TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑14 aug 2021 08:29
In werkelijkheid blijkt het nu nog erger als bij de aanvang van dit Avontuur.
Mensen zijn mondiger geworden, maar hun eigen zienswijzen en problemen van diverse groepen met diverse ideeën blijven.
Dat is wat onderling de zaken polariseert.
Daar niet anders dan overal.
Ik denk ook dat, als in de voorbije jaren er niet een andere mentaliteit onder de bevolking is gekomen, we minstens weer terug zijn bij af.
In hoeverre zijn die 300000 man veiligheidstroepen ideologisch zelf ook anti Taliban of slechts huursoldaten, geleid en betaald met buitenlandse steun.
In dat laatste geval zie ik hen ook niet als stabiliserende factor optreden.
De vraag blijft dan:
Hoe zinvol is het langer dan een paar jaar mensen in een bepaald gebied te helpen, te steunen in taken, die een gemeenschap zelf hoort op te lossen.
De wereld van machtswellust zit verrot in elkaar.
Als mensen na een halve tot een hele generatie nog niet voor zichzelf kunnen of willen opkomen, hoe zinvol is het dan overal dat voor hen te gaan doen, terwijl er niet wezenlijk iets veranderd.
Keihard.
Maar stabilisatie en leefgenot voor de kleine man kan er ook zijn binnen een dwangcultuur.
Tegen al mijn eigen principes in, maar soms kunnen mensen niet zonder dictatuur en het verwijderen van uitwassen om voor de rest vrede hebben.
Dat is toch ook wat ze zelf geloven en achter blijven staan.
Islam betekent overgave.
Islam is een vredelievende religie.
Ergo.
Wie leeft in overgave onder zijn overheerser leeft in vrede.
Dat is in de geschiedenis maar al te vaak bewaarheid.
Tot voor het tijdperk, dat mensen zelf kunnen lezen en schrijven, zijn de grootste culturele vooruitgangen geweest daar waar de dissonanten/dissidenten werden geëlimineerd.
Ik heb innig medelijden met hen, die hierin geen enkele zeggenschap in hebben, zoals vrouwen zonder stem en verder met iedereen die ook niet in de mogelijkheid is kennis tot zich te nemen, anders dan die van de eigen omgeving.
Zonder onderwijs en kennis varen zij blind en blijven zij stemloos.
Ik zie geen andere mogelijkheid om van cultuur te veranderen dan van binnen uit.
Als een halve generatie hulp geen effect heeft, dan heeft een hele generatie dat ook niet.
Wat overigens ook meespeelt is dat in een gebied waar lange tijd een afgedongen regering is geweest en die zijn macht kwijt is, diverse andere groeperingen met elkaar om de macht strijden.
En een tijd positieve ontwikkelingen in een land lamlegt.
Pas als die weg gefilterd zijn, zal blijken hoe de toekomst eruit zal komen te zien.
Je zag dat overal in en na onafhankelijk strijd en revoluties.
https://www.nu.nl/buitenland/6150455/ta ... g-nog.html
Dat de Taliban momenteel veel steden en regio's veroveren, wil overigens niet zeggen dat de terreurgroep die ook weet te behouden. Daarvoor zou de groep de steun van de plaatselijke bevolking nodig hebben, en die ontbreekt vaak.
Veel Afghanen zien het helemaal niet zitten om terug te keren naar een samenleving onder de strenge heerschappij van de fundamentalistische terreurgroep. In meerdere grote steden, zoals hoofdstad Kaboel, het zuidelijke Kandahar en het westelijke Herat, worden grote demonstraties georganiseerd als steunbetuigingen aan de regeringstroepen.
Daarnaast vormen de Taliban niet de enige tegenstander van de Afghaanse regering. Ook andere groepen zijn uit op macht en controle, al zijn dat veelal plaatselijke milities, aangevoerd door lokale krijgsheren. Die vechten onderling vaak net zo hard tegen elkaar als tegen het Afghaanse leger, dat daardoor niet op alle fronten hoeft te vechten.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.