter wereld kan aanwijzen waar het minder is geworden met het islamitisch fanatisme. Als dat niet lukt dan is het zeker dat het de verkeerde kant uitgaat.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

vegan-revolution schreef: 14 aug 2021 23:14 Misschien dat iemand mij 1 land ter wereld kan aanwijzen waar het minder is geworden met het islamitisch fanatisme. Als dat niet lukt dan is het zeker dat het de verkeerde kant uitgaat.
Niets is helemaal zeker. Op de lange duur zullen de geweldplegers elkaar uitroeien. naar de vraag is of er dan nog zachtmoedigen zullen zijn om de menselijke cultuur voort te zetten, Op dit moment zier het er inderdaad bedroevend uit. Mijn enige hoop baseer ik op het feit dat geen nieuws vaak goed nieuws is. Geweld en onderdrukking vallen op, vrede veel minder.
Ik wens u alle goeds
appelfflap
Banned

vegan-revolution schreef: 14 aug 2021 23:14 Misschien dat iemand mij 1 land ter wereld kan aanwijzen waar het minder is geworden met het islamitisch fanatisme. Als dat niet lukt dan is het zeker dat het de verkeerde kant uitgaat.
het vervelende is wel dat het gros vd extremisten opgericht of, zeker in eht begin, zwaar gefinancierd werden door het westen.
Bij de taliban moet je gewoon aan de Russen denken

ander voorbeeldje
beiroet was ooit het Parijs vh midden oosten. Die naam krijg je niet als extremisten baas zijn
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Het is overal juist toegenomen.

Egypte is daar een droevig voorbeeld van.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

appelfflap schreef: 15 aug 2021 08:36
het vervelende is wel dat het gros vd extremisten opgericht of, zeker in eht begin, zwaar gefinancierd werden door het westen.
Bij de taliban moet je gewoon aan de Russen denken

ander voorbeeldje
beiroet was ooit het Parijs vh midden oosten. Die naam krijg je niet als extremisten baas zijn
Dat zeg ik: Als land A voor is, is land B per definitie tegen. En zou houdt de hele wereldpolitiek dit Afghaanse "spel" in stand.

@Peter: The meek shall inherit the earth!

ps: De Taliban en de Afghaanse regering onderhandelen in het presidentieel paleis in Kaboel over de vreedzame overgave van de Afghaanse hoofdstad.
Een woordvoerder van de Taliban zegt dat medewerkers van de overheid en het leger zich geen zorgen hoeven te maken over vergeldingsacties. De jihadisten zijn niet uit op wraak zodra ze het land hebben veroverd. Ook roept hij vluchtende Afghanen op in het land te blijven en niet uit angst te vertrekken.

Toch wel toffe betrouwbare gasten waarmee te onderhandelen valt.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
appelfflap
Banned

dikkemick schreef: 15 aug 2021 11:54 Dat zeg ik: Als land A voor is, is land B per definitie tegen. En zou houdt de hele wereldpolitiek dit Afghaanse "spel" in stand.
het probleem met de taliban is toch niet dat ze sfolteren, kinderen uithuwelijken,...
het meest vervelende is dat dit regime nooit in de pas vh westen zal lopen zoals de dictators uit Afrika en het midden oosten.

de 1e periode vd taliban moest toch enkel beËindigd worden omwille osama bin laden en 9/11
mensen en vrouwenrechten speelden toen ook geen rol

had de taliban die onder de knoet gehouden zouden de Amerikanen nooit ingegrepen hebben
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Wat ik bedoel te zeggen: Als Amerika voor ingrijpen is, is Rusland tegen of andersom. Zo ook Israël, Iran, Irak, Turkije....Allemaal lonten in 1 groot kruitvat.
Dit houdt het folteren, uithuwelijken e.d. in stand.
Einstein/Mick
Plaats reactie